Jeg viser til Finanskomiteens brev av 12. april 2012
vedlagt ovenfor nevnte representantforslag.
Representantforslaget inneholder fire konkrete forslag:
1. Stortinget ber regjeringen
om å utrede Statens pensjonsfond utlands påvirkning på avskoging
i utviklingsland, og klargjøre hvordan situasjonen kan bedres. Utredningen
bør undersøke konsekvensene av SPUs investeringer på utslipp av klimagasser
fra avskoging og skogforringelse, biologisk mangfold og skoginnvåneres
menneskerettigheter, samt foreslå hensiktsmessige endringer i rammeverk
og forvaltningspraksis for fondets etiske retningslinjer.
2. Stortinget ber regjeringen treffe tiltak
for å sikre at Etikkrådets uavhengighet opprettholdes og styrkes,
samt begrense Finansdepartementets mulighet til å overprøve eller
trenere Etikkrådets tilrådinger. Regjeringen bes vurdere om Etikkrådet
bør gis myndighet til selv å fatte bindende vedtak om eksklusjon
fra SPUs investeringsunivers.
3. Stortinget ber regjeringen påse at Etikkrådet systematisk
gjennomgår alle SPUs investeringer i bransjer hvor alvorlig miljøskade
er utbredt, med særlig oppmerksomhet på regnskog. Regjeringen bes
om å øke bevilgningene til Etikkrådet for å muliggjøre raskere behandlingstid av
saker.
4. Stortinget ber regjeringen treffe tiltak
for å sikre at Finansdepartementets og Norges Banks eierskapsarbeid
blir mer åpent og gir mulighet for innsyn, slik at det blir mulig
å kontrollere framdrift og kvalitet på arbeidet.
Arbeidet med ansvarlig investeringspraksis
i pensjonsfondet er svært viktig. God avkastning over tid avhenger
av en bærekraftig utvikling i økonomisk, miljømessig og sosial forstand. Over
tid har vi utvidet dette arbeidet med flere virkemidler og satsningsområder.
I tråd med utviklingen internasjonalt er det over tid blitt lagt større
vekt på å integrere hensyn til god selskapsstyring, miljø og samfunnsmessige
forhold i investeringsvirksomheten. Arbeidet med ansvarlige investeringer
omfatter nå områdene:
internasjonalt samarbeid
og bidrag til utvikling av beste praksis,
miljørelaterte investeringer,
forskning og utredning,
eierskapsutøvelse og
observasjon og utelukkelse av selskaper.
Både Finansdepartementet, Norges Bank, Folketrygdfondet
og Etikkrådet engasjerer seg i den internasjonale debatten om ansvarlig
investeringspraksis og samarbeider med andre aktører om å bidra
til utvikling av beste praksis og forskning innenfor sine områder.
Å følge med på og bidra til utviklingen av beste praksis er et viktig element
i strategien for ansvarlige investeringer for Statens pensjonsfond.
Ansvarlig investeringspraksis er et felt som er i rask utvikling
internasjonalt.
Før jeg besvarer de enkelte spørsmålene har
jeg følgende generelle kommentarer:
I Dokument 8-forslaget skriver representantene:
ӌrsrapporten til Statens pensjonsfond utland (SPU)
viser at fondet ved utgangen av 2010 hadde investert minst 16 mrd.
kroner i 38 selskaper som er involvert i regnskogsrasering.”
Siden forslagsstilleren ikke angir hvilke selskaper
det er tale om, er det vanskelig for meg å kommentere dette direkte.
Norges Bank publiserte beholdningslister for 2011 i forbindelse med
framleggelsen av bankens årsmelding om fondet 16. mars 2012. Tallene
som Dokument 8 forslaget viser til er derfor ikke oppdaterte.
Forslagsstilleren skriver videre:
”Verdien av investeringene i disse selskapene har
økt dobbelt så raskt som fondets øvrige investeringer.”
Dette er det vanskelig for meg å kommentere. Forslagsstilleren
har ikke opplyst hvilke selskaper eller hvilket tidsrom det skal
være snakk om. Generelt kan jeg si at fondet de siste årene har
vokst mye som følge av store overføringer og en positiv markedsutvikling
siden de store markedsfallene i 2008. Det er videre slik at fondets
investeringer i aksjer i land med regnskog har økt mer enn fondet
samlet sett de siste årene som følge av økt aksjeandel og økt andel
av investeringer i framvoksende markeder. Med dagens strategi for
forvaltningen av fondet, med vekt på bred spredning av risiko og
et begrenset innslag av aktiv forvaltning, vil en slik økning i en
aktivaklasse og region bety at investeringene øker i alle selskapene
som er notert i disse markedene, uavhengig av virksomhetsområde.
