Jeg viser til brev fra Kontroll- og konstitusjonskomiteen
av 4.11.2010:
Kontroll- og konstitusjonskomiteen
har for tiden til behandling Riksrevisjonens rapport om den årlige
revisjon og kontroll for budsjettåret 2009 — Dokument I (2010-2011).
Som et ledd i sin behandling av saken ønsker komiteen å stille følgende
spørsmål om rapporteringen på Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementets
område:
1. På
hvilken måte har økonomi hindret barn med behov for tilbudet MultifunC
fra å få det?
2. Hva gjøres konkret
for å bedre kapasitetsutnyttelsen innenfor MulitfunC?
3. Hvilke konkrete
tiltak er iverksatt for å styrke oppfølgingen av enslige mindreårige
asylsøkere?
Det er et mål å øke antallet ungdom som får
tiltak i MultifunC-institusjoner. Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
har i 2010 etablert et program der et av hovedmålene er budsjettbalanse
i 2010 og i årene framover. Ett av de iverksatte tiltakene for å
nå dette målet er å øke antall oppholdsdager i MultifunC, og oppnå
bedre kapasitetsutnyttelse.
Søknad om plass i MultifunC foregår på ordinær måte
som for andre institusjoner. Kommunene søker fagteam om plass på
institusjon. Dersom fagteam vurderer ungdommen som aktuell for MultifunC,
sender de søknaden til Utredningsteamet i MultifunC, som foretar
en målgruppevurdering basert på vurdering av inntakskriterier og
risikovurdering. Begrunnelse for dette er at MultifunC er rettet
mot en bestemt målgruppe, og at vurdering av dette gjøres ved hjelp
av risikovurderingsinstrumentet YLS/CMI som utredningsteamet disponerer
og har opplæring i.
Dersom ungdommen inkluderes i målgruppen for
MultifunC, fatter fagteam beslutning om plassering/tilbud om plass.
Dersom ungdommen ikke inkluderes i målgruppen, avslås søknad om plass.
I så fall må det søkes etter andre plasseringssteder som er mer
egnet for den aktuelle ungdommen.
Ved uenighet er det kommunen som kan avgjøre om
barnet har behov for plassering i institusjon, mens den statlige
barnevernmyndigheten avgjør hvilket institusjonstilbud den kan tilby.
Ettersom kommunen betaler det samme uavhengig
av hvilken institusjon som velges, er det lite trolig at økonomi
har hindret barn med behov for MultifunC fra å få det.
Departementet har bedt direktoratet om å konkretisere
hvilke tiltak som skal settes i verk for å øke kapasitetsutnyttelsen
i MultifunC-instiusjonene. På bakgrunn av dette har direktoratet utarbeidet
en plan for oppfølging med spesifiserte tiltak med milepæler for
oppstart og gjennomføring. Departementet ber jevnlig om oppdatert
status på de ulike tiltakene.
Av iverksatte tiltak vil jeg særlig trekke fram
følgende:
Gjennom tillegg til disponeringsbrev har regionene
blitt pålagt å sørge for at kunnskapsbaserte tiltak, heriblant MultifunC,
skal prioriteres. Dette betyr at alle henvendelser fra kommuner
til regioner og fagteam vedrørende ungdom mellom 12 og 18 år blir
drøftet med leder/veileder for MST eller utredningsteamet i MultifunC.
Det er også presisert at nærhetsprinsippet skal vike når det gjelder
denne målgruppen. Dette er også presisert i utkast til mandat og
retningslinjer for fagteam.
Det er igangsatt et arbeid med å utvikle opplæringsmoduler
for fagteam og kommuner om MultifunC. Opplæringsmodulen ferdigstilles
i løpet av 2010. Opplæringen overfor fagteamene starter i 2011.
Direktoratet vil starte et arbeid med å bygge
opp kompetansemiljøer og nettverk i regionene. Plan for arbeidet
vil foreligge før nyttår.
I tillegg har direktoratet i rapporteringene
til 1. og 2. tertial 2010 rapportert på beleggsprosent i oppfølgingsdelen
i tillegg til institusjonsdelen. Dette gir departementet et bedre
grunnlag for å følge utviklingen.
Jeg vil følge utviklingen i kapasitetsutnyttelsen nøye
i tiden framover.
Jeg har ansvar for enslige mindreårige asylsøkere
under 15 år i omsorgssentrene, mens gruppen mellom 15 og 18 år fortsatt
ligger under Justisministerens ansvarsområde. Det arbeides kontinuerlig
med styrking av tjenestetilbudet til alle enslige mindreårige asylsøkere.
Jeg vil trekke fram følgende tiltak:
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
utarbeider i samarbeid med Justisdepartementet et brev til kommunene
for å klargjøre barneverntjenestenes ansvar og plikter overfor enslige
mindreårige asylsøkere i asylmottak. Vi tar sikte på å få brevet
ut før nyttår.
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet er i gang
med en prosess som skal bidra til å klargjøre en felles faglig plattform
i arbeidet ved alle omsorgssentrene. En viktig del av arbeidet vil
være å gjennomgå selve tjenestetilbudet i omsorgssentrene i lys
av relevante styringsdokumenter og gjeldende regelverk, for deretter
å utvikle retningslinjer for det faglige og kvalitative arbeidet
ved sentrene. Dokumentet for en faglig plattform skal etter planen
foreligge i 2011.