I Stortingets møte 11. juni 2012 ble det gjort slikt
I lov 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart gjøres følgende
endringer:
§ 2-2 skal lyde:
§ 2-2 Krav til nasjonalitet
Luftfart innenfor norsk område kan bare foretas med fartøy
som har:
1. norsk nasjonalitet,
2. fremmed nasjonalitet som i henhold til denne
loven eller forskrift gitt med hjemmel i denne loven skal likestilles
med norsk nasjonalitet,
3. nasjonalitet i fremmed stat som har sluttet overenskomst
med Norge om rett til slik fart eller
4. særskilt tillatelse av luftfartsmyndigheten.
Tillatelsen som nevnt i første ledd nr. 4 gis
i tilfelle på slike vilkår som i det enkelte tilfelle finnes påkrevd
for å sikre at luftfarten foregår på en betryggende måte eller som
for øvrig finnes nødvendig av allmenne hensyn. Tillatelsen kan når
som helst tilbakekalles.
§ 4-10 første og annet ledd skal lyde:
Departementet kan bestemme at bygging av luftfartøy, fremstilling
av tilbehør og reservedeler og utføring av nærmere angitt vedlikeholds-,
reparasjons- og endringsarbeider på luftfartøy, tilbehør og reservedeler
bare kan foretas av personer med særskilt godkjenning
eller ved godkjent bedrift.
For særskilt godkjenning av personer som nevnt
i første ledd kan departementet i forskrift stille krav til vandel,
regulere hvilke typer personell som må oppfylle krav til vandel,
og hvilke vandelskrav som skal gjelde. Luftfartsmyndigheten kan
kreve ordinær, uttømmende og utvidet politiattest.
Nåværende § 4-10 annet ledd blir nytt tredje ledd.
Ny § 4-11 skal lyde:
§ 4-11 Alkoholpåvirkning mv.
Departementet kan bestemme i forskrift at
§§ 6-11, 6-12 og 6-13 skal gjelde tilsvarende for den som har oppgaver
av betydning for sikkerheten i forbindelse med bygging av luftfartøy,
fremstilling av tilbehør og reservedeler og utføring av
vedlikeholds-, reparasjons- og endringsarbeider på luftfartøy,
tilbehør og reservedeler.
Departementet kan ved forskrift presisere hvilke typer
personell som omfattes av første ledd.
§ 5-3 nytt annet ledd skal lyde:
Luftfartsmyndigheten kan kreve ordinær, uttømmende
og utvidet politiattest ved vurdering av søknad om luftfartssertifikat
for tjenestegjørende om bord i luftfartøy.
§ 5-6 annet ledd skal lyde:
Sertifikatet skal tilbakekalles for minst ett år dersom
innehaveren blir ilagt straff for å ha gjort tjeneste ombord påvirket
av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel.
Det samme gjelder ved overtredelse av bestemmelsen i §
6-12 tredje ledd. Er han tidligere i de siste fem år ilagt
straff for én av de nevnte overtredelser, skal sertifikatet tilbakekalles
for alltid.
§ 6-11 skal lyde:
§ 6-11 Alkoholpåvirkning mv.
Ingen må gjøre eller forsøke å gjøre tjeneste
om bord når han eller hun er påvirket av alkohol eller annet berusende
eller bedøvende middel, eller når sykdom, legemidler, tretthet eller
lignende årsak gjør vedkommende uskikket til å utføre tjenesten
på en betryggende måte.
Som påvirket av alkohol anses i alle tilfelle
den som har
1. en alkoholkonsentrasjon i blodet som
er større enn 0,2 promille, eller en alkoholmengde i kroppen som
kan føre til så stor alkoholkonsentrasjon i blodet, eller
2. en større alkoholkonsentrasjon i utåndingsluft enn
0,1 milligram per liter luft.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om når en person i alle tilfelle må anses som påvirket av annet
berusende eller bedøvende middel enn alkohol.
En person skal ikke regnes som påvirket dersom vedkommende
har brukt legemiddel i tråd med de krav som er knyttet til sertifikat
gitt i medhold av denne loven kapittel V.
Villfarelse om alkoholkonsentrasjonens størrelse fritar
ikke for straff. Det samme gjelder villfarelse med hensyn til størrelsen
av konsentrasjonen av annet berusende eller bedøvende middel.
Ny § 6-12 skal lyde:
§ 6-12 Pliktmessig avhold
Den som gjør tjeneste om bord, må ikke nyte alkohol
eller ta annet berusende eller bedøvende middel i tjenestetiden.
