I Stortingets møte 2. april 2013 ble det gjort slikt
I lov 13. juni 1980 nr. 24 om ligningsforvaltning gjøres
følgende endringer:
§ 3-4 nr. 2 bokstav b skal lyde:
§ 3-5 skal lyde:
§ 3-5 Varsel og rapport ved kontroll
1. Skattyteren eller andre opplysningspliktige skal gis
rimelig varsel og ha rett til å være til stede og uttale seg ved
kontroll i medhold av § 6-5. Dette gjelder bare
for så vidt det kan gjennomføres uten at formålet med kontrollen
settes i fare.
2. Ved kontroll i medhold av § 6-5 skal det skrives rapport
eller protokoll som inneholder de faktiske opplysninger som innhentes,
for så vidt de gjelder den opplysningspliktige som kontrollen foretas
hos.
§ 3-6 nr. 1 skal lyde:
Ny § 3-13 A skal lyde:
§ 3-13 A Taushetsplikt i andre lover
Bestemmelsene i denne lov om plikt til å gi opplysninger
begrenser ikke lovbestemt taushetsplikt, med mindre vedkommende
bestemmelse fastsetter eller klart forutsetter at taushetsplikten
ikke skal gjelde.
Kapittel 4 overskriften skal lyde:Kapittel 4. Opplysningsplikt for skattyter
§ 4-8 oppheves.
§ 4-9 nr. 7 oppheves. Nåværende § 4-9 nr. 8 blir ny nr. 7.
§ 4-10 oppheves.
§ 4-11 oppheves.
§ 4-13 oppheves.
§ 4-15 oppheves.
Kapittel 5 overskriften skal lyde:Kapittel 5. Opplysningsplikt for tredjepart
§ 5-1 til § 5-12 skal lyde:
§ 5-1 Alminnelige bestemmelser
Den som har opplysningsplikt etter dette kapittel skal
innrette sin bokføring slik at opplysningene kan gis og kontrolleres.
Departementet kan gi forskrifter om hvordan bokføringen skal innrettes.
§ 5-2 Om lønnsopplysninger mv.
a. lønn og annen godtgjøring for arbeid,
b. pensjon, introduksjonsstønad etter introduksjonsloven,
kvalifiseringsstønad etter lov 18. desember 2009 nr. 131 om sosiale
tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen, føderåd i jord- og
skogbruk, livrente som ledd i pensjonsordning i arbeidsforhold,
engangs- og avløsningsbeløp for slike ytelser, underholdsbidrag,
foreldrepenger, dagpenger under arbeidsløshet, sykepenger og lignende
ytelser som skal regnes som skattepliktig inntekt for mottakeren,
c. drikkepenger med det beløp som skal tas med ved beregning
av skattetrekk,
d. gratiale, tantieme og godtgjøring til medlem av styre
eller representantskap eller til annen tillitsmann,
e. provisjon utbetalt til agent eller annen mellommann,
f. vederlag for tjenester av teknisk, håndverksmessig,
juridisk, regnskapsmessig eller annen art,
g. honorar eller annen godtgjøring som er utbetalt opphavsmann
til åndsverk,
h. reise-, diett- og representasjonsgodtgjøring, samt annen
godtgjøring til dekning av utgifter ved utførelse av arbeid, oppdrag
eller verv som nevnt under bokstav a til g,
i. lott eller part ved fiske eller fangstvirksomhet,
j. godtgjøring til medlemmer av faste arbeidslag som utfører
arbeid for egen regning,
k. godtgjøring for barnepass også når dette skjer i barnepasserens
hjem som ledd i selvstendig næringsvirksomhet,
l. vederlag til arbeidstaker i forbindelse med opphør av
arbeidsforhold i henhold til avskjed, oppsigelse eller avtale med
arbeidsgiver.
a. fradrag som er gjort ved lønnsutbetalingene,
så som medlemsinnskudd til tjenestepensjonsordning og fradragsberettiget
fagforeningskontingent mv. Det samme gjelder fradragsberettiget fagforeningskontingent
som lønnstakeren legitimerer å ha betalt direkte til sin fagforening,
og
b. inntektsfradrag som gis ved ligningen, så som sjømannsfradrag
mv.
§ 5-3 Om fordringer og gjeld mv.
a. finansinstitusjoner (jf. lov 10. juni 1988
nr. 40 om finansieringsvirksomhet § 1-3) og andre som driver utlånsvirksomhet
eller låneformidling som næring,
b. verdipapirforetak (jf. lov 29. juni 2007 nr. 75 om verdipapirhandel
§ 2-3 første ledd) og andre som har penger til forvaltning,
c. pensjonskasser.
Opplysningene skal vise den enkelte kundes innestående og utestående
beløp for hver konto pr. 1. januar eller ved oppgjør av kontoen
i løpet av foregående år. Opplysningene skal også vise renter påløpt
siste år, jf. skatteloven § 14-2, jf. § 14-20.
2. Opplysningspliktige som nevnt i nr. 1 plikter
etter nærmere spesifikasjoner fra Skattedirektoratet å gi opplysninger
om kontonummer som er aktuelle for overføring av eventuelle tilgodebeløp
etter skatteavregning.
3. Aksjeselskap, allmennaksjeselskap samt likestilte selskap
og sammenslutninger som nevnt i skatteloven § 10-1, og deltakerlignet
selskap, jf. skatteloven § 10-40, plikter å gi opplysninger om gjeld
og rentebetalinger til personlig skattyter. Opplysningene spesifiseres
slik at lånesaldo ved inngangen til hver kalendermåned framgår.
Bestemmelsen gjelder ikke for lån knyttet til mengdegjeldsbrev og
innskudd i bank.
§ 5-4 Om finansielle instrumenter mv.
1. Verdipapirregistre skal gi opplysninger som viser den
enkelte investors samlede beholdning av finansielle instrumenter
per 1. januar og 31. desember siste år, eller ved opprettelse eller
oppgjør av kontoen i løpet av året. Opplysningene skal også vise
årlig avkastning på finansielle instrumenter.
2. Departementet kan ved forskrift bestemme at verdipapirregistre
skal gi opplysninger som viser registrerte transaksjoner på en eller
flere av investors verdipapirkonti i en bestemt periode.
3. Verdipapirregistre skal gi opplysninger om forhold som
kan få betydning for skattleggingen av den enkelte investor ved
utdeling av utbytte fra, og realisasjon av, aksjer. Likt med aksje
regnes grunnfondsbevis, medlemskap og andre andeler i selskap og
sammenslutning som omfattes av skatteloven § 10-1. Det skal blant
annet gis opplysninger om erverv og avganger i løpet av inntektsåret,
om utdelt utbytte og om beholdning ved utgangen av inntektsåret.
