Norges sikkerhetspolitiske situasjon preges
av et bredere og mer sammensatt risikobilde, der en omfattende eksistensiell
trussel er erstattet av usikkerhet og uforutsigbarhet med hensyn
til de sikkerhetsutfordringer vi kan bli stilt overfor. Dette gjelder
også potensielle sikkerhetsutfordringer i Norges egne nærområder,
der nordområdenes strategiske betydning og ressursforvaltningen
i store havområder fortsatt vil utgjøre sentrale
rammebetingelser for norsk sikkerhets- og forsvarspolitikk.
Den tradisjonelle oppfatning av sikkerhetspolitikkens
formål har vært knyttet til forsvar av statsmakten
og dens grunnleggende interesser - statssikkerhet, som
et helt grunnleggende sikkerhetsbehov for stat når den
stilles overfor en eksistensiell trussel. Nye sikkerhetsutfordringer
og nye typer væpnede konflikter etter slutten på den
kalde krigen har ført til økt vekt på samfunnssikkerhet. Samfunnssikkerhet dreier
seg om å ivareta sivilbefolkningens trygghet og sikre sentrale samfunnsfunksjoner
og viktig infrastruktur mot angrep og annen skade i situasjoner
der statens eksistens som sådan ikke er truet. Samtidig
har utviklingen medført et økt fokus på menneskelig sikkerhet, som er en viktig del
av samfunnssikkerheten og dreier seg om beskyttelse av enkeltmenneskers
rettigheter, der menneskerettighetene og ikke minst retten til liv
og personlig trygghet står i sentrum.
I tillegg til stats-, samfunns- og menneskelig
sikkerhet, er det å beskytte velferd, miljø og økonomisk
trygghet for det norske folk, grunnleggende norske sikkerhetsinteresser.
Dette har også nær sammenheng med kontroll over
og forsvarlig utnyttelse og beskyttelse av de store ressurser Norge
forvalter på kontinentalsokkelen og i våre store
havområder. Disse utgjør en sentral forutsetning
for verdiskapningen i Norge, og er dessuten av strategisk betydning
for andre stater. Dette knytter viktige norske interesser til den
globale utvikling på energisektoren, til andre staters
interesser på dette området og til beskyttelse
av olje- og gassinstallasjonene. Det samme gjelder internasjonale
regler og prinsipper knyttet til havenes frihet og forvaltning av
ressursene i havet.
Norges sikkerhetspolitiske handlingsrom er nært knyttet
til vår strategiske posisjon. Denne posisjonen er i stor
grad bestemt av en maktpolitisk struktur der NATO, USA, EU og Russland
utgjør de viktigste tyngdepunktene. Forholdet mellom tyngdepunktene
i dette systemet har forandret seg de senere årene. Russlands
posisjon er blitt svekket, mens USA og EU har fått økt
betydning. NATOs rolle og oppgaver har også endret seg.
Disse endringene har styrket norsk sikkerhet på en helt
grunnleggende måte.
Et bredt og sammensatt risikobilde preger Norges sikkerhetspolitiske
omgivelser. Utfordringene og de potensielle trusler er mer diffuse
enn før, og kjennetegnes av glidende overganger mellom
det nasjonale og det internasjonale, og mellom fred, krise, væpnet
konflikt og krig.
Trusler kan oppstå og utvikle seg raskt
og uten særlig forvarsel, blant annet fordi også ikke-statlige
aktører kan true sikkerheten. Motsetninger mellom stater
og ulike grupper kan spre seg i nye og uventede retninger, og forårsake
nye konflikter, basert på endringer i den kulturelle, ideologiske,
religiøse, informasjonsmessige og politiske sfære.
Dette kan føre til angrep fra internasjonal terrorisme,
som ofte har direkte kobling til internasjonal organisert kriminalitet.
Ikke-statlige aktører råder over et stort spekter
av virkemidler, som foruten væpnede anslag kan omfatte
undergraving av lokale politiske regimers legitimitet, utpressing,
informasjonsangrep, spredning av masseødeleggelsesvåpen osv.
Denne utviklingen øker behovet for
samarbeid mellom militære og sivile aktører i
kriser og konflikter, men har samtidig ført til endret
form for samarbeide. Som beskrevet av Sårbarhetsutvalget
(NOU 2000:24), og senere fulgt opp i Innst. S. nr. 9 (2002-2003),
jf. St.meld. nr. 17 (2001-2002), er oppgaven med å ivareta samfunnssikkerheten
stadig viktigere gitt moderne samfunns sårbarhet.
Målene for norsk sikkerhetspolitikk
danner grunnlaget for anvendelsen av norske sikkerhetspolitiske
virkemidler, og bidrar til å operasjonalisere Norges grunnleggende
sikkerhetsinteresser. De sikkerhetspolitiske utviklingstrekk og
rammebetingelser som er oppsummert i det foregående, begrunner
enkelte justeringer som bygger videre på den justering
og presisering av de overordnede sikkerhetspolitiske mål
som Stortinget la til grunn i Innst. S. nr. 342 (2000-2001) og Innst.
S. nr. 232 (2001-2002). Det er viktig å fremstille de sikkerhetspolitiske
mål på en måte som bedre gjenspeiler
de rådende sikkerhetspolitiske utfordringer, ikke minst
den økte vekt som tillegges samfunnssikkerhet. På dette
grunnlag foreslår Regjeringen at de overordnede mål
for norsk sikkerhetspolitikk for perioden 2005-2008 skal være:
– å forebygge
krig og fremveksten av ulike trusler mot norsk og kollektiv sikkerhet
– å bidra til fred, stabilitet
og videre utvikling av den internasjonale rettsorden
– å ivareta norsk suverenitet,
norske rettigheter og interesser og beskytte norsk handlefrihet
overfor politisk, militært og annet press
– sammen med våre allierte å forsvare
Norge og NATO mot anslag og angrep
– å sikre samfunnet mot
anslag og angrep fra statlige og ikke-statlige aktører.
FN spiller en nøkkelrolle for norsk
sikkerhetspolitikk. Norsk sikkerhet er nært knyttet til
eksistensen av velfungerende ordninger for sikkerhetssamarbeid i
en global ramme. Samarbeidet innenfor rammen av FN, som har det
primære ansvaret for å ivareta internasjonal fred
og sikkerhet, er av stor betydning for Norge. Norge er tjent med
at internasjonale sikkerhetsutfordringer finner sin løsning
innenfor en bred konsensus, basert på prinsippene i FN-pakten
og gjennom forankring i folkeretten. Norge legger avgjørende
vekt på FN som et globalt og overordnet sikkerhetspolitisk fastpunkt.
Det er Regjeringens mål at Norge skal
bidra aktivt til at FN skal kunne være i stand til å løse
sine oppgaver på en god måte, inkludert gjennom
militære bidrag til FN-operasjoner. FN makter ikke selv å gjennomføre alle
de fredsoperasjoner som det har vært nødvendig å etablere
i arbeidet for internasjonal fred og sikkerhet. Fra FNs side har
det derfor vært ønskelig at regionale organisasjoner
som EU og NATO har påtatt seg et større ansvar,
og FN har i en rekke tilfelle gitt mandat til operasjoner der medlemsland
eller regionale organisasjoner står for den faktiske gjennomføringen,
som for eksempel i Irak, i Afghanistan og på Balkan. Gjennom
en slik arbeidsdeling kan regionale organisasjoner som NATO og EU
avlaste FN, og derved styrke FNs rolle og handlekraft.
Innenfor den overordnede rammen som legges av FN,
forblir NATO hjørnestenen i norsk sikkerhetspolitikk. NATO
virkeliggjør den transatlantiske forbindelse som knytter
sikkerheten i Nord-Amerika til europeisk sikkerhet. For Norge er
det et overordnet mål å bidra aktivt til at NATO
kan utføre sine samlede sikkerhetsoppgaver på en
troverdig og effektiv måte. Det eksisterer i dag ingen
direkte konvensjonelle militære trusler mot NATOs område,
men internasjonal terrorisme og spredning av masseødeleggelsesvåpen
og missiler med lang rekkevidde, representerer en ny type trussel
mot de alliertes samfunn, suverenitet og territorielle integritet.
