Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
at eiendomspolitikken skal bidra til at produktive arealer skal
bestå og at de kan bli brukt til framtidig matproduksjon, og at
den skal bidra til å sikre grunnlaget for rasjonell og bærekraftig
drift av landbrukseiendommene. Flertallet er enig
i at utviklingen i bosettings-, eier- og bruksstruktur må sees i
et bredt og langsiktig perspektiv.
Flertallet er tilfreds med at
det legges opp til en aktiv eiendoms- og bosettingspolitikk som kan
bidra til å sikre bosettinga i distriktene og legger til grunn at
bygninger, areal, jakt og fiske og ulike kulturverdier knyttet til
landbrukseiendommen gjør mange slike eiendommer til attraktive boplasser
og således kan bidra til å oppfylle regjeringens mål om å opprettholde
hovedtrekkene i bosettingsmønsteret.
Flertallet har merket seg at
meldingen i all hovedsak bygger på at de juridiske virkemidlene i
eiendomspolitikken er oppdaterte i forhold til de behov som foreligger
i dag og er tilfreds med at regjeringen vil fremme en proposisjon
om ny jordskiftelov, innskrenke odelskretsen, oppheve reglene om
odelsfrigjøring av landbrukseiendom, endre praksis i forbindelse
med deling av landbrukseiendom og sikre bedre kunnskap om eier-
og bruksforhold.
Flertallet viser videre til behandlingen
av Ot.prp. nr. 44 (2008–2009) i Stortinget der komiteens flertall
viste til at reglene om odelskretsens omfang kan gi uheldige følger
og ba regjeringen om å se på disse reglene. Flertallet mener
at reglene skal innskrenkes innenfor den grunnlovsbeskyttelse som
odelsloven har.
Flertallet merker seg at regjeringen
ønsker økt omsetning av ubebodde landbrukseiendommer og mer aktiv
bruk av mindre eiendommer til bosetting og fritidsbruk, og ser det
som positivt at det blir enklere å fradele romslige tomter, tun
og bolighus, samtidig som produktive jord- og skogbruksarealer kan
bli solgt til andre landbrukseiendommer i nærheten med aktiv drift.
Når det gjelder fradeling av hus og tomt fra
landbrukseiendom, ser flertallet fram til at det
legges opp til fleksibilitet i regelverket, slik at praksis i størst
mulig grad kan tilpasses lokale behov.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det haster med å innføre en ny landbrukspolitikk
der den private eiendomsretten og næringsfrihet står sentralt.
Disse medlemmer mener det skal
være friere etableringsrett i alle produksjoner og at det ved organisering
av produksjonen og omfanget av produksjonen bør hensyntas veterinære
og miljømessige hensyn.
Disse medlemmer viser til at
økt lønnsomhet for landbruksnæringen er det aller viktigste for
at nye generasjoner skal ønske å overta og drive videre i landbruket
og for at nye brukere og drivere skal tiltrekkes av landbruket. Disse
medlemmer vil imidlertid understreke at også muligheten
til å erverve eiendom innen landbruket er en helt sentral forutsetning.
I dag er det lav omsetning av landbrukseiendommer, noe som i stor
utstrekning skyldes et rigid regelverk for prisregulering, fradelinger
og odelsbestemmelser som holder mange utenfor næringen og avskjærer
andre fra å komme ut av den. Disse medlemmer viser
til sine forslag i meldingen for å forbedre denne situasjonen. Disse
medlemmer vil understreke at kunnskap, innovasjon og bruk
av ny teknologi ikke bare vil kunne gjøre landbruket mer produktivt
og lønnsomt, men også tiltrekke seg unge aktører til næringen. Det
er derfor nødvendig at der hvor offentlige virkemidler brukes inn
i landbruksnæringen, må tiltak som innebærer innovasjon, ny teknologi
og mekanisering bli prioritert.
