I dokumentet fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
fjerne utlendingsforskrift § 8-8, slik at anledningen til å gi begrenset
oppholdstillatelse for barn mellom 16–18 år fjernes.
2. Stortinget ber regjeringen utvikle og
implementere kartlegginger ved alle asylmottak for å avdekke sårbarhet
hos enslige asylsøkende barn.
3. Stortinget ber regjeringen vurdere å
opprette uavhengige tilsyn i mottakene for enslige mindreårige asylsøkere.
4. Stortinget ber regjeringen opprette
team mot menneskehandel som kan oppdage ofre og forhindre at barn
blir utsatt for menneskehandel eller rekruttert til kriminelle miljøer
fra mottak.»
Det pekes i dokumentet på at enslige barn som søker
asyl i Norge, er en spesielt sårbar gruppe.
Fra 2014 til 2015 kom det 2 176 enslige flyktningbarn
til Norge. 61 av disse barna har forsvunnet (statistikk fra Utlendingsdirektoratet (UDI)).
Forslagsstillerne viser til at det er vanskelig
å vite sikkert hvor de savnede barna oppholder seg, men at det antas
at flere kan bo sammen med familie, venner eller bekjente i Norge,
og at en del har reist ut av landet. Det fryktes også at noen av
barna kan ha blitt trukket inn i kriminelle miljøer og blitt utnyttet
eller utsatt for kriminelle handlinger, som for eksempel menneskehandel.
UDI har omsorgsansvar for barn mellom 15 og 18
år. De fleste som forsvinner fra mottak er barn som UDI har ansvar
for.
Det vises i dokumentet til at tiltaket som pekes på
som mest effektfullt av organisasjoner som jobber med denne gruppen,
er å flytte omsorgsansvaret for barn mellom 15 og 18 år til barnevernet.
Det pekes i dokumentet på at enslige asylsøkende
barn er spesielt sårbare for å bli ofre for menneskehandel.
De fleste barn som forsvinner bor på transittmottak
på Østlandet, men mye tyder på at flere reiser til andre deler av
landet og da spesielt til store byer.
Forslagsstillerne mener at mottakene i byer
hvor dette er en utfordring, bør kunne ta imot disse barna for en
kort periode, slik at avdelingene for enslige mindreårige kan hente
barnet og følge det tilbake til mottaket. De ansatte må gis grunnleggende
opplæring.
I 2013 ble menneskehandel-teamet på Hvalstad transittmottak
nedlagt. Forslagsstillerne viser til at erfaringene med et eget
menneskehandel-team på mottak var svært gode.
I 2009 ble det innført begrensede oppholdstillatelser
uten rett til fornyelse for enslige mindreårige asylsøkere over
16 år.
Forslagsstillerne peker på at redsel for hva
som skjer på og etter 18-årsdagen gjør at barna i stedet for å vente
på å bli sendt tilbake til hjemlandet, heller forsvinner fra mottak
og blir overlatt til seg selv igjen.
En endring av utlendingsforskriften § 8-8 vil
gi barn over 16 år økt stabilitet og mulighet til å starte på et
liv med skolegang og planer for fremtiden.
UDI fører selv tilsyn med driftsoperatørene
som driver mottak. I NOU 2011:10 I velferdsstatens venterom – Mottakstilbudet
for asylsøkere vises det til at UDIs tilsynsrolle kan komme i et motsetningsforhold
til rollen som tjenesteprodusent, spesielt i situasjoner med høye
ankomsttall. Forslagsstillerne peker på at det bør komme på plass
et styrket og uavhengig tilsyn med mottak for enslige mindreårige.
Både i NOU 2011:10 og i en rapport fra Institutt for samfunnsforskning
fra 2013, Levevilkår i mottak for enslige mindreårige asylsøkere
anbefales det at tilsynet legges til Fylkesmannen slik det også
er i barnevernet.
Det vises til dokumentet for nærmere beskrivelse
av forslagene.
