Komiteen viser til
at produktiv skog i vekst er vektlagt både som verdiskaper og i
klimasammenheng i St.meld. nr. 39 (2008–2009) Klimautfordringene
– landbruket en del av løsningen. Også i Meld. St. nr. 9 legges
det til grunn at regjeringen skal legge til rette for et aktivt
skogbruk med mulighet for økt bærekraftig avvirkning for å møte
en eventuell økt etterspørsel, samt styrket skogkulturinnsats med
økt bruk av foredlet plantemateriale for å bygge opp ny skog. Komiteen er
tilfreds med at regjeringen legger målet om økt bærekraftig aktivitet
for å møte en eventuell økt etterspørsel til grunn for skogpolitikken
i landbruks- og matmeldingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, har merket
seg at regjeringen vil legge til rette for en mer målrettet miljøinnsats
i skogbruket, herunder styrke kunnskapen om natur- og kulturverdier
i skog og styrke ivaretakelse av slike verdier i forbindelse med
planlegging og drift, miljøregistreringer, frivillig vern, samarbeidsavtaler
og bruk av de nye virkemidlene i naturmangfoldloven, jf. også St.meld.
nr 39 (2008–2009). Regjeringen vil videre sammenstille og offentliggjøre
kunnskap om tilstand og utviklingstrekk for skog- og miljøverdier
i en årlig rapport «Bærekraftig skogbruk – næring og miljø». Flertallet støtter
dette.
Flertallet har videre merket
seg at økt aktivitet i skogbruket skal kombineres med bedre kunnskap
om miljøverdiene i skog og styrkede miljøhensyn i skogbruket i tråd
med St.meld. nr. 39 (2008–2009), og på en slik måte at tilstanden og
utviklingen kan dokumenteres og gjøres offentlig tilgjengelig.
Flertallet viser til at de to
viktigste støtteordningene med tanke på å sikre god bærekraft og riktige
avveiinger mellom næring og miljø er tilskudd til skogbruksplanlegging
med miljøregistreringer og tilskudd til nærings- og miljøtiltak
i skogbruket, regulert gjennom egne forskrifter.
Komiteen viser til
at norsk skog og jord har store karbonlagre, og råstoff fra skogen
kan erstatte fossilt brensel. Komiteen merker seg
at regjeringen slår fast at en bærekraftig skogforvaltning med skogvern,
herunder bevaring av gammel skog samt hogst, planting og stell er både
god klimapolitikk, næringspolitikk og miljøpolitikk, og støtter
dette.
Komiteen viser til at økt trebruk
og økt utbygging av bioenergi er sentrale tiltak for å nå viktige
nærings-, energi- og klimamål, og støtter satsinga på økt bruk av
trevirke til ulike former for trebruk og til energiformål. Komiteen viser til
at evalueringen av trebasert innovasjonsprogram har bidratt til
økt bruk av tre og økt lønnsomhet i verdikjeden, og støtter en videreutvikling
av programmet. Bioenergiprogrammet under Innovasjon Norge og energiflisordningen
er viktige virkemidler for å nå målene om økt utbygging og bruk
av bioenergi.
Komiteen viser videre til at
regjeringen vektlegger at det er et samfunnsansvar å vedlikeholde
skog som en fornybar ressurs, med tanke på kommende generasjoner,
og at det er et betydelig potensial for økt oppbygging av skog i
Norge gjennom tettere planting etter hogst og etablering av skog
på nye arealer. Komiteen er enig i dette, og viser
til at dette lykkes best når foryngelsen etableres raskt med bruk
av foredlet plantemateriale tilpasset klimaendringene, med tilfredsstillende
tetthet og med etterfølgende skogskjøtsel. Komiteen viser
til at foryngelsesfeltkontrollen og skogfondsregnskapet viser at det
har vært plantet for lite etter hogst av granskog i Norge i forhold
til kravene som stilles i lovverket. Dette skyldes i hovedsak at
det plantes for glissent. Komiteen er tilfreds med
at regjeringen vil følge opp dette i et samarbeid mellom Landbruks-
og matdepartementet, Statens Landbruksforvaltning og skogeiernes
organisasjoner. Gjennom dette arbeidet skal det bl.a. utvikles bedre
kontrollrutiner for innskjerpet oppfølging av enkeltskogeiere med
sikte på økt målretting av de økonomiske virkemidlene for å øke
kvaliteten i foryngelsesarbeidet.