Tjenestetiden omfatter tidsrommet fra vedkommende i henhold til
sine tjenesteplikter påbegynner utførelsen av slikt arbeid som stillingen
krever, og inntil arbeidet avsluttes.
Forbudet i første ledd gjelder også i et tidsrom
av åtte timer før tjenestetiden begynner.
Den som har gjort tjeneste om bord, må ikke nyte alkohol
eller ta annet berusende eller bedøvende middel i de første seks
timer etter tjenestetidens opphør, når han eller hun forstår eller
må forstå at det kan bli innledet politietterforskning vedrørende
hans eller hennes forhold i tjenesten. Dette gjelder ikke etter
at blodprøve eller utåndingsprøve er tatt, eller politiet har avgjort
at det ikke skal tas slik prøve.
Ny § 6-13 skal lyde:
§ 6-13 Alkotest, utåndingsprøve, blodprøve
Politiet kan ta alkotest (foreløpig blåseprøve)
og foreløpig test av om en person er påvirket av annet berusende
eller bedøvende middel, når
1. det er grunn til å tro at vedkommende
har overtrådt bestemmelsene i §§ 6-1 eller 6-12,
2. personen med eller uten egen skyld er innblandet i
en luftfartsulykke eller luftfartshendelse, eller
3. når det blir krevd som ledd i kontroll av luftfartsvirksomheten.
Dersom testresultatet eller andre forhold gir grunn
til å tro at bestemmelsene i §§ 6-11 eller 6-12 er overtrådt, kan
politiet foreta særskilt undersøkelse av om det forekommer tegn
eller symptomer på ruspåvirkning og fremstille personen for utåndingsprøve, blodprøve,
spyttprøve eller klinisk legeundersøkelse for å søke å fastslå påvirkningen.
Slik fremstilling skal i alminnelighet finne sted for den som nekter
å medvirke til alkotest eller foreløpig test av om føreren er påvirket
av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel.
Utåndingsprøve skal tas av politiet. Blodprøve
og spyttprøve kan tas av lege, sykepleier eller bioingeniør. Klinisk
legeundersøkelse foretas når det er mistanke om påvirkning av annet
middel enn alkohol eller andre særlige grunner taler for det.
Departementet kan gi nærmere forskrifter om tester
og undersøkelser som nevnt i paragrafen her.
Nåværende § 6-12 blir ny § 6-14.
Kapittel VII overskriften skal lyde:Kapittel VII. Landingsplasser, bakketjenesten, flysikringstjenester
og sikkerhetskritisk virksomhet utenfor luftfartsanlegg
§ 7-4 tredje ledd skal lyde:
Departementet fastsetter de vilkår som må oppfylles av
tjenestegjørende i flysikringstjenesten, og gi regler om sertifikat eller
autorisasjon for slik tjeneste. I forskriftene kan det
stilles krav til vandel og bestemmes hvilke vandelskrav
som skal gjelde. Luftfartsmyndigheten kan kreve
ordinær, uttømmende og utvidet politiattest.
Ny § 7-4 a skal lyde:
§ 7-4 a Alkoholpåvirkning mv.
Departementet kan i forskrift bestemme at
§§ 6-11, 6-12 og 6-13 skal gjelde tilsvarende for den som har oppgaver
av betydning for sikkerheten innen flysikringstjenesten, innen bakketjeneste
på landingsplasser, samt i ervervsmessig luftfartsforetak
og derunder arbeider med kontroll av luftfartøy i luften eller i
radiosambandstjenesten.
Departementet kan ved forskrift presisere hvilke typer
personell som omfattes av første ledd.
Ny § 7-4 b skal lyde:
§ 7-4 b Gjennomføring av konvensjonsbestemmelser om
erstatningsansvar
Kongen kan gi forskrift som gjennomfører konvensjonsbestemmelser
om erstatningsansvar for ytere av flysikringstjenester og for personer
som utfører arbeid for disse.
Regler gitt i medhold av første ledd går foran
andre norske rettsregler om erstatningsansvar.
§ 7-13 annet ledd skal lyde:
Forslaget legges ut på et høvelig sted til ettersyn for
dem saken vedkommer. Utleggingen og kunngjøringen om utleggingen
skal skje etter bestemmelsene i plan- og bygningsloven §
5-2 annet og tredje ledd.
§ 7-24 første ledd skal lyde:
Departementet kan gi forskrifter om luftfartøyers manøvrering
og opphold på landingsplasser.