Disse medlemmer mener det er
positivt at regjeringen i meldingen endelig innser at det må endringer
til i eiendomspolitikken for å oppnå mer aktivitet i norsk landbruk
både når det gjelder drift og bosetting. Disse medlemmer mener
imidlertid at regjeringens tilnærming fortsatt er for passiv og
uten konkrete angivelser av hva som skal gjennomføres og når det
skal gjøres. Disse medlemmer viser til sine forslag
og merknader andre steder i meldingen, hvor det foreslås oppheving
av boplikt, endring av delingsforbudet i jordloven, fjerning av
prisreguleringen, konkrete endringer i odelsloven og endringer i
beskatningen av realisasjonsgevinster i landbruket. Alt dette er
konkrete endringer som vil medføre økt omsetning av eiendommer og
nye krefter, nye ideer og ny kapital til næringen generelt.
Disse medlemmer viser til at
svært mange i næringen påpeker at drenering og grøfting i norsk
landbruk har vært et neglisjert område over lang tid, noe som får
følger for avkastningen av arealene. Disse medlemmer viser
i denne forbindelse til at over 40 prosent av norske arealer drives
som leiejord og at manglende grøfting og andre manglende agronomiske
tiltak er særlig påtrengende for slik jord. Grunnen er åpenbar,
nemlig at leier ikke har stimulans til påkostninger med lang avskrivning
på jord han ikke eier og at utleier ofte er i et passivt modus jordbruksmessig
og heller ikke har incitamenter til slike investeringer. Disse
medlemmer mener det bør stimuleres til økt drenering. Skattereglene
gir direkte utgiftsføring for nydyrking, planering og grøfting som
hører med, men ikke til grøfting av eksisterende arealer. Disse
medlemmer mener derfor det bør vurderes direkte utgiftsføring
av slik grøfting i statsbudsjettet for 2013, noe som vil stimulere
til bedre agronomi på dette området.
Disse medlemmer vil understreke
at eiendomspolitikken over år har ansvaret for at bruken av leiejord
har blitt utbredt, og mener det nå er påtrengende nødvendig med
endringer i eiendomspolitikken. Regjeringens forslag på dette området
er puslete, lite konkretisert og kommer for sent. Det må nå settes
inn kraftigere og raske virkemidler for å demme opp for utviklingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
nødvendigheten av å skille nærings- og distriktspolitikk og sørge
for å gi bonden næringsfriheten tilbake gjennom en fullverdig eiendomsrett
og rett til å styre egen matproduksjon. Konkurranse er den viktigste
forutsetning for et godt entreprenørmiljø og derfor må de etablerte
ordningene som hindrer dette, avvikles, slik som jordbruksavtalen
og de forvaltningsoppgaver den finansierer.
Disse medlemmer fremmet i forbindelse
med behandlingen av statsbudsjettet for 2012 – Innst. 8 S (2011–2012)
– en rekke forslag for å styrke bondens næringsfrihet, som å myke
opp rigide produksjons- og markedsreguleringer som begrenser konkurransen
og hindrer produsenter fra å utvikle sin produksjon.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative budsjett for 2012 slik det fremkommer i Innst. 8 S (2011–2012),
som legger til rette for moderne rammebetingelser, noe som igjen
vil skape nye muligheter for norsk matproduksjon.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative budsjett for 2012 slik det fremkommer i Innst. 8 S (2011–2012),
som representerer en politikk med nye muligheter for landbruksnæringen,
med styrket eiendomsrett og ved at produksjonsfriheten skal gjeninnføres.
Disse medlemmer viser til at
det er registrert 187 000 landbrukseiendommer i Norge, og at disse
er underlagt et vell av restriksjoner. På den annen side er det
under 50 000 bønder. Dersom dagens politikk hadde fungert etter
intensjonene, hadde ikke over 100 000 landbrukseiendommer vært uten
bonde. Ei heller hadde 40 prosent av bøndene vært avhengige av leiejord
for sin drift. At dagens politikk ikke bare mislykkes i å nå sine
mål, men derimot er til skade for norske bygder, vitner det faktum
om at hele 34 500 landbrukseiendommer med boligbygning (bolighus)
står tomme.
