Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at på enkelte områder er forutsigbarhet og langsiktig planlegging
spesielt viktig. Slik forutsigbarhet og stabilitet sikres best ved
etablering av øremerkede fond. Avkastningen av fondene skal finansiere
prosjekter. Følgende forslag til opprettelse eller økning av fond
foreslås i Fremskrittspartiets alternative budsjett for 2010:
Plassering
av oljepengene i fond (poster uten resultatvirkning) |
Fondet for forskning
og nyskapning | 5 000 |
Forskningsfondet,
egenkapital | 10 000 |
Fond for omlegging
av energibruk og energiproduksjon | 10 000 |
Avvikling av regionale
forskningsfond og tilbakebetaling av fondskapital | -6 000 |
Avvikle Samefolkets fond og
Romanifolkets fond | -168 |
Sum | 18 832 |
Regjeringen illustrerer med årets budsjett ettertrykkelig
at man har gått bort fra målet om at 3 pst. av BNP skal gå til forskning
innen år 2010. Årets budsjett gjør det også usannsynlig å nå målet
om 100 mrd. kroner i Forskningsfondet innen utgangen av denne stortingsperioden.
Samtidig bidrar man i årets budsjett til en unødvendig fragmentering
av norsk forskningspolitikk ved å opprette regionale forskningsfond.
Begge disse forhold er uheldige i en internasjonal
brytningstid i overgangen til en post-industriell kunnskapsøkonomi. Disse
medlemmer mener at et slagkraftig forskningsråd med klare nasjonale
oppdrag og strategier og midler til nasjonale grunnforskningsprogrammer,
er nødvendig for å løse morgendagens utfordringer. I en tid med
turbulens i mange markeder vil konkurransen om nye kunnskapskrevende
arbeidsplasser øke.
Ved etablering av ny virksomhet er det grunn
til å tro at internasjonale konserner vurderer hvilke muligheter
en har for å få økonomisk uttelling for forskningsvirksomhet i virksomheten.
Derfor foreslår disse medlemmer å overføre midlene fra
de regionale forskningsfondene til forskningsfondet og foreslår
i tillegg en ytterligere økning på 4 mrd. kroner ekstra til forskningsfondet.
Dette i tillegg til en økning på 5 mrd. kroner til fondet for forskning
og nyskaping. Totalt 15 mrd. kroner utover Regjeringens forslag,
noe som blant annet vil sannsynliggjøre at en opptrapping mot 100
mrd. kroner i forskningsfondet inneværende periode.
Disse medlemmer ser
på petroleumsvirksomheten som en fremtidsrettet næring med fortsatt potensial
for vekst og utvikling. Mye tyder på at olje- og gassektoren blir
en av Norges viktigste næringer i flere tiår fremover, og vil være
av stor betydning for en videre utvikling av vårt velferdssamfunn,
sysselsetting og verdiskapning. Petroleumsforekomstene krever stadig
mer bruk av teknologi for å utvinnes lønnsomt og forsvarlig. Funnene
er generelt mindre, lengre til havs og dypere under havbunnen. Fornuftig
utnyttelse av ressurser på norsk sokkel forutsetter videre satsing
på teknologiutvikling.
Disse medlemmer foreslår at det
avsettes et forskningsfond på 10 mrd. kroner, der avkastningen av
dette skal finansiere relevante og fornuftige forskningsprosjekter.
Det er særlig viktig at det skapes en stabil organisasjonsform for
et slikt fond, der avkastningen skal gå til målrettet forskning
bl.a. for å bedre utnyttelsesgraden av oljefelt, bedre teknologien
for oljeleting og annen energiforskning. Opprettelsen av et slikt fond
fører til at staten tar sitt nødvendige ansvar for forskningen,
og at dette i stor grad vil være utgifter til bedring av fremtidig
inntektservervelse for staten.
Disse medlemmer mener
det er viktig å satse på fornybar energiproduksjon. Norge bør i
større grad utnytte det lønnsomme energipotensialet innen vann,
vind og bio, samt drive FoU for å gjøre mer umodne teknologier mer
lønnsomme og effektive. Disse medlemmer mener det
er viktig å ha langsiktige og forutsigbare rammebetingelser som
stimulerer til å utløse/fremskynde investeringer i fornybar energi.
Det er viktig at bransjen ikke setter prosjekter på vent inntil ordningen
med teknologinøytrale grønne sertifikater er på plass. Fornybarfondet
bør derfor styrkes for å kunne utløse flere investeringer. Disse
medlemmer foreslår på den bakgrunn å øke fondskapitalen
med 5 mrd. kroner. Disse medlemmer forutsetter at
Regjeringen dreier Enovas forvaltning av kapitalen til å gi støtte
som er i tråd med de teknologinøytrale prinsipper som skal legges
til grunn i ordningen med grønne sertifikater.