Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Trine Skei Grande,
vil vise til at Nav i dag er selve ryggraden i velferdssamfunnet. Komiteen vil
derfor understreke at det er viktig at organisasjonen har en fungerende
ytelsesforvaltning og en forsvarlig virksomhetsstyring som bidrar
til en positiv utvikling når det gjelder saksbehandlingstider, restanser
og service overfor brukerne. Det er avgjørende for Navs troverdighet
at de som kontakter eller oppsøker Nav, opplever en serviceorientert
og lett tilgjengelig førstelinjetjeneste.
Komiteen vil understreke at Nav-kontorene skal
være en gjenkjennelig inngangsdør til arbeids- og velferdsforvaltningens
samlede tjenester.
Komiteen har merket seg at Arbeids-
og velferdsdirektoratet styrer den statlige delen av etaten gjennom
to separate styringslinjer: spesialenhetslinjen og fylkeslinjen.
Komiteen har videre merket seg
at formålet med Dokument 3:10 (2011-2012) har vært å undersøke om
Nav har etablert en effektiv ressursutnyttelse i ytelsesforvaltningen
i fylkeslinjen, samt å identifisere organisatoriske og styringsmessige
årsaker til at ressursutnyttelsen varierer mellom fylkene.
Komiteen er enig med Riksrevisjonen
i at det innenfor dagens ressursramme er grunnlag for å forvente
at etaten får ned saksbehandlingstiden. Komiteen har
merket seg at bare 60 prosent av de ansattes arbeidstid ved Nav-kontorene
brukes til arbeid relatert til ytelser overfor brukere. Komiteen har
videre merket seg at Nav også har et stort sykefravær. Når det i
intervjuer med Riksrevisjonen pekes på at høyt arbeidspress og manglende
mestringsfølelse er faktorer som er belastende for de ansatte, mener komiteen at departementet
må sette særlig fokus på dette. Komiteen vil understreke
at det ofte er sammenheng mellom arbeidssituasjonen for ansatte og
de ytelser og den service som formidles til brukerne.
Komiteen vil også vise til at
Stortinget ved flere anledninger har forutsatt at Nav-kontorene både
må ha den nødvendige kompetanse og kunne ta enkle avgjørelser. Det
har vært vist til at Nav-kontorene mangler breddekompetanse fordi
kompetanse og myndighet bak kulissene er blitt flyttet til de såkalte
forvaltningsenhetene. Komiteen vil vise til at det
under komiteens kontrollhøring 15. januar 2010 kom fram at det var
økende frustrasjon hos de ansatte ved Nav-kontorene over ikke å
kunne ta de enkleste avgjørelser og ikke kunne saksbehandle eller svare
på spørsmål.
Komiteen registrerer at Arbeids-
og velferdsdirektoratet arbeider med en helhetlig kompetansestrategi
som etter planen skal ferdigstilles før sommeren i år. Strategien
skal tydeliggjøre roller og ansvar i etaten og forholdet mellom
stat og kommune innenfor kompetanseområdet. Komiteen har
merket seg at Arbeidsdepartementet i sitt svar til Riksrevisjonen
understreker at:
«Det er viktig å være oppmerksom på at det vil ta
tid å bygge opp nødvendig kompetanse i arbeids- og velferdsforvaltningen,
og at også dette er en av grunnene til at det er tidkrevende å få
på plass tilstrekkelig god kvalitet i alle ledd av saksbehandlingen.»
Komiteen vil imidlertid understreke
viktigheten av at departementet følger opp kompetanseut-ford-ringen.
Det er en viktig målsetting at ytelsesforvaltningen reduserer saksbehandlingstiden
og sikrer rask service overfor brukerne.
Komiteen mener det er viktig
at direktoratet i desember 2011 etablerte et system for serviceklager
i etaten, et system som blant annet omfatter klager på saksbehandlingstid,
tilgjengelighet, opptreden og rutinesvikt.
Komiteen er tilfreds med at statsråden
vil følge utviklingen på dette området framover.
Komiteen vil gi uttrykk for at
en effektiv utnyttelse av ressursene også er en forutsetning for
en effektiv ytelsesforvaltning som sikrer brukerne service og fjerner
restanser.
Komiteen mener videre at en forutsetning
for kvalitet i brukerservicen er at førstelinjetjenesten også får
den nødvendige del av ressursene og kompetansen i etaten.
Komiteen vil dog peke på at Nav
stort sett utfører oppgaver som tidligere ble utført av de fusjonerte
etater og at det nå er seks år siden fusjonen.