Aktive tiltak mot fortsatt spredning av masseødeleggelsesvåpen,
deres leveringsmidler og internasjonal terrorisme, vil derfor forbli
et sentralt allianseanliggende.
For at NATO skal ha evnen til å møte
de sikkerhetspolitiske utfordringene der det er behov, er det av
sentral betydning at NATO-landenes militære styrker er
i stand til å handle raskt og effektivt. Styrkene må med andre
ord være anvendbare og tilgjengelige. Det er et stort behov
både for styrker med rask reaksjonsevne, og for styrker
som gir utholdenhet over tid. Vedtakene på toppmøtet
i Praha høsten 2002 bidrar til å sikre at NATO
får de kapasitetene som trengs for å kunne møte fremtidens
utfordringer, men det er medlemslandenes ansvar å gjøre
disse styrkene anvendbare og deployerbare. Den sikkerhetspolitiske
utvikling og utviklingen i NATO fører til at det blir enda
viktigere for Norge å utvikle et tett forsvarspolitisk
samarbeid med allierte land for å virkeliggjøre
intensjonene om å utvikle relevante militære kapasiteter,
slik det ble bestemt på toppmøtet i Praha. Nordsjøstrategien
vil stå sentralt i denne forbindelse.
I 2004 ble NATO utvidet med 7 nye land (Bulgaria, Estland,
Latvia, Litauen, Romania, Slovakia og Slovenia), til totalt 26 medlemsland.
Parallelt har alliansen styrket samarbeidet med både Russland,
Ukraina, de resterende partnerlandene innenfor rammen av Partnerskap
for fred, og med landene som er med i NATOs middelhavsdialog. Denne
utviklingen er et uttrykk for den inkluderende og stabiliserende
rolle alliansen ønsker å spille i en ny tid.
De strukturelle endringene i NATO er betydelige
og gjennomgripende, og hovedmålsettingen er å styrke alliansens
operative kapasiteter. I den senere tid utgjør etableringen
av NATO Response Force (NRF), etableringen
av en ny kommando- og styrkestruktur,
og Prague Capabilities Commitment (PCC)
de viktigste elementer i alliansens arbeid for å endre
og tilpasse sine militære styrker.
Parallelt med de gjennomgripende endringene
i NATO, er også det europeiske samarbeidet innenfor sikkerhets-
og forsvarspolitikken i betydelig utvikling. EU har den siste tiden
styrket sin ambisjon om å utøve en felles utenriks-
og sikkerhetspolitikk (Common Foreign and Security
Policy - CFSP) gjennom å vedta en sikkerhetspolitisk
strategi (Solana-papiret) som tar til orde for en mer slagkraftig
og forent utenrikspolitikk. Denne ambisjonen demonstreres også gjennom
at EUs sikkerhets- og forsvarspolitikk (European
Security and Defence Policy - ESDP) de siste årene
har blitt styrket, både på det politiske og praktiske
plan.
Den sikkerhetspolitiske rollefordelingen mellom NATO
og EU er fortsatt ikke endelig avklart. Risikoen for duplisering
og konkurranse med NATO er i den forbindelse til stede, alt avhengig
av hvilke konkrete løsninger som utvikles i fremtiden.
For Norge er den konkrete praktiseringen av deltakerrettighetene
for allierte ikke-EU land i forbindelse med EU-ledede operasjoner
meget viktig. Norges evne til å påvirke utviklingen
av ESDP er minimal. Det er av grunnleggende betydning for Norge
at samarbeidet mellom EU og NATO forblir konstruktivt og baseres på åpenhet,
samarbeid og gjensidig koordinering. Det er dessuten vesentlig at
de to organisasjonene ikke utvikler konkurrerende strukturer. En
aktiv norsk europapolitikk, som søker reell norsk medinnflytelse
i EUs militære krisehåndtering, er avgjørende
for å ivareta norske interesser i et Europa i endring.
Dette er også en forutsetning for at Norge skal kunne bidra
til en styrket europeisk krisehåndteringskapasitet.
USAs dominante posisjon i internasjonal politikk,
og det faktum at nasjonal sikkerhet har fått økt
betydning i amerikansk politikk, har betydelige føringer
på USAs politikk på den internasjonale arena og
overfor Europa. Det endrede risikobildet har ført til nye
internasjonale samarbeidsmønstre, noe som fremfor alt kommer
til syne gjennom kampen mot terrorisme. Et annet trekk ved det nye
strategiske bildet er større politiske forskjeller mellom
USA og enkelte sentrale europeiske allierte, noe som på utvalgte
områder har ført til mer markante interessemotsetninger.
Slike motsetninger har til dels blitt forsterket ved at den sikkerhetspolitiske rollefordelingen
mellom EU og NATO, og med det også mellom EU og USA, er
i støpeskjeen. De transatlantiske bånd er fortsatt
sterke, og ovennevnte motsetninger bør derfor ikke overdrives.
I så henseende er det svært viktig for Norge at
NATOs rolle som transatlantisk konsultasjonsorgan styrkes. Samtidig
er det viktig å delta aktivt i det fremvoksende europeiske
forsvarssamarbeidet.
Dagens Russland utgjør ingen militær
trussel mot Norge, men vil fortsatt være en sentral rammefaktor
for utformingen av norsk sikkerhets- og forsvarspolitikk. Våre
to land grenser opp mot hverandre i et område av stor ressursmessig
og strategisk betydning, hvor det fortsatt eksisterer uavklarte
spørsmål. Norsk samfunnssikkerhet berøres
direkte av den potensielle forurensningsfaren knyttet til militær
eller tidligere militær aktivitet i Nordvest-Russland.
Dette gjelder også de russiske sivile kjernekraftverk. Økt
olje- og gassutvinning i nordområdene, samt omfattende
skipstransport av olje langs vår kyst, vil gi økt
risiko for forurensning. Denne utfordringen må håndteres.
Flernasjonalt samarbeid og fortsatt felles innsats for å redusere
og fjerne potensielle miljøtrusler mot Barentshavets sårbare økologi
og mot samfunnssikkerheten, er her avgjørende. På disse
felt har Norge og Russland sammenfallende interesser. Norge er tjent
med at Russland involveres i et nært politisk og militært
samarbeid med NATO så vel som EU og USA.
Norden og Østersjøregionen
preges av økende gjensidig samarbeid og stabilitet. De
baltiske lands forestående medlemskap i NATO og EU bidrar
til å forsterke denne trenden. Det nordiske samarbeidet
på det sikkerhets- og forsvarspolitiske området
har fått økt betydning for Norge, ikke minst fordi
samarbeidet mellom NATO og EU er i støpeskjeen. Norge har
i løpet av 1990-tallet videreutviklet det forsvarspolitiske
samarbeidet med de andre nordiske land og med de baltiske land.
De globale utviklingstrendene peker i retning
av et uforutsigbart risikobilde, som i hovedsak er knyttet til faktorer
utenfor vårt nærområde. Norges ressurser
og Norges strategiske beliggenhet kan likevel medføre anslag
og andre direkte konsekvenser som kan true våre nasjonale
interesser. Det eksisterer derimot ingen trussel om et større
militært angrep fra en annen stat mot norsk territorium
på kort og midlere sikt. Dette betyr at de tradisjonelt
dimensjonerende faktorene for norsk forsvarspolitikk og utformingen
av Forsvaret, ikke lenger har sin tidligere betydning. I stedet
er det uforutsigbarhet og det dynamiske risikobildet som fremstår
som den viktigste faktoren. Norsk sikkerhetspolitikk må ta
høyde for dette sammensatte bildet.
Begrensede anslag mot samfunnssikkerheten er
i dag mer sannsynlige enn faren for mer tradisjonelle omfattende
militære angrep mot Norge. Denne type anslag kan komme
både fra statlige og ikke-statlige aktører. Sikkerhetspolitikken
må favne om både sannsynlige og mindre sannsynlige
trusler, men likevel skille mellom dem. Dette innebærer
at samfunnssikkerhet i dag bør få en mer fremtredende
rolle i utformingen av sikkerhetspolitikken.
