Regjeringen fremmer i proposisjonen ulike forslag
til endringer i opplæringsloven og i privatskoleloven. Forslagene
gjelder:
Plikt til å vurdere
utbyttet av opplæringen før vedtak om spesialundervisning
Erstatte halvårsrapport om spesialundervisning med
én årlig rapport
Plikt for skolene til å samarbeide om utarbeiding og
oppfølging av tiltak og mål i individuell plan
Bruk av personale i skolen som ikke er
ansatt i undervisningsstilling og som skal hjelpe til i opplæringen
Erstatningsbestemmelse med delt bevisbyrde
for saker om psykososialt miljø
Utvidet foreldelsesfrist i straffesaker
om psykososialt miljø
Hjemmel til å vedta forskrift om felles
skolekrets
Hjemmel til å vedta forskrift om et forholdstall mellom
tallet på elever og tallet på lærere
Presisere begrepet «anerkjent pedagogisk
retning» i privatskolelovens bestemmelser om godkjenning av skoler
Teknisk endring i opplæringsloven § 13-10
andre ledd
De fire første forslagene er oppfølging av Meld. St.
18 (2010–2011) Læring og fellesskap, som handler om tidlig innsats
og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov. Bakgrunnen
for de to neste forslagene er en utredning fra 2011 om rettslige
virkemidler for å motvirke mobbing, utført ved Universitetet i Oslo
etter oppdrag fra departementet. De andre forslagene er enkeltstående
forslag med ulik bakgrunn.
Regjeringen foreslår å innføre en plikt i § 5-4
for skoler til å vurdere en elevs utbytte av opplæringen før vedtak
om spesialundervisning, jf. Meld. St. 18 (2010–2011). Forslaget
går ut på å presisere gjeldende rett og innebærer ingen nye rettigheter
eller plikter.
Regjeringen ser det som et mål å snu ressursbruken
i spesialundervisning. Det vil ha positive samfunnsøkonomiske konsekvenser
og gi bedre ressursutnyttelse dersom flere elever får hjelp og støtte
i de første årene i skolen. Hensikten er å søke å unngå at lærevansker
forsterker seg utover i utdanningsløpet. Skoleeier skal sørge for
et forsvarlig system som sikrer at skolene oppfyller plikten.
Regjeringen foreslår at halvårsrapportene om spesialundervisning
erstattes med én årlig rapport. Skriftlig oversikt og vurdering
av elevenes spesialundervisning skal nå gjøres én gang i året i
stedet for to. Dette vil frigi arbeidstid for den enkelte lærer
og dermed for skolen. Det vises til Meld. St. 18 (2010–2011) og
Meld. St. 19 (2009–2010) om tidsbruk i skolen.
Endringen i § 5-5 i opplæringsloven vil også gjelde
for private skoler.
Regjeringen viser til Meld. St. 18 (2010–2011). Opplæringsloven
har i dag ingen uttrykkelige bestemmelser om samarbeid om individuell plan.
Regjeringen foreslår en ny § 15-5 om plikt for skolene til å samarbeide
om å utarbeide og følge opp tiltak og mål i individuell plan. Dette tydeliggjør
skolens ansvar for å delta i et samarbeid. I privatskoleloven foreslås
en ny § 3-6a om dette.
Samarbeid ikke vil være aktuelt i alle tilfeller
der barn og ungdom får utarbeidet en individuell plan. Skolens plikt
til å delta er avgrenset til å gjelde når det er nødvendig for å
ivareta elevens behov for et helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset
hjelpetilbud. Mål og tiltak i den individuelle planen må være relevant
for de aktivitetene som vanligvis foregår i skolen. Skolen vurderer
selv om dens deltakelse er nødvendig ut fra mål i opplæringsloven.
Bestemmelsen legger heller ikke bindinger på hvordan samarbeidet skal
gjennomføres.
Regjeringen foreslår en presisering av gjeldende rett
hva angår bruk av personale i skolen som ikke er tilsatt i undervisningsstilling,
og som skal hjelpe til i opplæringen. Disse skal ikke ha ansvaret
for opplæringen. Men de kan hjelpe til, forutsatt at de får nødvendig
veiledning, og forutsatt at det skjer på en slik måte og i et slikt omfang
at eleven får forsvarlig utbytte av opplæringen. Ny § 10-11 foreslås.
I privatskoleloven foreslås en tilsvarende ny § 4-5.
Forslaget innebærer ikke at det innføres nye
rettigheter for elevene eller plikter for kommuner, fylkeskommuner
eller for private skoler. Bestemmelsen gjelder ikke for personale
i skolen som ivaretar oppgaver utenfor opplæringen.
Regjeringen viser til at en skoleeier etter
dagens regler har plikt til å sørge for et forsvarlig skolemiljø
i tråd med de krav som stilles i blant annet opplæringsloven kapittel
9a. Det vises også til opplæringsloven § 13-10 om plikten for skoleeier
til å ha et forsvarlig system for å vurdere om kravene i opplæringsloven
blir oppfylt. Proposisjonens forslag vedrørende erstatning innebærer
ingen endringer i disse kravene.
Regjeringen foreslår en ny § 9a-8 om erstatning. Her
er det lagt inn en henvisning til skadeerstatningsloven kapittel
2. Dette endrer ikke dagens rettstilstand. Det vil bare klarere
uttrykke at gjeldende erstatningsregler også skal gjelde på området
psykososialt skolemiljø.
Videre foreslås innført en bestemmelse om delt bevisbyrde.
