Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om elsertifikater
Kapittel 1. Innledende bestemmelser
§ 1 Formål
Lovens formål er å bidra til økt produksjon av elektrisk
energi fra fornybare energikilder.
§ 2 Lovens stedlige virkeområde
Loven gjelder på norsk territorium.
Kongen kan bestemme at loven helt eller delvis skal gjelde
på kontinentalsokkelen eller i jurisdiksjonsområder opprettet i
medhold av lov 17. desember 1976 nr. 91 om Norges økonomiske sone.
Kongen kan gi forskrift om lovens anvendelse på Svalbard
og Jan Mayen, og kan fastsette særlige reg-ler under hensyn til
de stedlige forhold.
§ 3 Definisjoner
I denne lov menes med:
a) elsertifikat: et bevis
utstedt av staten for at det er produsert en megawattime fornybar
elektrisk energi i henhold til denne lov
b) elsertifikatberettiget: innehaveren
av et produksjonsanlegg som har rett til elsertifikater dersom vilkårene
i kapittel 2 er oppfylt
c) elsertifikatplikt: plikt til per
1. april hvert år å inneha et visst antall elsertifikater for annullering i
samsvar med denne lov
d) produksjonsanlegg: en innretning
for produksjon av elektrisk energi
e) registeransvarlig: den enhet som
er utpekt etter § 11 som ansvarlig for å utstede elsertifikater, samt
utvikle og drive et elektronisk register for elsertifikater
§ 4 Elsertifikatenes funksjonstid
Elsertifikater kan utstedes for produksjon som skjer til
og med 31. desember 2035. Siste annullering av elsertifikater skjer
1. april 2036.
§ 5 Utenlandske elsertifikater
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om anvendelsen av utenlandske elsertifikater til oppfyllelse av
elsertifikatplikt og de nærmere vilkårene for dette.
Kapittel 2. Utstedelse av elsertifikater
§ 6 Rett til elsertifikater
Innehaveren av produksjonsanlegg er elsertifikatberettiget
dersom produksjonsanlegget:
a) produserer elektrisk energi basert på fornybare energikilder
etter § 7,
b) er godkjent etter § 8 og
c) oppfyller krav til måling og rapportering etter § 9.
§ 7 Produksjon fra fornybare
energikilder
Elsertifikater utstedes for produksjon av elektrisk energi
basert på fornybare energikilder, herunder:
a) vannkraft
b) vindkraft
c) solenergi
d) havenergi
e) geotermisk energi
f) bioenergi
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om hva som anses som fornybare energikilder.
§ 8 Godkjenning av produksjonsanlegg
Departementet skal etter skriftlig søknad fra innehaveren
godkjenne produksjonsanlegg som kvalifiserer for rett til elsertifikater.
Produksjonsanlegget må:
a) ha hatt byggestart etter 7. september 2009,
b) være et vannkraftverk med installert effekt inntil 1
MW som hadde byggestart etter 1. januar 2004, eller
c) varig øke sin energiproduksjon med byggestart etter
7. september 2009.
Produksjonsanlegg som nevnt i bokstav c skal godkjennes
for så vidt gjelder økningen i produksjonen som følge av en investering.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om godkjenning av produksjonsanlegg, herunder om byggestart, anlegg
som vesentlig fornyes eller får betydelige endringer i rammebetingelser,
og om beregning av og dokumentasjon for økt produksjon.
Produksjonsanlegg som settes i drift etter 31. desember
2020, kvalifiserer ikke for rett til elsertifikater. Produksjonsanlegg
som har mottatt statlig investeringsstøtte og som har hatt byggestart
etter 7. september 2009, skal bare godkjennes dersom den mottatte
investeringsstøtten tilbakebetales innen 30. april 2012. Departementet
kan i forskrift fastsette nærmere regler om tilbakebetaling, herunder
om renter.
Den elsertifikatberettigede plikter å melde fra til departementet
om enhver endring i produksjonsanlegget som kan være av betydning
for anleggsgodkjennelsen umiddelbart etter at dette er kjent, herunder
om tidspunktet for endringen.