Departementet kan i forskrift bestemme at det skal gis opplysninger om
forhold som nevnt for tidligere år.
§ 5-5 Om kjøp, salg, leie, utbetalinger mv.
1. Den som har leid fast eiendom som ikke utelukkende
skal tjene hans eget boligbehov, skal gi opplysninger om påløpt
leie samt utbetaling i siste år til den enkelte utleier uansett
om leieren har foretatt utbetalingen selv. Den som mot godtgjøring
har formidlet leie av fast eiendom skal gi opplysninger om inngåtte
kontrakter siste år med den enkelte utleier og gi opp avtalt leie
og i tilfelle leie som er påløpt, og leie som vedkommende har betalt
eller formidlet betaling av.
2. Allmenning skal gi opplysninger om hva den enkelte bruksberettigede
i siste år har mottatt fra allmenningen av trevirke, i kontanter,
rabatter eller andre fordeler og samtidig meddele hvor stor del av
det utdelte som blir skattlagt på allmenningens hånd.
3. Forsikringsselskaper og Norsk Pasientskadeerstatning
skal gi opplysninger om utbetalinger i siste år, herunder tilbakebetaling
av forsikringspremie, til forsikrede og skadelidte, med opplysninger
om forsikringens art mv. Forsikringsselskaper, banker og forvaltningsselskaper
for verdipapirfond skal gi opplysninger om utbetalinger fra individuelle
pensjonsavtaler (IPA) mv. til rettighetshaver, begunstiget, bo eller
arving i siste år. Det samme gjelder for utbetalinger etter innskuddspensjonsloven.
4. Pelsdyrnæringens Markedsutjevningsfond skal levere årlig
oversikt over medlemskontienes saldo og bevegelse.
5. Næringsdrivende som utøver næring ved å kjøpe eller
omsette landbruksprodukter (herunder levende dyr) skal gi opplysninger
om all omsetning med produsentene.
6. Godkjent salgsorganisasjon for fisk, jf. lov 14. desember
1951 nr. 3 om omsetning av råfisk § 2, skal gi opplysninger om all
omsetning av råfisk som i førstehånd er omsatt eller godkjent omsatt
gjennom salgsorganisasjonen.
7. Drosjesentraler skal gi opplysninger fra skiftlappen
for løyvehavere som er tilsluttet sentralen.
8. Opplysningsplikten etter nr. 4, 5, 6 og 7 gjelder uavhengig
av om vedkommende foretar eller mottar betalinger selv.
§ 5-6 Om rapportering av oppdragstakere og
arbeidstakere
1. Næringsdrivende og offentlige organer som gir noen
et oppdrag i riket eller på kontinentalsokkelen, skal gi opplysninger
om oppdraget og eventuelle underoppdrag, dersom disse utføres av
person bosatt i utlandet eller selskap hjemmehørende i utlandet.
Rapporteringsplikten omfatter opplysninger om hovedoppdragsgiveren
i kontraktskjeden, oppdragstakeren og arbeidstakerne som oppdragstakeren
benytter til å utføre oppdraget. Oppdragstaker har plikt til å gi
opplysninger om egne arbeidstakere som benyttes til å utføre oppdrag
etter første punktum.
2. For oppdrag i riket som ikke utføres på sted for bygge-
og monteringsvirksomhet, skal det bare gis opplysninger etter nr.
1 dersom oppdraget utføres på sted som står under oppdragsgiverens kontroll.
3. Opplysninger skal gis snarest etter at kontrakt er inngått,
og senest 14 dager etter at arbeidet er påbegynt. Opplysninger om
arbeidets avslutning skal gis senest 14 dager etter avslutningen.
4. Departementet kan bestemme at rapporteringsplikten etter
nr. 1 også skal gjelde for oppdrag til enkelte grupper av oppdragstakere
som ikke er bosatt eller hjemmehørende i utlandet.
§ 5-7 Om aksjonærer mv.
a. aksjekapitalens størrelse og aksjenes antall
og størrelse, herunder endringer i løpet av inntektsåret som følge
av stiftelse, emisjoner, fusjon, fisjon mv.,
b. eiere av aksjer pr. 1. januar i ligningsåret, identifisert
ved fødselsnummer, organisasjonsnummer eller D-nummer, endringer
av aksjonærsammensetningen i løpet av inntektsåret, utdelt utbytte, og
øvrige opplysninger som kan få betydning for skattleggingen av den
enkelte aksjonær ved realisasjon av aksjer,
c. aksjenes formuesverdi, hvis aksjene ikke er børsnoterte.
2. Skattekontoret kan pålegge selskapet å levere
ny oppgave over aksjonærene og deres skattekommuner når verdsettingen
av selskapets aksjer er endret.
3. Bestemmelsene i nr. 1 og 2 gjelder tilsvarende for sparebanker,
gjensidige forsikringsselskaper, samvirkeforetak av låntakere, og
selveiende finansieringsforetak som har utstedt grunnfondsbevis,
jf. sparebankloven § 2 annet ledd, forsikringsloven § 4-2 annet
ledd og finansieringsvirksomhetsloven og for selskaper og sammenslutninger
der medlemmene har begrenset ansvar og som noen eier formuesandeler
i eller mottar inntektsandeler fra, unntatt boligselskaper hvor
andelshaverne lignes etter skatteloven § 7-3.
4. Departementet kan i forskrift bestemme at det skal gis
opplysninger om forhold som nevnt for tidligere år, samt begrense
plikten etter nr. 1 og 2 for selskaper som nevnt i nr. 3.
§ 5-8 Om arv mv.
Offentlige myndigheter som beregner eller krever inn arveavgift
og testamentsfullbyrdere plikter uten hensyn til mulig taushetsplikt
å gi de opplysninger som departementet gir forskrifter om til kontroll
med ligningen.
