Omleggingen vil bidra til at Forsvaret står
bedre rustet til å møte fremtidens utfordringer.
Gevinster ved omleggingen hentes derfor ikke bare ut i inneværende og
neste langtidsperiode. De grep som foretas nå, er også med
på å legge grunnlaget for et bedre norsk forsvar
i perioden etter 2008. Nedenfor skisseres kort noen av de utfordringer
Forsvaret blir stilt overfor, hvordan de grep som foretas i den
pågående omleggingen bidrar til å styrke
Forsvarets evne til å kunne møte disse, samt hvilke
utfordringer som gjenstår. St.prp. nr. 42 (2003-2004),
s. 121-126 redegjør nærmere for disse premissene,
og de viktigste momentene er:
– Uforutsigbarhet
krever et kontinuerlig fleksibelt forsvar
– Fortsatt høy oppslutning
om Forsvaret er avgjørende
– Operativ evne må være
kjernen i Forsvarets virksomhet
– Forsvaret må rekruttere
rett personell med rett kompetanse
– Forsvaret må få kontroll
over utgiftsveksten og gjennom ytterligere rasjonaliseringer, skape
rom for å prioritere materiellinvesteringer
– Forsvaret må være
relevant i dag og for fremtiden.
De prinsipper, økonomiske rammer og
virkemidler som er beskrevet i det foregående, skaper til
sammen et godt grunnlag og den nødvendige handlefrihet
for å lykkes i den videre omleggingen av Forsvaret. Dette arbeidet
vil være krevende, og medføre betydelige utfordringer
også i perioden 2005-2008.
Skal utviklingen i Forsvarets driftsutgifter
holdes innenfor de rammer som er omtalt ovenfor, må alle
de tiltak som beskrives gjennomføres med kraft og hurtighet.
Alternativet til fortsatt omlegging er stagnasjon og en gradvis
svekkelse av Forsvarets relevans og troverdighet. Gjennom å bygge
videre på de gode resultater som er oppnådd i
inneværende langtidsperiode, vil en gjennomføring
og aktiv oppfølging av de tiltak og grep som er beskrevet
i denne proposisjonen, bidra til å gi oss et enda bedre
norsk forsvar.
Komiteen vil bemerke
at erfaring med kostnadsberegninger i Forsvaret viser at det er
risiko for at kostnadene blir høyere enn antatt både
ved anskaffelser og drift. Driftsinnsparinger gjennom rasjonaliseringstiltak støter
ofte på motstand som igjen fører til at de bestemte
innsparingsmålene ikke blir oppnådd.
Komiteen mener det er grunn til å ta
inn over seg at det ligger økonomisk usikkerhet i de beregninger
og forutsetninger i den fremlagte proposisjon. Komiteen understreker
også at ovennevnte betraktninger ytterligere virker til å forsterke
budskapet om at de rasjonaliserings- og effektiviseringsgrep som
anbefales i proposisjonen, og som støttes i denne innstillingen,
er av overordnet betydning for å skape et moderne og fleksibelt
forsvar. På denne bakgrunn er det komiteens syn
at en vellykket gjennomføring av disse tiltakene må ha
den aller høyeste prioritet for hele forsvarssektoren i
perioden. Dette inkluderer de tiltak som er skissert som virkemidler
for å bringe driftskostnadsveksten under kontroll. Komiteen understreker at
nettopp den usikkerhet som ligger i forutsetningene, ytterligere
styrker behovet for å gjennomføre omleggingen
med kraft, styrke og hastighet. Komiteen ber derfor
om at kostnadsutviklingen og de foreslåtte innsparingstiltak
følges nøye, og at Stortinget orienteres ved avvik.
Komiteen er klar over at enkelte
forslag i denne innstillingen innebærer noe økte
utgifter ift. proposisjonens forslag. Imidlertid anser komiteen at
det også fremmes forslag som gir en betydelig innsparing
ift. proposisjonen. Totalt sett er det komiteens syn
at disse forhold balanserer hverandre ut i rimelig grad. Komiteen viser
i denne sammenheng også til at det bør etterstrebes å hente
ut betydelig større innsparinger i FLO enn det proposisjonen
anbefaler.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti understreker at det
er av overordnet betydning - gitt det generelle presset på statsbudsjettet
- at Forsvaret holder seg innenfor rammen på 118 mrd. kroner
i perioden. Skulle det vise seg at det i perioden oppstår
en ubalanse mellom Forsvarets utgifter og dets bevilgninger, er
det disse medlemmers syn at dette må håndteres
ved at departementet kommer tilbake til Stortinget med ytterligere
forslag til innsparingstiltak, da fortrinnsvis innenfor logistikk-
og støttevirksomheten.
