Til Stortinget
I forbindelse med Fiskeri- og kystdepartementets ønske om å fastsette
særskilte krav til akvakulturrelatert virksomhet i Hardangerfjorden,
sendte departementet forslag til ny forskrift om Hardangerfjorden ut
på høring 18. august 2009Høyringsbrev – Forslag til forskrift
om særskilde krav til akvakulturrelatert verksemd i Hardangerfjorden,
Det kongelege Fiskeri- og kystdepartement, datert 18.08.2009.
Innen høringsfristens utløp 18. november 2009 kom det inn 53 høringsuttalelser.
På bakgrunn av at flere av høringsuttalelsene omhandlet fastsetting
av taket på biomasse, foreslår departementet at taket på biomasse
skal fastsettes på en annen måte enn i det opprinnelige forslaget.
Departementet sendte ut nytt høringsnotat 16. februar 2011Høyringsbrev
– Forslag til særskilte tiltak for akvakulturrelatert verksemd i
Hardangerfjorden, Det kongelege Fiskeri- og kystdepartement, datert
16.02.2011, ref nr 200601881-/CGR. Opprinnelig høringsfrist
var fastsatt til 31. mars 2011. På bakgrunn av en rekke søknader
om utsatt frist vedtok departementet å utsette høringsfristen til
14. april 2011. I forbindelse med høringsrunden kom det inn 54 høringsuttalelser.
Departementet foreslår at forskriften skal tre i kraft 1. januar
2013 slik at næringen får tid til å tilpasse virksomheten sin.
Konsesjon til havbruk med laks, ørret og regnbueørret er avgrenset
på to nivå:
Selskapsnivå, dvs. hvor mye biomasse
selskapet har lov til å ha i sjøen til enhver tid
Lokalitetsnivå, dvs. hvor mye biomasse selskapet kan ha
på den enkelte lokalitet til enhver tid
I forslag til forskrift foreslås det å ikke tillate nyetablering
eller utvidelse av lokaliteter i Hardangerfjorden. Formålet med
forslaget er å stanse videre oppbygging av produksjonskapasitet
innenfor virkeområdet til forskriften.
I forslaget til forskrift foreslår departementet at summen av
konsesjoner på selskapsnivå fra 1. oktober 2013 ikke skal overstige
50 000 tonn MTB (maksimal tillatte biomasse). Dette vil innebære
en reduksjon på ca. 20 000 tonn MTB i forhold til tildelt produksjonskapasitet
i fjordsystemet.
Departementet foreslår at fordelingen av tillatt biomasse skjer
etter følgende prinsipp: Hver virksomhet får skjermet 3 konsesjoner
som kan utnyttes 100 pst. Konsesjoner ut over dette kan utnyttes
25 pst. Ifølge departementet vil denne skjermingen av konsesjoner
bidra til å ivareta mindre aktører med liten fleksibilitet i driften,
samtidig som alle likebehandles.
Reduksjon i MTB kan ifølge departementet medføre at noen virksomheter
blir nødt til å flytte eller redusere hele eller deler av virksomheten
sin. Ifølge departementet vil ikke staten ha erstatningsansvar i
en slik situasjon da rådighetsinnskrenkninger ikke er erstatningsbetingede.
Departementet finner det ikke riktig at det offentlige skal dekke
kostnader med tiltak direkte knyttet til oppdrettsnæringen for å
sikre naturmangfoldet, jf. lov 19. juni 2009 nr. 100 om forvaltning
av naturens mangfold (naturmangfoldloven) § 11. I utgangspunktet
må den næringsdrivende selv ta risikoen for endrede rammevilkår
som følge av vedtak om reduksjon i MTB på selskapsnivå.
Ifølge departementet vil stans i videre oppbygging av produksjonskapasitet
innenfor virkeområdet til forskriften sammen med reduksjon av taket
på biomasse i Hardangerfjorden, de nye reglene for kontroll av lus
i akvakulturanlegg, samordnede avlusningskampanjer og de nye reglene
knyttet til rømningssikring, i sum hjelpe til at presset på ville bestander
av laksefisk kan minke.