I representantforslaget synes det videre å være
et underliggende premiss at fondet bidrar direkte til avskogning
gjennom sine investeringer. Bl.a. heter det i representantforslaget
at:
”SPU finansierer altså den samme ulovlige avskogingen
som Norge og den indonesiske regjeringen prøver å bekjempe.”
Videre heter det at:
”Norges desidert største bidrag til avskoging er investeringene
til Statens pensjonsfond utland, (…)”
Generelt er det slik at investorer ikke tilfører friske
penger til selskapet ved kjøp av aksjer i annenhåndsmarkedet. Ved
slike aksjekjøp tilfaller kjøpesummen den selgende aksjonær. Det
kan derfor ikke settes likhetstegn mellom en slik investering og
økt aktivitet hos selskapet. I de tilfeller der selskapet henter
inn ny egenkapital gjennom nyutstedelse av aksjer må en ha med seg
at mange selskaper har flere forretningsområder, slik at den nye
kapitalen bidrar til å finansiere ulike former for virksomhet.
Aksjeinvesteringer gir imidlertid stemmerett. Stemmeretten
gjør at investorer kan påvirke selskapets atferd og dermed øve innflytelse
på selskapets drift. Mindretallsaksjonærer kan ikke på egen hånd
diktere beslutninger om selskapers drift, men kan, sammen med andre
og over tid, øve en positiv påvirkning på selskaper gjennom utøvelse
av sine aksjonærrettigheter.
Finansdepartementet har, med Stortingets tilslutning,
satt en minimumsstandard for selskaper hvor vi ikke ønsker å være
inne på eiersiden. Fondets investeringsstrategi er slik at Norges Bank
investerer kapitalen i et bredt utvalg av verdipapirer ut fra hvilke
selskaper som inngår i fondets referanseindeks. Dette gjøres uten
noen etisk forhåndsvurdering. I medhold av de etiske retningslinjene
kan vi etter råd fra Etikkrådet trekke oss ut av selskaper som er
ansvarlige for eller medvirker til uetiske handlinger etter kriteriene
i de etiske retningslinjene. Det følger av NOU 2003:22 ”Graver-rapporten”,
som ligger til grunn for retningslinjene, at det er de groveste formene
for normbrudd som bør danne grunnlag for uttrekk.
Når departementet mottar en tilrådning om uttrekk,
skal departementet i henhold til retningslinjene foreta en bredere
vurdering hvor bl.a. normbruddets alvor og omfang, selskapets innsats
og eventuelle positive bidrag overfor de som er rammet kan vektlegges.
Departementet skal også gjøre en vurdering av om bruk av andre virkemidler,
som observasjon eller eierskapsutøvelse, kan være bedre egnet til
å redusere risikoen for fortsatte normbrudd, jf. retningslinjene
for utelukkelse og observasjon § 2 tredje og fjerde ledd som ble
gjort gjeldende fra 1. mars 2010. Det vises til nærmere omtale av
retningslinjene i Meld. St. 10 (2009-2010).
I representantforslaget skriver forslagsstilleren følgende
i tilknytning til et selskap som Regnskogfondet i 2007 klaget inn
for Etikkrådet:
”Det er dessverre stor fare for at det har skjedd uopprettelig
skade på liv og helse i dette tidsrommet.”
Bemerkningen indikerer at forslagsstilleren mener
at eventuell skade på liv og helse forårsaket av et selskap SPU
er investert i kunne vært unngått dersom selskapet hadde vært trukket
ut av fondet. Dette mener jeg at det ikke er grunnlag for å si.
Et uttrekk kan ha uheldige omdømmevirkninger for et selskap, men
det ikke realistisk å forvente at uttrekksbeslutninger fører til
at den uetiske virksomheten i selskapet opphører.
Utøvelse av eierrettigheter er et viktig virkemiddel
i arbeidet med ansvarlig investeringspraksis. Eierskapsutøvelsen
i pensjonsfondet er basert på FNs Global Compact, OECDs prinsipper
for eierstyring og selskapsledelse (OECD Principles of Corporate
Governance) og OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper
(Guidelines for Multinational Enterprises). Disse internasjonale
prinsippene angir normer for god selskapsstyring og stiller krav
til god selskapspraksis i håndteringen av miljømessige og samfunnsmessige
forhold. Norges Bank har utarbeidet egne retningslinjer for sin
utøvelse av eierrettigheter i tråd med dette. Eierskapsutøvelsen
i Norges Bank har blitt utviklet over tid. Banken har bl.a. publisert
egne forventningsdokumenter innenfor utvalgte områder som for eksempel
klima, og deltar også i samarbeid med andre store finansielle investorer
for å sette viktige saker på dagsorden. Et eksempel på dette er at
Norges Banks støtte til Forest Footprint Disclosure Project, som
har til formål å øke rapporteringen og informasjonstilfanget fra
selskaper med aktivitet innenfor produksjon av soya, palmeolje,
tømmer, kveg og biodrivstoff.
