Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Trine Skei Grande,
viser til årsmeldingen for 2011 fra Stortingets ombudsmann for forvaltningen,
Dokument 4 (2011–2012).
Komiteen verdsetter ombudsmannens
årlige melding i den utfyllende form som den foreligger i, og er
fornøyd med den nye meldingens omfang. Komiteen anser
meldingen som et viktig redskap for å følge Sivilombudsmannens virksomhet.
Komiteen vil vise til ombudsmannens
spe-sielle stilling overfor Stortinget, og vil legge vekt på at
det skjer en løpende kontakt mellom ombudsmannen og Stortinget,
og at det fortsatt rapporteres om det skulle være spesielle forhold som
Stortinget bør se nærmere på.
Komiteen er tilfreds med at i
de sakene hvor ombudsmannen har avgitt skriftlig kritikk, er det i
årsrapporten nå etablert en praksis med å fordele disse sakene på
forvaltningsorganer, slik komiteen har bedt om (jf. Innst. 391 S
(2010–2011)).
Komiteen registrerer at antall
klager til Sivilombudsmannen er på nivå med 2010, etter å ha økt
i en del år. De siste årene har antall klager steget med nesten
50 prosent, fra rundt 2 000 klager i 2005 til rundt 3 000 klager
i 2011.
Komiteen merker seg at rundt
halvparten av sakene blir avvist. Av de realitetsbehandlede sakene
ble 163 saker avsluttet med kritikk eller henstilling til forvaltningen
om å se på saken på nytt.
Komiteen har merket seg at svært
mange – rundt en femtedel – av sakene i 2011 gjaldt Arbeids- og
velferdsetaten (Nav), med nærmere 600 klager. Andre forvaltningsområder
som peker seg ut med et relativt høyt antall saker, er fylkesmenn
og kommunal forvaltning, begge med over 500 klager hver. Dette hovedinntrykket
er stort sett på linje med tidligere års rapporter.
Komiteen mener det er urovekkende
at antall klager på Nav øker og merker seg at dette er en utfordring
for Sivilombudsmannen. Komiteen forventer at antall
klager på Nav til Sivilombudsmannen vil gå ned og viser til Innst.
294 S (2011–2012), innstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen
om Riksrevisjonens undersøkelse av ressursutnyttelsen i Nav, der
det fremgår at Nav i desember 2011 etablerte et system for serviceklager
i etaten. Dette er et system som blant annet omfatter klager på
saksbehandlingstid, tilgjengelighet, opptreden og rutinesvikt.
Om man imidlertid sammenholder antall klager med
antall saker som ender opp med kritikk fra Sivil-ombudsmannen, viser
det seg at både Fylkesmannen og kommunal forvaltning kommer verre
ut enn Nav. Av klagene på Fylkesmannen ender om lag 6,5 prosent
av klagene opp som kritikk fra Sivilombudsmannen, og i kommunal forvaltning
er andelen nærmere sju prosent. Tilsvarende tall for Nav er tre
prosent.
Komiteen mener at tallene fra
årsrapporten tyder på at forvaltningen i det store og hele gjør en
god jobb og behandler henvendelser fra innbyggerne i tråd med gjeldende
retningslinjer. Om lag 90 prosent av de realitetsbehandlede sakene
fører ikke til kritikk fra Sivilombudsmannen eller til henstilling
om å se på saken på nytt.
For det andre er klagetallet, sammenholdt med andelen
kritikkverdige saker, et uttrykk for en viktig side ved vårt demokrati,
nemlig at folk som føler seg urettferdig behandlet, får sin klage vurdert
av et uavhengig organ, både med tanke på folks demokrati- og rettsoppfatning,
og med tanke på spredning av kunnskap om hvilke regler, rutiner
og lover mv. som faktisk gjelder. Komiteen vil med
dette understreke den store betydningen klageadgangen til Sivilombudsmannen
har for den enkelte borger.