Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 17. mars 2010

Representantforslag, dok 8:66 S (2009-2010) om utredning om jernbaneforbindelse fra Sør-Varanger/Kirkenes til det russsiske jernbanenettet

Jeg viser til Representantforslag, dok 8: 66 S (2009-2010) fra stortingsrepresentantene Jan-Henrik Fredriksen, Bård Hoksrud, Morten Høglund og Torgeir Trældal, oversendt til Samferdselsdepartementet for uttalelse i brev av 2. mars 2010. I dok 8: 66 foreslås at: ”Stortinget ber regjeringen gjennomføre en ekstern, uavhengig utredning om jernbaneforbindelse fra Sør-Varanger til det russiske jernbanenettet, og fremlegge utredningen for Stortinget på egnet måte.”

Samferdselsdepartementet vil få gi følgende uttalelse i saken:

Ideen om en jernbane fra Kirkenes til Nikel er omtalt overfor Stortinget flere ganger tidligere. I St.meld. nr. 16 (2008-2009) Nasjonal transportplan 2010-2019 heter det på side 132 at:

”Det har i lengre tid vært en betydelig lokal og regional interesse for idéen om å knytte den russiske jernbanen til Kirkenes havn gjennom en forlengelse av jernbanen fra Nikel til Kirkenes. Utgangs- punktet er den korte avstanden til det russiske jernbanenettet og betydningen for Nord-Norge og Kirkenes av en mulig storskala økning av godsmengdene over Kirkenes havn. Signaler fra russiske myndigheter indikerer at det foreløpig er andre prosjekter som prioriteres. Blant annet er det omfattende utbyggingsplaner for havnene i Nordvest-Russland. Prosjektet er knyttet til industri- produksjon i Russland og avhengig av beslutninger i Russland. Regjeringen legger derfor til grunn at en jernbane fra Nikel til Kirkenes må betraktes som et rent industriprosjekt, jf. St.meld. nr. 30 (2004-2005) Muligheter og utfordringer i nord.”

Stortinget behandlet Nasjonal transportplan sommeren 2009 og stortingsflertallet hadde ingen spesielle merknader til omtalen av Kirkenes-Nikel. Fremskrittspartiets medlemmer av transport- og kommunikasjonskomiteen uttalte imidlertid i sin særmerknad, på side 15 i Innst. S. nr. 300 (2008-2009):

”…Disse medlemmer ønsker på sikt å elektrifisere Trønderbanen og Nordlandsbanen innen 2019, og vil heller vurdere jernbaneforbindelse Nikkel-Kirkenes enn Narvik-Tromsø.”

Jernbaneinfrastruktur er kostbart å bygge, og prosjekter må være basert på sikre og langsiktige markeder som er robuste i forhold til framtidige endringer. Dersom strekningen mellom Nikel og Kirkenes (ca. 40-45 km) skal bygges ut og benyttes til mer omfattende jernbanetransport, vil det sannsynligvis også være nødvendig med en oppgradering av jernbanen mellom Nikel og Murmansk (ca. 200 km), som i dag har dårlig standard.

I forbindelse med Samferdselsdepartementets retningslinjer (Retningslinje 1) til etatene og Avinor AS for arbeidet med neste Nasjonal transportplan (NTP 2014-2023) ble det 16. februar 2010 gitt et eget utredningsoppdrag om strategisk utredning av infrastrukturbehovet i nord. Målet med utredningen er å få et bedre kunnskapsgrunnlag for framtidige beslutninger om infrastrukturutvikling i nord. Utredningen skal være et faglig innspill i arbeidet med Nasjonal transportplan 2014-2023 på linje med øvrige utredninger som skal utarbeides i utredningsfasen.

Utredningsarbeidet skal foregå i to hoveddeler. Først skal det arbeides med mulige utviklingsbaner som et utgangspunkt for å få fram utviklingstrekk som er av betydning for utformingen av transportsystemet. Den andre hoveddelen av arbeidet skal gi et bilde av transportsystemet i nordområdene på lang sikt, basert på realistiske utviklingstrekk. I denne delen skal det utarbeides en strategisk studie av utviklingen av infrastrukturen i regionen basert på resultater fra den første delen av arbeidet. Av spesifikke problemstillinger som bør belyses i andre del av arbeidet er bl.a. eksplisitt nevnt: ”Behovet for bedre infrastruktur for å bygge opp under tvillingbysamarbeidet mellom Kirkenes/Sør-Varanger og Nikel/Pechenga.”

Første del av utredningsarbeidet skal være ferdig i løpet av desember 2010, og skal ta for seg utviklingen av viktige næringsområder, som petroleumssektoren, fiskeri, havbruk og reiseliv. I tillegg kan det være aktuelt å trekke inn skog- og malmindustri og samhandel med naboland.

Andre del skal være ferdig i mai 2011, og skal få fram et bilde av hva som vil være en overordnet utvikling av det nasjonale transportnettet i Nord-Norge, når en tar hensyn til de framtidige utviklingstrekk som blir skissert i første del av utredningsarbeidet. I forbindelse med utredningsarbeidet har Samferdselsdepartementet innledet en dialog med russiske transport- myndigheter. Denne dialogen vil bidra til å avklare infrastrukturbehov og transportløsninger som er aktuelle i regionen.