§ 5-9 Om annen opplysningsplikt for tredjepart
Det skal gis opplysninger til ligningsmyndighetene fra
a. livsforsikringsselskaper om forsikringstakernes og
de forsikredes navn, fødselsnummer, adresse, forsikringsbeløp, gjenkjøpsverdi,
betalte premiebeløp mv.,
b. banker og andre spareinstitusjoner om kontrakter om
boligsparing for ungdom med opplysninger om sparerens navn, fødselsnummer,
adresse, sparebeløp, avkastning mv.,
c. forvaltningsselskaper om innskudd som er gjort i verdipapirfond,
d. institutter som forestår vitenskapelig forskning eller
yrkesopplæring om tilskudd som gir giveren rett til fradrag etter
skatteloven § 6-42,
e. institusjoner som mottar betaling for pass og stell av
barn om kostnader som er påløpt i året for foreldre og andre foresatte
for pass og stell av barn,
f. livsforsikringsselskaper, banker og forvaltningsselskaper
for verdipapirfond om rettighetshaver og de begunstigedes navn,
fødselsnummer, adresse, sparebeløp, gjenkjøpsverdi, betalt innskudd
mv. for individuelle pensjonsavtaler (IPA). Tilsvarende gjelder
for innskuddspensjon etter innskuddspensjonsloven.
g. selskaper, stiftelser og sammenslutninger som nevnt
i skatteloven § 6-50 om gaver som gir giveren rett til fradrag etter
nevnte bestemmelse, med opplysning om giverens navn og fødselsnummer/organisasjonsnummer,
h. boligselskap og boligsameier som omfattes av skatteloven
§§ 7-3 og 7-11 om fordeling av inntekter, kostnader, formue og gjeld
mellom andelshaverne eller sameierne.
§ 5-10 Hvem opplysningsplikten påligger
1. I enkeltpersonforetak påligger opplysningsplikten
etter dette kapittel innehaveren. I selskap, samvirkeforetak, forening,
institusjon eller innretning påligger opplysningsplikten den daglige leder
av virksomheten, eller hvis det ikke er noen daglig leder, styrets
formann. Er selskap mv. som nevnt i forrige punktum ikke skattepliktig,
påligger opplysningsplikten også revisor.
2. Opplysningsplikten etter § 5-2 nr. 1 bokstav i påligger
reder og fører (høvedsmann, notbas) for fiske- og fangstfartøy,
mens opplysningsplikten etter § 5-2 nr. bokstav j påligger formannen
for arbeidslaget. Når det foreligger forhold som nevnt i skattebetalingsloven
§ 4-1 annet ledd, påligger opplysningsplikten den som har plikt
til å foreta forskuddstrekk. Opplysningsplikten etter § 5-5 nr.
4 påligger fondsstyret.
§ 5-11 Identifikasjon av skattyter og kopi av
opplysninger
1. Oppgaver som nevnt i dette kapittel skal for
personlige skattytere inneholde fødselsnummer (elleve siffer). For
selskaper, samvirkeforetak, foreninger, sammenslutninger mv. skal
oppgaven inneholde organisasjonsnummer, eller når slikt ikke finnes,
annen identifikasjon etter regler gitt av Skattedirektoratet.
2. Den opplysningspliktige kan kreve at skattyter oppgir
sitt fødsels- eller organisasjonsnummer. Den opplysningspliktige
kan registrere slik identifikasjon også på grunnlag av opplysninger
fra andre enn skattyter.
3. Skattyter skal ha kopi av opplysninger som nevnt i dette
kapittel. Det skal fremgå av kopien (årsoppgaven) at opplysninger
også er sendt ligningsmyndighetene.
4. Oppgave etter dette kapittel som er forhåndsutfylt med
opplysninger om den opplysningspliktige og skattyter, kan gjøres
tilgjengelig for den opplysningspliktige ved elektronisk kommunikasjon.
Opplysninger som er rapportert etter § 5-6 kan på samme måte gjøres
tilgjengelig for oppdragsgiver og oppdragstaker.
§ 5-12 Forskrifter, skjemaer mv.
1. Departementet kan gi forskrifter om utfylling
og gjennomføring av opplysningsplikten etter dette kapittel. Forskriftene
kan begrense og frita for opplysningsplikt, og fravike lovens regler
om hvor og når opplysningene skal gis.
2. Departementet kan i forskrift
a. gi bestemmelser om bekreftelse av opplysninger fra
revisor,
b. gi bestemmelser om den opplysningspliktiges underskrift,
c. gi bestemmelser om hvordan opplysninger skal gis.
Kapittel 6 overskriften skal lyde:Kapittel 6. Kontroll
§ 6-1 til § 6-10 skal lyde:
§ 6-1 Kontrollopplysninger fra skattyter
1. Den som omfattes av § 4-2 nr. 1 skal etter krav
fra ligningsmyndighetene gi opplysninger som kan ha betydning for
vedkommendes bokføring eller ligning og kontrollen av denne. Ligningsmyndighetene
kan kreve at skattyter dokumenterer opplysningene ved for eksempel
å gi innsyn i, legge fram, sammenstille, utlevere eller sende inn
regnskapsmateriale med bilag, kontrakter, korrespondanse, styreprotokoller,
elektroniske programmer og programsystemer.
2. Skattyter som direkte eller indirekte har eierinteresse
i utenlandsk selskap eller innretning, skal etter krav fra ligningsmyndighetene
gi opplysninger om det utenlandske selskapet eller innretningen.
Ligningsmyndighetene kan kreve at skattyter dokumenterer opplysningene
på en slik måte som nevnt i nr. 1, såfremt dokumentasjonen er i
skattyters besittelse. Dersom eierandelen utgjør 50 pst. eller mer,
eller skattyter har bestemmende innflytelse i det utenlandske selskap
eller innretning, plikter skattyter å fremskaffe opplysningene.
Skattyter plikter å oppbevare dokumentasjonen i 10 år etter utløpet
av vedkommende inntektsår. Departementet kan i forskrift frita for og
avgrense oppbevaringsplikten, samt plikten til å fremskaffe opplysninger
vedrørende utenlandsk selskap eller innretning.
3. Den som kan pålegges å gi opplysninger etter denne bestemmelse,
har plikt til å legge fram opplysninger uten hensyn til den taushetsplikt vedkommende
er pålagt ved lov eller på annen måte. Opplysninger som angår rikets
sikkerhet kan likevel bare kreves framlagt etter samtykke fra Kongen.
4. I enkeltpersonforetak påhviler opplysningsplikten etter
nr. 1 til 3 foretakets innehaver. I selskap, samvirkeforetak, forening,
institusjon eller innretning påhviler plikten den daglige leder
av virksomheten, eller styrelederen dersom virksomheten ikke har
daglig leder. For person bosatt i utlandet eller selskap eller innretning hjemmehørende
i utlandet påhviler plikten personens, selskapets eller innretningens
norske representant.
§ 6-2 Kontrollopplysninger fra tredjepart
1. Enhver tredjepart plikter etter krav fra ligningsmyndighetene
å gi opplysninger som kan ha betydning for noens ligning.
