Jeg viser til brev datert 27. mai 2009 fra Stortingets
transport- og kommunikasjons- komité med spørsmål 6 i forbindelse
med komiteen sin behandling av ovennevnte proposisjon.
Hvordan vurderer departementet den valgte tunnelløsningen
opp mot tunnelforskriftens krav?
Den valgte tunnelløsningen er i tråd med tunnelsikkerhetsforskriftens
krav og er basert på en økonomisk vurdering av standardvalg i forhold til
forventet trafikkutvikling. Den valgte løsningen sikrer også en
raskere gjennomføring av prosjektet. Vegdirektoratet har i brev
av 26. mai 2009 gitt følgende informasjon om planlegging av Skarsmotunnelen:
"Vi viser til vårt brev av 20. mai d.å. angående planlegging
av Skarsmotunnelen.
Vi har foretatt en mer inngående
gjennomgang av Tunnelsikkerhetsforskriften med vedlegg.
I
Tunnelsikkerhetsforskriftens § 8 Sikkerhetstiltak er det angitt
at dersom ÅDT i en tunnel er under 8000 etter 15 år, kan Vegdirektoratet
gjøre unntak fra krav om nødutgang. Når trafikken øker utover dette,
er det forutsatt bygd rømningstunnel eller et nytt tunnelløp. I
Tunnelsikkerhetsforskriften er det krav om overgang til to tunnelløp
ved 20000 ÅDT.
Tunnelsikkerhetsforskriften foreskriver mulighet
for trinnvis utbygging til to tunnelløp. Dette må skje etter Tunnelsikkerhetsforskriftens § 8
når ÅDT passerer 8000.
Dette gir som konsekvens at
Øyertunnelen må bygges ut med rømningstunnel eller to tunnelløp når
ÅDT passerer 8000. Dette tilsvarer en sommerdøgntrafikk på 10800
på dette stedet, og ikke 12000 som beklageligvis ble angitt i vårt
brev av 20. mai 2009. (Dette gitt at sesongmessige variasjoner i
døgntrafikken er som i dag).
De første beregningene
basert på at bompengeinnkrevingen ville vare i 15 år, ga en ÅDT
på 7600. Nye forutsetninger mhp. rentenivå etc. viste imidlertid
at bompengeinnkrevingen ville vare i 13,5 år og dette ga en forventet ÅDT
på 8200 etter 15 år. Dette fanget vi dessverre opp for sent i prosessen.
Vi
viser til brev fra Direktoratet for sikkerhet og beredskap (DSB)
til Statens vegvesen, region øst av 18. juni 2007, som vedlegges.
DSB aksepterer at det bygges et tunnelløp basert på de tilleggstiltak
som foreslås i risikoanalysen. Når ÅDT overstiger 8000, vil vi måtte
ferdigstille rømningstunnel eventuelt et nytt tunnelløp.
Statens
vegvesen vil anbefale at tunnelløp nr. 2 er ferdigstilt når ÅDT
passerer 8000. Dette antas å inntreffe med de trafikkprognoser vi
har i dag, etter om lag 14 år etter åpning av første tunnelløp.
Vi anbefaler å bygge tunnelløp nr. 2 fullt ut framfor å bygge rømningstunnel.
Dette fordi ekstrakostnadene ved å bygge fullverdig tunnel framfor
rømningstunnel er relativt liten.
Det er ikke foretatt
konkrete beregninger om økonomisk lønnsomhet for trinnvis utbygging
av Skarsmotunnelen. I forbindelse med bygging av Eidsvolltunnelen
ble det foretatt en slik beregning. Denne beregningen viste at dersom
tunnelløp nr. 2 ble bygget 6 – 7 år senere, ville det ikke gi økte
totalkostnader.
Det første tunnelløpet som bygges,
vil få den utforming og det sikkerhetsutstyret som er beskrevet
i framlegget til Stortinget."
Brev av h.h.v. 26. mai og 20. mai 2009 fra Vegdirektoratet
og brev av 18. juni 2007 fra DSB følger vedlagt.
Samferdselsdepartementet vil understreke at
informasjonen fra Vegdirektoratet ikke har økonomiske konsekvenser
for den valgte løsning som Stortinget nå har til behandling. Regjeringen
vil på vanlig legge fram en ny sak for Stortinget på det tidspunkt
det blir aktuelt å bygge løp nummer to.