Komiteen sendte i brev av 11. november 2015 representantforslaget
til Justis- og beredskapsdepartementet ved statsråd Anders Anundsen
for vurdering. Statsrådens uttalelse følger av vedlagte brev av
23. november 2015.
Komiteen avholdt 19. januar 2016 åpen høring
i saken. Fagforbundet, Norsk sykepleierforbund, Fellesorganisasjonen
(FO), Norsk Folkehjelp, NOAS, SOS-Barnebyer, LNU, Redd Barna, Press,
Juss-Buss og Vergeforeningen Følgesvennen deltok på høringen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen
og Eirin Sund, fra Høyre, Bjørn Erik Hollevik, Frank J. Jenssen, Mudassar
Kapur og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Mazyar Keshvari og
lederen Helge André Njåstad, fra Kristelig Folkeparti, Geir Sigbjørn Toskedal,
fra Senterpartiet, Heidi Greni, fra Venstre, André N. Skjelstad,
og fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, viser
til Representantforslag 13 S (2015–2016) om tiltak for å forbedre
omsorgssituasjonen for enslige mindreårige asylsøkere. Forslagsstillerne
fremmer forslag om å fjerne § 8-8 i utlendingsforskriften slik at
anledningen til å gi begrenset oppholdstillatelse for barn mellom
16–18 år fjernes, og forslag om kartlegging, styrket tilsyn og etablering
av team mot menneskehandel for å bedre tiltakene for enslige mindreårige
asylsøkere (EMA).
Komiteen viser til
at representantforslaget ble framsatt før inngåelse av asylavtalen
mellom et bredt flertall på Stortinget 19. november 2015. I denne
heter det om EMA:
«Pkt. 10: Stortinget ber regjeringen legge spesiell
vekt på enslige, mindreårige asylsøkere i asylmottak. Stortinget
ber regjeringen sørge for et bredt spekter av botilbud med sterk
barnefaglig kompetanse, herunder vurdere ulike ordninger for bofellesskap,
eksempelvis fosterhjemsordninger, SOS Barnebyer samt benytte folkehøyskoler
der det er ledig kapasitet.»
Komiteen viser til at regjeringen
i sitt høringsnotat om endringer i utlendingsloven foreslår følgende
endring i § 28 c om begrenset oppholdstillatelse til enslige mindreårige
asylsøkere:
«Enslige mindreårige asylsøkere som etter en barnesensitiv
vurdering har beskyttelsesbehov, gis midlertidig beskyttelse. Slik
tillatelse kan ikke fornyes etter fylte 18 år. Tillatelsen gir grunnlag
for utdanning og arbeid. Tillatelsen kan ikke fornyes etter fylte
18 år og danner ikke grunnlag for oppholdstillatelse for familiemedlemmer
etter lovens kapittel 6 eller permanent oppholdstillatelse.»
Komiteen viser til at det i komitéhøringen 19. januar
2016 ble gitt bred støtte fra de høringsinstansene som deltok, til
de framsatte forslagene i Representantforslag 13 S (2015–2016).
Det ble uttrykt støtte til å fjerne § 8-8 i utlendingsforskriften.
Også forslaget om å opprette uavhengig tilsyn i mottakene for enslige mindreårige
asylsøkere fikk generell støtte, samtidig som flere mente at lav
bemanning og manglende barnefaglig kompetanse blant ansatte ved mottakene
for enslige mindreårige asylsøkere var hovedproblemet.
Komiteen merker seg statsrådens
vurderinger av at ordninger med begrenset oppholdstillatelse for
mindreårige asylsøkere er nødvendig for å hindre at barn sendes
vekk fra familie og nettverk til Norge for å sende pengene de mottar hjem
til familien. Dette ble imøtegått av høringsinstansene, bl.a. Vergeforeningen
følgesvenn, som mente vergenes erfaringer ikke tilsa at barn på
flukt er sendt hjemmefra som såkalte ankerbarn eller med den hensikt
å finansiere familien i hjemlandet.