Kongen kan fastsette bestemmelser til gjennomføring av
forpliktelser med annen stat om å avskjære rett til elsertifikater
dersom det gis offentlig støtte knyttet til produksjon av elektrisk
energi i godkjente produksjonsanlegg.
§ 9 Måling og rapportering
Elsertifikater utstedes for elektrisk energi som er målt
og rapportert til registeransvarlig, basert på et system for måling
av produksjonen og verifisering av måleresultatene. Ved søknad etter
§ 8 må det foreligge dokumentasjon for dette.
Dersom kun deler av produksjonen i et anlegg kvalifiserer
for rett til elsertifikater, kan departementet pålegge innehaveren
å særskilt beregne og rapportere slik produksjon til registeransvarlig.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om måling og rapportering av produksjon av elektrisk energi.
§ 10 Utstedelse av elsertifikater
Registeransvarlig skal utstede ett elsertifikat til den
elsertifikatberettigede for hver megawattime elektrisk energi fra
produksjonsanlegg som er godkjent etter § 8. Hvert elsertifikat
skal ha et identifikasjonsnummer og dato for utstedelsen.
Elsertifikat utstedes ved at registeransvarlig registrerer
elsertifikatet på den elsertifikatberettigedes konto. Registrering
skal skje uten ugrunnet opphold etter at registeransvarlig har mottatt
rapport om den elsertifikatberettigede produksjonen.
For det enkelte godkjente produksjonsanlegg kan elsertifikater
utstedes i en samlet periode på 15 år fra første tildeling. For
produksjonsanlegg som er omfattet av § 8 første ledd bokstav c,
regnes utstedelsesperioden fra tidspunktet for første tildeling
etter at den økte produksjonen kom i drift. For produksjonsanlegg
som er omfattet av § 8 første ledd og som er satt i drift før lovens
ikrafttredelse, skal driftsperioden fram til lovens ikrafttredelse
trekkes fra i den samlede utstedelsesperioden.
Dersom en elsertifikatberettiget er forhindret fra å motta
elsertifikater på grunn av driftsavbrudd eller hendinger knyttet
til overføring eller distribusjon av elektrisk energi, kan departementet
etter søknad forlenge perioden på 15 år tilsvarende den tid den
elsertifikatberettigede ikke har mottatt elsertifikater. Elsertifikater
kan ikke utstedes for produksjon som skjer etter 31. desember 2035.
En elsertifikatberettiget som mener å ha fått utstedt et
uriktig antall elsertifikater, kan kreve at departementet fatter
vedtak om hvor mange elsertifikater den elsertifikatberettigede
har krav på.
Elsertifikatberettigede plikter å oppbevare dokumentasjon
for utstedelsen av elsertifikater i 10 år etter utløpet av det kalenderår
elsertifikatene blir utstedt.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om utstedelse av elsertifikater.
Kapittel 3. Elsertifikatregisteret og omsetning av elsertifikater
§ 11 Elsertifikatregister
Registeransvarlig skal opprette et elsertifikatregister
som blant annet inneholder opplysninger om utstedelse, beholdning,
overdragelse, omsetningspris og annullering av elsertifikater.
Registeransvarlig skal opprette elsertifikatkonto for elsertifikatpliktige
og elsertifikatberettigede eller andre etter skriftlig søknad. Elsertifikatpliktige
skal ha elsertifikatkonto.
Registeransvarlig er ansvarlig for driften av elsertifikatregisteret
og for registrering og annullering av elsertifikater. Departementet
skal ha direkte tilgang til elsertifikatregisteret.
Departementet utpeker registeransvarlig og kan i forskrift
eller ved enkeltvedtak fastsette vilkår for elsertifikatregisteret,
herunder om plikt til å opprette elsertifikatkonti, føring av elsertifikatregisteret,
kriterier for når en rettighet skal anses registrert, rapportering
til elsertifikatregisteret og offentliggjøring av informasjon registrert
i elsertifikatregisteret.
§ 12 Omsetning og registrering
av elsertifikater
Elsertifikater kan omsettes til enhver som har opprettet
elsertifikatkonto etter § 11. All omsetning av elsertifikater og
omsetningsprisen skal registreres i elsertifikatregisteret.
Selger er ansvarlig for at salg av elsertifikater registreres
på kjøperens elsertifikatkonto og for å gi informasjon om omsetningsprisen
til registeransvarlig.
