Justis- og politidepartementet hadde i 2009
et utgiftsbudsjett på 20,9 mrd. kroner. Departementet har ansvar
for 17 virksomheter og ett selskap.
Riksrevisjonen har avgitt 17 avsluttende revisjonsbrev
uten merknad og to avsluttende revisjonsbrev med merknad til Politidirektoratet
og Direktoratet for nødkommunikasjon. Disse virksomhetene fikk også
avsluttende revisjonsbrev med merknad for regnskapsåret 2008.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at mange merknader
er knyttet til samme virksomhet og mange av de samme sakene er påpekt
tidligere år. Dette gjelder informasjonssikkerhet, anskaffelser,
avstemming av gebyrinntekter og behandling av beslag i straffesaker
i Politidirektoratet, og styringen og gjennomføringen av nødnettprosjektet.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at det fortsatt
er store svakheter knyttet til informasjonssikkerheten innen justissektoren.
Justis- og politidepartementet uttaler at det vil videreføre arbeidet
med en koordinert ikt-utvikling, og utarbeidelsen av en ikt-strategi
for justissektoren er påbegynt og vil tre i kraft i 2011. Riksrevisjonen
har merket seg at departementet og underliggende virksomheter nå
har etablert tiltak for å styrke informasjonssikkerheten. Departementet opplyser
at fornying og oppgradering av ikt-infrastrukturen er omfattende
og vil måtte gjennomføres over en lengre periode. Riksrevisjonen vil
understreke viktigheten av å fortsette å prioritere dette arbeidet,
og merker seg at det vil ta tid å få på plass en ny oppgradert ikt-infrastruktur som
vil bidra til bedre informasjonssikkerhet.
Riksrevisjonen ser det som bekymringsverdig
at politi- og lensmannsetaten i 2009 har hatt en negativ utvikling
i oppklaringsprosenten for alle kriminalitetstyper med unntak for
seksuallovbrudd. Riksrevisjonen har merket seg at den gjennomsnittlige
oppklaringsprosenten i politi- og lensmannsetaten har bedret seg
1. halvår 2010 mot tilsvarende periode i 2009. Videre har Riksrevisjonen
merket seg at departementet i perioden 2010–2013 vil gjennomføre
en bredt anlagt resultatreform i politiet, som skal bidra til redusert
kriminalitet, økt oppklaring og et mer nært og sterkt politi.
Utlendingsdirektoratet nådde ikke kravene for syv
av elleve styringsparametre i 2009. Riksrevisjonen vil peke på at
måloppnåelsen for noen av styringsparametrene også viser en negativ
utvikling fra 2008. Riksrevisjonen har merket seg at departementet
mener at den samlede måloppnåelsen for Utlendingsdirektoratet i
hovedsak har vært tilfredsstillende sett i lys av de rapporteringer
og forklaringer som er gitt.
Generaladvokaten og Spesialenheten for politisaker
har i flere år ikke nådd fastsatte mål for saksbehandlingstid. Halvårsrapporten
for 2010 viser at Spesialenheten for politisaker fortsatt ikke når
de fastsatte mål. Riksrevisjonen vil bemerke at de tiltak som departementet
har iverksatt foreløpig ikke synes å ha gitt forventet resultat.
Riksrevisjonen konstaterer at departementet ikke
har besvart punktet om svakhetene knyttet til departementets målformuleringer
har påvirket styringen av underliggende virksomheter og de manglende
resultatene på virksomhetsnivå. Departementet har tidligere opplyst
at det har nedsatt en arbeidsgruppe for å revidere målstrukturen
og fremme forslag til videreutvikling av departementets styringssystem
for blant annet å innføre et system for systematiske risikovurderinger
i Justis- og politidepartementet.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at departementet
ikke har forpliktet seg til konkrete tiltak for å forbedre tolketjenestene
i politiet, domstolene og utlendingsforvaltningen. Innenfor Justis-
og politidepartementets område benyttes tolketjenester i stort omfang
på mange viktige områder der gode tolketjenester er en nødvendig forutsetning
for individers rettssikkerhet. Behovet for disse tjenestene er økende
samtidig som utgiftene for disse tjenestene øker og er allerede
i dag betydelige. Riksrevisjonen registrerer at departementet ser
viktigheten av at tolkers kvalifikasjoner og tilgjengelighet sikres,
og at departementet vil følge utviklingen.