Den skal forstås på samme måte som delt bevisbyrde ellers i norsk
rett, hva angår ansvarsgrunnlaget. Den innebærer at noe av bevisbyrden
legges over på skadevolder i stedet for at den fullt ut skal ligge
på skadelidte. For øvrig ligger de alminnelige erstatningsvilkårene
fast.
Bestemmelsen vil gjelde tilsvarende for private skoler.
Regjeringen foreslår § 9a-7 endret slik at foreldelsesfristen
i straffesaker om psykososialt miljø forlenges fra to til fem år.
Bakgrunnen for forslaget er den samme som for forslaget foran om
erstatning og bevisbyrde, samt en utredning av mai 2011 fra Universitetet
i Oslo.
I arbeidet med psykososialt miljø og for å hindre mobbing
mener regjeringen at en streng og effektiv straffebestemmelse vil
vise alvoret for denne type saker og kunne ha en signaleffekt. Forslaget
innebærer et unntak fra hovedprinsippet i norsk rett, som er at
foreldelsesfristen skal være knyttet til strafferammen.
Det er sjelden det blir straffesak mot en skoleeier,
og proposisjonen legger til grunn at straffesaker på dette området
fortsatt bare vil forekomme unntaksvis. En forlenget frist kan i praksis
medføre at tilgjengelig dokumentasjon må oppbevares i lenger tid
enn hva tilfellet er i dag, dvs. i inntil tre år lenger. Forslaget
medfører derimot ikke behov for andre former for dokumentasjon enn
det som skoleeier allerede i dag har plikt til å skaffe til veie
og oppbevare.
Endringen vil gjelde tilsvarende for private
skoler.
Regjeringen foreslår opplæringsloven § 8-1 endret
slik at kommunene får hjemmel til å etablere felles skolekrets med
nabokommuner. Samarbeidsavtaler om dette må inngås av kommunestyrene
selv. Det finansielle ansvaret for grunnskoleopplæringen påhviler
bostedskommunen uavhengig av hvor en elev får denne opplæringen.
En mulighet til å lage felles skolekrets vil derfor ikke påvirke
den enkelte kommunes kostnader på dette punktet. Forslaget innebærer
bare at elevers nærskole også kan være lokalisert i en annen kommune
enn bostedskommunen.
Regjeringen understreker at nærskoleprinsippet ligger
som en forutsetning for hele forslaget. Formålet er å opprettholde
skoler som er i nær tilknytning til der det bor elever i to eller
flere kommuner. Proposisjonen legger til grunn at skyssutgiftene
i liten grad vil endres med bakgrunn i forslaget, og i mange tilfeller
kunne organiseres mer hensiktsmessig.
Regjeringen peker på at forslaget vil gi kommunene
større fleksibilitet i organiseringen av skoletilbudet. Muligheten
til å vedta felles skolekretser legger til rette for økt samarbeid mellom
kommunene om drift av skoler. Forslaget gir bare muligheten til
et slikt samarbeid. Det vil være helt opp til den enkelte kommune
om en slik mulighet faktisk benyttes.
Regjeringen foreslår en hjemmel i § 8-3 til
eventuelt å utarbeide forskrifter om et forholdstall mellom elever
og lærer i skolen. Forholdstallet er i så fall tenkt som en beregnet
gjennomsnittlig gruppestørrelse. Denne sier noe om den samlede ressursinnsatsen
på en skole eller i en kommune. Beregnet snitt kan variere på ulike
grupper av trinn. Denne matematiske størrelsen vil ikke si noe om
størrelsen på en konkret undervisningsgruppe.
Regjeringen viser til meldingen om ungdomstrinnet,
Meld. St. 22 (2010–2011), der det ble varslet et høringsnotat om
regulering av lærertetthet. Resultatet er gjengitt i proposisjonens kapittel
10. Videre vises det til den fireårige tilskuddsordningen med økt
lærertetthet på ungdomstrinnet, jf. Innst. 12 S (2012–2013) om statsbudsjettet
for 2013. Ordningen er tilpasset flere vektige synspunkter fra høringsrunden.
Regjeringen mener det er viktig å få et godt kunnskapsgrunnlag
knyttet til virkningene av økt lærertetthet, og viser til at disse
forsøkene skal evalueres. Forslaget om en hjemmel gjør at et forholdstall
kan innføres senere dersom det anses hensiktsmessig.
Regjeringen foreslår en presisering i privatskoleloven
§ 2-1 som angår de videregående skolene som er godkjent etter privatskoleloven
på grunnlag av montessoripedagogikk, men som ikke har startet opp
når lovforslaget trer i kraft. Etter forslaget vil disse skolene
ikke kunne starte opp. Lovforslaget vil ikke ha konsekvenser for
andre allerede godkjente privatskoler.
Presiseringen går ut på at «anerkjent pedagogisk retning»
forstås som at det pedagogiske opplegget er utprøvd, relativt utbredt
og utførlig beskrevet i faglitteraturen. I en overgangsbestemmelse bortfaller
innvilgede godkjenninger av videregående opplæring på grunnlag av
montessoripedagogikk straks. Forslaget er nærmere omtalt i proposisjonens
kapittel 11.
(Kapittel 11 er ikke behandlet i innstillingen,
jf. komitémerknader nedenfor.)
En teknisk endring av § 13 trer i kraft straks.
For øvrig tar regjeringen sikte på at endringene skal tre i kraft
1. august 2013.
(Foreslått endring i privatskoleloven § 2-1
med tilhørende ikrafttredelse i III blir ikke behandlet i innstillingen,
jf. omtale av kapittel 11 i komitémerknader nedenfor.)