Komiteen er bekymret
over kostnader knyttet til overtid og eksterne konsulenter. Komiteen presiserer
at ansatte som mottar avgangsstimulerende tiltak ikke samtidig kan
leies inn som konsulenter. Komiteen vil advar mot
overdreven bruk av konsulenter.
Komiteen vil videre be om at
budsjettdisiplinen og regnskapsfunksjonene bringes i samsvar med økonomireglementet
for staten.
Komiteen viser til at det fortsatt
synes vanskelig å få full kontroll over driftsutgiftene
innen Forsvaret. Komiteen vil i den sammenheng peke
på at Forsvarets lønnsutvikling i dag er om lag
1 pst. høyere enn i staten for øvrig og kostnadene
ved den planlagte nedbemanning er betydelige. Dette erkjennes i
proposisjonen når at det slås fast at:
"Forsvarets driftutgifter, i første rekke
personellkostnader, har økt betydelig mer enn kostnadsutviklingen
i samfunnet for øvrig."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er bekymret over
at kostnader knyttet til overtid og eksterne konsulenter i løpet
av 2003 og så langt i 2004 beløper seg opp mot
1 milliard kroner. Disse medlemmer kan ikke se annet
enn at dette innebærer at man samtidig som faste stillinger reduseres,
ikke evner å løse oppgavene uten at det brukes
store beløp til ekstern arbeidskraft. Dette er uheldig
både i forhold til Forsvarets prioriteringer og i forhold
til de som utsettes for nedbemanning. Disse medlemmer vil
anmode om at Regjeringen snarest bringer lønnsutviklingen
i Forsvaret i samsvar med staten for øvrig og at man søker å få kontroll
over bruken av ekstern kapasitet og overtidsbruk. Disse medlemmer vil
også be Regjeringen om å intensivere arbeidet
med å samordne stillingsvern og arbeidsbetingelser i Forsvaret
med de alminnelige bestemmelsene i tjenestemannsloven. Disse
medlemmer kan ikke se at det er akseptabelt dersom en for
høy lønnsutvikling eller yrkesoffiserers privilegier
skulle bidra til å svekke den nødvendige omlegging
av Forsvaret.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at etter at en regjering på nytt har sviktet sine klare
og forpliktende løfter til befolkningen og Forsvaret er
forutsigbarheten om de budsjettmidler Forsvaret kan planlegge basert
på enda dårligere enn tidligere. Når
dette sees på bakgrunn av at noe av hovedgrunnlaget for
Forsvarsstudien og langtidsplanen i St.prp. nr. 45 var å sikre
nettopp forutsigbarhet etter mer enn et tiår med uforutsigbarhet
er situasjonen verre enn noen gang. Dette viser seg på nytt i
St.prp. nr. 55 og sist nå i forbindelse med den fremlagte
langtidsproposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietog Senterpartiet ser det slik at det
nå er tvingende nødvendig å innføre
mer forutsigbare langtidsbudsjetter for det norske forsvaret og disse
medlemmer tar på denne bakgrunn opp følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
og legge frem forslag om et 4-årig langstidsbudsjett for
Forsvaret, gjerne basert på en tilpassing av et tilsvarende
system i Danmark."
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti legger
til grunn en ramme for den økonomiske dimensjoneringen
av Forsvaret for perioden 2005-2008 på maksimalt 100 mrd.
2004-kroner, eller 25 mrd. årlig.
Det vises i denne sammenhengen til at Norge
er det medlemsland i NATO som bruker nest mest utgifter til Forsvaret
pr. innbygger. Med SVs forslag til økonomisk dimensjonering
vil denne situasjonen endres. Norge vil da være det medlemslandet
i NATO som bruker tredje mest utgifter til Forsvaret pr. innbygger. Skulle
Norge eksempelvis redusert sine forsvarsutgifter til Finlands nivå,
ville våre årlige forsvarsbudsjetter bli på i
underkant av 15 mrd. 2004-kroner. Utviklingen SV foreslår
kan i et slikt perspektiv vanskelig karakteriseres som spesielt
dramatisk.
I overkant av halvparten av innsparingen SV
foreslår på forsvarsbudsjettet kan etter dette
medlemssyn tas inn gjennom innsparings-
og effektiviseringstiltak innenfor driften av Forsvaret. Den øvrige
innsparingen tas inn ved at en del planlagte investeringer termineres, og
ved at investeringsprofilen blir noe mindre omfattende. SVs forslag
til mindreforbruk innebærer vel og merke en mindre ekspansiv
satsning på investeringer i kapasiteter og aktiviteter
som det i hovedsak foreslås brukt midler på ut
fra Regjeringens uttrykte ønske om at Forsvaret i større
grad skal benyttes til internasjonale oppgaver. En konsekvens av
SVs økonomiske dimensjonering for Forsvaret vil måtte
bli mer effektiv drift og et lavere utgiftsnivå innenfor
enkelte av Forsvarets aktiviteter.