Riksrevisjonen konstaterer at Nødnett heller ikke
i 2009 ble satt i full operativ drift i de tre nødetatene. Departementet
uttaler blant annet at øvrige brukere i brann og helse vil ta Nødnett
i bruk utover høsten 2010 og fram til utløpet av 1. kvartal 2011.
Riksrevisjonen har merket seg at beslutningsgrunnlaget for en videre
utbygging av et landsdekkende Nødnett vil bli basert på samtlige
tre etaters erfaringer med leveransen. Departementet uttaler at
brukerevalueringen skal baseres på et representativt utvalg brukere
i alle nødetatene. Riksrevisjonen har merket seg at departementet
ser behov for en grundig evaluering av prosjektet med bakgrunn i
flere års forsinkelser og utfordringer i styringen og organiseringen
av prosjektet, og at det har vært behov for økt kostnadsramme og
endrede kravspesifikasjoner underveis.
Riksrevisjonen har videre merket seg at departementet
mener at en lengre midlertidig stopp i prosjektet vil medføre en
senere realisering av forventede gevinster og mulig fordyrende gjenoppbygging
av prosjektorganisasjoner, med risiko knyttet til blant annet mulig
tap av kompetanse. Departementet uttaler at på grunn av de uventede
forsinkelsene kan ulempene med pausen bli noe større enn forventet.
Med bakgrunn i at mye av forsinkelsene skyldes leverandøren, forutsettes
det at merkostnadene som har rammet brukerne blir beregnet og sannsynliggjort overfor
leverandøren. Riksrevisjonen savner departementets kommentar til
Riksrevisjonens spørsmål om Stortinget er blitt tilstrekkelig informert
om risikoforholdene Direktoratet for nødkommunikasjon har påpekt
ved en midlertidig stopp i prosjektet.
Riksrevisjonen har stilt spørsmål ved den styringsmodellen
som er valgt og har merket seg at Justis- og politidepartementet
og Helse- og omsorgsdepartementet vil vurdere å foreta endringer
i styringsmodellen når det gjelder forholdet mellom stat og kommunene
og i endringshåndtering og prosjektgjennomføring.
EFFEKT-programmet har siden oppstart i 2007 blitt
utvidet med nye prosjekter. Tidsplanen er blitt forlenget fra ferdigstillelse
i 2010 til ferdigstillelse i 2012. Opprinnelig kostnadsramme var på
ca. 90 mill. kroner. Med tillegg for nye prosjekter, infrastruktur,
usikkerhetsavsetning og endrede estimater for opprinnelige prosjekter, er
forventet investeringskostnad per 1. februar 2010 på 554 mill. kroner.
Riksrevisjonen merker seg at departementet uttaler at Stortinget
er blitt tilstrekkelig informert om innhold, framdrift og utvidelser,
men ser at Stortinget kunne vært bedre orientert om utviklingen
i programmet i St.prp. nr. 1 (2008–2009). Riksrevisjonen har også
merket seg at departementet for framtiden vil sørge for at Stortinget
får god informasjon om EFFEKT-programmet.
Riksrevisjonen er bekymret for at rettssikkerheten
til enslige mindreårige asylsøkere mellom 15 og 18 år ikke blir
godt nok ivaretatt mens de bor i statlige mottak.
Kvalitet og innhold i mottakstilbudet til enslige mindreårige
asylsøkere mellom 15 og 18 år er i liten grad regulert i lov og
forskrift. Dette kan gjøre det vanskelig for gruppen å ivareta sine
rettigheter ved eventuelle brudd fra mottakenes side.