Etter skriftlig søknad fra kjøper kan registeransvarlig
foreta foreløpig registrering av kjøpet dersom dette er sannsynliggjort.
Registeransvarlig skal umiddelbart underrette selger om foreløpig
registrering. Selger skal gis to ukers frist til å uttale seg.
Dersom selger ikke bestrider foreløpig registrering overfor
registeransvarlig innen to uker, skal kjøpet registreres som endelig
på kjøperens konto. Dersom selger bestrider den foreløpige registreringen overfor
registeransvarlig innen to uker, opprettholdes foreløpig registrering
inntil spørsmålet er rettskraftig avgjort eller selger og kjøper
i fellesskap gir registeransvarlig beskjed om å endre foreløpig
registrering. Elsertifikater med foreløpig registrering kan ikke
selges, pantsettes eller på annen måte overdras.
Registeransvarlig foretar registrering eller foreløpig
registrering av pantsettelser på samme måte som ved salg. Registeransvarlig
foretar registrering av konkurser og utlegg etter skriftlig melding.
Registeransvarlig kan rette åpenbare feil i opplysninger
i elsertifikatregisteret. Registeransvarlig skal umiddelbart etter
at retting er foretatt sende melding til kontohavere og andre rettighetshavere
som berøres av rettingen.
§ 13 Pantsettelse av elsertifikater
Elsertifikater kan pantsettes. Panterett i elsertifikater
får rettsvern ved registrering i elsertifikatregisteret. Pantsettelsen
omfatter de elsertifikater som er angitt som pantsatt på pantsetterens
elsertifikatkonto.
Ved pantsettelse av elsertifikater skal partene sende melding
til registeransvarlig om pantsettelsen. For sletting av panterettighet
må panthaveren gi samtykke. Bestemmelsene om registrering, foreløpig
registrering og retting av feil i § 12 gjelder tilsvarende.
Utleggspant i elsertifikater som er registrert i elsertifikatregisteret
får rettsvern ved registrering i elsertifikatregisteret.
Registrert panterett i elsertifikater er tvangsgrunnlag
for tvangsdekning etter tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 10.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om pant i elsertifikater.
§ 14 Rettsvirkning av registrering
i elsertifikat-registeret
En registrert rettighet går foran en rettighet som ikke
er registrert eller som er registrert på et senere tidspunkt.
En eldre rettighet går uten hensyn til første ledd foran
en yngre rettighet, dersom:
a) den yngre rettigheten bygger på avtale og
erververen av den yngre rettigheten ved registreringen kjente eller
burde kjent til den eldre rettigheten, eller
b) den yngre rettigheten er ervervet ved arv.
Når en rettighet som er ervervet ved avtale er registrert, kan
det ikke gjøres gjeldende mot kjøper at selgerens rett ikke var
i samsvar med elsertifikatregisterets innhold. Dette gjelder ikke
dersom kjøperen var eller burde være kjent med selgerens manglende
rett da kjøpet ble registrert, eller ved konflikter mellom kolliderende
rettigheter som nevnt i første og annet ledd.
§ 15 Prisinformasjon
Registeransvarlig skal fortløpende offentliggjøre informasjon
om overdragelser av elsertifikater, herunder om tidspunkt for overdragelsen,
antall overdratte elsertifikater og vederlagets størrelse.
Selger og kjøper skal på forespørsel oppgi kontraktsdokumentasjon
til registeransvarlig eller departementet.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om innhenting og offentliggjøring av prisinformasjon.
Kapittel 4. Elsertifikatplikt
§ 16 Hvem som har elsertifikatplikt
Følgende er elsertifikatpliktige:
a) enhver som leverer elektrisk energi til sluttbruker,
b) enhver som forbruker elektrisk energi som er egenprodusert,
og
c) enhver som kjøper elektrisk energi til eget forbruk
på den nordiske kraftbørsen eller gjennom bilateral avtale.
I tilfeller hvor kjøperen er elsertifikatpliktig etter bokstav
c, er ikke selgeren elsertifikatpliktig.