Norge disponerer rike naturressurser i store
havområder, og grenser i nord mot en stormakt. Disse to
faktorer er langt på vei avgjørende for nærområdedimensjonen.
I tillegg kommer de globale utfordringer og trusler som også kan
gi seg direkte utslag eller gi ringvirkninger i vårt nærområde.
På kort og midlere sikt er det svært lite sannsynlig
at Norge vil bli utsatt for en direkte territoriell militær
trussel. Trusselen om invasjon med påfølgende
okkupasjon av Norge kan derfor ikke være dimensjonerende
eller styrende for utformingen av Forsvaret. Dette innebærer
imidlertid ikke at Norge kan se bort fra utfordringer mot norsk
territorium som må kunne møtes med militære
virkemidler.
Norges forvaltningsområde til havs
er stort for et land med bare 4,5 millioner innbyggere, og inneholder ressurser
av strategisk betydning for andre stater. Norge må være
i stand til å håndtere politisk press, terroranslag
og eventuelle forsøk på militære anslag
mot olje- og gassinstallasjonene, og mot nasjonal infrastruktur
generelt. Forsvaret har viktige oppgaver knyttet til beskyttelse
og forvaltningen av disse ressursene, blant annet gjennom overvåkning,
myndighetsutøvelse, suverenitetshevdelse og kriseberedskap.
Norsk sikkerhets- og forsvarspolitikk må legge opp til
at Forsvaret besitter de rette virkemidler for å opprettholde en
nødvendig grad av etterretning, myndighetsutøvelse og
suverenitetshevdelse, gjennom tilstedeværelse og aktiv
oppfølging.
Komiteen vil vise
til at sikkerhetspolitikken preges av at trusselbildet endrer seg
kontinuerlig og alltid vil være påvirket av de
utviklingstrekk som til enhver tid kjennetegner vårt eget
samfunn, våre nærområder og i det globale
samfunnet.
Komiteen viser til at sikkerhetspolitikken
i tillegg har vært preget av uforutsigbare hendelser, som
på kort sikt kan endre både den internasjonale
situasjonen, maktforholdet og den hjemlige forsvars-, utenriks-
og sikkerhetspolitikken.
Murens fall i Berlin 9. november 1989, massakrene
i Srebrenica i 1995 og terroranslaget mot World Trade Center og
Pentagon 11. september 2001 representerer hver for seg hendelser
som har fått store konsekvenser for sikkerhetspolitikken
og internasjonal politikk. I kjølvannet av Sovjetunionens
fall, den etniske rensingen på Balkan, den økte
spenningen i Midtøsten og den raske globaliseringen har
internasjonal kriminalitet, terrorisme, korrupsjon, atomavfall og
spredning av smittsomme sykdommer blitt uforutsigbare elementer
i trusselbildet.
Komiteen deler proposisjonens
vurdering av at globaliseringen har ført til gjensidig
avhengighet mellom land og regioner, med redusert betydning av geografisk
avstand og omfattende endringer i forholdene innenfor og mellom
stater og samfunn som resultat. Utfordringene for norsk og internasjonal sikkerhet
er i stor grad endret som følge av det.
Komiteen mener at det viktigste
sikkerhetspolitiske arbeidet er gjennom internasjonalt samarbeid, internasjonale
organisasjoner og kjøreregler å skape et samfunn
tuftet på demokratiske stater der alle mennesker har sosial
sikkerhet, basert på menneskerettigheter og rettferdig
fordeling og der alle har rett til arbeid og muligheter til å forsørge
seg selv. Komiteen vil videre understreke at alle
mennesker har rett til å bli vernet mot overgrep og at
elementære menneskeretter må være allmenne
og ikke kulturrelative.
Komiteen mener at aktivt fredsarbeid
også er å bygge en sterkere internasjonal rettsorden
med bedre styringsinstrumenter enn det det globale samfunnet har i
dag. Komiteen mener at FN må stå helt
sentralt i et slikt arbeid, basert på rettsprinsipper,
folkerett og målene om fattigdomsbekjempelse.
Komiteen vil vise til at flertallet
av de væpnede konfliktene som har utspilt seg etter den
kalde krigens slutt, har foregått mellom grupper innenfor
et lands grenser. Dette er konflikter som har vist seg å være
et internasjonalt sikkerhetsproblem. Slike konflikter kan være
destabiliserende i en region, og de utfordrer internasjonale normer
og rettsregler. Komiteen vil i den forbindelse vise
til blodbadet i Rwanda, overgrepene i Sierra Leone, massakren i
Srebrenica og Talibans totalitære regime og kvinneundertrykking. Komiteen har merket
seg at proposisjonen legger vekt på at økt vekt på menneskerettigheter
har skapt en ny debatt knyttet til spørsmålet
om humanitær intervensjon. Komiteen vil
i den forbindelse også vise til at da Norge i januar 2001
tok sete i FNs sikkerhetsråd for to år, var konfliktforebygging
og konfliktløsning blant våre prioriterte temaer.
Komiteen viser til at internasjonal
terrorisme ble definert som en av de nye truslene i NATOs strategiske konsept
fra 1999. Komiteen vil vise til sine merknader om
terrorisme og tiltak mot terrorisme i Innst. S. nr. 232 (2001-2002),
jf. St.prp. nr. 55 og i Innst. S. nr. 9 (2002-2003), jf. St.meld.
nr. 17 (2001-2002).
Komiteen vil bemerke at det har
vokst fram ulike aktører og utfordringer som truer sikkerheten
til det moderne, åpne, demokratiske og teknologiske samfunnet.
Et mål for forsvars- og sikkerhetspolitikken er å sikre
grunnleggende verdier og normer som demokrati, rettssikkerhet og
menneskerettigheter. Den samlede forsvarspolitikken må bidra
til at den enkelte borgers sikkerhet settes i sentrum. Komiteen mener
utviklingen understreker behovet for nye samarbeidsformer mellom
sivilt og militært beredskap og et modernisert totalforsvarskonsept
for beredskap og krisehåndtering.
Komiteen vil understreke at nedrustning
og ikke-spredning alltid har stått i fokus i Norge, både
hos politiske myndigheter og hos det norske folk. Bekjempelse av
atomvåpen og andre masseødeleggelsesvåpen
er en viktig del både av norsk forsvarspolitikk og arbeidet
i NATO-alliansen og andre internasjonale fora. Komiteen vil
legge avgjørende vekt på at Norge bidrar til at
ikke-spredningsarbeidet fortsetter og at Ikke-spredningsavtalen
(NPT) videreføres og styrkes fram mot 2011. NPT er i dag
det eneste multinasjonale ikke-spredningsalternativet.
Komiteen vil videre be Regjeringen
bidra til å verne om og videreføre de 13 skrittene
mot atomnedrustning fra Tilsynskonferansen i 2000. Komiteen vil
be Regjeringen fortsette arbeidet med å søke å kanalisere
noen av pengene fra G-8-initiativet til opprydding av atomavfall
i Nordvest-Russland. Komiteen vil vise til at atomavfallet
i nevnte område trolig er det lettest tilgjengelige materialet
for utvikling av såkalte "dirty bombs".
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, er enig med
Regjeringen i at NATO forblir hjørnesteinen i norsk sikkerhetspolitikk. Flertallet mener
Prague Capabilities Commitments (PCC), interoperabilitet og arbeidsfordeling
i alliansen er viktige og riktige skritt for å videreutvikle
NATO til et sikkerhetspolitisk og forsvarspolitisk verktøy,
tilpasset nye utfordringer, globalt og regionalt. Flertallet vil
gi uttrykk for at en forsvarsallianse må ha militære kapasiteter
for å ha politisk autoritet. Flertallet mener
at dersom alliansen skal være et slagkraftsikkerhetspolitisk
instrument, må alle medlemslandene fungere godt sammen.