Disse medlemmer mener at de mange
restriksjonene er årsak både til at bruk står tomme, at bøndene
ikke i større grad får kjøpt jorda de driver og at viktige samfunnsmål
ikke nås. Derfor må man være villig til å foreta en skrittvis endring
av restriksjonene på landbrukseiendommer.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener derfor at delingsforbudet
i jordloven må endres slik at det blir langt færre formelle hindre
for fradeling av jordbrukseiendom til aktuelle aktive drivere. Delingsforbudet
i jordloven skaper unødvendige hindringer for eierens mulighet til
å utvide eller etablere alternativ virksomhet på eiendommen, og
en endring av delingsforbudet vil også kunne gi større eiendommer
som igjen vil gi et bedre grunnlag for en effektiv landbruksproduksjon. En
liberalisering av delingsforbudet vil legge til rette for endringer
i bruks- og eierstrukturen som vil være mer i tråd med en fremtidsrettet
landbrukspolitikk.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at det samme gjelder boplikten, som er en betydelig hindring
for at aktive drivere som ikke ønsker å bo, men derimot drive aktivt,
godt landbruk, kan få muligheten til det. Det vil også kunne tiltrekke
nye grupper næringsdrivende til landbruksdistriktene, aktører med
både nye ideer og ny kapital.
Disse medlemmer viser videre
til at en modernisering av odelsloven vil trekke landbruket i positiv
retning og vil tiltrekke seg de aktive drivere i norsk landbruk,
enten de er i næringen fra før eller kommer nye inn.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring
av odelsloven slik at varselsfrister gjøres kortere, odelskretsen
innskrenkes til søsken av nåværende eier, men at rettighetene til
gjenlevende ektefelle med odelsjord i felleseie med den gjenlevende
har vern mot odelsløsning.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener også at en oppheving av prisreguleringen
på landbrukseiendommer vil være en stimulans og en mulighet for
eksisterende, passive eiere til å få solgt sine eiendommer og til
å skape en positiv sirkulasjon i næringen til beste for bedre agronomi,
bedre avkastning, økt produksjon og forbedret lønnsomhet.
Disse medlemmer mener videre
at dagens skatteregime for gevinstbeskatning ved salg av virksomheter
i landbruket er et hinder for at bruk selges, for at det skjer fradelinger
og ressursriktige sammenføyninger og for at nye aktive drivere får
muligheten til å bruke sine ideer og sin kapital til beste for norsk
landbruk. Disse medlemmer mener derfor at virksomhetsoverdragelse
innen landbruk ikke bør beskattes på annen måte enn for næringsaktører
ellers, hvor eksempelvis salg fra aksjeselskap beskattes kun med
alminnelig skatt på 28 prosent eller ofte uten beskatning i det
hele tatt om det er virksomheters aksjer som selges og som har betinget skattefrihet
etter fritaksmetoden. Disse medlemmer vil understreke
at det bare finnes sterkt begrensede muligheter for å etablere landbruksvirksomhet
som A/S for den enkelte eier innenfor jordbruk og skogbruk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet
for 2013 gjennomføre nødvendige endringer i skattereglene slik at
grøfting på eksisterende arealer kan utgiftsføres direkte.»
«Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet
for 2013 fremme forslag om at realisasjonsgevinster av virksomheter
innen landbruket ikke beskattes som personinnntekt, men kun som
alminnelig inntekt.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om oppheving
av prisreguleringen på landbrukseiendommer.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets representantforslag om å oppheve delingsforbudet
i jordloven, Dokument 8:10 S (2011–2012) som ett av flere tiltak
for å bedre bondens faktiske og juridiske rådighet over egen eiendom.
Disse medlemmer mener at bo-
og driveplikten ikke gjør det mer attraktivt å drive landbruk, men
er heller blitt mer en hemsko enn ett virkemiddel for å opprettholde
bosettingen og ivareta matproduksjonen.
Disse medlemmer vil oppheve odelsloven
og viser i denne sammenheng til grunnlovsforslag om oppheving av
odels- og åsetesretten, Dokument 12:8 (2007–2008).
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å oppheve delingsforbudet i jordloven.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å oppheve bo- og driveplikt for landbruks- og skog-eiendommer.»
«Stortinget ber regjeringen fremme nødvendige forslag
for å oppheve odelsloven.»
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring
av delingsforbudet i jordloven og avvikling av den generelle boplikten
på landbrukseiendommer.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring
av odelsloven slik at varselsfrister gjøres kortere og odelskretsen
innskrenkes til søsken av nåværende eier, men at rettighetene til
gjenlevende ektefelle med odelsjord i felleseie med den gjenlevende
har vern mot odelsløsning.»