§ 7-24 nytt annet ledd skal lyde:
Departementet kan gi forskrifter om personers
adgang til og ferdsel på landingsplasser og andre luftfartsanlegg.
I forskrift kan det også stilles krav til vandel og bestemmes hvilke
vandelskrav som skal gjelde. Luftfartsmyndigheten kan kreve ordinær,
uttømmende og utvidet politiattest.
§ 7-24 nåværende annet og tredje ledd blir nytt tredje og
fjerde ledd.
§ 7-25 første og annet ledd skal lyde:
Når hensynet til sikkerheten i luftfarten tilsier det, kan
kontroll av personer, reisegods, gods og øvrige gjenstander som
befinner seg på landingsplasser, andre luftfartsanlegg
eller annet anlegg for pakking eller prosessering av gjenstander
som transporteres med luftfartøy, foretas i samsvar med
forskrifter gitt av departementet.
Departementet kan gi forskrift som stiller krav
til vandel for personer som utfører oppgaver på landingsplasser
og andre luftfartsanlegg, samt personer som utfører oppgaver av
betydning for sikkerheten i luftfarten andre steder. Endelig kan
departementet gi forskrift om hvilke vandelskrav som skal gjelde.
Luftfartsmyndigheten kan kreve ordinær, uttømmende og utvidet politiattest.
§ 7-25 nåværende annet ledd blir nytt tredje ledd.
§ 7-26 fjerde ledd skal lyde:
Departementet kan ved forskrift fastsette nærmere regler
om måten tilsynet etter annet og tredje ledd skal utøves på.
§ 7-26 nåværende femte ledd oppheves. Nåværende sjette
ledd blir nytt femte ledd.
§ 8-8 nytt tredje ledd skal lyde:
Departementet kan fastsette forskrifter for luftfartsvirksomhet
som omfattes av første ledd.
§ 8-10 oppheves.
Ny § 10-41 a skal lyde:
§ 10-41 a Forskrifter om priser, andre vilkår og
opplysningsplikt
Departementet kan gi forskrift om priser og tilhørende
vilkår, om formidling av rutefart og om overbooking. Departementet
kan også gi forskrift om billettselgeres plikt til å informere om
passasjerrettigheter basert på denne loven og andre forhold som
setter billettkjøpere i stand til å danne seg en helhetlig og realistisk
oppfatning av vilkårene og muligheten for å kjøpe eventuelle tilknyttede
tjenester eller produkter.
§ 10–42 skal lyde:
§ 10-42 Gjennomføring av EØS-regler om
passasjerrettigheter
Departementet kan gi forskrift om gjennomføring av
regler om passasjerrettigheter som er tatt inn i EØS-avtalen. I forskriften kan
det bestemmes at luftfartsmyndigheten skal føre tilsyn med at reglene
følges.
Når det er rimelig grunn til mistanke om overtredelse av
regler som nevnt i første ledd kan luftfartsmyndigheten, uten hinder
av taushetsplikt, kreve av tjenesteyteren:
1. å få adgang til alle relevante dokumenter, i
enhver form, vedrørende overtredelsen,
2. å ta kopi av, eller lage utdrag fra, dokumenter som
nevnt i nr. 1,
3. å gjennomføre nødvendige kontroller på stedet,
4. at vedkommende oppfyller sine forpliktelser etter reglene
som nevnt i første ledd og stanser overtredelsen,
5. at vedkommende bekrefter sin forpliktelse til å stanse
overtredelsen, og eventuelt offentliggjør denne forpliktelsen.
Departementet kan ved forskrift fastsette nærmere regler
om måten tilsynet etter annet ledd skal utøves på.
Om nødvendig kan luftfartsmyndigheten kreve bistand fra
politiet til å gjennomføre tiltak som nevnt i annet ledd.
§ 10–43 oppheves.
§ 12-3 nytt første ledd skal lyde:
Med luftfartsulykke menes en uønsket begivenhet som inntreffer
i forbindelse med bruken av et luftfartøy, og som medfører
at noen dør eller blir alvorlig skadet, eller fartøyet blir påført
betydelig skade, og
1. som ved en bemannet flygning finner
sted i tidsrommet fra en person går om bord i fartøyet med flygning
som formål til alle har forlatt fartøyet, eller
2. som ved en ubemannet flygning finner sted i
tidsrommet fra luftfartøyet er klart til å bli satt i bevegelse
med det formål å ta av, og til det stanser opp etter landing og
det viktigste fremdriftssystemet er slått av.