Departementet er forøvrig kjent med at Norges Bank
vurderer hvorvidt og i hvilket omfang utford-ringer i tilknytning
til regnskogen skal behandles i bankens arbeid med ansvarlig investeringsvirksomhet
og eierskapsutøvelse.
Jeg vil nå gå over til å behandle de enkelte forslagene
i representantforslaget.
Når det gjelder forslag nr. 1 om å utrede SPUs påvirkning
på avskoging i utviklingsland, viser jeg til beskrivelsen ovenfor
av sammenhengen mellom investeringer og selskapers virksomhet. Som
det der er pekt på, er det liten påvirkning eller kausalitet mellom
aksjeinvesteringer av den typen fondet utfører og finansiering av
selskapets aktiviteter. På denne bakgrunn anser jeg det ikke nødvendig
å foreta noen utredning som nevnt, og dermed heller ikke å endre
rammeverket og forvaltningspraksis for fondet.
Til forslag nr. 2 vil jeg påpeke at Etikkrådet
er både formelt og reelt uavhengig. Etikkrådet er tildelt egne ressurser
og foretar sine egne prioriteringer av disse. Etikkrådets oppgave
er å gi råd til Finansdepartementet, og ordningen bygger på at departementet
skal foreta en selvstendig prøving av saken. Jeg mener dette er
en prinsipielt riktig arbeidsdeling. Departementet er etter lov om
Statens pensjonsfond ansvarlig for forvaltningen av fondet. Uttrekk
av et visst omfang har potensial til å påvirke forholdet mellom
avkastning og risiko og bør ikke ses løsrevet fra det øvrige arbeidet
med ansvarlig investeringspraksis.
Det er også naturlig at det er departementet
som har ansvaret for å gjøre den endelige vurderingen av hvilket
virkemiddel som skal brukes, bl.a. på bakgrunn av den bredere vurderingen
av selskapet og saksforholdet som følger av retningslinjene. Det
er her ikke snakk om å ”overprøve eller trenere” som forslagsstilleren
formulerer det i sitt spørsmål, men å foreta den vurderingen som retningslinjene
gir anvisning på.
Når det gjelder tidsbruk, er det flere grunner
til at sakene i noen tilfeller tar lang tid å behandle. Departementet
gjør en selvstendig vurdering av alle tilrådningene. I henhold til
retningslinjene skal departementet sørge for at saken er tilstrekkelig
opplyst før beslutning om utelukkelse treffes. Saksforholdet er
ofte komplisert, og Etikkrådets tilrådinger grundige. I flere saker
har departementet ønsket å få tilleggsinformasjon fra Etikkrådet.
I andre saker er det prinsipielle problemstillinger som kommer til
behandling for første gang. For øvrig vil jeg peke på at tidsbruken
har variert mye – avhengig av sakenes karakter. Siden nedsalgsfristen
er to kalendermåneder, er det uansett vanskelig å se for seg en minimum
saksbehandlingstid på mindre enn fire måneder, for å få tilstrekkelig
kvalitet på beslutningsgrunnlaget. I Lingui-saken tok det om lag
5 måneder fra tilråding ble mottatt til beslutningen ble offentliggjort.
I produktsaker kan saksbehandlingen være enda raskere. Historisk
har de aller fleste saker blitt behandlet på mellom 6 og 12 måneder.
I bakgrunnen for spørsmålet viser forslagsstilleren
til behandlingen av det kinesiske selskapet PetroChina. Representantene
skriver:
”…grunn til å tro at regjeringens ønske om å formalisere
forholdet til Kina lå bak avgjørelsen om ikke å ekskludere det statseide
selskapet PetroChina.”
Jeg vil understreke at det avgjørende for beslutningen
om ikke å utelukke PetroChina var en prinsipiell vurdering av at
tilknytningen mellom PetroChina og handlingene saken gjaldt ikke
var tilstrekkelig sterk. Menneskerettsbruddene som Etikkrådet bygget
sin tilrådning på, var knyttet til et annet selskap enn det fondet
hadde eierandeler i, nemlig et datterselskap av CNPC (majoritetsaksjonæren
i PetroChina). I henhold til tidligere praksis kan morselskaper
utelukkes på grunnlag av datterselskapers handlinger og unnlatelser.
