Konsesjon til havbruk med laks, ørret og regnbueørret er avgrenset
på to nivå:
Selskapsnivå, dvs. hvor mye biomasse
selskapet har lov til å ha i sjøen til enhver tid
Lokalitetsnivå, dvs. hvor mye biomasse selskapet kan ha
på den enkelte lokalitet til enhver tid
I forslag til forskrift foreslås det å ikke tillate nyetablering
eller utvidelse av lokaliteter i Hardangerfjorden. Formålet med
forslaget er å stanse videre oppbygging av produksjonskapasitet
innenfor virkeområdet til forskriften.
I forslaget til forskrift foreslår departementet at summen av
konsesjoner på selskapsnivå fra 1. oktober 2013 ikke skal overstige
50 000 tonn MTB (maksimal tillatte biomasse). Dette vil innebære
en reduksjon på ca. 20 000 tonn MTB i forhold til tildelt produksjonskapasitet
i fjordsystemet.
Departementet foreslår at fordelingen av tillatt biomasse skjer
etter følgende prinsipp: Hver virksomhet får skjermet 3 konsesjoner
som kan utnyttes 100 pst. Konsesjoner ut over dette kan utnyttes
25 pst. Ifølge departementet vil denne skjermingen av konsesjoner
bidra til å ivareta mindre aktører med liten fleksibilitet i driften,
samtidig som alle likebehandles.
Reduksjon i MTB kan ifølge departementet medføre at noen virksomheter
blir nødt til å flytte eller redusere hele eller deler av virksomheten
sin. Ifølge departementet vil ikke staten ha erstatningsansvar i
en slik situasjon da rådighetsinnskrenkninger ikke er erstatningsbetingede.
Departementet finner det ikke riktig at det offentlige skal dekke
kostnader med tiltak direkte knyttet til oppdrettsnæringen for å
sikre naturmangfoldet, jf. lov 19. juni 2009 nr. 100 om forvaltning
av naturens mangfold (naturmangfoldloven) § 11. I utgangspunktet
må den næringsdrivende selv ta risikoen for endrede rammevilkår
som følge av vedtak om reduksjon i MTB på selskapsnivå.
Ifølge departementet vil stans i videre oppbygging av produksjonskapasitet
innenfor virkeområdet til forskriften sammen med reduksjon av taket
på biomasse i Hardangerfjorden, de nye reglene for kontroll av lus
i akvakulturanlegg, samordnede avlusningskampanjer og de nye reglene
knyttet til rømningssikring, i sum hjelpe til at presset på ville bestander
av laksefisk kan minke.
Tiltakene i forskriften vil ifølge departementet på kort sikt
medføre økte utgifter og byrder for oppdretterne. Departementet
mener at oppdrettsnæringen totalt sett over tid likevel vil tjene
på de foreslåtte tiltakene. Tiltakene vil føre til bedre sykdomsstatus
og bedre felles håndtering av driften innen de smittehygieniske
fellesområdene.