§ 12-15 skal lyde:
§ 12-15 Tiltak for å fremskaffe opplysninger
Undersøkelsesmyndigheten har rett til å benytte privat
grunn og kan kreve å få undersøke og ta i besittelse fartøy, vrakrester,
dokumenter og andre ting i den utstrekning den trenger det for å
kunne utøve sitt verv. Herunder skal undersøkelsesmyndigheten ha rett
til
1. å be om og bidra til en fullstendig
obduksjon av de omkomne og til å få umiddelbar adgang til resultatene
av slike undersøkelser eller til tester av prøver som er tatt, og
2. å be om legeundersøkelse av alle personer involvert
i flyets operasjon eller å be om at det utføres tester på prøver
som er tatt av slike personer, og ha umiddelbar tilgang til resultatet
av slike undersøkelser eller tester.
Om nødvendig kan undersøkelsesmyndigheten kreve hjelp av
politiet.
§ 12-28 overskriften skal lyde:
§ 12-28 Forbud mot tilbakekall av sertifikat og
ileggelse av overtredelsesgebyr
§ 12-28 første ledd skal lyde:
Når luftfartsmyndigheten i medhold av §§ 12-9 og 12-20
mottar opplysninger om brudd på flyoperative eller flytekniske bestemmelser
som er gitt i eller i medhold av §§ 4-1, 6-2 og 9-1 i denne lov,
skal slike opplysninger ikke gi grunnlag for å tilbakekalle fra den
som har gitt opplysningene, sertifikater som er utstedt eller godkjent
av luftfartsmyndigheten, eller for å ilegge vedkommende
overtredelsesgebyr med hjemmel i § 13 a-5.
§ 13–4 oppheves.
§ 13–4a oppheves.
§ 13-6 oppheves.
§ 13-7 oppheves.
Mellom kapittel XIII og kapittel XIV skal et nytt kapittel
XIII a lyde:Kapittel XIII a Håndheving, tvangsmulkt,
overtredelsesgebyr, innkreving mv.
§ 13 a–1 Opplysningsplikt
Departementet, luftfartsmyndigheten eller andre som utfører
oppgaver på deres vegne, kan pålegge følgende personer å gi opplysninger
som er nødvendige for utføringen av deres oppgaver etter denne loven,
eller etter forskrifter og enkeltvedtak gitt i medhold av loven:
1. eier eller bruker av luftfartøy,
2. innehaver av, eller personer som utfører tjeneste eller
arbeid for
a) foretak som driver ervervsmessig luftfartsvirksomhet
som nevnt i kapittel VIII,
b) foretak som eier eller driver godkjent landingsplass
eller annet luftfartsanlegg,
c) foretak som leverer andre tjenester på lufthavner enn
de som er nevnt i bokstav b, eller andre foretak som bruker lufthavner,
d) foretak som er godkjent etter § 4-10,
e) andre foretak som driver med godkjenning etter denne
lov eller forskrift gitt med hjemmel i den, og
Departementet kan pålegge opplysningsplikt som nevnt i
første ledd i forskrift. I forskrift kan det også bestemmes at opplysningene
skal gis til utenlandsk eller internasjonal myndighet eller organisasjon
dersom dette er forenlig med § 13 a-2.
§ 13 a–2 Taushetsplikt
Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et organ som
er tildelt myndighetsoppgaver i eller i medhold av denne loven,
har taushetsplikt etter forvaltningsloven om det som de får kjennskap
til under utførelse av sitt arbeid.
Opplysninger som er taushetsbelagte etter første ledd,
kan gis videre til utenlandske og internasjonale myndigheter og
organisasjoner når dette følger av internasjonale avtaler eller
forpliktelser. Det samme gjelder når opplysningene er av vesentlig
betydning for slik myndighet eller organisasjon, og vedkommende
organ er underlagt taushetsplikt av minst samme omfang som det organet
som gir opplysningene fra seg. Bestemmelsen her gjelder ikke opplysninger
som mottas i henhold til reglene i kapittel XII.
§ 13 a–3 Pålegg om retting og endring mv.
Luftfartsmyndigheten kan gi pålegg om retting eller opphør
av forhold i strid med loven her, forskrift gitt i medhold av loven
og vedtak gjort i medhold av loven, og fastsette vilkår som må oppfylles
for at virksomheten skal være i samsvar med slike krav. I slike tilfeller
skal forvaltningslovens regler om enkeltvedtak følges.
Paragrafen her innskrenker ikke luftfartsmyndighetens myndighet
etter andre bestemmelser i loven.