Komiteen viser til at Stortinget
med et bredt flertall har gitt sin tilslutning til de inngåtte asyl- og
integreringsavtalene mellom Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre. Stortinget har bedt regjeringen
følge opp forslagene. Dette vil skje gjennom regjeringens forslag
til endringer i utlendingsloven og tiltak for styrket integrering.
Begge deler er bebudet fremmet i vårsesjonen.
Komiteen viser til Stortingets
behandling av asyl- og integreringsavtalene senere i vårsesjonen,
og mener realitetsvurdering av forslagene i Representantforslag
13 S (2015–2016) naturlig vil inngå i denne behandlingen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sine forslag til statsbudsjett for 2016 med styrking av grunnopplæring
for enslige mindreårige asylsøkere med 35,5 mill. kroner, økning
i integreringstilskuddet med 259,2 mill. kroner, senking av den
kommunale egenandelen for barnevernstiltak for enslige mindreårige
asylsøkere til 10 pst. og barnehageplass til barn i mottak med 75
mill. kroner utover regjeringens forslag, og mener dette ville hatt
en positiv effekt for å kunne følge opp asylsøkere på en god måte.
Disse medlemmer mener det er
viktig å ha sterkt fokus på situasjonen for enslige mindreårige
asylsøkere, og viser til Arbeiderpartiets budsjettmerknader som
omtaler utfordringen med at unge enslige asylsøkere forsvinner fra mottak
og at disse er i en sårbar situasjon hvor de kan bli offer for kriminelle
handlinger.
Disse medlemmer viser videre
til Representantforslag 37 S (2015–2016) om felles løft for god
integrering hvor det blant annet står «iverksette forebyggende tiltak
for å unngå at barn havner i kriminelle miljøer eller blir utsatt
for menneskehandel.»
Disse medlemmer viser også til
behandlingen av Prop. 152 S (2014–2015) høsten 2015 hvor Arbeiderpartiet
foreslo å øke bevilgningen til barnefaglig kompetanse i asylmottak
med 48 mill. kroner, samt viktigheten av at det er et tilstrekkelig
antall verger tilgjengelig for å ivareta rettssikkerheten for den
enkelte.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at regjeringen i sitt høringsnotat
om endringer i utlendingsloven foreslår å utvide begrenset oppholdstillatelse
til ikke bare å gjelde for barn mellom 16 og 18 år, men alle enslige
mindreårige asylsøkere uansett alder. Disse medlemmer viser
til at de argument, for å fjerne begrenset opphold for barn mellom
16 og 18 år som ble gjort gjeldende fra flere høringsinstanser,
vil ha den samme eller enda større vekt dersom aldersgruppen utvides
til yngre barn og tidsperioden for midlertidigheten økes. Disse medlemmer merker
seg særlig at det fra flere av høringsinstansene ble understreket
at midlertidige tillatelser skaper en utrygghet og usikkerhet som
kan gå ut over barnets psykiske helse. Videre ble det også anført
at midlertidige tillatelser vil gjøre det vanskeligere å lykkes
med god integrering og skolegang. Herunder ble det dessuten pekt
på at også for kommunene vil det kunne virke demotiverende for integreringsarbeidet,
dersom man ikke vet om den enslige mindreårige asylsøkeren får bli
etter fylte 18 år. Flere høringsinstanser pekte også på at frykten for
å bli sendt ut ved fylte 18 år bidrar til at enslige mindreårige
asylsøkere forsvinner fra mottak og at mange av dem vil være sårbare
for å bli ofre for kriminelle nettverk og menneskehandel.
Disse medlemmer viser til at
forslaget om kartlegging av sårbarhet fikk god tilslutning blant
høringsinstansene. Disse medlemmer har merket seg
at UDI og Helsedirektoratet i brev til Justis- og beredskapsdepartementet
og Helse- og omsorgsdepartementet av 11. mai 2015 anbefalte tidlig
identifisering av asylsøkere med oppfølgingsbehov for å kunne ivareta
sikkerheten i mottak og samfunnet for øvrig og gi søkeren nødvendig
helseoppfølging og nødvendig oppfølging fra andre instanser.