Komiteen viser til at norsk skogplanteforedling
skal utnytte genetisk variasjon basert på stedegent plantemateriale
for å levere skogsfrø med forbedrede egenskaper for overlevelse, volumproduksjon
og virkeskvalitet og at dette er et viktig klimatiltak ved at foredlet
plantemateriale vil kunne ha et vesentlig høyere CO2-opptak enn
uforedlet materiale. Komiteen viser til at oppbygging
av 2. generasjons frøplantasjer vil øke volumproduksjon og karbonopptak
i norske skoger.
Landbruksmeldingen viser til at en hensiktsmessig
infrastruktur, fra skogen til industri og fjerntliggende markeder,
er avgjørende for skogsektorens muligheter til å kunne drive konkurransedyktig
næringsvirksomhet og på denne måten videreføre sektorens betydning som
viktig næring for distriktene og landet. Komiteen støtter
dette, samtidig som det må legges vekt på miljømessig akseptable
tilpasninger av skogbrukets veinett.
Komiteen viser til at det avvirkes
om lag 11 mill. m3 i Norge, herunder 8 mill. m3 for salg til industri,
og at det tidligere i St.meld. nr. 39 (2008–2009) ble lagt til grunn
at avvirkninga kan økes, hvis etterspørselen økes, til opp mot 15 mill.
m3 innenfor miljømessige forsvarlige rammer, for å styrke skogens
bidrag til verdiskaping i hele landet og for å nå klimamål. I landbruks- og
matmeldingen foreslås det at regjeringen vil legge til rette for
økt avvirkning ved økt etterspørsel. Komiteen peker
på at skogindustrien i Norge i flere sammenhenger har vist til at
virkestilgangen er en kritisk faktor for virksomheten. Komiteen mener
derfor det er viktig å sikre industrien forutsigbare og konkurransedyktige rammebetingelser
med hensyn til råstoffsituasjonen. I tråd med dette mener komiteen at
det må legges til rette for økt avvirkning ved økt etterspørsel.
Komiteen mener det må stimuleres
til mer samarbeid om drift for å kompensere noe for de utfordringene
som bruksstrukturen medfører, og vil peke på at jordskifteverket
kan benyttes mer aktivt for å bidra til gode bruksløsninger, herunder
der dette er hensiktsmessig for å få bedret eiendomsstrukturen.
Komiteen viser til at norsk treforedlingsindustri
består av få, men store bedrifter der produksjonen i stor grad er
standardiserte produkter basert på eksport, og viser til at det
er et betydelig behov for forsknings- og utviklingsarbeid. Komiteen er
opptatt av å få til mer forskning bl.a. med mål om økt produksjon
av biokull og utvikling av andregenerasjons biodrivstoff og ser
fram til at det blir lagt til rette for en forsterket innsats på
dette området. I lys av den vanskelige situasjonen den tradisjonelle treforedlingsindustrien
er i for tiden, vil komiteen peke på at et lønnsomt
og aktivt skogbruk er en forutsetning for at det skal være mulig
å opprettholde og videreutvikle en omfattende trebasert industri
i Norge. Tiltak som kan bedre skogbrukets infrastruktur må prioriteres,
samtidig som det må vurderes andre tiltak som kan motivere skogeiere
til å øke aktiviteten på egen eiendom.
Komiteen viser til at skog er
en viktig bidragsyter til klimaregnskapet gjennom binding av CO2.
Skogbruket utgjør i dag en beskjeden del av BNP, men er fortsatt
viktig for den norske befolkningen. Ikke noe annet fornybart råstoff
har det samme potensialet som trevirke for å erstatte olje, stål,
betong og andre energikrevende produkter. Økt bruk av tre er derfor
en del av løsningen på klimautfordringen.
Komiteen mener at foredling av
trevirke skaper store økonomiske verdier, noe som gir skognæringen
en stor samfunnsøkonomisk betydning. Etter tall fra Norges Skogeierforbund har
skognæringen en årlig omsetning på om lag 40 mrd. kroner og en sysselsetting
tilsvarende ca. 30 000 årsverk.