Tiltakene i forskriften vil ifølge departementet på kort sikt
medføre økte utgifter og byrder for oppdretterne. Departementet
mener at oppdrettsnæringen totalt sett over tid likevel vil tjene
på de foreslåtte tiltakene. Tiltakene vil føre til bedre sykdomsstatus
og bedre felles håndtering av driften innen de smittehygieniske
fellesområdene.
Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening (FHL) har i høringsbrev,
datert 14. april 2011, gitt følgende oppsummerende merknad:
«Havbruksnæringen er en stor og viktig næring i Norge.
Aktørene på Vestlandet er opptatt av å videreutvikle næringen i
tråd med målsettingen i regjeringens bærekraftstrategi og strukturere
denne på en måte som medfører at en oppnår dette målet. En viktig
forutsetning for dette er at det ikke legges opp til fragmenterte
men helhetlige endringsprosesser slik at regional og lokal verdiskaping
kan opprettholdes. Det er i så måte avgjørende med stabile og forutsigbare
rammebetingelser.
Med bakgrunn i alle de ulike pågående
forskriftsprosesser, og tilhørende stor usikkerhet omkring areal,
lokalitetsstruktur, soneetablering og resultat av igangværende tiltak,
er det ikke tilrådelig å forhaste seg i denne prosessen.
FHL vil tilrå at de mange igangværende prosesser sees i
en sammenheng, og at det brukes tid frem mot 2013 på å finne frem
til en helhetlig plan for havbruksnæringen i Rogaland og Hordaland.
Det er en reell fryssituasjon under det regimet som soneforskriften
og Hardangerfjordinstruksen representerer. Næringsaktørene tar også
ansvar for å innfri kravet om en midlertidig frys av produksjonen
i Hardangerfjorden.
Det må igangsettes et arbeid med konsekvensutredning for
å kartlegge virkningen av den foreslåtte Hardangerfjordforskriften.
Langenuen må ut av nedslagsfeltet for Hardangerfjordforskrift
Det må etableres klare målepunkt for hva som er akseptabel
fiskemengde i Hardangerfjorden, og restriksjoner må oppheves når
målet er nådd.»
Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening (FHL) har i brev,
datert 12. oktober 2011, fremlagt nye momenter i forbindelse med
arbeidet med Hardangerfjordforskriften:
«Forskningsresultater og andre uttalte oppfatninger om
grunnlaget for forskriften spriker i ulike retninger. Næringen forstår
at det er krevende å vedta en forskrift på så vilkårlig og tilfeldig
grunnlag som det foreliggende. Nye rapporter påpeker at lus og rømming
ikke har så stor negativ effekt som tidligere antatt og er bestandsregulerende
for villaks.
Samtidig arbeider næringen svært målrettet for å redusere spredning
av lakselus fra anleggene og redusere rømming.
På vegne av en samlet næring på Vestlandet vil vi oppfordre myndighetene
til å avvente en beslutning inntil nye og for saken avgjørende momenter
er vurdert. Det vil i det følgende bli kort redegjort for tilleggsopplysninger
siden høringsfristens utløp:
1. Havbruksbedriftene i forskriftsområdet
og FHL har inngått kontrakt med konsulentselskapet Asplan Viak om
utarbeidelse av konsekvensanalyse for virkningene av forskriftsforslaget
slik det foreligger. Ferdigstillelsestidspunkt for denne analysen
er 31.01.2012. Vi ber derfor om at forskriften ikke fastsettes før
analysen er ferdigstilt.
2. Tilbakevandring og elvefangst av villaks i elvene har
vært rekordstor sommeren 2011, dette til tross for at det ble hevdet
at årsklassene som nå kommer tilbake ble sterkt redusert eller skadet
av lakselus under utvandringen for 2 og 3 år siden. Dette viser
at påstandene var overdrevet.
