2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet, lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Trine Skei Grande, vil vise til at Nav i dag er selve ryggraden i velferdssamfunnet. Komiteen vil derfor understreke at det er viktig at organisasjonen har en fungerende ytelsesforvaltning og en forsvarlig virksomhetsstyring som bidrar til en positiv utvikling når det gjelder saksbehandlingstider, restanser og service overfor brukerne. Det er avgjørende for Navs troverdighet at de som kontakter eller oppsøker Nav, opplever en serviceorientert og lett tilgjengelig førstelinjetjeneste.

Komiteen vil understreke at Nav-kontorene skal være en gjenkjennelig inngangsdør til arbeids- og velferdsforvaltningens samlede tjenester.

Komiteen har merket seg at Arbeids- og velferdsdirektoratet styrer den statlige delen av etaten gjennom to separate styringslinjer: spesialenhetslinjen og fylkeslinjen.

Komiteen har videre merket seg at formålet med Dokument 3:10 (2011-2012) har vært å undersøke om Nav har etablert en effektiv ressursutnyttelse i ytelsesforvaltningen i fylkeslinjen, samt å identifisere organisatoriske og styringsmessige årsaker til at ressursutnyttelsen varierer mellom fylkene.

Komiteen er enig med Riksrevisjonen i at det innenfor dagens ressursramme er grunnlag for å forvente at etaten får ned saksbehandlingstiden. Komiteen har merket seg at bare 60 prosent av de ansattes arbeidstid ved Nav-kontorene brukes til arbeid relatert til ytelser overfor brukere. Komiteen har videre merket seg at Nav også har et stort sykefravær. Når det i intervjuer med Riksrevisjonen pekes på at høyt arbeidspress og manglende mestringsfølelse er faktorer som er belastende for de ansatte, mener komiteen at departementet må sette særlig fokus på dette. Komiteen vil understreke at det ofte er sammenheng mellom arbeidssituasjonen for ansatte og de ytelser og den service som formidles til brukerne.

Komiteen vil også vise til at Stortinget ved flere anledninger har forutsatt at Nav-kontorene både må ha den nødvendige kompetanse og kunne ta enkle avgjørelser. Det har vært vist til at Nav-kontorene mangler breddekompetanse fordi kompetanse og myndighet bak kulissene er blitt flyttet til de såkalte forvaltningsenhetene. Komiteen vil vise til at det under komiteens kontrollhøring 15. januar 2010 kom fram at det var økende frustrasjon hos de ansatte ved Nav-kontorene over ikke å kunne ta de enkleste avgjørelser og ikke kunne saksbehandle eller svare på spørsmål.

Komiteen registrerer at Arbeids- og velferdsdirektoratet arbeider med en helhetlig kompetansestrategi som etter planen skal ferdigstilles før sommeren i år. Strategien skal tydeliggjøre roller og ansvar i etaten og forholdet mellom stat og kommune innenfor kompetanseområdet. Komiteen har merket seg at Arbeidsdepartementet i sitt svar til Riksrevisjonen understreker at:

«Det er viktig å være oppmerksom på at det vil ta tid å bygge opp nødvendig kompetanse i arbeids- og velferdsforvaltningen, og at også dette er en av grunnene til at det er tidkrevende å få på plass tilstrekkelig god kvalitet i alle ledd av saksbehandlingen.»

Komiteen vil imidlertid understreke viktigheten av at departementet følger opp kompetanseut-ford-ringen. Det er en viktig målsetting at ytelsesforvaltningen reduserer saksbehandlingstiden og sikrer rask service overfor brukerne.

Komiteen mener det er viktig at direktoratet i desember 2011 etablerte et system for serviceklager i etaten, et system som blant annet omfatter klager på saksbehandlingstid, tilgjengelighet, opptreden og rutinesvikt.

Komiteen er tilfreds med at statsråden vil følge utviklingen på dette området framover.

Komiteen vil gi uttrykk for at en effektiv utnyttelse av ressursene også er en forutsetning for en effektiv ytelsesforvaltning som sikrer brukerne service og fjerner restanser.

Komiteen mener videre at en forutsetning for kvalitet i brukerservicen er at førstelinjetjenesten også får den nødvendige del av ressursene og kompetansen i etaten.

Komiteen vil dog peke på at Nav stort sett utfører oppgaver som tidligere ble utført av de fusjonerte etater og at det nå er seks år siden fusjonen.