2. I den utstrekning opplysningene ikke knytter seg til
deres næringsvirksomhet, plikter fysiske personer likevel bare å
gi opplysninger i følgende tilfeller:
a. Den som lar utføre arbeid på bygg eller anlegg, plikter
etter krav fra ligningsmyndighetene å gi opplysninger om hvem som
har levert materialer mv. og hvem som for egen regning har medvirket til
arbeidet. Det skal gis opplysninger om varelevering og -kjøp, tjenester,
vederlag og andre forhold som knytter seg til det enkelte mellomværendet
og oppgjøret for dette.
b. Enhver skyldner eller fordringshaver plikter etter krav
fra ligningsmyndighetene å gi opplysninger om tilgodehavende og
gjeld som navngitt person, bo, selskap eller innretning har, og
om renter, provisjoner mv. som knytter seg til fordringen eller
gjelden.
c. Den som ved leie eller på annen måte stiller fast eiendom
helt eller delvis til rådighet for noen, eller bestyrer forretninger
for noen, plikter etter krav fra ligningsmyndighetene å gi de opplysninger
om forholdet som har betydning for spørsmålet om vedkommende er
skattepliktig til kommunen og for omfanget av skatteplikten.
d. Den som har utbetalt eller ytet lønn eller annen godtgjøring
for arbeid, plikter etter krav fra ligningsmyndighetene å gi opplysninger
om alt som i siste inntektsår er ytet til den enkelte mottaker.
e. Oppdragsgivere plikter etter krav fra ligningsmyndighetene
å gi opplysninger om de mellommenn vedkommende har gitt oppdrag,
og om størrelsen av vederlag som omfattes av oppdraget gjennom et
nærmere angitt tidsrom.
3. Innhenting av opplysninger for målretting av kontroller
kan bare foretas når det foreligger særlig grunn.
4. Ligningsmyndighetene kan kreve at tredjepart dokumenterer
opplysningene på en slik måte som nevnt i § 6-1 nr. 1 annet punktum.
5. I enkeltpersonforetak påhviler opplysningsplikten etter
nr. 1 til 4 foretakets innehaver. I selskap, forening, institusjon
eller innretning påhviler plikten den daglige leder av virksomheten,
eller styrelederen dersom virksomheten ikke har daglig leder.
§ 6-3 Kontrollopplysninger fra offentlig organ
1. Offentlige myndigheter, innretninger mv. og tjenestemenn
plikter etter krav fra ligningsmyndighetene å gi de opplysninger
som de er blitt kjent med i sitt arbeid, og skal i nødvendig utstrekning gi
utskrift av protokoll, kopi av dokumenter mv.
2. Uten hinder av taushetsplikt som de ellers har, skal
a. myndigheter som fastsetter eller innkrever
skatt, toll eller avgifter eller som utbetaler erstatninger, tilskudd,
bidrag, trygder, stønader mv., etter krav fra ligningsmyndighetene
gi opplysninger om de fastsatte, innkrevde eller utbetalte beløp
og om grunnlaget for dem,
b. myndigheter som er tillagt kontrollerende funksjoner
etter lov 29. juni 2007 nr. 75 om verdipapirhandel, etter krav fra
ligningsmyndighetene gi opplysninger som de er blitt kjent med under
dette arbeidet, såfremt opplysningene er gitt kontrollorganet i
medhold av lovbestemt opplysningsplikt,
c. myndigheter som er tillagt kontrollerende funksjoner
etter lov 29. juni 2007 nr. 73 om eiendomsmegling, etter krav fra
ligningsmyndighetene gi opplysninger som de er blitt kjent med under
dette arbeidet,
d. konfliktrådene etter krav fra ligningsmyndighetene gi
opplysninger om innholdet i avtale inngått under megling i konfliktråd,
jf. lov 15. mars 1991 nr. 3 om konfliktråd.
3. Departementet kan gi forskrifter om at opplysninger
etter nr. 1 og nr. 2 bokstav a, b og c skal gis om ikke navngitt
person, bo, selskap eller innretning.
4. Arbeids- og velferdsetatens innkrevingssentral og Statens
Innkrevingssentral skal gi opplysninger til ligningsmyndighetene
om pliktig underholdsbidrag mottatt fra bidragspliktige. De plikter
også å gi opplysning om de bidragspliktiges gjeld og andre mellomværender
med innkrevingssentralen.
§ 6-4 Kontrollopplysninger fra tilbyder av tilgang
til elektronisk kommunikasjonsnett eller
-tjeneste
Når særlige hensyn gjør det nødvendig, og det foreligger
mistanke om overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold
av denne lov, kan Skattedirektoratet eller den direktoratet gir
fullmakt, pålegge tilbyder av tilgang til elektronisk kommunikasjonsnett
eller -tjeneste å gi opplysninger om avtalebasert hemmelig telefonnummer
eller andre abonnementsopplysninger, samt elektronisk kommunikasjonsadresse.
§ 6-5 Kontroll hos den opplysningspliktige
1. Ligningsmyndighetene kan foreta kontrollundersøkelse
hos den som plikter å gi opplysninger etter denne lov. De opplysningspliktige
plikter likevel ikke å gi adgang til kontrollundersøkelse i deres
private hjem, med mindre næringsvirksomhet utøves fra den næringsdrivendes
private hjem.
2. Ved kontrollundersøkelse som nevnt i nr. 1 skal den
opplysningspliktige gi opplysninger som vedkommende plikter å gi
ved kontroll etter § 6-1 til § 6-4. Den opplysningspliktige skal
videre gi ligningsmyndighetene adgang til befaring, besiktigelse,
gjennomsyn av arkiver, opptelling av eiendeler, taksering mv. av
fast eiendom, anlegg, innretninger, transportmidler mv. Ved gjennomsyn
av virksomhetens arkiver kan ligningsmyndighetene
foreta kopiering til datalagringsmedium for senere gjennomgang hos
den opplysningspliktige eller hos ligningsmyndighetene.
3. Den opplysningspliktige eller en fullmektig for ham
skal når ligningsmyndighetene krever det, være til stede ved kontroll
som nevnt i nr. 1 og yte nødvendig veiledning og bistand.
4. I enkeltpersonforetak påhviler pliktene etter nr. 1 til
3 foretakets innehaver. I selskap, samvirkeforetak, forening, institusjon
eller innretning påhviler pliktene den daglige leder av virksomheten,
eller styrelederen dersom virksomheten ikke har daglig leder. For
person bosatt i utlandet eller selskap eller innretning hjemmehørende
i utlandet påhviler pliktene personens, selskapets eller innretningens
norske representant.