3. Soneforskriften med brakkleggingen som ble gjennomført
våren 2011, svarer til forventningene mht lusesituasjonen i Hardangerfjordområdet. Det
har i all hovedsak vært lite lus i anleggene i sommer og mindre
enn tidligere år. I de sonene der en har hatt total brakklegging
er lusetallene svært lave og næringen har forventning om at lusenivået
i hele området vil være betydelig lavere når alle soner har vært
gjennom første totale brakklegging.
4. Fagmiljøer ved Havforskningsinstituttet har på basis
av forskningsresultater fra andre områder uttrykt tvil om det er
1:1 sammenheng mellom lus på oppdrettsfisk og lus på villfisk. Dette
har vi også sett lokalt tidligere. Havforskningsinstituttet har
heller aldri anbefalt en reduksjon av biomasse som et tiltak for
å redusere smittepress av lakselus. (kilde: HI ved Geir Lasse Taranger).
5. NOFIMA har gitt ut rapport som reiser tvil om effekter
av lus og rømming på vill laksefisk og stiller spørsmål ved grunnlag,
metodikk og tolkning av tidligere forskningsrapporter som hevder at
det er betydelige negative effekter av lus og rømming på villfisk.
6. Det er i høst framkommet resultater fra forskningsprosjekt
på Havforskningsinstituttet som viser tydelig sammenheng mellom
mattilgang i villaksens havfase, dvs bestand av sild i havet og bestand
villaks.
7. Direktoratet for Naturforvaltning (DN) har vist til at
kalking av vassdrag og lav vassføring på vinteren fører til økt
predasjon og tilgroing av elver. Det må også nevnes at DN også har
gitt Statkraft dispensasjon frå konsesjonsvilkåra for utsett av
smolt i regulerte vassdrag i Hardanger.
8. SINTEF la i sommer frem en Ringvirkningsanalyse for fiskeri
og havbruksnæringen som viser at mens hhv 27 % og 40% av ringvirkningene
av aktiviteten i havbruksbransjen slår ut regionalt i Nord-Norge
og Midt-Norge, tilfaller hele 55 % av ringvirkningene fra bransjen
lokalt næringsliv på Vestlandet. Dette understreker at næringens betydning
på Vestlandet er større enn de gjennomsnittstall for hele landet
som tidligere er lagt til grunn for beregninger. Dette forventer
vi vil bli nærmere belyst i konsekvensanalysen i regi av Asplan
Viak.
9. Havbruksbedriftene i Hardanger og Sunnhordland har i
sommer inngått en historisk avtale med elveeierlag i regionen om
fellestiltak i elver i forskriftsområdet, og har blant annet gått
inn med millionbeløp til bygging av fiskefelle i Etneelva.
10. Havbruksnæringens Miljøfond ble opprettet i juni 2011
og oppfinansiert med inntil kr 30 millioner fra havbruksaktørene.
Disse midlene skal brukes i samarbeid med villaksinteressentene
og forvaltningen for å ta vare på villaksen. Den første tildeling
fra fondet ble gjort i juni med kr 670.000 til Vestlandet og det
er kommet inn nye søknader ved søknadsfrist 1.oktober.
Som nevnt er Hardangerfjordforskriften en forskrift som griper
kraftig inn i næringen på Vestlandet. Det er for alle involverte
parter avgjørende at et vedtak ikke treffes før de ovennevnte punkter
er tatt hensyn til og analysert på faglig og faktabasert grunnlag.
Arbeidsplasser i slakting og foredling av fisk i små kommuner er
de første som rammes.
Det vil etter næringens oppfatning være uklokt og også uforsvarlig
å sette betydelige samfunnsverdier på spill på et mangelfullt faglig
grunnlag. Basert på tilleggsopplysninger kan vi ikke se at det foreligger et
reelt behov for den aktuelle forskriften.
Det er videre en forventning i næringen om at departementet i
det minste utsetter beslutning av vedtak inntil oppdatert informasjon
er vurdert og vektlagt og til resultatene av konsekvensutredning
foreligger.»