Disse medlemmer viser til at
den sentrale begrunnelsen for å innføre utlendingsforskriften § 8-8
var å minske antallet enslige mindreårige som søker asyl i Norge,
og samtidig forebygge at enslige barn legger ut på en farefull flukt. Disse medlemmer merker
seg at disse formålene for å innføre forskriften ikke har blitt
oppnådd, og at det dessverre er flere enslige mindreårige på flukt
og en økning i enslige mindreårige som søker asyl i Norge. Disse
medlemmer merker seg at det i UNICEFs rapport «Children
on the Move» (2010) kommer fram at det er fare for livet til barnet
som i de klart fleste tilfellene gjør at de legger ut på flukt,
og ikke ønsket om økonomisk vinning for familien. Opplysninger fra
UDI understreker dette bildet, da det i 2015 ble gitt tillatelse
av beskyttelsesgrunner i over 90 prosent av sakene som berører enslige
mindreårige.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti støtter
forslagsstillernes intensjon og viktigheten av å sikre barn på flukt
en bedre omsorgssituasjon og viser til egne forslag om dette både
i budsjett for tidligere år og i Representantforslag 29 S (2015–2016).
Dette medlem støtter forslag
nr. 1 om å fjerne utlendingsforskriften § 8-8 og begrunnelsen for dette,
og viser til høringsuttalelser som nå er kommet inn i forbindelse
med høringen på regjeringens forslag til innstramminger i flyktningpolitikken,
der det er massiv kritikk av forslaget om å gjøre midlertidighet
til normen for alle mindreårige og tilslutningen til å fjerne denne
ordningen fordi den påfører barna store belastninger.
Dette medlem viser til egne forslag
om å styrke bemanningen og den barnefaglige kompetansen i hele asylkjeden
og til at Stortinget før jul 2015 sluttet seg enstemmig til et forslag
fra Sosialistisk Venstreparti som lød:
«Stortinget ber regjeringen sikre at barn som forsvinner
fra asylmottak blir ettersøkt og at det settes inn særlige tiltak
for å hindre at de blir utsatt for menneskehandel og utnyttet i
prostitusjon.»
Dette medlem viser til at politiet
har avdekket at kjente seksualforbrytere sirkler rundt sårbare og
unge mennesker i flyktningmottak. Det er mistanke om overgrep, melder
Kripos. Dette gjelder flere steder i landet, og man er svært bekymret.
Dette må stoppes. Dette medlem viser til dokumentasjon
i Fafo-rapport, «Ikke våre barn» 2015, som viser at barna er utsatt
for slike overgrep og at barn som søker asyl alene, er ekstremt
sårbare. De kan være svært lett å lokke fordi de er så desperat
ensomme og trenger kontakt med voksne. Det hjelper neppe å rapportere og
registrere hvis det ikke er nok voksne til å passe på. Når én voksen
skal passe på 30 krigsskadde, livredde, ensomme unge som ikke stoler
på voksne i det hele tatt, skjønner dette medlem at
det kan gå galt. Ingen hadde godtatt noe slikt for norske ungdommer
som ikke har foreldre og foresatte til å passe på seg.
Rapporten peker på utfordringer i samarbeidet mellom
politi og barnevern, og manglende kunnskap og rutiner. Mange av
sakene er i grenseland mellom ulike instanser, noe som fører til
at barna kan bli kasteballer mellom de ulike tjenestene. De ansatte
i både barnevern og politi peker på et stort behov for kompetanse
og gode retningslinjer for hvordan de skal jobbe med disse sakene.
Derfor har dette medlem nå etterlyst
barneministerens reaksjon og oppfølging av Stortingets klare vedtak. Dette
medlem vil også understreke at barn som kommer til Norge
som asylsøkere er barn og skal behandles som barn, selv om de er
gift. De skal beskyttes mot overgrep i Norge. Barnevernet har ansvaret
for alle som er i en utsatt posisjon til de er myndige. Nå er det
stor usikkerhet om hvorvidt de fanges opp og hvordan de blir beskyttet.