Kvalitative tilsyn ved statlige mottak for enslige mindreårige
asylsøkere utføres av Utlendingsdirektoratet selv og ikke av et
uavhengig tilsynsorgan. Riksrevisjonen har merket seg at departementet
uttaler at det vil underlegge forholdet en ny vurdering, men at
det ikke har grunnlag for å konkretisere nærmere når eventuelle
endringer i dagens tilsynsordning vil bli iverksatt.
Det er viktig at bekymringsmeldinger fra asylmottak
for enslige mindreårige følges opp av barnevernet i alle aktuelle
kommuner. Justis- og politidepartementet opplyser at det har dialog med
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet om dette.
Riksrevisjonen vil framheve betydningen av at alle
enslige mindreårige asylsøkere får det skoletilbudet de har krav
på. Revisjonen har vist at det kan være lang ventetid, at skoletilbudet
ikke alltid er tilpasset den enkeltes behov og at det er store geografiske
forskjeller. Departementet opplyser at det har kontaktet Kunnskapsdepartementet
om manglende kartlegging av skoletilbudet.
Kompetente hjelpeverger er en forutsetning for at
enslige mindreåriges rettssikkerhet skal kunne ivaretas. Justis-
og politidepartementet har ikke besvart Riksrevisjonens spørsmål
om departementet, som forvalter av vergemålsloven, i stor nok grad
ivaretar sitt overordnede nasjonale ansvar på området.
Riksrevisjonen viser for øvrig til omtale under Barne-,
likestillings- og inkluderingsdepartementet av tjenestekvalitet
for enslige mindreårige asylsøkere under 15 år.
Riksrevisjonen har i flere år tatt opp svakheter
i anskaffelsesvirksomheten i departementets underliggende virksomheter.
Riksrevisjonen konstaterer at det fortsatt er brudd på anskaffelsesregelverket
som ulovlige direkte anskaffelser, ulovlig forlengelse av inngåtte
rammeavtaler og mangelfull dokumentasjon av anskaffelsesprosessen.
Riksrevisjonen savner departementets kommentarer
til Riksrevisjonens spørsmål om de iverksatte tiltak for å bedre
anskaffelsesvirksomheten har hatt den ønskede virkning. Riksrevisjonen registrerer
at departementet gjennom styringsdialogen med virksomhetene vil
følge opp om iverksatte tiltak gir de ønskede resultater.
Politidirektoratet har fått revisjonsbrev med merknad
knyttet til svak måloppnåelse for primæroppgaven som er kriminalitetsbekjempelse,
jf. punkt 6.2 og svakheter i intern kontroll og administrative rutiner.
Riksrevisjonen har tidligere påpekt overfor Politidirektoratet svakheter
i administrative kontroller (egenkontroller) i enkelte distrikt
og særorgan. Videre er det også tidligere tatt opp svakheter i politiets håndtering
av inntekter og gebyrer.
Riksrevisjonen registrerer at det skal utarbeides konkrete
punkter for videre oppfølging i samtlige distrikter og særorgan.
Riksrevisjonen har merket seg at direktoratet har nedsatt en hurtigarbeidende
prosjektgruppe som skal utarbeide en tiltaksplan for avstemming
av gebyrinntekter i politidistriktene. Videre at rundskrivet for
behandling av beslag i straffesaker er revidert og nå klart til
utsendelse til politidistriktene og særorganene.
Riksrevisjonen konstaterer at etter departementets
oppfatning skyldes manglende oppfølging av økonomiregelverket, for
lav prioritering i politidistriktene/særorganene og manglende kunnskap.
Departementet viser til at Politidirektoratet har iverksatt en rekke
tiltak innen området og Riksrevisjonen har merket seg at departementet
forventer at de tiltak som er iverksatt vil medføre forbedringer
innen utløpet av inneværende år.
Direktoratet for nødkommunikasjon har fått revisjonsbrev
med merknad knyttet til styringen og gjennomføringen av nødnettprosjektet.
Av tidligere rapporterte forhold er følgende
saker tatt opp på nytt:
Følgende saker vil bli fulgt opp i den løpende
revisjonen: