Forebyggende vedlikehold og fornyelse er vesentlig
for å bedre driftsstabiliteten i togtrafikken. De siste årene har
bevilgningene til disse formålene økt betydelig. Det foreslås at
bevilgningen til formålet økes ytterligere, med følgende fordeling:
17 mill. kroner til
fornyelse av kontaktledningsanlegg på Vestfold- og Sørlandsbanen.
10 mill. kroner til forberedelser til ballastrensing og
kabelfornyelser på Østfoldbanen.
13 mill. kroner til diverse fornyelsestiltak
som omfatter driftsbasen på Marienborg (Trondheim), Jær-/Sørlandsbanen
(sporveksler og skilting) og snøryddingsutstyr.
Samlet foreslås det på denne bakgrunn at bevilgningen
på kap. 1350 Jernbaneverket, post 23 Drift og vedlikehold økes med
40 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det er behov
for å starte utvikling av innfartsparkering i Akershus.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Samferdselsdepartementets svar på spørsmål 274 fra finanskomiteen/Fremskrittspartiets
fraksjon av 6. oktober 2010, der det kommer frem at Jernbaneverket
antar at etterslepet i vedlikeholdet av jernbaneinfrastrukturen
i 2010 er i størrelsesorden 7 mrd. kroner. Disse medlemmer mener
drifts- og vedlikeholdsoppgaver på jernbanen bør settes ut på funksjonskontrakter
gjennom anbud. I anbudene bør det stilles absolutte krav til oppetid
på infrastrukturen og krav i forhold til sikkerhetsnivå.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 100 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 240 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1350 | | Jernbaneverket | |
| 23 | Drift og vedlikehold, kan overføres,
kan
nyttes under post 30, forhøyes med | 240 000 000 |
| | fra kr 4 923 000 000
til kr 5 163 000 000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti foreslår å øke bevilgningen med 10 mill. kroner
til utvikling av innfartsparkering i Akershus.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1350 | | Jernbaneverket | |
| 23 | Drift og vedlikehold, kan overføres,
kan nyttes under post 30, forhøyes med | 50 000 000 |
| | fra kr 4 923 000 000
til kr 4 973 000 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre vil
peke på at representanter fra regjeringen og regjeringspartiene
ved en rekke anledninger har lovet at det skal ryddes opp i problemene
i togtrafikken, uten at det syntes å gi særlige resultater. Dette medlem vil
derfor bevilge 50 mill. kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1350 | | Jernbaneverket | |
| 23 | Drift og vedlikehold,
kan overføres, kan nyttes under post 30, forhøyes
med | 90 000 000 |
| | fra kr 4 923 000 000
til kr 5 013 000 000» | |
I Prop. 1 S (2010–2011) for Samferdselsdepartementet
er det redegjort for oppretting av en ny støtteordning for private
sidespor og terminaler m.m. som forvaltes av Jernbaneverket innenfor bevilgningen
på kap. 1350 Jernbaneverket, post 30 Investeringer i linjen. Hensikten
med ordningen er å oppmuntre til private investeringer i private
godsterminaler som gjør det lønnsomt å overføre godstransport fra
veg til bane. Tilskuddet er begrenset oppad til 50 pst. av kostnadene. Det
legges opp til at Jernbaneverket kan gi tilsagn om støtte for inntil
5 mill. kroner det enkelte år. Ordningen er godkjent av ESA. Samferdselsdepartementet
legger vekt på at Jernbaneverket må kunne prioritere mellom kapasitetsøkende tiltak
på statlige terminaler og støtte til private terminaler. Støtteordningen
inngår derfor i kap. 1350, post 30 Investeringer i linjen. For å
kunne gi tilsagn om støtte til tiltak som først kommer til utbetaling
i senere budsjettår, er det nødvendig med en fullmakt fra Stortinget.
Det foreslås derfor at Samferdselsdepartementet får en tilsagnsfullmakt
for 2011 for slike tilskudd, men begrenset slik at samlet ramme
for nye tilsagn og tidligere forpliktelser ikke overskrider 10 mill. kroner,
jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak IV.2 under kapittel
23 Komiteens tilråding.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil ta initiativ til å starte utredning av ny jernbanetrasé
til Torp flyplass i Vestfold, og foreslår derfor å øke bevilgningen
med 10 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1350 | | Jernbaneverket | |
| 30 | Investeringer i linjen,
kan overføres, kan nyttes under post 23, forhøyes
med | 10 000 000 |
| | fra kr 3 875 200 000
til kr 3 885 200 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre vil
gi toget en ny rennesanse gjennom en offensiv satsing på utbygging
av en mer moderne jernbane. Dette medlem sin nasjonale
transportplan realiserer en rekke prosjekter som vil styrke togtrafikkens
konkurranseevne gjennom redusert reisetid og økt frekvens. På denne
bakgrunn foreslår dette medlem å øke bevilgningene
til investeringer i jernbanen med 250 mill. kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1350 | | Jernbaneverket | |
| 30 | Investeringer i linjen, kan overføres,
kan nyttes under post 23, forhøyes med | 250 000 000 |
| | fra kr 3 875 200 000
til kr 4 125 200 000» | |