5. Departementet kan samtykke i at representant for skattemyndighetene
i en annen stat kan være til stede ved kontroll som nevnt i nr.
1 når det på gjensidig grunnlag er inngått overenskomst om dette
med vedkommende stat.
§ 6-6 Pålegg om bokføring mv.
1. Ligningsmyndighetene kan pålegge bokføringspliktig
som omfattes av § 4-2 nr. 1 å oppfylle sin plikt til å innrette
bokføringen, spesifikasjonen, dokumentasjonen og oppbevaringen av
regnskapsopplysninger i samsvar med regler gitt i eller i medhold
av lov 19. november 2004 nr. 73 om bokføring. Pålegg om bokføring
rettes til styret i selskap, samvirkeforetak, forening, innretning
eller organisasjon, og sendes hvert medlem. Det skal fastsettes
en frist for oppfyllelse. Fristen skal være minimum fire uker og
ikke lenger enn ett år.
2. Departementet kan gi forskrifter om at skattyter som
driver næringsvirksomhet av bestemt art eller utleie av hus, skal
ha plikt til å føre regnskap. Departementet kan også gi forskrifter
om regnskapsføringen og årsoppgjøret, hvilke bøker som skal føres
og hvilke legitimasjoner som kan kreves for inntekts- og utgiftsposter.
Slike forskrifter kan også gis for næringsdrivende som er pålagt regnskapsplikt
i lov.
§ 6-7 Pålegg om revisjon
1. Når skattyters årsregnskap er fastsatt i strid
med bestemmelser i eller i medhold av regnskapsloven eller bokføringsloven
eller god regnskapsskikk eller bokføringsskikk, kan ligningsmyndighetene
pålegge at ett eller flere årsregnskap revideres av en registrert
eller statsautorisert revisor i samsvar med revisorloven § 2-2 for
følgende selskap:
a. aksjeselskap der det er truffet beslutning
i medhold av fullmakt etter aksjeloven § 7-6,
b. selskap som nevnt i regnskapsloven § 1-2 første ledd
nr. 13 som er organisert etter en utenlandsk selskapsform som i
det vesentligste tilsvarer definisjonen av aksjeselskap i aksjeloven
§ 1-1 annet ledd, og som ikke har revisjonsplikt etter revisorloven
§ 2-1.
2. Pålegg om revisjon kan gis på grunnlag av forhold
som nevnt i første ledd knyttet til årsregnskapet for siste regnskapsår
samt de tre foregående årene.
3. Pålegg om revisjon kan ikke gjøres gjeldende for mer
enn tre regnskapsår.
4. Pålegg om revisjon rettes til styret i selskapet.
5. Selskap som får pålegg om revisjon, kan klage over pålegget
dersom det mener at det ikke har plikt eller lovlig adgang til å
etterkomme pålegget. Klagen må være skriftlig og skal settes fram innen
tre uker. Ligningsmyndighetene kan bestemme at pålegget ikke skal
settes i kraft før klagen er avgjort.
6. Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om pålegg om revisjon.
§ 6-8 Politiets bistandsplikt
Politiet skal på anmodning fra ligningsmyndighetene yte
bistand ved kontroll etter denne lov. Politiet kan kreve opplysninger
og utlevering av materiale som nevnt i § 6-5.
§ 6-9 Plikt til å framvise id-kort
Dersom arbeidsgiver skal utstyre en arbeidstaker med id-kort
etter regler gitt i medhold av arbeidsmiljøloven § 4-1 syvende ledd,
kan ligningsmyndighetene kreve at arbeidstakeren framviser id-kortet.
§ 6-10 Forskrifter
Departementet kan gi forskrifter om utfylling og gjennomføring
av dette kapittel, herunder gi bestemmelser om hvordan opplysninger
skal gis.
§ 6-10 A til § 6-17 oppheves.
§ 8-2 nr. 2 skal lyde:
2. Skattyterens oppgaver kan settes til side også
når vedkommende ikke innen den frist som ligningsmyndighetene har
satt, har gitt opplysninger som de har krevd etter § 6-1, eller
har unnlatt å medvirke til kontroll etter § 6-5. Det samme gjelder dersom
dokumentasjonsplikten etter § 4-12 nr. 2 ikke er oppfylt innen den
frist som er oppgitt der.
§ 8-3 nr. 1 skal lyde:
§ 10-6 nr. 1 skal lyde:
§ 10-6 nr. 2 første punktum skal lyde:
Skattekontoret kan ilegge den som ikke har etterkommet
pålegg om bokføring etter § 6-6 nr. 1 innen den fastsatte fristen,
en daglig løpende tvangsmulkt frem til utbedring skjer.
§ 10-7 nr. 1 første punktum skal lyde:
Dersom oppdragsgiver forsettlig eller grovt uaktsomt unnlater
å oppfylle opplysningsplikten etter § 5-6, kan skattekontoret
pålegge oppdragsgiver ansvar for oppdragstakerens forfalte, men
ikke innbetalte skatt, arbeidsgiveravgift eller forskuddstrekk.
§ 10-8 nr. 1 skal lyde:
Ny § 10-9 skal lyde:
§ 10-9 Overtredelsesgebyr ved manglende
etterlevelse av pliktene til å føre og
oppbevare personalliste
1. Skattekontoret kan ilegge den som ikke har oppfylt
sine plikter til å føre og oppbevare personalliste gitt i medhold
av lov 19. november 2004 nr. 73 om bokføring et overtredelsesgebyr.
2. Gebyret skal utgjøre ti rettsgebyr, jf. lov 17. desember
1982 nr. 86 om rettsgebyr § 1 annet ledd. Ved gjentatt overtredelse
innen tolv måneder fra ileggelse av gebyr skal gebyret utgjøre 20
rettsgebyr. Et tilleggsgebyr på to rettsgebyr skal ilegges for hver
person som ikke er registrert i samsvar med bestemmelsene om føring
av personalliste.
3. Gebyret kan frafalles dersom overtredelsen er forårsaket
av særlige forhold utenfor den bokføringspliktiges kontroll.
4. Vedtak om gebyr kan påklages til Skattedirektoratet
innen tre uker.
5. Gebyret tilfaller statskassen.
6. Departementet kan gi forskrift til utfylling og gjennomføring
av denne paragraf.
§ 11-1 skal lyde:
§ 11-1 Søksmål fra skattyter mv.