§ 13 a–4 Tvangsmulkt
For å sikre at plikter, forbud, pålegg eller krav som følger
av denne loven, forskrift gitt med hjemmel i loven eller i vedtak
gjort i medhold av loven blir etterlevd, kan luftfartsmyndigheten
fastsette en løpende tvangsmulkt som betales til staten inntil forholdet
er rettet. Luftfartsmyndigheten bestemmer når tvangsmulkten skal
begynne å løpe. Luftfartsmyndigheten kan frafalle krav om påløpt
tvangsmulkt helt eller delvis.
Departementet kan ved forskrift fastsette nærmere regler
om ileggelse av tvangsmulkt, herunder at tvangsmulkt skal begynne
å løpe automatisk, eller med et nærmere fastsatt beløp, når bestemte
plikter, forbud, pålegg eller krav som nevnt i første ledd ikke etterleves.
§ 13 a–5 Overtredelsesgebyr
Luftfartsmyndigheten kan gi pålegg om et overtredelsesgebyr
til statskassen til den som:
1. har overtrådt, eller latt være å etterkomme,
§ 2-2, § 4-1 annet og tredje ledd, § 4-4 første og andre ledd, §§
4-6 eller 4-7, § 5-1 første og tredje ledd, § 5-3, § 5-5, § 5-7,
§ 5-8, § 6-1 første ledd, § 6-2, § 6-3 tredje ledd, § 6-7, § 6-10,
§ 7-1 første ledd, § 7-15 første ledd, § 7-19, § 7-25 annet
ledd, § 7-28, § 7-29 annet ledd, § 8-1 første og annet ledd, §§
8-8, 9-2, 9-5, 9-7, 10-3, 10-4, 10-5, 10-6 eller 10-8, § 10-38 a
første og annet ledd, § 10-45, § 11-2 første ledd eller § 12-31.
2. har benyttet luftfartøy til tross for at luftdyktighetsbevis
eller miljødyktighetsbevis er ugyldig eller er blitt erklært ugyldig
etter § 4-5 første eller annet ledd.
3. anlegger, driver eller innehar landingsplass uten konsesjon
som nevnt i § 7-5 første ledd eller i strid med konsesjon som nevnt
i § 7-7 dersom denne inneholder bestemmelser som har som formål
å redusere støy eller regulere trafikkomfanget.
4. driver landingsplass uten eller i strid med kravene
til teknisk og operativ godkjenning som nevnt i § 7-11 første, tredje
og femte ledd.
5. bruker opplysninger i strid med §§ 12-10 eller 12-11.
6. har overtrådt, eller latt være å etterkomme vedtak truffet
med hjemmel i, forskrift gitt i medhold av § 4-1 annet ledd, § 4-10,
§ 5-1 annet ledd, § 5-3, § 5-4 første ledd, §§ 6-2, 6-12, 7-1
eller 7-3, § 7-4 - herunder for brudd på nasjonal ytelsesplan etter
reglene om et felles europeisk luftrom, § 7-5 fjerde ledd,
§§ 7-11 eller 7-22, § 7-24 første ledd, §§ 7-25, 7-29, 8-8, 8-9,
8-10, 9-1 eller 9-2, § 9-3 annet ledd, §§ 9-4, 9-5, 9-7, 10-41 a,
10-42, 10-45, 12-9, 13-3, 13-4 eller 15-2 dersom det er bestemt
i vedkommende forskrift at overtredelsen skal kunne sanksjoneres
etter paragrafen her.
7. har overtrådt, eller latt være å etterkomme vedtak truffet
med hjemmel i, forskrift gitt i medhold av § 16-1 dersom disse omhandler
tidsluker (slots), markedsadgang for lufthavntjenester, driftstillatelser
(lisenser), leieavtaler for luftfartøy, retten til å etablere og
drive flyruter, krav til informasjon og likebehandling ved salg
av flybilletter, reglene om krav til å opplyse passasjerene om identiteten
til det flyselskapet som utfører en transport eller reglene om et
felles europeisk luftrom dersom det er nødvendig for å gjennomføre EØS-avtalen
og det er bestemt i vedkommende forskrift at overtredelsen skal
kunne sanksjoneres etter paragrafen her.
8. har overtrådt, eller latt være å etterkomme, vedtak
fattet i medhold av § 4-3, § 7-5 første ledd, §§ 7-6 eller 7-7,
§ 7-11 tredje ledd, § 7-15 første ledd, § 9-3 første ledd eller
§ 13-1.