Derfor må regjeringen redegjøre for hvilken barnefaglig kompetanse
som er til stede hvor i mottakskjeden som skal fange opp disse barna,
og for hvordan barna blir beskyttet i søkerfasen og ved opphold.
Dette medlem viser til egne forslag
i Representantforslag 29 S (2015–2016) om å opprette uavhengig tilsyn
med mottak, og mener det selvsagt også skal gjelde tilsyn med mottak
for mindreårige. Dette medlem fremmer derfor forslag
nr. 3 her i denne innstillingen og vil komme tilbake til det helhetlige
forslaget om uavhengig tilsyn med alle mottak under behandlingen av
Representantforslag 29 S (2015–2016).
Dette medlem viser til forslag
i Berge-utvalget (2011) og Linden (2013) om en opptrappingsplan
for minimumsbemanning i mottak for barn som søker asyl alene.
Dette medlem viser til at FNs
barnekomité anbefaler Norge å øke fokuset på barn som er offer for
menneskehandel og bevilge de nødvendige menneskelige og økonomiske
ressursene til de som har som oppgave å bekjempe dette.
UNICEF anbefaler også at kompetansen i arbeidet
med menneskehandel økes.
Justisdepartementet opplyser at det skal komme en
ny handlingsplan for menneskehandel, men når og hvordan den skal
se ut, er ikke bestemt.
Dette medlem viser til at handlingsplanen
mot menneskehandel er utløpt og at regjeringen ikke har laget en
ny eller fulgt opp dette. Det er svært kritikkverdig i en situasjon
der det er mange på flukt, som gjør at mange er utsatt nettopp for dette.
Dette medlem mener regjeringen
med dette viser liten interesse for å beskytte dem som er utsatt
for menneskehandel og konsentrerer sitt arbeid om å hindre at mennesker
med stort behov for beskyttelse får mulighet til å søke asyl i Norge.
På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende
forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
fjerne utlendingsforskriften § 8-8, slik at anledningen til å gi
begrenset oppholdstillatelse for barn mellom 16–18 år fjernes.
2. Stortinget ber regjeringen utvikle og
implementere kartlegginger ved alle asylmottak for å avdekke sårbarhet
hos enslige asylsøkende barn.
3. Stortinget ber regjeringen vurdere å
opprette uavhengige tilsyn i mottakene for enslige mindreårige asylsøkere.
4. Stortinget ber regjeringen opprette
team mot menneskehandel som kan oppdage ofre og forhindre at barn
blir utsatt for menneskehandel eller rekruttert til kriminelle miljøer
fra mottak.»
Komiteens utkast til innstilling har vært forelagt familie-
og kulturkomiteen til uttalelse, jf. vedtak i Stortinget av 10. november
2015.
Familie- og kulturkomiteen uttaler følgende
i brev av 1. mars 2016:
«Komiteen viser til de respektive partiers merknader
i kommunal- og forvaltningskomiteens innstilling. Komiteen har ellers
ingen merknader.»
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fjerne utlendingsforskriften
§ 8-8, slik at anledningen til å gi begrenset oppholdstillatelse
for barn mellom 16–18 år fjernes.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen utvikle og implementere
kartlegginger ved alle asylmottak for å avdekke sårbarhet hos enslige
asylsøkende barn.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen vurdere å opprette uavhengige
tilsyn i mottakene for enslige mindreårige asylsøkere.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen opprette team mot menneskehandel
som kan oppdage ofre og forhindre at barn blir utsatt for menneskehandel eller
rekruttert til kriminelle miljøer fra mottak.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:13 S (2015–2016) – om Representantforslag
fra stortingsrepresentantene Geir Sigbjørn Toskedal, Olaug V. Bollestad
og Kjell Ingolf Ropstad om tiltak for å forbedre omsorgssituasjonen
for enslige mindreårige asylsøkere – vedlegges protokollen.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den
3. mars 2016
Helge André Njåstad | Heidi Greni |
leder | ordfører |