1. Rettslig prøving av ligningsavgjørelse etter
krav fra skattyteren, rettes mot staten som saksøkt. Tilsvarende
gjelder avgjørelse om fastsetting av inntekt og formue fra selskapet,
etter krav fra selskap med deltakere som skattlegges etter skatteloven
§§ 10-40 til 10-48, avgjørelser som nevnt i ligningsloven §§ 10-6
og 10-8 etter krav fra den oppgavepliktige og avgjørelser som nevnt
i §§ 10-7 og 10-9.
2. Søksmålet anlegges etter vernetingsreglene i lov 17.
juni 2005 nr. 90 om mekling og rettergang i sivile tvister. Statens
partstilling utøves av skattekontoret der det angrepne forvaltningsvedtak
er truffet. Har Riksskattenemnda truffet vedtaket, utøves partsstillingen
av Skattedirektoratet.
3. Endelig rettsavgjørelse og forlik er bindende for alle
skattekreditorer. Departementet kan gi instruks om utøvelsen av
statens partsstilling generelt og i enkeltsaker. Departementet kan
i enkeltsaker eller i grupper av saker overta utøvelsen eller overføre
den til annen skattemyndighet.
4. Søksmål fra en skattepliktig til prøving av en ligningsavgjørelse
må reises innen 6 måneder etter at skatteoppgjøret eller endringsvedtak
ble sendt skattyteren. I saker om kildeskatt på utbytte må søksmål
til prøving av ligningen reises innen 1. juli året etter ligningsåret,
likevel slik at søksmål til prøving av et endringsvedtak kan reises innen
6 måneder etter at vedtaket ble sendt skattyteren. Når endringssak
er gjennomført etter § 3-11 nr. 4, jf. § 8-3 nr. 5, regnes søksmålsfristen
fra nytt skatteoppgjør ble sendt skattyteren. Det kan gis oppfriskning
for oversittelse av fristen etter reglene i tvisteloven §§ 16-12
til 16-14. Etter utløpet av denne fristen gjelder likevel fristen
i skattebetalingsloven § 17-1 nr. 5 i sak om tvangsfullbyrdelse
eller midlertidig sikring.
5. Når domstolen finner at den skattepliktige bare skal
betale en del av den ilignede skatten, og det ikke foreligger tilstrekkelige
opplysninger til å fastslå det riktige skattebeløpet, skal den i
domsslutningen angi hvordan ny ligning blir å utføre. Finner domstolen
at en ligningsavgjørelse ikke kan opprettholdes på grunn av formelle
mangler, henvises avgjørelsen til ny behandling av vedkommende ligningsmyndighet.
I lov 29. november 1996 nr. 68 om skatt til Svalbard
gjøres følgende endringer:
§ 4-3 første ledd skal lyde:
Ved gjennomføring av ligning mv. gjelder ligningsloven
kapittel 3 til 12 med mindre annet er særskilt bestemt eller følger
av denne lov. I ligningsloven unntas fra anvendelse § 6-6 nr. 2
om regnskapsplikt og § 8-5 om særskilt avgjørelsesmyndighet.
§ 4-5 første ledd skal lyde:
Lønnsoppgave leveres til skattekontoret innen utgangen
av januar året etter inntektsåret. Andre kontrollopplysninger og
ligningsoppgaver som nevnt i ligningsloven kapittel 5, leveres til
skattekontoret innen utgangen av februar året etter inntektsåret.
I lov 13. desember 1996 nr. 87 om skatt på honorar
til utenlandske artister m.v. gjøres følgende endringer:
§ 11 tredje ledd skal lyde:
(3) Oppgjørsblanketten erstatter lønnsoppgave etter ligningsloven
§ 5-2, men har for øvrig samme virkning.
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt
gjøres følgende endringer:
§ 5-15 første ledd bokstav i skal lyde:
i. arbeidsvederlag som ikke er virksomhetsinntekt, når
beløpet er under grensen for lønnsinnberetningsplikt etter forskrift
gitt med hjemmel i ligningsloven § 5-12, jf. § 5-2,
§ 10-34 annet ledd skal lyde:
(2) Når det har skjedd en slik omfordeling skal selskapet
uten ugrunnet opphold, og senest ved utgangen av omfordelingsåret,
sende melding om omfordelingen til skattekontoret. Dette gjelder
likevel ikke selskap som omfattes av ligningsloven § 5-7 nr. 1-2.
Departementet kan gi nærmere regler om omfordelingsmelding etter
denne bestemmelse.
I lov 19. november 2004 nr. 73 om bokføring gjøres
følgende endring:
Ny § 3 a skal lyde:
§ 3 a Personalliste
Arbeidsgivere i de bransjer departementet bestemmer, skal
føre personalliste.
I lov 17. juni 2005 nr. 67 om betaling og innkreving
av skatte- og avgiftskrav skal § 10-30 annet ledd lyde:
(2) Beløp som nevnt i merverdiavgiftsloven
§ 11-4 annet ledd forfaller til betaling samme dag som det skal
leveres melding etter merverdiavgiftsloven § 15-11 annet ledd.
I lov 21. desember 2007 nr. 119 om toll og vareførsel
skal ny § 13- 3 a lyde:
§ 13-3 a Kontrollopplysninger om
tollskyld
(1) Den som har plikt til å gi opplysninger etter denne
loven, skal etter krav fra tollmyndighetene gi opplysninger som
kan ha betydning for tollskyld.
(2) § 13-4 første ledd tredje punktum gjelder tilsvarende
så langt den passer.
I lov 19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift gjøres
følgende endringer:
§ 1-3 første ledd bokstav g skal lyde:
§ 11-4 annet ledd skal lyde:
(2) Den som ikke er avgiftssubjekt og som i strid med §
15-11 første ledd har oppgitt beløp uriktig betegnet som
merverdiavgift i salgsdokumentasjon, skal betale beløpet.
§ 13-3 første ledd skal lyde:
(1) § 13-2, kapittel 14, §§ 15-1 til 15-9, § 15-10, § 15-11,
kapittel 17, kapittel 18, § 19-1, § 19-2, § 20-1 tredje ledd,
§ 20-2, § 21-2 og § 21-3 gjelder ikke for merverdiavgift som påløper
ved innførsel av varer.
§ 13-3 annet ledd skal lyde:
(2) Den som ved innførsel av varer er ansvarlig for
merverdiavgiften etter § 11-2, skal tollbehandle varene etter reglene
i tolloven. Tolloven § 12-1, § 12-1 a, §§ 12-10 til 12-12, § 12-14
og § 16-10 gjelder tilsvarende.