§ 17 Årlige elsertifikatkvoter
Den årlige elsertifikatkvoten for den elsertifikatpliktige
er et forholdstall oppgitt i følgende tabell:
Beregningsår for elsertifikatkvoten | Elsertifikatkvoten |
2012 | 0,030 |
2013 | 0,049 |
2014 | 0,069 |
2015 | 0,088 |
2016 | 0,108 |
2017 | 0,127 |
2018 | 0,146 |
2019 | 0,165 |
2020 | 0,183 |
2021 | 0,182 |
2022 | 0,181 |
2023 | 0,180 |
2024 | 0,179 |
2025 | 0,176 |
2026 | 0,164 |
2027 | 0,151 |
2028 | 0,132 |
2029 | 0,113 |
2030 | 0,094 |
2031 | 0,075 |
2032 | 0,056 |
2033 | 0,037 |
2034 | 0,018 |
2035 | 0,009 |
§ 18 Elsertifikatpliktens omfang
Elsertifikatpliktens omfang tilsvarer den elsertifikatpliktiges
beregningsrelevante mengde elektriske energi i det enkelte år, multiplisert
med elsertifikatkvoten (forholdstallet) som er fastsatt for det
samme året. Om den beregnede elsertifikatplikten ikke blir et heltall,
skal antall elsertifikater per megawattime avrundes til nærmeste
heltall. Elsertifikatplikten skal likevel alltid omfatte minst ett
elsertifikat.
Som beregningsrelevant mengde etter første ledd anses leveranser
som nevnt i Stortingets vedtak om forbruksavgift på elektrisk kraft
§ 1 slik det lyder for budsjetterminen 2011. Kongen fastsetter i
forskrift nærmere regler om at kraftforbruk i kraftintensiv industriell
virksomhet, eventuelt over et bestemt forbruksnivå, etter søknad
ikke skal anses beregningsrelevant.
Kjøp av elektrisk energi for å dekke nettap er ikke beregningsrelevant.
Nettselskapene plikter på forespørsel å gi departementet
og den elsertifikatpliktige opplysninger om beregningsrelevant mengde
elektrisk energi som leveres over nettselskapenes nett.
Den elsertifikatpliktige kan ikke belaste sluttbrukere
med kostnader knyttet til elsertifikater for forbruk som ikke er
beregningsrelevant.
§ 19 Registrering av elsertifikatplikt
Den som har elsertifikatplikt etter §§ 16 og 18, skal sende
melding til departementet senest to uker etter at elsertifikatplikten
inntrådte. Departementet kan etter forutgående varsel registrere
aktører som ikke har meldt seg som elsertifikatpliktige.
Etter søknad kan departementet fatte vedtak for elsertifikatpliktige
aktører etter § 16 som avgjør om elektrisk energi anses beregningsrelevant
etter § 18.
§ 20 Oppfyllelse av elsertifikatplikt
Den elsertifikatpliktige skal innen 1. mars hvert år rapportere
til registeransvarlig all elektrisk energi som inngår i beregningen
av elsertifikatplikten etter § 18, samt hvor mange elsertifikater
som skal annulleres. Registeransvarlig rapporterer opplysningene videre
til departementet.
Oppfyllelse av elsertifikatplikt skjer ved at registeransvarlig
per 1. april hvert år annullerer det antall elsertifikater som den
elsertifikatpliktige har angitt. Elsertifikater som er pantsatt,
er gjenstand for utlegg eller er foreløpig registrert, kan ikke
annulleres.
Den elsertifikatpliktige skal oppbevare dokumentasjon for
fastsettelsen av elsertifikatplikten i 10 år etter utløpet av det
kalenderår elsertifikatplikten gjelder for.
§ 21 Avgift for manglende annullering
av
elsertifikater
Dersom det for den elsertifikatpliktige ikke annulleres
tilstrekkelig antall elsertifikater etter § 20, ilegger departementet
en avgift for hvert elsertifikat som mangler for å oppfylle elsertifikatplikten.
Endelig vedtak om ileggelse av avgift er tvangsgrunnlag
for utlegg. Departementet fastsetter i forskrift nærmere regler
om hvordan avgift for mang-lende oppfyllelse av elsertifikatplikten
skal beregnes, ilegges og inndrives.
