Brev fra Finansdepartementet v/statsråden til finanskomiteen, datert 18. april 2012

Dokument 8:74 S (2011-2012) Representantforslag om tiltak for lavere priser på drivstoff

Jeg viser til brev av 7. mars 2012 fra Stortingets finanskomite der det bes om min uttalelse vedrørende Dokument 8:74 S (2011-2012) Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen, Christian Tybring-Gjedde og Jørund Rytman om tiltak for lavere priser på drivstoff.

Representantene fremmer i ovennevnte dokument følgende forslag:

«1. Stortinget ber regjeringen utarbeide en nedtrappingsplan for avgiftene på drivstoff, og snarest, senest i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2012, fremme forslag om første reduksjon i avgiftene på drivstoff.

2. Stortinget ber regjeringen gjennomgå premissene for konkurranse i bensinstasjonsbransjen og avdekke eventuelle hindringer for en velfungerende konkurranse, også fra det offentliges side. Eventuelle forbedrende tiltak bes fremmet for Stortinget.»

Besvarelse:

Forslag 1

Drivstoffavgiftene omfatter veibruksavgift på drivstoff og CO2-avgift. I tillegg til å skaffe staten inntekter har veibruksavgiftene til hensikt å stille brukeren overfor de eksterne kostnadene som kjøringen påfører samfunnet i form av ulykker, kø, støy, veislitasje og helse- og miljøskadelige utslipp. Dette er i tråd med prinsippet om at forurenser skal betale og reduserer omfanget av de uønskede effektene som bruk av kjøretøy medfører. Utslipp av CO2 prises særskilt gjennom CO2-avgiften. CO2-avgiften på drivstoff skal bidra til kostnadseffektive reduksjoner av CO2-utslippene. Avgiftsnivået må derfor sees i sammenheng med øvrig CO2-prising.

Regjeringen varslet i årets budsjett en omlegging til en mer generell veibruksavgift. Veibruksavgiften skal dekke eksterne kostnader og ivareta hensynet til statens inntekter. I budsjettproposisjonen for 2012 framgår det videre at alle drivstoff skal ilegges veibruksavgifter etter energiinnholdet i drivstoffet innen 2020. Unntakene fra veibruksavgiften skal evalueres i 2015.

Som nevnt skal drivstoffavgiftene bidra til at bilbrukerne betaler for de eksterne kostnadene som bilkjøringen medfører. Disse kostnadene endres ikke av økte oljepriser. Særavgiftsutvalget (NOU 2007: 8) vurderte drivstoffavgiftene og pekte på at de gjennomsnittlige eksterne marginale kostnadene ved bilkjøring var høyere enn det gjeldende avgiftsnivået, særlig for dieseldrevne kjøretøy. Det er imidlertid stor usikkerhet knyttet til anslagene.

Bensinprisene har økt med i underkant av 10 pst. fra februar i fjor til februar i år. Det er først og fremst økt pris på råolje som har ført til økte drivstoffpriser. Det reelle avgiftsnivået har ikke blitt endret. Økte drivstoffpriser er ikke et særnorsk fenomen. En grunnleggende forutsetning for en fungerende markedsøkonomi er at prisene endres ved endringer i tilbud og etterspørsel. En ordning med politisk bestemte priser der avgiftene settes ned når prisene er høye, slik Fremskrittspartiet gjentatte ganger har foreslått, vil i stor grad fjerne prisenes signaleffekt til tilbydere og konsumenter om endrede markedsforhold.

I lys av dette kan jeg ikke se at det er grunnlag for å redusere avgiftene på drivstoff.

Forslag 2

Finansdepartementet har bedt om innspill til besvarelse av forslag 2 fra Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet, som uttaler:

«Drivstoff er en viktig vare for husholdninger og næringsliv. Ifølge tall på Norsk Petroleumsinstitutts hjemmesider ble det i 2011 solgt omlag 4,1 milliarder liter autodiesel og bensin. Knapt 64 prosent av disse literne var autodiesel. Konkurransemyndighetene har gjennom lengre tid fulgt drivstoffmarkedet, og vil prioritere å følge pris- og konkurranseutviklingen i dette markedet nøye også framover.

Konkurransetilsynet gjennomførte i 2010 en undersøkelse av konkurranseforholdene for blyfri 95 oktan bensin. Rapporten er publisert på tilsynets hjemmesider. De forholdene som en vanligvis forventer skal påvirke konkurranseintensiteten i markedet, og dermed prisnivået, viser seg å ha en effekt. Funnene viser bl.a. at det er viktig å ta hensyn til lokal konkurranse.

Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet har fått opplyst at Konkurransetilsynet er i ferd med å starte opp et nytt prosjekt hvor konkurransen i drivstoffmarkedet skal analyseres. Prosjektet er en oppfølging av rapporten om drivstoffmarkedet fra 2010 og formålet med prosjektet er blant annet å se nærmere på marginene i det norske markedet. I tillegg vil den lokale konkurransen undersøkes. Analysen vil utføres på perioden fra januar 2007 til februar 2012.

Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet viser til at konkurransemyndighetene allerede prioriterer dette området høyt. Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet har tillit til at Konkurransetilsynet gjennomfører de tiltak som er nødvendig for å overvåke dette markedet og ser på bakgrunn av den informasjon som foreligger ikke behov for tiltak ut over dette.»