Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Trine Skei Grande,
er kjent med Riksrevisjonens undersøkelse om utbygging og fornyelse
av jernbaneinfrastrukturen (Dokument 3:13 (2011–2012)) som ble overlevert
Stortinget 31. mai 2012, for perioden 2000–2011. Bakgrunnen for
undersøkelsen var at den tekniske tilstanden på jernbanenettet ble
beskrevet som ikke tilfredsstillende i Nasjonal transportplan 2010–2019.
Komiteen er kjent med hovedfunnene
i undersøkelsen som er:
Hovedmålene for utviklingen
av jernbanenettet om økt driftsstabilitet og redusert reisetid er
ikke nådd.
Jernbaneverket har ikke oversikt over status
i gjennomføringen av den samlede prosjektporteføljen. Det fører
til at Samferdselsdepartementet ikke får tilstrekkelig styringsinformasjon.
Det mangler dokumentasjon om effekter av
investeringstiltak. Departementet har heller ikke etterspurt rapportering
av dette.
Investeringstiltak er forsinket og igangsatte
tiltak er blitt dyrere enn planlagt.
Mangel på kapasitet og kompetanse innen
jernbanetekniske fag forsinker arbeidet med forbedring av jernbanenettet.
Jernbaneverket har mangelfulle rutiner
for å følge opp at det gjennomføres kontroller av leverandørene
i markedet.
Det finnes pr. i dag ingen gode målinger
av produktivitet i Jernbaneverket.
Komiteenhar
merket seg Riksrevisjonens kritikk av at Jernbaneverket ikke har
oversikt over status i gjennomføringen av den samlede prosjektporteføljen,
noe som igjen fører til at departementet ikke får tilstrekkelig
styringsinformasjon. I sitt svar til Riksrevisjonen datert 23. mars
2012 skrev Samferdselsdepartementet at de er opptatt av å ha tilstrekkelig styringsinformasjon
for å kunne nå overordnede investeringsmål i NTP og de konkretiserte
målene i statsbudsjettet. Det ble videre påpekt at prosjektporteføljen
både for investeringer og fornyelse har vokst betydelig i perioden
og at økningen i bevilgningene setter ytterligere krav til rapportering.
Samferdselsdepartementet vil, ifølge svaret, følge dette opp overfor
Jernbaneverket og se om det kan gjøres ytterligere forbedringer
av dokumentasjon og rapportering av status og utvikling. I sitt
svar datert 7. november 2012 på spørsmål fra kontroll- og konstitusjonskomiteen
i brev av 17. oktober 2012 (vedlegg 1 og 2), skriver imidlertid
Samferdselsdepartementet at Jernbaneverket har oversikt over status
i alle enkeltprosjekter og at Riksrevisjonens konklusjon om at Samferdselsdepartementet
ikke får tilstrekkelig styringsinformasjon, ikke er korrekt.
Komiteenanser
Samferdselsdepartementets forbedringer i styringsdialogen med vekt
på dokumentasjon og rapportering, som fremgår i deres svar til Riksrevisjonen,
som positive tiltak. Komiteen forventer at dette,
sammen med arbeidet med å sette Jernbaneverket bedre i stand til
å dokumentere effekter av ulike jernbaneprosjekt, vil resultere
i bedre styring og effektmåling av jernbanetiltak.
Komiteener
kjent med manglende dokumentasjon av effekten av investeringstiltakene
og at departementet i en kommentar til Riksrevisjonen skrev at det
var krevende å dokumentere effekten for mindre investeringstiltak,
men at det i tiden fremover arbeides for at effekten av tiltakene/prosjektene
i større grad blir fulgt opp. Departementet bekrefter i sitt svar til komiteen at
det av ulike årsaker er krevende å fremskaffe slik dokumentasjon,
men at det arbeides med dette på ulike områder. Komiteen ser
det som en fordel at effekten av tiltakene eller prosjektene dokumenteres
og ber om at arbeidet med å fremskaffe slik dokumentasjon intensiveres.