Ny § 13-4 skal lyde:
§ 13-4 Varsel og rapport ved kontroll
(1) Avgiftssubjektet og andre opplysningspliktige skal
gis rimelig varsel og ha rett til å være til stede og uttale seg
ved kontroll i medhold av § 16-6. Dette gjelder bare for så vidt
det kan gjennomføres uten at formålet med kontrollen settes i fare.
(2) Ved kontroll i medhold av § 16-6 skal det skrives rapport
eller protokoll som inneholder de faktiske opplysninger som innhentes,
for så vidt de gjelder den opplysningspliktige som kontrollen foretas
hos.
Kapittel 15 avsnitt II overskriften skal lyde:II Dokumentasjonsplikt
§ 15-11 oppheves.
§ 15-12 oppheves.
§ 15-12a oppheves.
§ 15-13 oppheves.
I kapittel 15 avsnitt III blir nåværende § 15-14 ny § 15-11.
Kapittel 16 skal lyde:Kapittel 16. Kontroll
§ 16-1 Kontrollopplysninger fra avgiftssubjektet
mv.
(1) Avgiftssubjektet, den som er ansvarlig for merverdiavgift
ved innførsel av varer, tilbyder i forenklet registreringsordning,
samt den som er pålagt bokføringsplikt etter bokføringsloven § 2
tredje ledd, skal etter krav fra avgiftsmyndighetene gi opplysninger som
kan ha betydning for vedkommendes bokføring eller avgiftsplikt.
Avgiftsmyndighetene kan kreve at den opplysningspliktige etter første
punktum dokumenterer opplysningene ved for eksempel å gi innsyn i,
legge fram, sammenstille, utlevere eller sende inn regnskapsmateriale
med bilag, kontrakter, korrespondanse, styreprotokoller, elektroniske
programmer og programsystemer.
(2) Næringsdrivende som ikke har plikt til å levere omsetningsoppgave,
skal gi de opplysninger om virksomheten som avgiftsmyndighetene
krever.
(3) Den som kan pålegges å gi opplysninger etter denne
bestemmelse har plikt til å legge fram opplysninger uten hensyn
til den taushetsplikt han er pålagt ved lov eller på annen måte.
Opplysninger som angår rikets sikkerhet kan likevel bare kreves
framlagt etter samtykke fra Kongen.
(4) I enkeltpersonforetak påhviler opplysningsplikten foretakets
innehaver. I selskap, samvirkeforetak, forening, institusjon eller
innretning påhviler plikten den daglige leder av virksomheten, eller
styrelederen dersom virksomheten ikke har daglig leder.
§ 16-2 Kontrollopplysninger fra tredjepart
(1) Enhver tredjepart plikter etter krav fra avgiftsmyndighetene
å gi opplysninger som kan ha betydning for noens avgiftsplikt.
(2) I den utstrekning opplysningene ikke knytter seg til
deres næringsvirksomhet, plikter fysiske personer likevel bare å
gi opplysninger i følgende tilfeller:
a) Den som lar utføre arbeid på bygg eller anlegg, plikter
etter krav fra avgiftsmyndighetene å gi opplysninger om hvem som
har levert materialer mv. og hvem som for egen regning har medvirket til
arbeidet. Det skal gis opplysninger om varelevering og -kjøp, tjenester,
vederlag og andre forhold som knytter seg til det enkelte mellomværendet
og oppgjøret for dette.
b) Oppdragsgivere plikter etter krav fra avgiftsmyndighetene
å gi opplysninger om de mellommenn vedkommende har gitt oppdrag,
og om størrelsen av vederlag som omfattes av oppdraget gjennom et
nærmere angitt tidsrom.
(3) Innhenting av opplysninger for målretting av kontroller
kan bare foretas når det foreligger særlig grunn.
(4) Avgiftsmyndighetene kan kreve at tredjepart dokumenterer
opplysningene på en slik måte som nevnt i § 16-1 første ledd annet
punktum.
(5) I enkeltpersonforetak påhviler opplysningsplikten etter
første til tredje ledd foretakets innehaver. I selskap, forening,
institusjon eller innretning påhviler plikten den daglige leder
av virksomheten, eller styrelederen dersom virksomheten ikke har
daglig leder.
§ 16-3 Kontrollopplysninger fra offentlig organ
(1) Offentlige myndigheter, innretninger mv. og tjenestemenn
plikter etter krav fra avgiftsmyndighetene å gi de opplysninger
som de er blitt kjent med i sitt arbeid, og skal i nødvendig utstrekning
gi utskrift av protokoll, kopi av dokumenter mv.
(2) Uten hinder av taushetsplikt som de ellers har, skal
a) myndigheter som fastsetter eller innkrever
skatt, toll eller avgifter eller som utbetaler erstatninger, tilskudd,
bidrag, trygder, stønader mv., etter krav fra avgiftsmyndighetene
gi opplysninger om de fastsatte, innkrevde eller utbetalte beløp
og om grunnlaget for dem,
b) myndigheter som er tillagt kontrollerende funksjoner
etter lov 29. juni 2007 nr. 75 om verdipapirhandel, etter krav fra
avgiftsmyndighetene gi opplysninger som de er blitt kjent med under
dette arbeidet, såfremt opplysningene er gitt kontrollorganet i
medhold av lovbestemt opplysningsplikt,
c) myndigheter som er tillagt kontrollerende funksjoner
etter lov 29. juni 2007 nr. 73 om eiendomsmegling, etter krav fra
avgiftsmyndighetene gi opplysninger som de er blitt kjent med under dette
arbeidet,
d) konfliktrådene etter krav fra avgiftsmyndighetene gi
opplysninger om innholdet i avtale inngått under megling i konfliktråd,
jf. lov 15. mars 1991 nr. 3 om megling i konfliktråd.
(3) Departementet kan gi forskrifter om at opplysninger
etter første ledd og annet ledd bokstav a, b og c også skal gis
om ikke navngitt person, bo, selskap eller innretning. Departementet
kan også gi forskrift om at opplysninger til bruk for direkte kontroll
av oppgaver skal leveres elektronisk, herunder om vilkår for slik
levering.
§ 16-4 Kontrollopplysninger fra tilbyder av
elektronisk kommunikasjonsnett eller
-tjeneste
Når særlige hensyn gjør det nødvendig, og det foreligger
mistanke om overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold
av denne lov, kan Skattedirektoratet eller den direktoratet gir
fullmakt pålegge tilbyder av tilgang til elektronisk kommunikasjonsnett
eller -tjeneste å gi opplysninger om avtalebasert hemmelig telefonnummer
eller andre abonnementsopplysninger, samt elektronisk kommunikasjonsadresse.
