I proposisjonen legger Samferdselsdepartementet
fram forslag om utbygging og finansiering av E6 på strekningen Øyer–Tingberg–Tretten.
Prosjektet har en lengde på om lag 13 km og
utgjør første etappe i en utbygging av E6 nordover fra Lillehammer.
Strekningen har dårlig kurvatur og tilfredsstiller ikke kravene
til standard ut fra vegens funksjon og trafikkbelastning. 9 personer
ble drept og 66 personer skadd, av disse er 12 hardt skadd, i 44
trafikkulykker i perioden 1997-2006.
Ny E6 fra Øyer til Rustberg vil i hovedsak følge eksisterende
trasé fra sør. Videre går E6 i ny trasé i tunnel forbi Skarsmoen
til Tretten. Ombygging av tilstøtende lokalvegnett inngår i prosjektet.
I tillegg omfatter prosjektet tiltak på rv 254 med bygging av ny
bru over Lågen og planskilt kryss med Dovrebanen.
E6 bygges som tofelts veg med midtrekkverk og forbikjøringsfelt.
Den om lag 4 km lange tunnelen bygges med ett løp og midtfelt. Vegprosjektet
korter inn E6 med om lag 2 km.
Utbygging av E6 Øyer–Tretten med tilstøtende vegnett
vil føre til bedret framkommelighet og tryggere forhold på strekningen
for alle trafikantgrupper, på en vegstrekning som fram til nå har
vært sterkt ulykkesbelastet.
Utbygging av parsellen Øyer–Tingberg gir en trafikksikker
E6 fra Lillehammer til Tretten med sammenhengende lokalveg og gang-
og sykkelveg på strekningen. I tillegg til betydelige reduksjoner
i ulykkene medfører også prosjektet en innkorting av E6 med 2 km
og dermed store tidsbesparelser for trafikantene. Prosjektets netto nytte
(NN) er høy, om lag 450 mill. kroner med 4,5 pst. kalkulasjonsrente.
Netto nytte pr. investert krone (NN/K) er beregnet til om lag 0,6.
Det er gjennomført utvidet ekstern kvalitetssikring
av prosjektet (KS2). Departementet legger til grunn en styringsramme
omregnet til 2009-nivå på 880 mill. kroner og kostnadsramme på 950
mill. kroner.
Den lokalpolitiske behandlingen er nærmere omtalt
i kapittel 3 i proposisjonen.
Det er forventet at E6 mellom Øyer og Tretten
i 2008 vil ha en gjennomsnittlig årsdøgntrafikk (ÅDT) på om lag
7100 kjøretøy i 2008. Tungtrafikkandelen er på om lag 19 pst. Den gjennomsnittlige
sommertrafikken (SDT) er mer enn 35 pst. over ÅDT. Gjennomsnittlig
årlig trafikkvekst de siste 10 årene har vært over 2 pst. Rv 254
har en ÅDT på om lag 1 700 kjøretøy.
For den generelle trafikkutviklingen fra 2008
er prognosene som ble utviklet for Oppland i forbindelse med Nasjonal
transportplan 2010–2019 lagt til grunn, dvs. en trafikkvekst på
1,2 pst. pr. år i perioden 2008–2010, 0,5 pst. i 2010–2014, 0,8
pst. i 2014–2020 og 1,1 pst. i 2020–2030.
Betalende ÅDT på E6 og parallellvegen (gammel
E6) er i åpningsåret 2012 beregnet til om lag 6 700 kjøretøy.
Det er lagt opp til anleggsstart for prosjektet
E6 Øyer–Tretten høsten 2009 og åpning for trafikk høsten 2012. Utbyggingen
er forutsatt finansiert med statlige midler og bompenger, jf. kapittel
5 i proposisjonen.
I tråd med godkjente reguleringsplaner er det lagt
opp til å etablere bomstasjoner på ny E6 mellom Tingberg og Rustberg
og på framtidig fylkesveg gjennom Skarsmoen (eksisterende E6). Det
er lagt til grunn etterskuddsinnkreving i automatiske, ubemannede
stasjoner. Bomstasjonene settes i drift når anlegget åpnes for trafikk.
Bomstasjonene er basert på Autopass-systemet.
Bompengebidraget er til sammen beregnet å utgjøre
828 mill. kroner, fordelt med 457 mill. kroner til investeringer,
290 mill. kroner til lånerenter og 81 mill. kroner i innkrevingskostnader.
Finansieringsplanen er vist i tabell 5.1 i proposisjonen.
Tabell 5.1 Forslag til finansieringsplan
Mill. 2009-kroner |
| 2006–2009 | 2010–2013 | Sum | |
| Offentlige midler | Bompenger | Offentlige midler | Bompenger | Offentlige midler | Bompenger | Sum |
E6-delen | 50 | 40 | 335 | 352 | 385 | 392 | 777 |
Rv 254-delen | | | 38 | 56 | 38 | 56 | 94 |
Bomstasjoner | | | | 9 | | 9 | 9 |
Sum | 50 | 40 | 373 | 417 | 423 | 457 | 880 |
Prosjektet framstår etter Samferdselsdepartementets
vurdering som et robust prosjekt og er forutsatt nedbetalt godt
innenfor 15 års innkrevingsperiode.
Rv 254 inngår i Vegdirektoratets forslag til framtidig
fylkeskommunalt vegnett som en del av forvaltningsreformen. Forvaltningsreformen vil
føre til at Oppland fylkeskommune blir ansvarlig for å bevilge forutsatte
offentlige midler til denne delen av prosjektet, inklusive forutsatt andel
av en eventuell kostnadsøkning.
Eventuelle kostnadsoverskridelser ut over prisstigning
på E6-delen og på rv 254-delen skal dekkes i samsvar med gjeldende
retningslinjer for bompengeprosjekter som beskrevet i kapittel 5
i proposisjonen.
Samferdselsdepartementet slutter seg til det lokale
forslaget til bompengeordning og legger vekt på at det er stor lokal
enighet om å prioritere prosjektet og å delfinansiere utbyggingen
med bompenger.
Samferdselsdepartementet legger til grunn at vilkårene
for betinget refusjon ikke lenger er tilstede og forutsetter at
fylkeskommunen slutter seg til anbefalingen om at det ikke legges
opp til betinget refusjon. Det er en forutsetning at bompengeselskapet
inngår bindende avtale om en lavere rente enn 6,5 pst. for en periode
på 10–15 år. Samferdselsdepartementet forutsetter at dokumentasjon
for avtale om rentenivået blir sendt Vegdirektoratet før bompengeavtalen
blir underskrevet.
Etter at Stortinget har fattet vedtak om utbygging og
finansiering av prosjektet E6 Øyer–Tretten, vil det bli inngått
avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med gjeldende standardavtale
og de forutsetningene som er lagt til grunn for proposisjonen.