Jeg viser til Representantforslag, dok 8: 66
S (2009-2010) fra stortingsrepresentantene Jan-Henrik Fredriksen,
Bård Hoksrud, Morten Høglund og Torgeir Trældal, oversendt til Samferdselsdepartementet
for uttalelse i brev av 2. mars 2010. I dok 8: 66 foreslås at: ”Stortinget ber regjeringen gjennomføre en ekstern,
uavhengig utredning om jernbaneforbindelse fra Sør-Varanger til
det russiske jernbanenettet, og fremlegge utredningen for Stortinget
på egnet måte.”
Samferdselsdepartementet vil få gi følgende
uttalelse i saken:
Ideen om en jernbane fra Kirkenes til Nikel
er omtalt overfor Stortinget flere ganger tidligere. I St.meld.
nr. 16 (2008-2009) Nasjonal transportplan 2010-2019 heter det på
side 132 at:
”Det har i lengre tid vært en betydelig lokal og regional
interesse for idéen om å knytte den russiske jernbanen til Kirkenes
havn gjennom en forlengelse av jernbanen fra Nikel til Kirkenes. Utgangs-
punktet er den korte avstanden til det russiske jernbanenettet og
betydningen for Nord-Norge og Kirkenes av en mulig storskala økning
av godsmengdene over Kirkenes havn. Signaler fra russiske myndigheter
indikerer at det foreløpig er andre prosjekter som prioriteres. Blant
annet er det omfattende utbyggingsplaner for havnene i Nordvest-Russland.
Prosjektet er knyttet til industri- produksjon i Russland og avhengig
av beslutninger i Russland. Regjeringen legger derfor til grunn
at en jernbane fra Nikel til Kirkenes må betraktes som et rent industriprosjekt,
jf. St.meld. nr. 30 (2004-2005) Muligheter og utfordringer i nord.”
Stortinget behandlet Nasjonal transportplan sommeren
2009 og stortingsflertallet hadde ingen spesielle merknader til
omtalen av Kirkenes-Nikel. Fremskrittspartiets medlemmer av transport-
og kommunikasjonskomiteen uttalte imidlertid i sin særmerknad, på
side 15 i Innst. S. nr. 300 (2008-2009):
”…Disse medlemmer ønsker på sikt å elektrifisere
Trønderbanen og Nordlandsbanen innen 2019, og vil heller vurdere
jernbaneforbindelse Nikkel-Kirkenes enn Narvik-Tromsø.”
Jernbaneinfrastruktur er kostbart å bygge, og prosjekter
må være basert på sikre og langsiktige markeder som er robuste i
forhold til framtidige endringer. Dersom strekningen mellom Nikel
og Kirkenes (ca. 40-45 km) skal bygges ut og benyttes til mer omfattende
jernbanetransport, vil det sannsynligvis også være nødvendig med
en oppgradering av jernbanen mellom Nikel og Murmansk (ca. 200 km),
som i dag har dårlig standard.
I forbindelse med Samferdselsdepartementets retningslinjer
(Retningslinje 1) til etatene og Avinor AS for arbeidet med neste
Nasjonal transportplan (NTP 2014-2023) ble det 16. februar 2010
gitt et eget utredningsoppdrag om strategisk utredning av infrastrukturbehovet i
nord. Målet med utredningen er å få et bedre kunnskapsgrunnlag for
framtidige beslutninger om infrastrukturutvikling i nord. Utredningen skal
være et faglig innspill i arbeidet med Nasjonal transportplan 2014-2023
på linje med øvrige utredninger som skal utarbeides i utredningsfasen.
Utredningsarbeidet skal foregå i to hoveddeler. Først
skal det arbeides med mulige utviklingsbaner som et utgangspunkt
for å få fram utviklingstrekk som er av betydning for utformingen
av transportsystemet. Den andre hoveddelen av arbeidet skal gi et
bilde av transportsystemet i nordområdene på lang sikt, basert på
realistiske utviklingstrekk. I denne delen skal det utarbeides en
strategisk studie av utviklingen av infrastrukturen i regionen basert
på resultater fra den første delen av arbeidet. Av spesifikke problemstillinger
som bør belyses i andre del av arbeidet er bl.a. eksplisitt nevnt: ”Behovet for bedre infrastruktur for å bygge
opp under tvillingbysamarbeidet mellom Kirkenes/Sør-Varanger og
Nikel/Pechenga.”
Første del av utredningsarbeidet skal være ferdig i
løpet av desember 2010, og skal ta for seg utviklingen av viktige
næringsområder, som petroleumssektoren, fiskeri, havbruk og reiseliv.
I tillegg kan det være aktuelt å trekke inn skog- og malmindustri
og samhandel med naboland.
Andre del skal være ferdig i mai 2011, og skal
få fram et bilde av hva som vil være en overordnet utvikling av
det nasjonale transportnettet i Nord-Norge, når en tar hensyn til
de framtidige utviklingstrekk som blir skissert i første del av utredningsarbeidet.
I forbindelse med utredningsarbeidet har Samferdselsdepartementet
innledet en dialog med russiske transport- myndigheter. Denne dialogen
vil bidra til å avklare infrastrukturbehov og transportløsninger
som er aktuelle i regionen.