§ 16-5 Opplysningsplikt etter krav ved skifte av dødsbo
Utstedes det proklama ved skifte av dødsbo, plikter loddeiere,
tingrettsdommer, testamentfullbyrder og andre som yter hjelp ved
skifteoppgjøret, å gi de opplysninger som avgiftsmyndighetene finner
nødvendig for å avgjøre om boet skylder merverdiavgift.
§ 16-6 Kontroll hos den opplysningspliktige
(1) Avgiftsmyndighetene kan foreta kontrollundersøkelse
hos den som plikter å gi opplysninger etter denne lov. De opplysningspliktige
plikter likevel ikke å gi adgang til kontrollundersøkelse i deres
private hjem, med mindre næringsvirksomhet utøves fra den næringsdrivendes
private hjem.
(2) Ved kontrollundersøkelse som nevnt i første ledd skal
den opplysningspliktige gi opplysninger som vedkommende plikter
å gi ved kontroll etter § 16-1 til § 16-5. Den opplysningspliktige
skal videre gi avgiftsmyndighetene adgang til befaring, besiktigelse, gjennomsyn
av arkiver, opptelling av eiendeler, taksering mv. av fast eiendom,
anlegg, innretninger, transportmidler mv. Ved gjennomsyn av virksomhetens arkiver
kan avgiftsmyndighetene foreta kopiering til datalagringsmedium
for senere gjennomgang hos den opplysningspliktige eller hos avgiftsmyndighetene.
(3) Den opplysningspliktige eller en fullmektig for ham
skal når avgiftsmyndighetene krever det, være til stede ved kontroll
som nevnt i første ledd og yte nødvendig veiledning og bistand.
(4) I enkeltpersonforetak påhviler pliktene etter første
til tredje ledd foretakets innehaver. I selskap, samvirkeforetak,
forening, institusjon eller innretning påhviler pliktene den daglige
leder av virksomheten, eller styrelederen dersom virksomheten ikke
har daglig leder.
§ 16-7 Pålegg om bokføring
(1) Avgiftsmyndighetene kan pålegge bokføringspliktige
som plikter å sende oppgave over omsetning mv. etter denne lov eller
i henhold til bestemmelser gitt med hjemmel i denne lov, å oppfylle
sin plikt til å innrette bokføringen, spesifikasjonen, dokumentasjonen
og oppbevaringen av regnskapsopplysninger i samsvar med regler gitt
i eller i medhold av bokføringsloven.
(2) Pålegg om bokføring som nevnt i første ledd rettes
til styret i selskap, samvirkeforetak, forening, innretning eller
organisasjon, og sendes hvert styremedlem. Det skal fastsettes en
frist for oppfyllelse. Fristen skal være minimum fire uker og ikke
lengre enn ett år.
(3) Ligningsloven § 3-6 om klage over pålegg skal gjelde
tilsvarende for klage over bokføringspålegg.
§ 16-8 Pålegg om revisjon
(1) Når den avgiftspliktiges årsregnskap er fastsatt i
strid med bestemmelser i eller i medhold av regnskapsloven eller
bokføringsloven eller god regnskapsskikk eller bokføringsskikk,
kan avgiftsmyndighetene pålegge at ett eller flere årsregnskap revideres
av en registrert eller statsautorisert revisor i samsvar med revisorloven
§ 2-2 for følgende selskap:
a) aksjeselskap der det er truffet beslutning
i medhold av fullmakt etter aksjeloven § 7-6,
b) selskap som nevnt i regnskapsloven § 1-2 første ledd
nr. 13 som er organisert etter en utenlandsk selskapsform som i
det vesentligste tilsvarer definisjonen av aksjeselskap i aksjeloven
§ 1-1 annet ledd, og som ikke har revisjonsplikt etter revisorloven
§ 2-1.
(2) Pålegg om revisjon kan gis på grunnlag av forhold som
nevnt i første ledd knyttet til årsregnskapet for siste regnskapsår
samt de tre foregående årene.
(3) Pålegg om revisjon kan ikke gjøres gjeldende for mer
enn tre regnskapsår.
(4) Pålegg om revisjon rettes til styret i selskapet.
(5) Selskap som får pålegg om revisjon, kan klage over
pålegget dersom det mener at det ikke har plikt eller lovlig adgang
til å etterkomme pålegget. Klagen må være skriftlig og skal settes
fram innen tre uker. Avgiftsmyndighetene kan bestemme at pålegget
ikke skal settes i kraft før klagen er avgjort.
(6) Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om pålegg om revisjon.
§ 16-9 Politiets bistandsplikt
Politiet skal på anmodning fra avgiftsmyndighetene yte
bistand ved avgiftskontrollen. Politiet kan kreve opplysninger og
utlevering av materiale som nevnt i § 16-6.
§ 16-10 Plikt til å framvise id-kort
Dersom arbeidsgiver skal utstyre en arbeidstaker med id-kort
etter regler gitt i medhold av arbeidsmiljøloven § 4-1 syvende ledd,
kan avgiftsmyndighetene kreve at arbeidstakeren framviser id-kortet.
Ny § 16-11 skal lyde:
§ 16-11 Forskrifter
Departementet kan gi forskrifter om utfylling
og gjennomføring av dette kapittel, herunder gi bestemmelser om
hvordan opplysninger skal gis.
§ 18-2 første ledd skal lyde:
(1) Dersom beløp uriktig betegnet som merverdiavgift ikke
er oppgitt i omsetningsoppgave, jf. § 15-1 femte ledd, eller
i melding, jf. § 15-11 annet ledd, kan avgiftsmyndighetene fastsette
beløpet.
§ 21-1 første ledd skal lyde:
(1) Avgiftsmyndighetene kan ilegge tredjepart som ikke
har etterkommet plikten til å gi opplysninger etter kapittel 16
eller adgang til kontroll etter § 16-6, en daglig løpende tvangsmulkt
fram til oppfyllelse skjer.
§ 21-1 annet ledd første punktum skal lyde:
Avgiftsmyndighetene kan ilegge den som ikke har etterkommet
pålegg om bokføring etter § 16-7 innen den fastsatte fristen, en
daglig løpende tvangsmulkt fram til utbedring skjer.
§ 21-4 annet ledd første punktum skal lyde:
Den som forsettlig unnlater å registrere seg i Merverdiavgiftsregisteret
etter kapittel 2 og 14, eller overtrer bestemmelsene i kapittel
15 eller 16 om opplysningsplikt og kontroll, straffes med bøter
eller fengsel inntil tre måneder.
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer. Endringene under
del VII trer likevel i kraft straks.
Dag Terje Andersen |
president |