Riksrevisjonen reviderer statsregnskapet og
alle regnskaper avlagt av statlige virksomheter og andre myndigheter
som er regnskapspliktige til staten, jf. lov om Riksrevisjonen § 9
første ledd.
Revisjonen er utført i samsvar med lov og instruks
og Riksrevisjonens standarder og retningslinjer for revisjonsarbeidet.
Statsregnskapets hovedtall viser et oljekorrigert underskudd
på 96,6 mrd. kroner. Underskuddet er 10,7 mrd. kroner mindre enn
anslått i nysaldert budsjett og vedtatt overføring fra Statens pensjonsfond
utland. Statsregnskapet er dermed gjort opp med et overskudd før
lånetransaksjoner på 10,7 mrd. kroner.
Samlet sett er det benyttet 11,1 mrd. kroner
mindre i statslånemidler enn budsjettert. Statsregnskapets finansieringsbehov
ut fra lånetransaksjoner er 0,5 mrd. kroner lavere enn anslått i
nysaldert budsjett.
For regnskapsåret 2009 har Riksrevisjonen avgitt
205 avsluttende revisjonsbrev uten merknad og 21 avsluttende revisjonsbrev
med merknad. Merknadene er knyttet til det avlagte regnskapet og/eller
gjennomføringen av disposisjonene som ligger til grunn for regnskapet. Det
avgis ikke avsluttende revisjonsbrev til Statsministerens kontor
og departementene. Resultatet av revisjonen for Statsministerens
kontor, departementene og de underliggende virksomhetene omtales
under del III.
Riksrevisjonen har ikke merknader til regnskapet
for administrasjonen av Svalbard eller til forvaltningen og gjennomføringen
av budsjettet for Statsministerens kontor. Det har ikke vært vesentlige
endringer i antall avsluttende revisjonsbrev med merknad de siste
årene.
Det er videre avgitt revisjonsberetning til
sju nordiske virksomheter og FN-sambandet. Etter avtale reviderer
Riksrevisjonen også bruk av fylkesvegmidler som regnskapsføres av
Statens vegvesen, og det er sendt oppsummeringsbrev til 18 fylkesrevisjoner
om resultatet av kontrollen. Riksrevisjonen reviderer også de kommunevise skatteregnskapene,
som er delregnskaper til skatteetatens samlede regnskap.
Det er avgjørende for forvaltningens omdømme at
befolkningen har tiltro til at Stortingets vedtak blir gjennomført
i samsvar med forutsetningene. Riksrevisjonen har i flere tilfeller
stilt spørsmål ved om viktige samfunnsoppgaver er løst på en tilfredsstillende
måte, og om det er etablert en god nok dialog mellom de ulike departementene og
mellom departementer og underliggende virksomheter, fylker og kommuner.
Det pekes på at svakheter i oppgaveløsningen og mangelfull informasjonsflyt
og samhandling kan svekke tilliten til forvaltningen, og skape usikkerhet
om hvorvidt borgernes lovbestemte rettigheter ivaretas på en tilfredsstillende
måte. Videre blir det uttrykt bekymring for at svakhetene og manglene
også kan ha konsekvenser for enkeltpersoners rettssikkerhet.
Bevilgningsreglementet er det overordnede regelverket
for budsjettarbeidet i Stortinget og i forvaltningen. Ifølge reglementet
for økonomistyring i staten med tilhørende bestemmelser har departementene
ansvaret for at økonomiforvaltningen blir innrettet i samsvar med
gjeldende lover og regler. Riksrevisjonen rapporterer om flere brudd
på reglementenes grunnleggende prinsipper, og gir uttrykk for at
det må etableres bedre rutiner og prosedyrer som sikrer korrekt budsjettering
og regnskapsføring.
Riksrevisjonen har revidert organisering og
styring av informasjonssikkerheten i alle departementene og 34 virksomheter.
Bestemmelser om økonomistyring i staten, nasjonale retningslinjer for
å styrke informasjonssikkerheten 2007–2010 og NS-ISO/IEC 27002:2005
Informasjonsteknologi – Sikkerhetsteknikk – Administrasjon av informasjonssikkerhet
er lagt til grunn for revisjonen. Retningslinjene har som formål
å skape en felles forståelse for utfordringer, og å identifisere
områder der det er behov for en ekstra innsats for å styrke den
nasjonale informasjonssikkerheten.
Revisjonen har vist at det er til dels alvorlige svakheter
og mangler innenfor informasjonssikkerhetsområdet. Merknadene er
blant annet knyttet til manglende identifisering og klassifisering av
informasjonsaktiva, ufullstendige risikoanalyser og mangelfull beskyttelse
av ikt-infrastruktur. Dette medfører risiko for uautorisert spredning
og endring av informasjon, og manglende tilgjengelighet til informasjon
og informasjonssystemer. Riksrevisjonen har blant annet vesentlige
merknader til hvordan Fornyings-, administrasjons-, og kirkedepartementet
ivaretar sitt samordningsansvar for ikt-politikken, og til informasjonssikkerheten
hos Departementenes servicesenter. Det er gitt merknader til 11
departementer vedrørende deres styring av informasjonssikkerheten
innenfor sin sektor. Videre har 10 virksomheter fått avsluttende
revisjonsbrev med merknad knyttet til vesentlige mangler ved informasjonssikkerheten.
Verdensøkonomien gikk inn i en kraftig nedgangskonjunktur
høsten 2008, og som følge av denne situasjonen la regjeringen fram
bankpakken, tiltakspakken og kredittpakken. Disse hadde som mål
å dempe virkningene av den internasjonale finans-uroen på norsk
økonomi. Riksrevisjonens kontroll har vist at intensjonene i disse
pakkene i all hovedsak er oppfylt, men det er gitt merknader til
Samferdselsdepartementet for manglende bruk av tiltaksmidlene i
2009, og til Kommunal- og regionaldepartementet for forhold knyttet
til måloppnåelse i forbindelse med kjøp av vedlikeholds- og rehabiliteringstjenester.
Riksrevisjonen har vurdert brukerorientering
i alle departementene og utvalgte virksomheter. Riksrevisjonen mener
at det er et forbedringspotensial i å beskrive klarere mål for anvendelsen av
brukerundersøkelser, krav til bruk av resultatene og utvikling av
tiltak basert på disse. Saken omtales under Fornyings-, administrasjons- og
kirkedepartementet.
Riksrevisjonen har i flere år rapportert om
mang-lende etterlevelse av regelverket for offentlige anskaffelser,
og revisjonen for 2009 viser at det fortsatt er utfordringer på
området. Regelverkets intensjoner er blant annet at det skal bidra
til større profesjonalitet i anskaffelsesprosessene, og at fellesskapets
midler skal utnyttes best mulig gjennom kostnadseffektive og samfunnstjenlige
innkjøp. Offentlig sektor foretar anskaffelser for vesentlige beløp
hvert år, og omfanget tilsier at selv marginale forbedringer i forhold
til å følge regelverket kan ha stor samfunnsøkonomisk effekt.
Departementenes oppfølging av forhold som Riksrevisjonen
tidligere har rapportert til Stortinget omtales under det enkelte
departement. Revisjonen for 2009 har vist at mer enn 90 prosent av
sakene enten kan avsluttes eller at nødvendige tiltak er iverksatt
slik at den videre oppfølging kan skje i den løpende revisjonen.
Oppfølging av de resterende sakene rapporteres særskilt i Dokument
1 for neste år.