Komiteen merker seg at statsråden
erkjenner at Jernbaneverket har utfordringer i arbeidet med å utvikle
gode indikatorer til bruk av måling og synliggjøring av produktivitet
i sin virksomhet, men at Jernbaneverket fortsetter arbeidet med
å bedre kvaliteten på produktivitetsindikatorene som er utviklet og
tatt i bruk. Komiteen vil understreke at det er knyttet
en rekke utfordringer til ulike former for produktivitetsmål innenfor
offentlig sektor og at slike mål derfor må vurderes med hensyn til
virksomhetens art og formål.
Komiteenhar
merket seg at hovedmålet for utviklingen av jernbanenettet har vært
bedre avvikling av togtrafikken med redusert reisetid, færre forsinkelser
og innstillinger. Riksrevisjonens undersøkelse viser imidlertid
at sentrale deler av målet ikke er nådd i undersøkelsesperioden.
Tilstanden i jernbaneinfrastrukturen ga lav
driftsstabilitet og dermed flere forsinkelsestimer og økt reisetid
i togtrafikken. Reisetider på prioriterte strekninger som Oslo–Bergen,
Oslo–Halden og Oslo–Drammen har vært tilnærmet lik de siste 14 årene. Samtidig
med dette har bevilgningene til Jernbaneverket økt vesentlig i perioden
2000 til 2010. Økningen har vært på hele 3,9 mrd. 2010-kroner, noe
som tilsvarer en realøkning på hele 68 pst.
Komiteen er kjent med at til
tross for økningene i bevilgningene er ikke driftsstabiliteten og
avviklingen av togtrafikken forbedret i undersøkelsesperioden. Komiteenslutter seg derfor til Riksrevisjonens
krav om at både Samferdselsdepartementet og Jernbaneverket må få
bedre kontroll over planlegging, gjennomføring og effekten av de
ulike jernbanetiltak. I sitt svar til komiteen 7. november 2012
skriver departementet at arbeidet med dette er prioritert.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser eksempelvis til at det i 2011 var færre tog i rute, flere
innstillinger og flere forsinkelsestimer enn fem år tidligere. Det
var riktignok en bedring fra 2010 til 2011, men samlet for perioden
2006 til 2011 har det skjedd en forverring og ikke en forbedring
av jernbanetilbudet, uttalte riksrevisor under presentasjonen av
undersøkelsen. Flertalletmener
disse nedslående resultater viser at det er nødvendig med aktive
grep og tettere oppfølging av målsettingene fra både Samferdselsdepartementet
og Jernbaneverket og forutsetter at dette blir gjort uten ytterligere
forsinkelser.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet erkjenner at
det er tett sammenheng mellom blant annet rutemønstre og kjøretid i
et jernbanenett som består av 95 pst. enkeltspor. Reduksjoner i
kjøretid forutsetter forkorting av linjer.
Disse medlemmerviser
videre til at utgangspunktet for styrking av bevilgningene til jernbane
i perioden 2006–2012 på om lag 4,2 mrd. kroner eller 76 pst., var
en betydelig foreldet jernbaneinfrastruktur med overbelastning på
viktige områder. Disse medlemmerforventer
at den langvarige omprioritering av midler fra investeringer til
vedlikehold for å styrke driftsstabiliteten i jernbanenettet vil gi
langsiktige resultater. Det tar lang tid å utvikle en robust og
kapasitetssterk jernbane. Disse medlemmer merker
seg at Samferdselsdepartementet og Jernbaneverket de senere år har
lagt ned et betydelig arbeid med å bedre driftsstabiliteten i togtrafikken.
Utviklingen i punktligheten i persontogtrafikken både
i 2011 og i 2012 har vært meget positiv. Disse medlemmerser dette som et tegn på at arbeidet har
hatt positiv effekt. Så langt i 2012 har punktligheten ligget høyere
enn fastsatt resultatmål på 90 pst. i gjennomsnitt på alle togstrekningene.
Komiteenregistrerer at bevilgningene i all hovedsak
har vært som forutsatt i transportplanen for 2006 til 2015. Til
tross for dette var om lag 70 pst. av investeringsprosjektene ikke
igangsatt som planlagt, og rundt 60 pst. av de prosjektene som ble
igangsatt ble ferdigstilt senere enn planlagt. Et flertall av disse prosjektene
ble også betydelig dyrere (35 til 54 pst.) enn opprinnelig anslått.
Komiteen viser til at i en kommentar
til dette resultatet lister Samferdselsdepartementet opp ulike årsaker
både til forsinkelsene og til kostnadsøkningene samt tiltak for
å forbedre situasjonen.
Komiteen viser videre til at
Jernbaneverket arbeider med å forbedre plankvaliteten for prosjekter som
prioriteres i Nasjonal transportplan og i de forskjellige planstadiene
frem til de tas opp til bevilgning i statsbudsjettet, og departementet
har besluttet at som hovedregel skal ikke prosjekter tas opp til
bevilgning før det foreligger godkjente reguleringsplaner og før
det er gjennomført detaljplanlegging for de enkelte prosjekter.
Komiteen ser alvorlig på at Jernbaneverket ikke
har tilfredsstillende rutiner for oppfølging og kontroll av leverandørene
i markedet, selv om praksisen er innskjerpet, og komiteen forutsetter
at arbeidet med å bringe dette i orden gis høy prioritet.
Komiteener
usikker på om dette er tilstrekkelig til å få kontroll med situasjonen
og ber om at disse utfordringer gis prioritet og at ytterligere
tiltak vurderes iverksatt.
Riksrevisjonen påpeker at styringen av jernbaneinfrastruktur
har svakheter og at departementet ikke får tilstrekkelig informasjon
til å kunne styre dette på en tilfredsstillende måte. Riksrevisjonen
ber om at departementet sammen med Jernbaneverket vurderer ulike
tiltak for bedre kontroll over kostnader og bedre planlegging og
gjennomføring av prosjekter. Riksrevisjonen anbefaler videre at
det må settes klare mål for effekten av investeringer og at Jernbaneverket
må rapportere om effekten av utførte tiltak. Komiteen slutter
seg til disse anbefalingene.
Komiteen har merket seg at mangel
på kapasitet innen jernbanefag skal være en viktig årsak til forsinkelse
og manglende igangsetting av prosjekter og at undersøkelsen konstaterer
at rekruttering av personale med denne type kompetanse er vanskelig. Komiteen er
videre kjent med at Jernbaneverket har gjennomført en rekke målrettede
tiltak for å bedre situasjonen uten at dette har hatt den ønskede
virkning.
Departementet skriver i sitt svarbrev av 7. november
2012 til komiteen at utdanning av ny kapasitet innenfor jernbanefagene
tar nødvendigvis tid og at veksten i inntaket av nyansatte må avpasses
etter Jernbaneverkets egen kapasitet til opplæring samtidig med
at alle andre oppgaver skal løses.
Komiteenmener
det er nødvendig å sette i gang ytterligere tiltak både på kort
og lang sikt for å sikre nødvendig kompetanse og kapasitet innen
jernbanetekniske fag.
Departementet hevder i sitt svar
til komiteen at Jernbaneverket har innskjerpet egen praksis på området
for å sikre oppfølgingen av egne rutiner. Komiteens flertall,
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelige Folkeparti
og Venstre,er også kjent med
kritikken som er reist av Riksrevisjonen i den årlige revisjon og
kontroll for budsjettåret 2011 (Dokument 1 (2012–2013)) der det
fremgårat Jernbaneverket ikke har hatt
oversikt over sine innkjøpsavtaler og at det har vært vanskelig
å finne dokumentasjon for at anskaffelsesregelverket er fulgt og
for hvilke kontrollrutiner som eksisterte. Selv om flertallet vil
komme tilbake til dette under behandlingen av Dokument 1, vil flertallet hevde
at praksis på dette området krever ytterligere innskjerpelser uten
forsinkelser.
Flertalleter
kjent med at Samferdselsdepartementet fikk seg forelagt rapporten
ved brev av 25. januar 2012 og har i brev av 16. februar 2012 gitt
kommentarer til rapporten. Statsråden fremholder i svaret blant
annet at større bevilgninger til jernbanen vil gi et bedre jernbanetilbud,
men vurderer det som lite realistisk å forvente at det skal bli
vesentlig bedre i løpet av få år, selv om bevilgningene har økt
betydelig. Flertalletforventer
en langt mer offensiv holdning fra departementets side for å forbedre
den svært lite tilfredsstillende situasjonen vi nå har i jernbanen og
som er dokumentert gjennom Riksrevisjonens rapport.