Denne saken var første gang det oppstod spørsmål om et datterselskap
som vi har eierandeler i, kan utelukkes på grunn av virksomhet som
et morselskap hvor vi ikke har eierandeler, eventuelt er ansvarlig
for. På prinsipielt grunnlag sa departementet at datterselskaper
normalt ikke vil anses ansvarlig for hva morselskaper gjør. Departementet
tok dermed ikke nærmere stilling til spørsmålet om det andre selskapet
medvirket til menneskerettighetsbrudd.
Til slutt vil jeg vise til at jeg flere ganger
har sagt at de etiske retningslinjene ikke skal brukes som et utenrikspolitisk
redskap. I tråd med dette mener jeg at det ikke er riktig å la Norges
engasjement med hensyn til tiltak rettet mot bevaring av regnskog
føre til en prinsipielt annerledes eller strengere behandling av
selskaper med drift innenfor denne sektoren. De må vurderes opp
mot kriteriene i de etiske retningslinjene på samme måte som selskaper
med andre former for drift.
I forslag nr. 3 ber forslagsstilleren om at regjeringen
skal påse at Etikkrådet systematisk skal gjennomgå investeringer
i bransjer hvor alvorlig miljøskade er utbredt, med særlig oppmerksomhet
på regnskog. Jeg vil først minne om det prinsipielle utgangspunktet
om at Etikkrådet selv prioriterer sine ressurser. Til informasjon viser
jeg for øvrig til Etikkrådets årsmelding for 2011 hvor rådet varsler
om planene for videre arbeid de nærmeste årene. Det heter i årsmeldingen:
”Studier på miljøområdet
I
årsmeldingen for 2010 informerte Etikkrådet om at en ville gå gjennom
noen sektorer og virksomhetstyper der risikoen for alvorlig miljøskade
vurderes å være særlig stor. Etikkrådet vil i løpet av de nærmeste
årene gjennomgå følgende områder:
noen former for oljeproduksjon
med store lokale forurensningsproblemer
visse typer gruveaktiviter der avfallshåndtering innebærer
særlig risiko
ulovlig skogshogst og annen særlig ødeleggende hogst
ulovlig fiske og annen særlig ødeleggende
fiskeriaktivitet
noen former for særlig forurensende kullkraftproduksjon
særlig forurensende anlegg innen smelteverk
og prosessering av mineraler og metaller
noen typer kjemisk industri med utslipp
av spesielt miljø- og helseskadelige miljøgifter
svært ødeleggende damprosjekter
aktiviteter med omfattende konsekvenser
på særlig verdifulle verneområder (f. eks. verdensarvområder)
Formålet med slike studier er både å identifisere hvilke
problemstillinger som utgjør en særlig miljø-risiko, og å identifisere
selskaper i Statens pensjonsfond utland (SPU) som har aktiviteter
i disse sektorene eller virksomhetstypene. Hvorvidt disse studiene
vil resultere i tilrådninger om uttrekk eller observasjon, og eventuelt
hvor mange, er fortsatt uklart. Ters-kelen for uttrekk er høy, og
bare en liten del av Etikkrådets arbeid munner ut i tilrådninger
og blir offentliggjort. Studier ble i 2011 igangsatt innen blant
annet følgende områder: oljeproduksjon med store lokale forurensningsproblemer,
gruvevirksomhet der avfallshåndtering utgjør en særlig risiko, ulovlig
hogst og annen særlig ødeleggende hogst, ulovlig fiske og annen
særlig miljøskadelig fiskeriaktivitet, svært ødeleggende damprosjekter
og virksomhet som påvirker særlig verdifulle verneområder. Disse stu-diene
videreføres i 2012 og er kort omtalt nedenfor.”
Om Ulovlig hogst og annen særlig ødeleggende hogst
uttaler Etikkrådet videre i årsmeldingen:
”Etikkrådet har kartlagt selskaper i SPU som synes
å være involvert i hogst eller konvertering av tropisk skog til
plantasjer i Sørøst-Asia og Afrika. Det er ikke gjennomført en tilsvarende studie
for Latin-Amerika fordi selskaper i SPU i liten grad er direkte
involvert i hogst eller etablering av plantasjer i denne delen av
verden. I alt ser det ut til å være ca 40 selskaper i SPU som driver
hogst og/eller har plantasjedrift i Asia og Afrika. Det er et klart
inntrykk at hogst som næring er nedadgående i Sørøst-Asia, mens
det er en betydelig vekst i anlegg av plantasjer, og da særlig palmeolje
og massevirke, der Indonesia og Malaysia er de viktigste landene.