Sjøtroll Havbruk AS har i høringsnotat, datert 14. april 2011,
gitt følgende oppsummerende merknad:
«Konsekvensene av Hardangerfjordforskriften er omfattende og
uavklart. Forslaget til forskrift setter et betydelig antall distriktsarbeidsplasser
i fare ved at lønnsom industri kan bli lagt ned. Sammen med havbruksnæringen
i regionen krever Sjøtroll at det gjennomføres en konsekvensutredning
ved bruk av uavhengig ekspertise. Med bakgrunn i dette er det naturlig
at departementet innstiller forskriftsarbeidet inntil en slik utredning
foreligger.»
Mattilsynet har i brev, datert 14. april 2011, kommet med følgende
merknad:
«Mattilsynet mener at forskriften ikke bør trå i kraft før
behovet er veid opp mot eksisterende og andre planlagte tiltak i
Hardangerområdet. Vi er også av den oppfatning at det vitenskapelige
grunnlaget for å fastsette et biomassetak er for dårlig.»
Berørte kommuner, fylkeskommuner og samarbeidsråd for kommuner
i virkeområdet til den varslede Hardangerfjordforskriften har i
sine høringsuttalelser blant annet bemerket følgende:
Konsekvensene for bedriftene, lokalsamfunna
og verdiskapinga i Hordaland ved en reduksjon av biomasse er ikke
godt nok belyst i forslag til forskrift. Forskriften må derfor konsekvensutredes før
den kan vurderes.
Forskriften bør skille mellom lukkede anlegg og åpne anlegg
i sjø når det gjelder mengde biomasse og vurdere hvordan ulike sikringstiltak
reduserer forurensning ved rømming og lignende.
Allerede vedtatte forskrifter (PD forskriften som regulerer
forhold rundt fiskesykdommen Pancreas Disease, Forskrift som regulerer
grenser for antall lus og forhold rundt avlusing og Forskrift som
regulerer forhold rundt sonevis brakklegging av lokaliteter) som
er iverksatt nylig, må få tid til å virke og evalueres før nye forskrifter
blir vurdert.
Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) har i brev til Fiskeri-
og kystdepartementet, datert 2. november 2011, vedrørende utkast
til Hardangerfjordforskrift, bemerket følgende:
«Slik NHO ser det, innebærer forskriftsforslaget et svært
inngripende vedtak mot akvakulturnæringen i dette området, med tilhørende
negative ringvirkninger for samfunn og øvrig næringsliv. Flere hundre
arbeidsplasser kan gå tapt. Dette skjerper kravet til begrunnelsen
for vedtaket.
Konsekvensene for næringslivet som følge av forskriftsforslaget
er ikke utredet i nevneverdig grad. Dette reiser tvil om vesentlige
konsekvenser av forslaget er vurdert, og om vurderingen er basert
på et riktig faktagrunnlag. De økonomiske konsekvensene for næringslivet
i regionen må kartlegges og dokumenteres, og det må synliggjøres
hvilke vurderinger som er gjort.
Vi kan ikke se at saksbehandlingsreglene i utredningsinstruksen
er ivaretatt i denne saken. NHO er kjent med at en ny konsekvensutredning
i regi av næringen er under arbeid og ventes ferdig til årsskiftet. Vi
støtter derfor forslaget om å utsette beslutningen om forskriftens
vedtagelse til det er lagt frem et fullstendig faktagrunnlag i form
av en ny konsekvensutredning.»
Forslagsstillerne har merket seg at flere sentrale organisasjoner,
berørte næringsaktører og berørte kommuner har forutsatt i sine
høringsuttalelser at det må foretas en konsekvensutredning av Hardangerfjordforskriftens
virkninger, herunder blant annet miljømessige, fiskehelsemessige
og økonomiske konsekvenser for bedriftene, lokalsamfunnene, kommunene,
sysselsettingen og den øvrige verdiskapingen i det berørte området.
