Jeg viser til brev fra transport- og kommunikasjonskomiteen
13. desember med tilleggsspørsmål 2 og 3 til dokument 8:30 S (2011-2012)
om en bedre hverdag for yrkessjåførene.
”I sin uttalelse av 9. desember d.å. påpeker statsråden
at førerkortforskriften setter administrativ gyldighet for førerkort
i lette førerkortklasser til 15 år. I Prop. 52 L (2010-2011) opplyses
at hovedregel er 10 år.
- med hvilken begrunnelse har det likevel kommet
på plass en forskrift med administrativ gyldighet på 15 år?”
Førerkortdirektivets (direktiv 2006/126/EF) hovedregel
er 10 års administrativ gyldighet for førerkort. Direktivet åpner
imidlertid for at medlemsstatene kan innføre en administrativ gyldighet
på inntil 15 år. Prop. 52 L (2010-2011) sier at 10 års administrativ
gyldighet er direktivets hovedregel, ikke at det vil bli innført
10 års administrativ gyldighet i Norge.
Forslaget om lovendring som ligger til grunn
for Prop. 52 L er å få etablert en hjemmel til å fastsette nærmere
regler om administrativ gyldighet for førerkort. Lovendringen fastsetter
ikke i seg selv den administrative gyldigheten for førerkort. Prop.
52 L (2010-2011) legger opp til at gyldighetstiden skal fastsettes
nærmere i forskrift jf siste avsnitt i pkt 4.1 ”De
nærmere reglene om administrativ gyldighet, og overgangsordninger,
i den forbindelse, vil bli regulert i forskrift av 19. januar 2004
nr 298 om førerkort.” Ved endring av førerkortforskriften
8. mars i år ble den administrative gyldigheten fastsatt til 15 år
i førerkortforskriften § 4-1. Reglene om administrativ gyldighet
for førerkort får virkning fra 19. januar 2013.
”I Innst. 176 L (2010-2011), jf. Prop. 52 L (2010-2011),
går regjeringspartiene inn for 10 års administrativ gyldighet for
lette førerkortklasser, og stemmer imot Fremskrittspartiets forslag
om 15 års administrativ gyldighet.
- hva er regjeringens begrunnelse for å fravike politiske
signaler fra regjeringspartiene?”
Komiteen flertall, herunder medlemmene fra regjeringspartiene,
sier i Innst. 176 L (2010-2011) at de har merket seg at tredje førerkortdirektivs
hovedregel for administrativ gyldighet for førerkort er 10 år for
de lette førerkortklassene.
Jeg vil presisere at forslaget til lovendring
fremmet i Prop 52 L ikke innebar noe forslag om å innføre 10 års
administrativ gyldighet for førerkort i vegtrafikkloven, men et
forslag om å etablere lovhjemmel for å fastsette nærmere regler
om administrativ gyldighet for førerkort i forskriftsverket. Komiteens
flertall gir sin tilslutning til forslaget til hjemmelslov. Jeg
oppfatter videre at flertallets syn er ivaretatt ved at Vegdirektoratet har
vedtatt den administrative gyldigheten i førerkortforskriften.