Det betyr økt alliert samtrening og økt forsvarssamarbeid
mellom enkelte NATO-land. Flertallet vil særlig
peke på det økende samarbeidet innen alliansen
mellom Norge, Danmark og Nederland. Flertallet mener
norske sikkerhetsinteresser bare kan ivaretas i nært samvirke
med våre allierte.
Flertallet er enige med proposisjonen
i at for Norge og mindre land er det av grunnleggende betydning å verne
om og styrke NATOs konsultasjonsmekanismer. Dette bl.a. for å hindre
en politisk marginalisering av mindre land. Konsensusprinsippet
er viktig, men krever fleksibilitet og kompromissvilje for at NATO skal
fungere effektivt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet vil peke på at omstillingen av
NATO har gitt oss et helt nytt NATO som i stor grad er innrettet
på å håndtere trusler i form av terrorisme
og masseødeleggelsesvåpen. NATO opptrer nå med
en ny geografisk uavhengighet. Disse medlemmer mener
det er viktig å sikre at NATO opprettholder evnen til å forsvare
eget territorium gjennom blant annet kunnskap om - og øvelsesaktivitet
i eget område. Særlig er det viktig å sørge
for at NATO har kapasiteter som kan benyttes i nordområdene,
siden Norge er i en helt spesiell sikkerhetspolitisk situasjon knyttet
til energi og som randstat til Russland.
Disse medlemmer vil peke på at
NATOs reaksjonsstyrke (NRF), opprinnelig et amerikansk initiativ, skal
være fullt operativ i oktober 2006. Norge har meldt på kapasitet
til NRF, og det må konstateres at det norske bidraget til
NRF vil binde opp svært store ressurser.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstrepartimener tilnærmingen bak Nordsjøstrategien
har mange elementer i seg som er illustrerende for en tilnærming
som i større grad enn hva Regjeringen legger opp til tar
opp i seg Norges faktiske sikkerhetspolitiske utfordringer. Samarbeid
med land i vår geografiske nærhet, som i tillegg
har det til felles at de har en rekke utfordringer som er felles
for Norges utfordringer, er etter dette medlemmets syn både
fremtidsrettet og vil kunne medføre økt sikkerhet.
Dette vil være svært positivt. Dette
medlem vil i denne sammenhengen peke på faktorer
som vakthold langs kyst, kystvernberedskap, beredskap mot store
oljeutslipp og andre miljøkatastrofer som noen sentrale
oppgaver i denne sammenhengen.
Dette medlemvil
samtidig gå mot at Nordsjøstrategien for landene
som står bak den og støtter opp om den skal utvikles
innenfor rammene av og i relasjon til NATO-samarbeidet eller EUs
forsvars- og sikkerhetspolitiske samarbeid. Nordsjøsamarbeidet
må etter dette medlemssyn
forbeholdes defensive forsvars- og sikkerhetspolitiske oppgaver.
1. mai i år ble også EU
utvidet med 10 medlemsland. Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil vektlegge at flere av disse ikke engang var selvstendige stater
for 15 år siden. Flertallet mener utvidelsen
både av EU og NATO er bidrag til et fredeligere og mer
stabilt Europa, og at når NATO nå består
av 26 land, er alliansen langt på vei blitt en alleuropeisk,
transatlantisk sikkerhetsallianse. Flertallet viser
til at Europa endelig er samlet og at den kalde krigen definitivt
er over.
Flertallet vil vise til at en
stor utfordring for Norge er utviklingen av det europeiske forsvars-
og sikkerhetssamarbeidet innenfor EU. Dette samarbeidet ble styrket
på EUs toppmøte 12. desember 2003, der EUs medlemmer
kom fram til et kompromiss. Hovedpunktene i kompromisset var at
for å planlegge bedre for EU-ledede operasjoner med tilgang
til NATO-ressurser (Berlin Pluss), etableres en liten EU-celle i NATO-hovedkvarteret
på SHAPE, samtidig med etablering av et NATO liaison element
i EUs militære stab.
Flertallet støtter proposisjonen
i at den konkrete praktiseringen av deltakerrettighetene for allierte
ikke-EU-land i forbindelse med EU-ledede operasjoner er helt avgjørende. Flertallet finner
imidlertid grunn til å understreke at Norges muligheter
til å påvirke utviklingen av ESDP er liten.
Komiteenmener diktaturenes fall og demokratiets fremvekst
i de tidligere sovjetstatene er den viktigste enkeltårsaken
til at Europa i dag er mer fredelig og stabilt enn for 15 år
siden. Ytterligere stabilisering av de forholdsvis unge demokratiene
rent institusjonelt, samt fremvekst av stabile sosiale forhold vil
være avgjørende for en fortsatt fredelig utvikling
i de nye medlemslandene i EU og NATO. Komiteenser det imidlertid som naturlig - og
vil også understreke betyd-ningen av - at Norge viser respekt
for de tidligere diktaturenes beslutninger om å delta i
EU og NATO, ikke minst på bakgrunn av disse landenes forhistorie
som medlemsland i Sovjetunionen.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstrepartivil vise til den økte militariseringen som
synes å være målsetningen for EU-landenes
militærpolitiske samarbeid. Dette medlem vil
i denne sammenhengen særlig vise til artikkel 40 i forslaget
til ny EU-grunnlov, der det slås fast at "Medlemsstatene forplikter
seg til gradvis å forbedre deres militære kapasitet",
og mener dette er å se på som en naturlig oppfølging
av den utviklingen som har foregått innen det militærpolitiske
området i EU de seinere årene. Dette medlemregistrerer at et EU-medlemskap for Norges
vedkommende trolig vil innebære både økt
militarisering og påbud om økt bruk av økonomiske midler
så vel som andre ressurser på Forsvaret. Dette
er en utvikling dette medlemer
svært negativ til.
Dette medlemunderstreker
at det for Norge som småstat er avgjørende at
internasjonale normer og regler for maktbruk og konflikthåndtering
respekteres og videreutvikles på en måte som støtter
opp under hensyn til fred, demokrati og menneskerettigheter. Dette
medlem viser til den sterke understrekingen av FNs rolle
som internasjonalt samarbeidsorgan for fred og sikkerhet i St.prp.
nr. 42 (2003-2004) slik det er uttrykt i kapittel 3:
"Det internasjonale samfunnets arbeid for fred og sikkerhet
har som mål at konflikter skal løses på annen måte
enn gjennom bruk av voldsmakt, først og fremst gjennom
bruk av FN og i tråd med folkeretten. Denne tilnærmingen
er en bærebjelke i regjeringens utenriks- og sikkerhetspolitikk,
der FN er det viktigste globale samarbeidsorganet."
Dette medlem støtter
dette, og understreker at Norge som en konsekvens av dette må gå sterkt
i rette med våre allierte når disse er ansvarlige
for å undergrave FNs rolle og folkeretten, slik tilfellet
var under Irak-krigen. Norge må også forhindre
at NATO brukes på en måte som undergraver FN og
folkeretten ved at NATO tiltar seg en rolle i internasjonale konflikter
som tilligger FN. Dette medlem viser til at våren
2003 ble det synliggjort en grunnleggende uenighet mellom sentrale
medlemsland i synet på internasjonal konflikthåndtering
i forbindelse med Irak-krisen og den påfølgende
krigen. USA og Storbritannia satte FN til side da de gikk til krig
mot Irak uten mandat fra FN.
Dette medlem mener at de nylige
avsløringene av systematiske brudd på Genève-konvensjonene
og FNs torturkonvensjon som ble synliggjort gjennom dokumentasjon
for godkjente forhørsteknikker framlagt i det amerikanske
Senatet i mai 2004, ytterligere understreker uenighet mellom Norge
og våre nære allierte når det gjelder
sentrale normer og verdier i det internasjonale samfunnet. Dette
medlem mener at NATO-alliansens relevans for ivaretakelse
av vår sikkerhet er langt fra åpenbar, og at det
er behov for en bred debatt om hvilke allianser og typer av samarbeid med
andre land som på best mulig måte bidrar til å trygge
sikkerheten i vår del av verden. Dette medlem viser
til at Sosialistisk Venstreparti er prinsipielt imot Norges medlemskap
i NATO, og er kritisk til en rekke sider ved NATO - i første
rekke den rollen alliansen fremdeles lar atomvåpen spille
i sin strategi, og utvidelsen av NATOs rolle internasjonalt gjennom
den såkalte out-of-area-strategien.
