Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«1. Stortinget ber regjeringen
legge opp til lisensfelling i den perioden det er reelt mulig å
ta ut kvoten. Dette innebærer at lisensjaktperioden for bjørn utvides
til 1. november, og at lisensjaktperioden for jerv starter 20. august
i stedet for 10. september, og at jaktdagens lengde utvides til
faste klokkeslett på linje med bestemmelsene i nabolandene.
2. Stortinget ber regjeringen om at jaktperioden for
kvotejakt på gaupe i Nord-Norge utvides til 30. april, fordi det
er problematisk å regulere gaupebestanden gjennom kvotejakt.
3. Stortinget ber regjeringen tilrettelegge
for bedre og mer effektiv lisens- og kvotejakt gjennom følgende
forslag:
a. Tillate
«løs på drevet halsende hund» ved lisensjakt på jerv og bjørn.
b. Tillate bruk av fastmontert lys under
åtejakt på jerv, og bruk av lommelykt/hodelykt ved sporjakt på jerv.
c. Tillate bildeovervåking av båser for
fangst av gaupe og jerv. I dag er det krav at båsen skal inspiseres
to ganger i døgnet. Det må være tilstrekkelig at fangstmannen raskt
kan inspisere båsen dersom bildet ikke blir mottatt.
d. Gi lettere adgang til bruk av snøskuter
til uttransport av åte og bås/åtebu ved jervejakt.
e. Utrede bruk av lysforsterkende siktemidler
ved åtejakt på jerv ut fra dyreetiske og sikkerhetsmessige hensyn,
og tillate dette hvis slike hensyn er til stede.
4. Stortinget ber regjeringen presisere
at når det befinner seg rovdyr i prioriterte beiteområder i forkant
av og i beitesesongen, representerer disse et skadepotensial, og
må tas ut før de gjør skade, jf. rovdyrforliket pkt. 2.2.19.
5. Stortinget ber regjeringen presisere
rovviltnemndenes myndighet til å vedta skadefellingskvoter, og fylkesmannens
ansvar for å forvalte disse kvotene gjennom hele året. Restkvoter
etter lisensfellingsperioden må tas ut i større grad enn i dag,
i tråd med rovdyrforliket pkt. 2.2.4.
6. Stortinget ber regjeringen om at resterende kvote
etter kvotejakt på gaupe skal kunne tas ut ved skadefelling, på
samme måte som at resterende kvote etter lisensfelling kan tas ut
ved skadefelling.
7. Stortinget ber regjeringen inkludere
beregninger for fangst/gjenfangst i BKS-modellen for å gi et reelt
estimat av bjørnebestanden.
8. Stortinget ber regjeringen om at uttak
av jerv ikke utsettes til antallet registrerte ynglinger for inneværende
sesong foreligger. Miljødirektoratet har tidligere avventet dette
for å kunne fastslå om bestandsmålet er nådd. Denne praksisen fører
til at uttaket ikke kan bli gjort før beitesesongen.»