I dokumentet fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
fjerne utlendingsforskrift § 8-8, slik at anledningen til å gi begrenset
oppholdstillatelse for barn mellom 16–18 år fjernes.
2. Stortinget ber regjeringen utvikle og
implementere kartlegginger ved alle asylmottak for å avdekke sårbarhet
hos enslige asylsøkende barn.
3. Stortinget ber regjeringen vurdere å
opprette uavhengige tilsyn i mottakene for enslige mindreårige asylsøkere.
4. Stortinget ber regjeringen opprette
team mot menneskehandel som kan oppdage ofre og forhindre at barn
blir utsatt for menneskehandel eller rekruttert til kriminelle miljøer
fra mottak.»
Det pekes i dokumentet på at enslige barn som søker
asyl i Norge, er en spesielt sårbar gruppe.
Fra 2014 til 2015 kom det 2 176 enslige flyktningbarn
til Norge. 61 av disse barna har forsvunnet (statistikk fra Utlendingsdirektoratet (UDI)).
Forslagsstillerne viser til at det er vanskelig
å vite sikkert hvor de savnede barna oppholder seg, men at det antas
at flere kan bo sammen med familie, venner eller bekjente i Norge,
og at en del har reist ut av landet. Det fryktes også at noen av
barna kan ha blitt trukket inn i kriminelle miljøer og blitt utnyttet
eller utsatt for kriminelle handlinger, som for eksempel menneskehandel.
UDI har omsorgsansvar for barn mellom 15 og 18
år. De fleste som forsvinner fra mottak er barn som UDI har ansvar
for.
Det vises i dokumentet til at tiltaket som pekes på
som mest effektfullt av organisasjoner som jobber med denne gruppen,
er å flytte omsorgsansvaret for barn mellom 15 og 18 år til barnevernet.
Det pekes i dokumentet på at enslige asylsøkende
barn er spesielt sårbare for å bli ofre for menneskehandel.
De fleste barn som forsvinner bor på transittmottak
på Østlandet, men mye tyder på at flere reiser til andre deler av
landet og da spesielt til store byer.
Forslagsstillerne mener at mottakene i byer
hvor dette er en utfordring, bør kunne ta imot disse barna for en
kort periode, slik at avdelingene for enslige mindreårige kan hente
barnet og følge det tilbake til mottaket. De ansatte må gis grunnleggende
opplæring.
I 2013 ble menneskehandel-teamet på Hvalstad transittmottak
nedlagt. Forslagsstillerne viser til at erfaringene med et eget
menneskehandel-team på mottak var svært gode.
I 2009 ble det innført begrensede oppholdstillatelser
uten rett til fornyelse for enslige mindreårige asylsøkere over
16 år.
Forslagsstillerne peker på at redsel for hva
som skjer på og etter 18-årsdagen gjør at barna i stedet for å vente
på å bli sendt tilbake til hjemlandet, heller forsvinner fra mottak
og blir overlatt til seg selv igjen.
En endring av utlendingsforskriften § 8-8 vil
gi barn over 16 år økt stabilitet og mulighet til å starte på et
liv med skolegang og planer for fremtiden.
UDI fører selv tilsyn med driftsoperatørene
som driver mottak. I NOU 2011:10 I velferdsstatens venterom – Mottakstilbudet
for asylsøkere vises det til at UDIs tilsynsrolle kan komme i et motsetningsforhold
til rollen som tjenesteprodusent, spesielt i situasjoner med høye
ankomsttall. Forslagsstillerne peker på at det bør komme på plass
et styrket og uavhengig tilsyn med mottak for enslige mindreårige.
Både i NOU 2011:10 og i en rapport fra Institutt for samfunnsforskning
fra 2013, Levevilkår i mottak for enslige mindreårige asylsøkere
anbefales det at tilsynet legges til Fylkesmannen slik det også
er i barnevernet.
Det vises til dokumentet for nærmere beskrivelse
av forslagene.