§ 22 Informasjon til sluttbrukere
Den elsertifikatpliktige skal gi sluttbrukere spesifisert
informasjon om kostnadene som følger av elsertifikatplikten, og
generell informasjon om elsertifikatplikten, herunder om elsertifikatkvoten
for det enkelte år.
Kapittel 5. Forskjellige bestemmelser
§ 23 Kontroll
Departementet fører kontroll med at bestemmelser fastsatt
i eller i medhold av loven overholdes.
Departementet kan gi de pålegg som er nødvendige for å
sikre at bestemmelser fastsatt i eller i medhold av loven blir overholdt.
Enhver som har rettigheter og plikter etter denne lov,
plikter uavhengig av bestemmelser om taushetsplikt å gi departementet
de opplysninger som er nødvendige for utøvelsen av myndighet etter
denne lov, og for å ivareta Norges internasjonale forpliktelser. Departementet
kan, uten hinder av lovbestemt taushetsplikt, også gi andre norske
myndigheter opplysninger for utøvelse av myndighet overfor virksomhet som
er omfattet av loven. For å oppfylle Norges avtaleforpliktelser
overfor annen stat kan departementet uten hinder av lovbestemt taushetsplikt
gi myndigheter i andre stater som er part i EØS-avtalen opplysninger
som er nødvendige for å fremme håndhevelsen av norsk eller vedkommende
stats regulering av elsertifikatmarkedet. Departementet kan i forskrift fastsette
nærmere regler om opplysningsplikt, taushetsplikt og om utlevering
av opplysninger.
Departementet har rett til tilgang til produksjonsanlegg,
lokaler, områder tilhørende slikt produksjonsanlegg og den registeransvarliges
lokaler i den utstrekning dette er nødvendig for å utøve tilsyn
etter denne lov.
§ 24 Tilbaketrekking av godkjenning
Dersom godkjenning som elsertifikatberettiget etter § 8
er gitt på grunnlag av uriktige eller villedende opplysninger, eller
dersom produksjonsanlegget av andre årsaker ikke lenger oppfyller
kravene til godkjenning, kan godkjenningen trekkes tilbake.
§ 25 Tvangsmulkt
Departementet kan fatte vedtak om tvangsmulkt for å sikre
at en plikt som følger av eller i medhold av denne lov, blir oppfylt.
Tvangsmulkten kan fastsettes som en løpende mulkt eller som et engangsbeløp. Tvangsmulkten
tilfaller statskassen og er tvangsgrunnlag for utlegg. Departementet
kan helt eller delvis frafalle påløpt tvangsmulkt.
§ 26 Overtredelsesgebyr
Departementet kan ilegge overtredelsesgebyr til den som
forsettlig eller uaktsomt
a) gir uriktige eller villedende opplysninger
i søknad om godkjenning av produksjonsanlegg eller unnlater å gi
opplysninger etter § 8,
b) gir uriktige eller villedende opplysninger om forhold
som ligger til grunn for utstedelse av elsertifikater etter §§ 9
og 10,
c) gir uriktige eller villedende opplysninger etter §§ 12
eller 15 ved salg av elsertifikater,
d) overtrer eller medvirker til overtredelse av bestemmelser
om oppbevaring av dokumentasjon etter § 10 sjette ledd eller § 20
tredje ledd,
e) overtrer eller medvirker til overtredelse av bestemmelsene
om elsertifikatplikt i §§ 19, 20 eller 22, eller
f) overtrer eller medvirker til overtredelse av vedtak
truffet etter §§ 18, 21 eller 23.
Betalingsfristen for ilagt gebyr er fire uker fra vedtakstidspunktet.
Ilagt gebyr er tvangsgrunnlag for utlegg. Krav på gebyr innkreves
av Statens innkrevingssentral. Innkrevingssentralen kan inndrive
kravet ved trekk i lønn og andre lignende ytelser etter reg-lene
i dekningsloven § 2-7. Innkrevingssentralen kan også inndrive kravet
ved å stifte utleggspant for kravet dersom panteretten kan gis rettsvern
ved registrering i et register eller ved underretning til tredjeperson,
jf. panteloven kapittel 5, og utleggsforretningen kan holdes på
Innkrevingssentralens kontor etter tvangsfullbyrdelsesloven § 7-9
første ledd.