Etablering av plantasjer på bekostning av naturskog er også en viktig
problemstilling i flere land i Afrika, blant annet i Republikken
Kongo, Den demokratiske republikken Kongo (DRC) og Liberia. Etikkrådets
undersøker enkelte selskapers virksomhet videre.”
På bakgrunn av det ovenstående antar jeg at forslagsstillerens
ønsker om kartlegging allerede i stor grad er ivaretatt av Etikkrådet
igangsatte arbeid. Jeg minner også om at to malaysiske skogselskaper
har blitt utelukket etter råd fra Etikkrådet.
Når det gjelder forslaget om økte ressurser
til Etikkrådet, vil jeg vise til at Etikkrådets ressurser har blitt
styrket jevnt siden opprettelsen. I tillegg til et faglig kompetent
råd disponerer rådet et godt kvalifisert sekretariat. Rådet benytter
seg dessuten av innkjøp av tjenester og konsulenter når det gjelder
overvåking og innhenting og analyse av informasjon. Ressursinnsatsen
og kapasiteten er derfor større enn antall årsverk isolert sett
indikerer.
I forslag nr. 4 ber forslagstilleren regjeringen
om å treffe tiltak for å sikre at Finansdepartementets og Norges
Banks eierskapsarbeid blir mer åpent og gir mulighet for innsyn.
Først vil jeg presisere at departementet, i
henhold til ansvarsfordelingen i mandatet for forvaltningen av SPU,
aldri driver eierskapsutøvelse overfor selskaper i porteføljen.
Dette arbeidet er delegert til Norges Bank.
I bakgrunnen for spørsmålet reises det kritikk mot
det forslagsstilleren oppfatter som manglende åpenhet om eierskapsutøvelsen.
Det heter bl.a.:
”Det er ingen åpenhet om hvilke selskaper NBIM er
i dialog med om etiske problemstillinger, ei heller om målsetning
eller innhold i selskapsdialogene. Den totale mangel på åpenhet og
innsyn gjør det umulig både for Stortinget, Riksrevisjonen og det
norske sivilsamfunnet å følge med på om etikkarbeidet som gjøres
er godt nok.”
Jeg viser til at Norges Banks eierskapsarbeid består
av flere ulike typer virkemidler. Dette gjelder bl.a. stemmegivning,
aksjonærforslag, samarbeid med andre investorer, dialog og innspill
til regulerende myndigheter, rettslige skritt for å fremme sine
posisjoner, deltagelse i forskning og dialog med selskaper. Det
er stor åpenhet om utøvelsen av mange av disse virkemidlene. All
stemmegivning publiseres på Norges Banks nettsider, der finner man
også høringsuttalelser som banken har avgitt og opplysninger om
hvilke investorsamarbeid og organisasjoner som banken deltar i eller
støtter. Norges Bank publiserer videre flere styrende dokumenter
på dette området, slik at offentligheten kan få innsyn i strategier,
prioriteringer og virkemiddelbruk. Eierskapsutøvelsen er gjenstand
for rapportering, både i de kvartalsvise rapportene og i årsrapporten.
Norges Bank har også publisert forventningsdokumenter
innenfor sine tre satsingsområder, barns rettigheter, klima og vannforvaltning.
Som oppfølging av disse dokumentene foretar Norges Bank hvert år
undersøkelser av en rekke selskaper i særlig utsatte industrier
for å undersøke i hvilken grad selskapene oppfyller bankens forventninger.
Hvert år publiseres det sektorrapporter med resultater av undersøkelsene.
Ved konkrete selskapsdialoger gjør spesielle hensyn
seg gjeldende. Selskapsstyrene har ingen plikt til å gå i dialog
med den enkelte mindretallsaksjonær, og mulighetene både for tilgang
og gjennomslag i dialogen kan være bedre dersom banken kan love
konfidensialitet. Det må også tas hensyn til at opptreden i én dialog
kan få betydning for muligheten for og resultater i senere dialoger.
Det vanligste internasjonalt synes å være at
man ikke rapporterer detaljert fra avsluttede eierskapsdialoger,
og det virker også å være en utbredt praksis ikke å informere om
innholdet i igangværende dialoger. Ønsket om å oppnå resultater
må avveies opp mot allmennhetens behov for innsyn og legitimitetsbetraktninger. Finansdepartementet
synes generelt det er positivt med stor åpenhet om alle deler av
eierskapsarbeidet. Den konkrete vurderingen av om og eventuelt hvordan
dialoger skal offentliggjøres, må ligge til Norges Bank som er nærmest
til å vurdere de relevante hensynene.