Dette medlem mener at vi må basere
norsk alliansepolitikk på at våre allierte skal
bidra til å styrke FN, og en internasjonal rettsorden skal
bidra til å trygge vårt demokrati, vår
suverenitet og våre sentrale sikkerhetsinteresser. Dette
medlem mener at Norge er tjent med en mer selvstendig rolle
i forhold til USA, særlig i en tid hvor den amerikanske
administrasjonen fører en politikk som går i motsatt
retning av Norges interesser på en rekke områder.
I tillegg til ulike holdning til folkerettslige forpliktelser, vil
dette medlem vise til USAs nasjonale sikkerhetsstrategi som bygger
på forebyggende angrep. Dette medlem mener
at en slik strategi er en trussel mot internasjonal fred og sikkerhet,
at Norge må ta klart avstand fra denne strategien. Dette
medlem tar til etterretning at det er et politisk flertall
i Norge for å beholde dagens alliansetilknytning, men peker
samtidig på at det er bred enighet om å styrke
samarbeidet med enkeltland innen alliansen for eksempel gjennom
Nordsjø-samarbeidet.
Dette medlem mener det er naturlig
for Norge å videreutvikle et forsvars- og sikkerhetspolitisk
samarbeid med nærstående land, og at det også burde
ligge til rette for å videreutvikle samarbeidet med Sverige
selv om landet ikke er med i NATO. Dette medlem er kritisk
til at Norge skal bidra til NATOs hurtigreaksjonsstyrker, og at
dette kan komme til å gå ut over Norges mulighet
til å kunne stille styrker til rådighet for fredsbevarende
operasjoner i FN-regi.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil i tillegg vise til økte forskjeller
i levekår globalt, større knapphet på livsnødvendige
ressurser blant store folkegrupper samt omfattende militær
inngripen i områder med historiske konflikter fra Vestens
side som årsaker til et mer ustabilt og uforutsigbart trusselbilde.
Dette er forhold som etter disse medlemmerssyn på dramatisk vis har påvirket,
og vil komme til å påvirke den sikkerhetspolitiske
situasjonen globalt. Ustabilitet, nød, fattigdom og sosial
uro skaper etter disse medlemmerssyn grobunn
for fremvekst av terrorisme, men rettferdiggjør ikke bruk
av terrorisme som virkemiddel. Disse forholdene må etter disse
medlemmerssyn derfor også spille
en avgjørende rolle i utformingen av norsk sikkerhetspolitikk.
Norsk internasjonal politikk må søke å motvirke
terrorisme, men må etter disse medlemmerssyn i hovedsak være basert på en ambisjon
om å motvirke årsakene til terror.
Disse medlemmer understreker økte
forskjeller i levekår og knapphet på livsnødvendige
ressurser blant store folkegrupper som kime til alvorlige konflikter. Disse
medlemmer mener Norge må bidra sterkere i det internasjonale
samfunnet til en erkjennelse av at vår tids felles sikkerhetsutfordringer
i liten grad kan løses militært, og at det i dag
er en alvorlig ubalanse i forholdet mellom de ressurser som brukes
på militære kapasiteter i forhold til hva som
brukes til å forebygge konflikter og finne politiske løsninger
på de viktigste sikkerhetsutfordringene. Disse medlemmer vil
i denne sammenheng peke på følgende trusler og
på de alvorlige trusler for fred og sikkerhet som kan oppstå i
kombinasjonen av disse:
– Menneskeskapte
katastrofer (klimaendringer)
– Landminer
– Velstandskløft, globalt
så vel som innenfor nærmere geografiske områder
Ekstrem fattigdom
– Fremvekst av sosial uro i våre
nærområder
– Negative effekter av globalisering
– Internasjonal kriminalitet
– Masseødeleggelsesvåpen.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
for øvrig til Sosialistisk Venstrepartis syn på NATO-samarbeidet,
herunder NATOs atomstrategi. Dette medlem viser til
den brede enigheten om at spredning av masseødeleggelsesvåpen er
et internasjonalt sikkerhetsproblem, og Norges engasjement på dette
området. Dette medlem mener at de store
mengdene atomvåpen i en rekke land er en viktig del av
dette problemkomplekset, at ikke-spredningsarbeidet og arbeidet
for å avskaffe atomvåpen ikke vil lykkes om en
ikke får til en svekking av den generelle politiske betydningen
av atomvåpen og at NATO må bidra i denne sammenhengen
ved å avvikle den rollen atomvåpen i dag spiller
for alliansen.
Dette medlem vil advare mot at
det legges for stor vekt på mulighetene for å bekjempe
terrortrusselen med militære virkemidler, og bruke terrortrusselen
som påskudd for nye rustningskappløp. Dette
medlem viser til at de mest alvorlige truslene mot internasjonal fred
og sikkerhet i dag må løses med politiske, diplomatiske
og økonomiske virkemidler. Terrorisme må bekjempes
med et bredt spekter av virkemidler og er i første rekke
en politimessig oppgave.
Dette medlem er enig i hovedlinjene
som trekkes opp i St.prp. nr. 42 (2003-2004), avsnitt 3.1, men vil understreke
de konflikter som også forsterkes som følge av
globalisering, blant annet i områder i verden hvor mennesker
opplever at globaliseringen for dem fører til marginalisering
i verdenssamfunnet.
Dette medlem mener at vi må basere
norsk alliansepolitikk på at våre allierte skal
bidra til å styrke FN, og at en internasjonal rettsorden
skal bidra til å trygge vårt demokrati, vår
suverenitet og våre sentrale sikkerhetsinteresser.
Dette medlem mener at det også for
Norges vedkommende må etableres en bedre balanse mellom
de midler som brukes på militært forsvar og de
midler som brukes på de bredere sikkerhetsutfordringene
og på samfunnssikkerhet. Dette medlem understreker at
det er bred enighet om at Norge ikke står overfor noen
militære trusler, men at det kan pekes på et sett med
utfordringer mot samfunnssikkerheten, blant annet trussel om terroranslag. Dette
medlem vil igjen understreke at det er en politimessig oppgave å forebygge
og bekjempe terror, og at det er lite hensiktsmessig at det legges
opp til at dette skal være en sentral oppgave for Forsvaret. Dette
medlem mener at det er behov for en overføring
av ressurser fra militært forsvar i Norge, til arbeid for å redusere
samfunnets sårbarhet og til en styrket sivil beredskap. Dette medlem viser
til St.meld. nr. 39 (2003-2004) hvor det er naturlig å komme
tilbake til dette.
Dette medlemmener
den økte militariseringen av EU er svært urovekkende.
EU fremstår riktignok ikke i dag som en egen militær
størrelse, men det synes åpenbart at det innenfor
Unionens rekker er sterk vilje til å sette foreliggende
planer om oppbygging og opptrapping av fellesmilitære innsatser
og strukturer ut i livet. Dette medlemer særlig bekymret over at en del
av planene som foreligger omfatter bruk av militærmakt
langt utenfor EUs geografiske område, altså aktiv bruk
av den såkalte "out of area"-strategien. Utviklingen synes
motivert av et ønske om at EU i større grad enn
i dag på egen hånd både skal ha mulighet
og kapasitet til å ordne opp dersom det oppstår
ustabile forhold i Unionens nærområder, som i
gitte situasjoner kan true EUs sikkerhet og interesser.
Dette medlemer
sterkt kritisk til en slik utvikling, og ser derfor grunn til å understreke
at Norge og norsk forsvarspolitikk ikke må gjøres
til en del av denne militariseringen, verken ved at Norge blir EU-medlem
eller ved at Norge utenfor EU ukritisk følger opp eller
ber om å få bli inkludert i EUs svært
offensive militærpolitiske målsetninger. Det vises
i denne sammenhengen til at Sosialistisk Venstreparti er mot norsk medlemskap
i EU.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil advare mot
en sikkerhetspolitisk analyse som tar utgangspunkt i en forestilling
om at nasjonalstaten skulle ha utspilt sin betydning i internasjonal
politikk. Dette vil igjen kunne svekke betydningen av suverenitetshevdelse,
noe disse medlemmer anser som svært viktig,
ikke minst for et land med ansvar for store ressurser på kontinentalsokkelen, nærhet
til store havområder og omstridte nordområder.