Det er viktig at alle følger lojalt opp når det settes i gang med
avlusing av anleggene i fjorden. Det er viktig med koordinerte og
effektive aksjoner slik at ikke noen påfører andre byrder grunnet
manglende vilje til samarbeid. Dette vil bare kunne medføre økt
negativt fokus på næringen som vil kunne medføre enda strengere
tiltak til regulering av virksomheten i denne fjorden som har et
relativt stort omfang hva gjelder oppdrettsanlegg.
Forslagsstillerne mener det vil være uforsvarlig å gå videre
med saken før en konsekvensutredning foreligger. For det første
vil forskriften være med på å svekke konkurranseevnen til landets
havbruksnæring, og på lang sikt redusere næringens finansielle evne
til å iverksette de nødvendige tiltak for å sikre en bærekraftig
og langsiktig næring. For det annet vil en konsekvensutredning i
større grad kunne sikre at de foreslåtte tiltakene vil gi ønsket
effekt.
De siste fire årene har næringen og forvaltningen blant annet
iverksatt følgende tiltak:
Forskrift 20. november 2007 nr. 1315
om sone for å hindre smitte og bekjempe pankreassjukdom hos akvakulturdyr.
Formålet med forskriften er å forebygge og begrense spredning av Pankreassjukdom-virus.
Forskrift 18. august 2008 nr. 1095 om bekjempelse av lus
i akvakulturanlegg (luseforskriften). Formålet med forskriften er
å redusere forekomsten av lus, samt redusere og bekjempe resistensutvikling
hos lus.
Forskrift 14. juli 2010 nr. 1123 om sone for å forebygge
og bekjempe lus i akvakulturanlegg i kommunene Os, Samnanger, Fusa,
Tysnes, Austevoll, Kvinnherad, Jondal, Kvam, Fitjar, Stord, Bømlo,
Sveio, Vindafjord og Etne kommuner, Hordaland og Rogaland. Soneforskriften er
et eksempel på at oppdrettsnæringen sammen med myndighetene har
klart å komme til en felles enighet om viktige tiltak for å forbedre
lusesituasjonen og sykdomsbekjempelse. Innføringen av soneforskriften
innebærer en redusert produksjon for mange aktører, men hvor næringen
har utvist stor vilje til samarbeid, nettopp fordi de har stor tro
på effekten av tiltaket.
Hardangerfjordinstruksen. 8. april 2008 fastsatte Fiskeri-
og kystdepartementet forvaltningstiltak i Hardangerfjorden med formål
om «å fryse» produksjonen i Hardangerfjorden på et «2008-nivå». Forslagsstillerne
forstår det slik at næringen er innstilt på å finne løsninger som
innebærer at produksjonen ikke overstiger dette nivået. Hardangerfjordforskriften
innebærer en utvidelse av området (Langenuen), uten at taket på
tillatt biomasse økes.
Handlingsplan for bekjempelse og kontroll med lakselus.
7. februar 2011 lanserte næringen sin egen handlingsplan for å redusere
mengden lus i oppdrettsanleggene og for å unngå resistensutvikling.
Havbruksnæringen har igangsatt et treårig prosjekt med målsetting
å redusere lusemengde og utvikle nye og forbedrede tiltak, både mekaniske,
kjemiske og biologiske virkemidler. Bruk av leppefisk som spiser
lus av laksen, har økt betydelig i Hardangerfjordområdet.
Forslagsstillerne støtter kravet om at Hardangerfjordforskriften
bør konsekvensutredes før vedtaket kan vurderes.
Forslagsstillerne fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen om ikke å iverksette den omtalte Hardangerforskriften
før man har foretatt en konsekvensutredning som tar for seg både
de miljømessige, veterinære og økonomiske konsekvenser dette vil
kunne medføre både samfunnsmessig og bransjemessig. Stortinget ber
videre om at dersom man etter at disse utredninger har funnet sted,
likevel velger å sette i verk så omfattende tiltak som skissert
i høringsnotat fra departementet vedrørende Hardangerforskriften,
skal dette forelegges Stortinget før ikrafttredelse.
11. november 2011