I proposisjonen legger Kommunal- og regionaldepartementet
fram forslag til omprioriteringer og tilleggsbevilgninger i statsbudsjettet
for 2010.
I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
for 2010 ble 6,219 mill. kroner overført fra Arbeidsdepartementet
til Kommunal- og regionaldepartementet som kompensasjon for husleie
for avdelinger som tidligere var under Arbeids- og inkluderingsdepartementet.
En ny arealberegning fra Statsbygg tilsier at beløpet som ble overført
var for høyt, og at 1,444 mill. kroner bør tilbakeføres til Arbeidsdepartementet
for inneværende år.
Det foreslås på denne bakgrunn at kap. 500 post 1
reduseres med 1,444 mill. kroner, fra 152,021 mill. kroner til 150,577 mill.
kroner, og at bevilgningen under kap. 600 post 1 under Arbeidsdepartementet
økes tilsvarende.
Det foreslås at bevilgningen på kap. 551 post
60 Tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling økes i 2010
med 10 mill. kroner, fra 1 488,8 mill. kroner til 1 498,8 mill.
kroner, til statlig medfinansiering av opprydningsarbeid og stedsutvikling
i Malm sentrum i Verran kommune, etter nedlegging av gruvedrift
med statlig eierskap i Malm sentrum. Nord-Trøndelag fylkeskommune
får ansvaret for forvaltningen og oppfølgingen av midlene.
Kompetansesenter for distriktsutvikling vil
i 2010 ha et mindreforbruk som i hovedsak skyldes lavere lønnsutgifter
på grunn av ubesatte stillinger og permisjoner, lavere utbetalinger
til utredninger/FoU og et lavere forbruk på avsatte midler til kjøp
av konsulenttjenester enn budsjettert.
Det foreslås at bevilgningen på posten reduseres med
3 mill. kroner, fra 26 mill. kroner til 23 mill. kroner.
Stortinget har vedtatt å øke kommunenes finansieringsansvar
for den avtalebaserte fysioterapitjenesten. Omleggingen startet
1. juli 2009. I årets takstforhandlinger, hvor staten, KS og Norsk
fysiotera-peut-forbund er parter, ble det fastsatt at nye 25 pst.
av omleggingen skulle foretas i avtaleåret 2010/2011. Dette utgjør 57 mill.
kroner for 2. halvår 2010. Bevilgningen foreslås økt tilsvarende
dette beløpet.
Ved Stortingets behandling av Prop. 1 S (2009–2010)
ble det bestemt å avvikle folketrygdens bidrag til fysioterapi i
utlandet. Utgiftene belastes heretter pasientens bostedskommune.
I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2010 ble overføringen
av ansvaret utsatt til 2011, og kap. 2790, post 70 ble økt med 8 mill.
kroner. Ved en feil ble ikke midlene trukket ut fra rammetilskuddet
til kommunene, hvor beløpet først var blitt overført. Det foreslås
derfor at rammetilskuddet reduseres med 8 mill. kroner.
Regjeringen foreslår å øke de frie inntektene
til kommunene med 1 mrd. kroner i 2010. Regjeringen ønsker å styrke
investeringsordningen for sykehjemsplasser og omsorgsboliger ved
at den statlige tilskuddssatsen økes fra gjennomsnittlig 25 pst.
til 35 pst. Av hensyn til likebehandling av kommuner gis økningen
i investeringstilskuddet tilbakevirkende kraft.
Økningen i frie inntekter gis som rammetilskudd og
fordeles etter kostnadsnøkkelen i inntektssystemet.
Det foreslås at bevilgningen på posten økes
samlet sett med 1 049 mill. kroner, fra 50 608,196 mill. kroner
til 51 657,196 mill. kroner.
Regjeringen foreslår å øke kap. 572 post 64
med 25 mill. kroner. Økningen er begrunnet med et helt ekstraordinært
vedlikeholdsbehov som oppsto i løpet av 2010. Økningen fordeles
med 11 mill. kroner til Nordland, 10 mill. kroner til Troms og 4
mill. kroner til Finnmark.
Helsedirektoratets sammenstilling av refusjonsgrunnlaget
for 2010 viser at den faktiske veksten i antallet mottakere og en
realvekst i netto lønnsutgifter utover innslagspunktet ble på til sammen
fem pst. Dette gir et mindrebehov på om lag 223 mill. kroner. I
tillegg ble det i 2010 netto utbetalt om lag 33 mill. kroner knyttet
til en korreksjon av utbetalt tilskudd i 2009. Samlet reduserer
dette bevilgningsbehovet for 2010 med 190 mill. kroner.
Pr. 31. august 2010 var det utbetalt 2 118 mill. kroner
i bostøtte.
Det anslås et mindrebehov til utbetaling av bostøtte
på 438,2 mill. kroner i 2010. For det første er antall mottakere
færre enn tidligere lagt til grunn. For det andre har utbetaling
av bostøtte blitt lavere enn forutsatt, som følge av at husstandenes
gjennomsnittlige inntekt har vært noe høyere enn tidligere lagt
til grunn.
Tilskuddet ble opprettet i samarbeid med Oslo kommune
for å bidra til at leietakere i tidligere regulerte boliger i Oslo
som er i en vanskelig økonomisk situasjon, skal kunne beholde boligen
etter at husleie-reguleringen ble avviklet 1. januar 2010. Utgiftene
til ordningen skal deles likt mellom staten og kommunene. Oslo kommune
har nedjustert anslaget på utgiftene i 2010 fra 8,3 mill. kroner
til 6,1 mill. kroner. Det foreslås derfor å nedjustere bevilgningen
med 1,1 mill. kroner i 2010, fra 4,4 mill. kroner til 3,3 mill.
kroner.
Andelen prosjekter som ferdigstilles er lavere enn
det som ligger til grunn for tidligere beregninger. Det foreslås
derfor å nedjustere bevilgningen i 2010 med 5 mill. kroner, fra
34,1 mill. kroner til 29,1 mill. kroner.
På grunn av lavere søknadsinngang enn tidligere antatt
er det behov for å redusere tilsagnsrammen for 2010 med 50 pst.,
noe som utgjør 674 mill. kroner av rammen. Som en konsekvens av
dette er det også behov for å nedjustere bevilgningen med 134,625
mill. kroner i 2010, samt å redusere tilsagnsfullmakten fra 1 544,7 mill. kroner
til 1 005,9 mill. kroner.
Regjeringen ønsker å styrke investeringstilskuddet
for sykehjemsplasser og omsorgsboliger ved at den statlige tilskuddssatsen
økes fra gjennomsnittlig 25 pst. til 35 pst. Av hensyn til likebehandling
av kommunene vil økningen i tilskuddsutmålingen gis tilbakevirkende
kraft for alle byggeprosjekter som har fått tilsagn etter at ordningen
ble innført i 2008. Regjeringen vil legge fram en egen proposisjon
for Stortinget om dette i januar 2011.