Disse medlemmer vil peke på at
Norge med sin utsatte beliggenhet som randstat i forhold til Russland og
som kyststat til de strategisk viktige nordlige havområdene,
antagelig er i en annen og mer utsatt situasjon enn andre medlemsland
i NATO. Selv om mulighetene for en storkonflikt knyttet til våre
områder er blitt mindre, er ikke den strategiske betydningen
av nordområdene blitt mindre.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet mener det er avgjørende for Norge
som ikke-medlem av EU, at NATO forblir det sentrale organet for
forsvars- og sikkerhetspolitiske konsultasjoner mellom de allierte. EUs
utenriks- og forsvarspolitiske ambisjoner kan svekke NATO ved at
det oppstår unødvendige konflikter på tvers
av Atlanteren. I en tid hvor USA i større grad ser ut til å være
innstilt på å gå alene i internasjonale
konflikter, er det nødvendig at europeiske NATO-partnere
bestreber seg på et tettest mulig samspill med USA. Disse
medlemmer har vanskelig for å se at EUs forsvars-
og sikkerhetspolitiske samarbeid vil være avgjørende
for Norges sikkerhet. EUs forsvarspolitiske samarbeid og forsøk
på å bygge opp egen hær er foreløpig
i en tidlig fase, og det er høyst usikkert hva utfallet
av arbeidet vil bli.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at denne situasjonen tilsier at man fra norsk side nøye
tenker gjennom de "fredstidsoppgaver" det norske forsvaret bør
ha. Fredstidsoppgavene har det til felles at det ikke er kampkraft,
stridsevne og seier på høyteknologisk mark alene
som vil være et nasjonalt forsvars mest relevante kapasitet.
Derimot vil vår stilling som randstat forutsette at Norge
opprettholder et synlig, troverdig og relevant militært
forsvar, som et signal til omverdenen om hvor Norges interesser
og prioriteringer ligger, og som en garanti for at vi tar våre
forpliktelser for utøvelse av jurisdiksjon og territoriell
sikkerhet på alvor.
Disse medlemmer ser det som naturlig å se omleggingen
av Forsvaret i sammenheng med den sikkerhetspolitiske utvikling.
Norges sikkerhetspolitiske situasjon påvirkes av vår
geografiske beliggenhet og tilknytning til NATO. Dersom det oppstår
en konflikt som utvikler et øst/vest-perspektiv,
vil dette lett føre til en økt spenning og sensitivitet
i nordområdene. Det faktum at grense- og ansvarsforholdene
er uavklart i nordområdene, øker risikoen for
konflikt og kriser. Dersom det skulle oppstå kriser, er
det av avgjørende betydning at vi har egne ressurser i
form av egnede styrker og materiell til å løse
oppgaven. Disse medlemmer mener det er av stor viktighet å opprettholde mobiliseringsbrigaden
i Trøndelag (BRIG 12) nettopp for å kunne opprettholde
en viss form for invasjonsforsvar og for å signalisere
til Russland og NATO at vi har evne og vilje til å opprettholde
vår suverenitet. Det er naturlig å videreføre
forsvarskonseptet bygget på følgende pilarer:
– et nasjonalt,
moderne og fleksibelt forsvar
– alliert militært samvirke
og internasjonalt forsvarsarbeid
– totalforsvaret og annet sivilt/militært
samarbeid
– verneplikt.
Komiteens medlem fra Senterpartiet etterlyser
en bredere debatt av om vårt bidrag til NRF og vår
generelle NATO-tilpasning av det norske Forsvaret, er den beste
måten å benytte begrensede militære ressurser
på. Dette medlem mener det er behov for en
grundig debatt i NATO om spørsmål knyttet til
FN-mandat eller mangel på mandat i forhold til fremtidige NATO-operasjoner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at NATOs rolle i forhold til norsk og europeisk sikkerhet er avgjørende
i forhold til de oppgaver og krav som stilles til Forsvaret både
nasjonalt og internasjonalt. De krav og forpliktelser som stilles
av NATO legger grunnleggende prinsipper for norsk forsvars- og sikkerhetspolitikk. Disse
medlemmer erkjenner også at det nye og mer komplekse trusselbildet
er med på å legge nye premisser for forsvarspolitikken.
Det er gjennom NATOs strategiske konsept og Defence Capabilities
Initiative fra 1999 påvist at det er behov for omfattende
modernisering av militære kapasiteter for å møte
fremtidige sikkerhetspolitiske utfordringer. Situasjonen etter 11.
september har vist at det er behov for innovasjon i forhold til
militære operasjoner og modernisering av styrker og materiell.
Det er av stor viktighet at det teknologiske gapet ikke blir for
stort innenfor NATO, slik at alliansen på en mest mulig
effektiv måte kan løse de konflikter og kriser
som oppstår. NATOs nye styrkemål vil legge premisser
for Forsvarets struktur og militære kapasiteter. Dette
kommer også tydelig frem ved etableringen av NRF, hvor
Norge skal delta med Telemark bataljon.
Disse medlemmer viser til behovet
for en styrking av Forsvarets evne til å håndtere
terrorisme. I denne forbindelse synes det å være
nødvendig å modernisere organisasjonen, slik at
den kan møte den nye trusselen på en best mulig
måte. Dette bør gjøres ved å styrke HVs
utdanning innen denne type konfliktløsning og forebygging.
Videre er det naturlig å styrke spesialavdelingene og etterretningstjenesten
både i styrke og teknologi, slik at de er best mulig rustet
for denne type oppdrag.
Disse medlemmer viser til at
den stadig økende organiserte kriminaliteten medfører
at det blir glidende overganger mellom det nasjonale og internasjonale samtidig
som skillet mellom fred, krise, væpnet konflikt og krig
blir vagt. Det er derfor viktig at Norge har kapasiteter innenfor
etterretnings- og sikkerhetstjeneste som kan bidra til en bedret
kontroll og analyse av de oppdukkende situasjoner og aktiviteter.
Heimevernet er også en ressurs i forhold til kriser og
krig. Etter 11. september 2001, har man med stort hell benyttet HV
i forbindelse med tiltakene mot terror i tillegg til den rolle de
er tiltenkt ved en eventuell mobilisering. Det er derfor viktig å opprettholde
et sterkt heimevern, strukturen skal omfatte 70 000 soldater.
Disse medlemmer registrerer at
Regjeringen i proposisjonen ser det nødvendig å gå tilbake
på vedtatt struktur. Den vedtatte struktur er et minimums
forsvar, dette innebærer at man i utgangspunktet har knappe ressurser
for å løse de oppdrag Forsvaret er pålagt.
En ytterligere svekkelse av strukturen vil medføre usikkerhet
i organisasjonen og det vil også gi signaler til NATO om
at det ikke er vilje til å opprettholde den vedtatte minimumsstrukturen. Disse
medlemmer ønsker med tanke på norsk sikkerhetspolitikk,
forsvarsevne og hensyn til de som jobber i Forsvaret, å videreføre
den tidligere vedtatte strukturen og at budsjettet tar dette som
et utgangspunkt.
Disse medlemmer presiserer at
det inngåtte forsvarsforliket skulle sikre nettopp en økonomisk
fremtidig trygghet for Forsvarets virksomhet. Det er påfallende
at det så kort tid etter behandlingen av Innst. S. nr. 232
(2001-2002) jf. St.prp. nr. 55 nå skulle ha skjedd så store
endringer i den sikkerhetspolitiske situasjon at man finner det
forsvarlig å fortsette en sterk nedbygging av Forsvaret.
Komiteen vil vise
til behovet for en aktiv nærområdepolitikk. Norge
disponerer rike naturressurser i store havområder og grensen
i nord til en stormakt, der Norge også har et Schengen-ansvar. Komiteen er enig
med proposisjonen i at dette er to faktorer som langt på vei
er avgjørende for nærområdedimensjonen. I
tillegg kommer de globale utfordringer og trusler som også kan
gi seg direkte utslag eller gi ringvirkninger i vårt nærområde. Komiteen vil
understreke at Norge har jurisdiksjon over et havområde
som er syv ganger større enn vårt landterritorium,
og at dette er blant verdens mest ressursrike og produktive havområder.
Det er derfor behov for omfattende kystovervåking, i et samarbeid
mellom sivile og militære myndigheter. Det vises i den
forbindelse til de militære anleggene på Reitan
og Sørreisa og på Stortingets beslutninger om å anskaffe
nye fregatter og missiltorpedobåter. Det vises også til
det arbeid som utføres av Kystvakten, og arbeidet for å overvåke
oljetankfarten langs norskekysten.
Under den kalde krigen spilte militærmakt
en helt dominerende rolle for å kunne møte den
reelle eksistensielle trussel som Sovjetunionen representerte. I
dag står Norge overfor et langt bredere og mer uoversiktlig
spekter av sikkerhetspolitiske utfordringer. Forsvaret vil fortsatt
utgjøre et sentralt sikkerhetspolitisk virkemiddel. Militærmakt
har en rekke egenskaper som også kan nyttes til å løse
oppgaver som i utgangspunktet ikke er rent militære og
som normalt vil bli ivaretatt med andre virkemidler. Risikoen er
stor for at det i fremtiden vil oppstå konflikter, kriser
og nødsituasjoner der bruk av væpnet makt inngår.
I de innledende faser kan det hende at militære styrker
også må bidra til å løse oppgaver
som normalt krever andre sikkerhetspolitiske virkemidler, inntil
situasjonen er stabilisert og andre virkemidler kan settes inn.
Det er altså påkrevet at militære styrker
evner å påta seg flere typer oppdrag enn tradisjonell
krigføring.
Når det gjelder bruk av
militærmakt kan det i utgangspunktet være nyttig å skille
mellom legalitet og legitimitet. Militær
maktbruk er legal når den har basis i folkeretten. Den
er legitim når den kan begrunnes politisk og moralsk. I
internasjonal politikk kan det imidlertid ofte være vanskelig å skille
klart mellom politikk, juss og moral.
Behovet for legalitet og politisk legitimitet
- både innenrikspolitisk og internasjonalt - vil være avgjørende
for Norges bruk av militærmakt. Anvendelse av militærmakt
skal forankres folkerettslig, enten gjennom samtykke fra partene,
gjennom retten til selvforsvar etter FN-paktens artikkel 51, eller
gjennom mandat fra FNs sikkerhetsråd i henhold til FN-paktens kapittel
VI eller VII. Retten til selvforsvar innebærer også rett
til å støtte en stat som er angrepet militært, uten
et konkret mandat fra FNs sikkerhetsråd.
Det er bred enighet i Norge om at norsk deltakelse
i militære operasjoner utenfor Norge må ha en
solid folkerettslig forankring. Skulle det i en situasjon som utgjør
en trussel mot internasjonal fred og sikkerhet, vise seg å være
umulig å oppnå en uttrykkelig autorisasjon av
maktbruk fra FNs sikkerhetsråd (jf. de faste medlemmers
vetorett), må det om nødvendig foretas en vurdering
av om det likevel kan foreligge et folkerettslig grunnlag for aktiv
anvendelse av militære virkemidler. I en slik vurdering
vil den politiske og moralske legitimitet veie tungt. Bare i unntakstilfeller
bør norske styrker delta i operasjoner som ikke har mandat
fra FN, og da bare når dette er velbegrunnet ut fra folkerettslige betraktninger.
For Norge er det primært bare aktuelt å benytte
militære maktmidler rent nasjonalt i visse og begrensede situasjoner,
i første rekke knyttet til suverenitetshevdelse, myndighetsutøvelse
og krise- og episodehåndtering. I alle andre situasjoner
vil Forsvaret delta innenfor en flernasjonal ramme - i eller utenfor
Norge. For Norge er det av avgjørende betydning at slike
internasjonale operasjoner har tilstrekkelig folkerettslig forankring,
bred internasjonal oppslutning og bidrar til å øke
internasjonal sikkerhet og stabilitet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at departementet
i proposisjonen skiller mellom legalitet og legitimitet ved bruk
av militærmakt. Proposisjonen mener at militær
maktbruk er legal når den har basis i folkeretten, mens
den er legitim når den kan begrunnes politisk og moralsk.
Flertallet er enig i at norsk
deltagelse i internasjonale operasjoner må baseres både
på legalitet og legitimitet. Flertallet er
av den oppfatning at norsk deltakelse i internasjonale operasjoner
må være folkerettslig forankret. I tillegg er
politisk og moralsk legitimitet nødvendig. For øvrig
er det viktig at militære engasjement i utlandet er gjenstand
for en bred og åpen debatt. Dette er avgjørende
for å forankre norsk utenrikspolitikk i folket. Flertallet vil
videre vise til at Norge dermed fortsatt må avstå fra
deltakelse i preventiv krigføring og forkjøpsangrep
som ikke har en klar forankring i folkeretten.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener at deltakelse i internasjonale operasjoner
må bygge på et utvetydig og konkret FN-mandat
og alle politiske og diplomatiske ikke-militære virkemidler
må være prøvd ut, deriblant ulike økonomiske
sanksjoner, våpen- og oljeembargo. Det er nødvendig
med folkerettslig forankring, i tillegg er politisk og moralsk legitimitet
nødvendig.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er først
og fremst opptatt av at operasjoner har mandat fra FN, men at det
er opp til FN å ta stilling til hvem som skal utøve
kommandoen over styrker i internasjonal tjeneste. Flertallet vil
i den forbindelse vise til at FN ba EU ta kommandoen over styrker
i Kongo. Flertallet vil videre vise til at NATO nå har
kommandoen over ISAF-styrkene i Afghanistan, dette med klart FN-mandat.
Komiteen erkjenner
at dagens internasjonale operasjoner krever styrker som er robuste
og veltrente, både fysisk, mentalt, etisk og moralsk. De
styrkene Norge deltar med i internasjonale operasjoner må videre
være samtrente. Norge har begrensede militære ressurser
og vil ikke delta i alle typer operasjoner eller oppdrag, og heller
ikke under alle forhold.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet vil påpeke at Norge ikke alltid
har mulighet til å yte store bidrag når det gjelder
tradisjonell stridsevne. Hvilke krav vi ønsker å stille
til våre styrker internasjonalt må derfor også sees
i lys av de oppgavene styrken er forutsatt å løse. Disse
medlemmer mener de operasjoner som en i dag deltar i, illustrerer
at det alltid vil være behov for enheter med lettere utrustning
og spesiell kompetanse og vil hevde at mer av våre bidrag
bør rettes inn mot de store behov som alltid vil være
til stede i en fase etter at de regulære kamphandlingene
er over. Disse medlemmer er derfor av den oppfatning
at norsk deltakelse i internasjonale operasjoner i større
grad bør konsentreres til de områder der vi har særlige
fortrinn som for eksempel ingeniører, sanitetsavdelinger,
MTBer, mineryddere, undervannsbåter og spesialstyrker,
framfor oppsetting av regulært infanteri, jagerfly eller
fregatter.
Komiteen påpeker
at internasjonal solidaritet, FN-mandat, øvrige internasjonale
forpliktelser og alliansesolidaritet vil måtte gi sterke
føringer for deltakelse i operasjoner som bør
ha bred politisk støtte. FN er mandatleverandøren,
mens det varierer hvem som er utføreren. Et FN-mandat for
bruk av militærmakt er verdiløst med mindre noen
setter maktmidler til FNs disposisjon, eller en annen organisasjon
er villig til å ta på seg utførerrollen.
