Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at regjeringen ikke har fulgt opp sine forpliktelser til å finansiere
kollektivtilbudene rundt Oslo og Bergen. Disse byområdene er blitt
rammet av politiske prioriteringer gjennom kriteriene for tildeling
av midler gjennom belønningsordningen. Disse medlemmer vil
derfor styrke belønningsordningen for kollektivtransport med 150
mill. kroner.
Disse medlemmer viser til Høyres
kollektivplan hvor det legges opp til 50 pst. bidrag fra staten
til investeringer i bybaner og superbusser. Disse medlemmer mener
at det snarest må etableres en arbeidsgruppe bestående av angjeldende
fylker, kommuner og staten for å sikre en forsvarlig fremdrift. Disse
medlemmer vil derfor bevilge 50 mill. kroner til planlegging
av bybaner og superbusser.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 200 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1330 | | Særskilte transporttiltak | |
| 60 | Særskilt tilskudd til
kollektivtransport, kan overføres, forhøyes
med | 200 000 000 |
| | fra kr 513 600 000
til kr 713 600 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre vil
peke på at det er nødvendig å trappe opp innsatsen innen kollektivtrafikken,
og det er viktig at staten tar mer ansvar på dette området. Dette
medlem foreslår derfor å øke overføringen over belønningsordningen
med 100 mill. kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1330 | | Særskilte transporttiltak | |
| 60 | Særskilt tilskudd til
kollektivtransport, kan overføres, forhøyes
med | 100 000 000 |
| | fra kr 513 600 000 til kr 613 600 000» | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det er avgjørende
at staten bidrar økonomisk til å løfte store prosjekter i norske
byer, slik at byene settes i stand til å løse trafikkutfordringen
på en miljøvennlig måte.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre viser til at dette gir rom for at
storbyer kan øke satsingen på kollektivtrafikk, og at midlene også
kan brukes i arbeidet med bybaner, noe disse medlemmer legger
opp til. Disse medlemmer vil bl.a. vise til at regjeringen
Bondevik II inntok en aktiv rolle i forhold til å få på plass en
bybanesatsing i Bergen. Det finnes videre en rekke gode prosjekter
som bør få et statlig bidrag slik som bybanen på Nord-Jæren, Kolsåsbanen,
ny Fornebubane og bane til Ahus sykehus.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt forslag om en storbypakke på 100 mrd. kroner til opprusting
av transportnettet i de største byene, samt kjøp av transporttjenester,
i Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2011, jf. Innst.
13 S (2010–2011):
«Stortinget ber regjeringen utarbeide opplegg for
en storbypakke på 100 mrd. kroner til modernisering av transportnettene
i Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim, samt kjøp av persontransporttjenester.
Stortinget forutsetter at eksisterende planer/pakker for utvikling
av vei og jernbanebaserte prosjekter som i dag er finansiert eller
er planlagt finansiert med bompenger, i sin helhet finansieres av
staten. Stortinget ber regjeringen opprette en egen styringsgruppe
for storbysatsingen med bruk av statlige reguleringsplaner. Stortinget
legger til grunn statlig styring av en moderniseringspakke for hver
av byene med rapportering til Stortinget på egnet måte.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til disse medlemmers forslag om bevilgning til dette
formål under post 60.
Komiteens medlem fra Venstre foreslår derfor
å opprette en ny post på 100 mill. kroner for planlegging, investering
og drift av kollektivtrafikk i de store byene.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1330 | | Særskilte transporttiltak | |
| 61 | (Ny) Tilskudd til kollektivtransporttiltak i storbyområder, kan over-føres, bevilges med | 100 000 000» |
Komiteens medlem fra Venstre er
bekymret for regjeringens arbeid med øvrig kollektivtrafikk. Regjeringen
begynte forrige periode med å kutte i bevilgningene over belønningsordningen.
Deretter ble bevilgningene økt som en følge av den brede enigheten
om klimaforliket. I oppfølgingen vannet regjeringen belønningsordningen
ut gjennom å inkludere overgang til sykkel og gange. Dette
medlem ønsker økt overføring til sykling og gange velkommen,
og vil stimulere til dette gjennom en egen ordning. Dette
medlem foreslår derfor å bevilge 50 mill. kroner til en
belønningsordning for kommunene til å satse på gang- og sykkelveger.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1330 | | Særskilte transporttiltak | |
| 62 | (Ny) Belønningsordning, sykkelveier, kan over-føres,
bevilges med | 50 000 000» |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener det bør opprettes en statlig belønningsordning
for gang- og sykkelveier. Ordningen må ha som formål å påvirke transportplanleggingen
i kommuner og fylkeskommuner, og fungere som et insentiv for bedre tilrettelegging
for gående og syklende. Dette medlem vil, som en
startbevilgning, bevilge 50 mill. kroner til en statlig belønningsordning
for gang- og sykkelveier.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1330 | | Særskilte transporttiltak | |
| 71 | (Ny) Belønningsordning gang- og sykkelvei, bevilges med
| 50 000 000» |
Komiteens medlem fra Venstre mener subsidier
av fossil energi er uønsket. Dette medlem viser til
at regjeringens forslag om en kompensasjonsordning til distriktene
for å utjevne forskjellene i drivstoffprisene ikke er avklart i
henhold til EØS-avtalens statsstøtteregelverk. Dette medlem viser
videre til at det tidligere har eksistert en slik ordning, men at denne
ble avskaffet da det ikke var mulig å spore noen ønsket effekt av
ordningen. Dette medlem vil på denne bakgrunn gå
mot at det bevilges 20,6 mill. kroner til en ordning som ikke blir annet
enn symbolpolitikk.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1330 | | Særskilte transporttiltak | |
| 75 | Kompensasjon til
distriktene for forskjeller i drivstoffpriser, nedsettes med | 20 600 000 |
| | fra kr 20 600 000 til kr 0» | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt forslag i Innst. 2 S (2010–2011) til statsbudsjettet for
2011:
«Stortinget ber regjeringen opprette et infrastrukturfond
pålydende 300 mrd. kroner. Fondet bygges opp over inntil 5 år, og
avkastningen øremerkes realinvesteringer i vei-, jernbane- og kollektivnettet
samt bredbånd/IKT-infrastrukturen med forutsigbar og varig finansiering
av infrastruktur-investeringene som overordnet mål.»
Disse medlemmer viser til at
det i Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2011 ble
lagt opp til en gradvis oppbygging av et slikt fond, og at det ble
satt av 60 mrd. kroner på kap. 1321 Infrastrukturfond, post 95 kapitalinnskudd.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er nødvendig å etablere et vedlikeholdsfond til samferdselsformål
for å møte utfordringene med det store etterslepet på vedlikehold
av vei- og jernbanenettet. Dette fondet skal være på 50 mrd. kroner,
og avkastningen skal komme i tillegg til ordinære bevilgninger.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 50 mrd. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen etablere et vedlikeholdsfond
til samferdselsformål på 50 mrd. kroner. Den årlige avkastningen
skal komme i tillegg til ordinære bevilgninger, og benyttes til
å møte utfordringene med det store etterslepet på vedlikehold av
vei- og jernbanenettet.»
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1330 | | Særskilte transporttiltak | |
| 95 | (Ny) Infrastrukturfond, kapitalinnskudd, bevilges
med | 50 000 000 000» |