Når en overtredelse som kan medføre overtredelsesgebyr
er begått av noen som har handlet på vegne av et foretak, kan overtredelsesgebyr
ilegges foretaket selv om overtredelsesgebyr ikke kan ilegges noen enkeltperson.
Med foretak menes her selskap, enkeltpersonforetak, stiftelse, forening
eller annen sammenslutning, bo eller offentlig virksomhet.
Ved avgjørelsen av om et foretak skal ilegges overtredelsesgebyr
og ved utmåling av sanksjonen, skal det særlig legges vekt på
a) overtredelsens grovhet,
b) om foretaket ved retningslinjer, instruksjon, opplæring,
kontroll eller andre tiltak kunne forebygge overtredelsen,
c) om overtredelsen er begått for å fremme foretakets interesser,
d) om foretaket har hatt eller kunne oppnådd noen fordel
ved overtredelsen,
e) om det foreligger gjentagelse, eller
f) foretakets økonomiske evne.
§ 27 Straff
Med bøter eller fengsel inntil tre måneder eller begge
deler straffes den som forsettlig eller uaktsomt
a) gir uriktige eller villedende opplysninger
i søknad om godkjenning av produksjonsanlegg eller unnlater å gi
opplysninger etter § 8,
b) gir uriktige eller villedende opplysninger om forhold
som ligger til grunn for utstedelse av elsertifikater etter §§ 9
og 10,
c) gir uriktig eller villedende opplysninger etter §§ 12
eller 15 ved salg av elsertifikater,
d) overtrer eller medvirker til overtredelse av bestemmelsene
om elsertifikatplikt etter §§ 19, 20 eller 22, eller
e) overtrer eller medvirker til overtredelse av vedtak
i medhold av §§ 21 eller 23.
Medvirkning straffes på samme måte.
§ 28 Gebyr
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om gebyrer for saksbehandling etter loven, herunder registrering
og kontoføring i elsertifikatregisteret, behandling av søknad om
anleggsgodkjennelse og tilsyn.
Gebyrene er tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 29 Erstatning
Registeransvarlig er ansvarlig for økonomisk tap noen påføres
som følge av feil som er oppstått i tilknytning til registreringsvirksomheten.
Dette gjelder ikke dersom registeransvarlig godtgjør at feilen skyldes
forhold utenfor dennes kontroll som registeransvarlig ikke med rimelighet
kunne ventes å unngå eller overvinne følgene av.
Erstatningsansvaret etter første ledd omfatter kun direkte
tap.
For annet økonomisk tap er registeransvarlig ansvarlig
dersom tapet skyldes uaktsomhet fra den registeransvarliges side
eller hos noen registeransvarlig svarer for.
Ved skadelidtes medvirkning kan erstatningsansvaret nedsettes
eller falle helt bort.
§ 30 Forskrifter
Departementet kan fastsette forskrifter til gjennomføring
og utfylling av loven og de forskrifter som er nødvendige for ivaretakelse
av Norges forpliktelser etter EØS-avtalen.
Kapittel 6. Ikrafttredelses- og overgangsregler. Endringer
i andre lover
§ 31 Ikrafttredelse
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Kongen kan
sette i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig tid.
§ 32 Endringer i andre lover
Fra den tid loven trer i kraft, gjøres følgende endringer
i andre lover:
1. I lov 8. juni 1984 nr. 58 om gjeldsforhandling og
konkurs skal § 79 annet ledd nr. 5 og nytt nr. 6 lyde:
5) Regnskapsregisteret,
dersom skyldnerens virksomhet er innsendingspliktig,
6) Elsertifikatregisteret, dersom skyldneren innehar elsertifikatkonto.
2. I lov 26. juni 1992 nr. 86 om tvangsfullbyrdelse:
§ 7-20 nytt tiende ledd skal lyde:
Ved utlegg i elsertifikater registrerer namsmannen
omgående i elsertifikatregisteret at bare namsmannen kan disponere
over elsertifikater det er tatt utlegg i.
§ 7-20 nåværende tiende og ellevte ledd blir nye
ellevte og tolvte ledd.