NATO er i den siste tiden blitt en stadig viktigere utførerorganisasjon. Komiteen mener
videre at innenfor de kapasitetsbegrensninger Norge har, så bør
deltakelse i FN-operasjoner øke.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil videre understreke betydningen av at Norge har relevante styrker
som på kort varsel kan gå inn i fredsbevarende
styrker og andre internasjonale operasjoner. På denne bakgrunn
vil flertallet støtte at antallet vervede
soldater øker. Flertallet er enig i at kontraktsbetingelsene
for vervede bør gjennomgås i lys av aldersstruktur
og tjenestemønster, og at et system basert på fastlønn
er hensiktsmessig. Lønnssystemet for vervede bør
innrettes slik at de gradvis opparbeider seg bedre lønnsbetingelser,
og at gjennomført tjeneste i internasjonale operasjoner
belønnes.
Komiteen vil vise
til at Norge har lange tradisjoner for deltakelse i internasjonale
operasjoner. Det er nå mer enn 50 år siden vår
første utenlandskontingent forlot Schleswig, der de i Tysklandsbrigaden
under britisk kommando hadde bidratt til stabilisering etter Hitler-regimet
og sikret demokratiet mot den framrykkende kommunismen fra øst.
Siden den gang har Norge hatt rundt 100 000 menn og kvinner med
i internasjonale operasjoner.
Komiteen er av den oppfatning
at stressmestring er en stor utfordring i forbindelse med internasjonale operasjoner
og ber om at den enkelte soldat får tett oppfølging
på dette området. Komiteen viser
til Dokument nr. 5 (2003-2004) der det sies følgende:
"Ombudsmannsnemnda er av den oppfatning at det har
klare fordeler, ikke minst for dem som har fått psykiske
senskader at Forsvaret samler sine ressurser på dette felt
i en nasjonal poliklinikk som også kan gi råd
innen juridiske spørsmål og i trygdespørsmål […] Nemnda
er opptatt av at det ikke settes noen absolutt tidsavgrensning for
Forsvarets ansvar. Det bør derfor, etter nemndas mening,
gis mulighet for krav overfor Forsvaret uten noen spesiell tidsavgrensing."
Komiteen mener at personellets
mestringsevne i forhold til egne helseproblemer vil bli svekket
ved manglende oppfølging, og ber Regjeringen vurdere hvordan
Ombudsmannsnemdas forslag best kan følges opp.
Komiteenvil
videre vise til at deltakelse i internasjonale operasjoner er en
del av vår utenrikspolitikk, der Norge legger vekt på å fremme
de verdiene vårt eget samfunn er tuftet på: demokrati,
velferd, likestilling, menneskerettigheter og folkelig deltakelse.
Komiteen er opptatt av å se
på sammenhengen mellom fattigdom, kriger og konflikter
og at norsk deltakelse i stabiliseringsstyrker kombineres med tiltak for
utvikling, institusjonsbygging og bistand. Komiteen vil
i den forbindelse vise til at Afghanistan er blitt et samarbeidsland
for norsk bistand, som i tillegg til å bidra til demokrati,
institusjonsbygging og lov og orden, særlig må rettes
inn mot å styrke kvinnenes situasjon.
Komiteen er opptatt av at Norge
har et ansvar for å sikre at Sikkerhetsrådsresolusjon
1 325 om kvinner, fred og sikkerhet, blir overholdt ved gjenoppbygging etter
konflikter, når freden skal vinnes. Resolusjon 1 325 påbyr
medlemslandene å inkludere kvinner i all institusjonsbygging
og alle fredsforhandlinger.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, vil vise
til at deltakelse i internasjonale operasjoner også har
en forsvarspolitisk dimensjon. Forsvarspolitikken dreier seg i dag
primært om å sikre norske borgere og norske interesser
mye mer enn å sikre landets grenser. Kampen mot terror
må skje både hjemme og ute. Flertalleter enig med departementet når
det i proposisjonen sies at:
"Fraværet av én enkelt dimensjonerende
trussel gjør at Forsvaret i fremtiden må ivareta
flere ulike sikkerhetspolitiske roller. Ivaretakelse av disse rollene påvirker
hvilke kapasiteter og hvilken kompetanse Forsvaret må ha,
samt hvilke oppgaver det må være i stand til å løse."
Komiteen vil vise
til at en statisk og endimensjonal trussel er erstattet av et sikkerhetsbilde
som preges av uforutsigbarhet, ustabilitet og usikkerhet. Det er
derfor ikke mulig å forutsi eksakt hvilke konkrete sikkerhetsutfordringer
Norge vil kunne bli stilt overfor i fremtiden. Derfor vil Forsvaret
ha behov for høy fleksibilitet, tilgjengelighet og tilpasningsevne. Komiteen vil
derfor understreke behovet for militær transformasjon for å ligge
i forkant av utviklingen og ikke stivne i etablerte tankemønstre. Komiteen vil også vise
til, slik proposisjonen understreker, at norsk sikkerhet bare kan
ivaretas i fellesskap med andre.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, vil i den
forbindelse peke på Nordsjøstrategien, samarbeidet
med Danmark og Nederland, NATOs Prague Capabilities Commitment og samarbeidsorganer
som Arctic Council, Barentsrådet og NATO-Russia Council.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil påpeke
at selv om Forsvaret ikke lenger preges av en enkelt trussel som
bør være dimensjonerende for Forsvarets virksomhet,
så er det sider ved vår forsvarspolitiske situasjon
som ikke er endret. Det faktum at Norge ligger ved et strategisk viktig
havområde, at vi er en randstat til en stormakt og at den
politiske oppmerksomheten omkring nordområdene øker,
må få konsekvenser for vår trusselvurdering
og våre forsvarspolitiske prioriteringer. Disse medlemmerviser til at dette sammen med de brede sikkerhetspolitiske
vurderingene tilsier at Forsvaret kan og bør gi viktige
bidrag i forhold til stabilitet i egen region og at dette må reflekteres
i framtidig forsvarsplanlegging og tilstedeværelse av Forsvarets
enheter.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil advare mot å tro at våre
nære allierte uten videre vil ha sammenfallende sikkerhetspolitiske
interesser med Norge. Norge må derfor til enhver tid være
forberedt på at våre interesser som kyststat må ivaretas
av eget forsvar. Dette krever en permanent eller regelmessig tilstedeværelse
i viktige eller strategisk utsatte områder. Disse
medlemmervil også understreke
at et godt "fredstidsforsvar" innebærer at vi har et ansvar
overfor våre naboland for å føre en politikk
som bidrar til å styrke stabilitet og fred lokalt og regionalt.
Dette er en krevende oppgave som vanskelig lar seg forene med store ambisjoner
i form av stridsevne, utvikling av krevende nisjekapasiteter og
produksjon av innsatsstyrker som på kort varsel skal rykke
ut til internasjonale oppdrag.
Komiteen vil også peke
på sivilt samarbeid mellom folk og stater som en viktig
strategi som må være en del av norsk sikkerhetspolitikk
og norsk utenrikspolitikk. Komiteen vil understreke
betydningen av en helhetlig sikkerhetspolitisk tenkning. Et totalkonsept
må styrke samarbeid mellom sivil og militær beredskap,
og de samlede ressurser skal sikre at samfunnet er rustet til å møte
utfordringene som det nye trusselbildet og moderne terrorisme representerer.
Forsvaret er et sentralt sikkerhetspolitisk virkemiddel. Innenfor
rammen av totalforsvarskonseptet skal Forsvaret, som en av sine
oppgaver, bidra til samfunnssikkerhet. Et helhetlig og moderne konsept
for totalforsvaret vil dermed bestå av gjensidig støtte
mellom Forsvaret og det sivile samfunn i hele krisespekteret.
Komiteen vil bemerke at situasjonen
i dag, hvor militærmakt er aktuelt i begrensede kriser
med tiknytning til norsk territorium, samt i norske bidrag til internasjonale
operasjoner, stiller nye krav både til samarbeidet mellom
militær og politisk ledelse og til evnen til å bringe
retningslinjene nedover i den militære kommandokjeden.
Politiske myndigheter må legge klare føringer
på og styring av bruk av militærmakt. Dette er
enda viktigere i dag enn under den kalde krigen.