9. har overtrådt, eller latt være å etterkomme, krav eller
pålegg under tilsyn, besiktigelse eller undersøkelse som nevnt i
§ 4-2, 4-8 eller 5-2, § 5-8 annet ledd, § 7-2, § 7-26 tredje ledd,
§ 7-27 annet og tredje ledd, § 9-8, 10-42 annet ledd og § 13 a-3.
10. har latt være å etterkomme pålegg om å gi opplysninger
i medhold av § 7-26, § 7-27 annet og tredje ledd, §§ 9-8 eller 12-16,
§ 13 a-1, eller som gir uriktige opplysninger som svar på slikt
pålegg.
Fysiske personer kan bare ilegges overtredelsesgebyr for
forsettlige eller uaktsomme overtredelser. Et foretak kan ikke ilegges
overtredelsesgebyr dersom overtredelsen skyldes forhold utenfor
foretakets kontroll.
Ved vurderingen av om overtredelsesgebyr skal ilegges,
og ved utmålingen, skal det særlig legges vekt på
a) hvor alvorlig overtredelsen har krenket de
interesser loven verner,
b) graden av skyld,
c) om overtrederen ved retningslinjer, instruksjon, opplæring,
kontroll eller andre tiltak kunne ha forebygget overtredelsen,
d) om overtredelsen er begått for å fremme overtrederens
interesser,
e) om overtrederen har hatt eller kunne ha oppnådd noen
fordel ved overtredelsen,
f) om det foreligger gjentakelse,
g) om andre reaksjoner som følge av overtredelsen blir
ilagt overtrederen eller noen som har handlet på vegne av denne,
blant annet om noen enkeltperson er blitt ilagt straff,
h) overtrederens økonomiske evne, og
i) om ileggelse av overtredelsesgebyr vil kunne skape frykt
for negative konsekvenser av å gi opplysninger som skal brukes til
ulykkesforebyggende arbeid til offentlige myndighet eller til selskapsinterne
rapporteringsordninger.
Overtredelsesgebyret forfaller til betaling to måneder
etter at vedtaket fattes. Luftfartstilsynet kan i særlige tilfeller
frafalle ilagt overtredelsesgebyr. Dersom overtrederen går til søksmål
mot staten for å prøve vedtaket, suspenderes tvangskraften. Retten
kan prøve alle sider av saken.
Adgangen til å ilegge gebyr foreldes etter 5 år. Fristen
avbrytes når luftfartsmyndigheten meddeler den mulige overtrederen
at vedkommende er mistenkt for overtredelse som nevnt i første ledd.
Departementet kan gi forskrift om utmåling av overtredelsesgebyr.
§ 13 a-6 Myndighet lagt til EFTAs overvåkningsorgan
EFTAs overvåkningsorgan og EFTA-domstolen kan ilegge foretak,
sammenslutninger av foretak eller fysiske personer økonomiske reaksjoner
som nevnt i artikkel 25 i forordning (EF) nr. 216/2008 av 20. februar
2008 om felles regler for sivil luftfart og om opprettelse av et
europeisk byrå for flysikkerhet, og om opphevelse av rådsdirektiv
91/670/EØF, forordning (EF) nr. 1592/2002 og direktiv 2004/36/EF
slik denne er tatt inn i EØS-avtalen vedlegg XIII, kapittel VI, punkt
66n.
Departementet kan gi forskrift om gjennomføring av bestemmelser
som utfyller bestemmelsen nevnt i første ledd.
§ 13 a-7 Statens regress mv.
Blir staten i henhold til internasjonal overenskomst påført
utgifter som følge av at luftfartøy brukes for norsk regning utenfor
riket, kan vedkommende departement, for så vidt ikke annet er fastsatt
i vilkår for konsesjon eller tillatelse etter kapittel VIII, kreve
utgiftene refundert av fartøyets eier eller bruker.
§ 13 a-8 Innkreving av tvangsmulkt, gebyr,
avgifter mv.
Gebyrer som fastsettes etter § 3-1 annet ledd, avgifter
etter § 7-26, gebyr etter § 13-8, endelig vedtak om tvangsmulkt
etter § 13 a-4 eller overtredelsesgebyr etter § 13 a-5 og økonomiske
reaksjoner etter § 13 a-6 er tvangsgrunnlag for utlegg. Det samme
gjelder refusjonsbeløp som staten har krav på etter denne lov.
Innkreving av krav som nevnt i første ledd kan pålegges
Statens innkrevingssentral. I så fall kan kravet innkreves ved trekk
i lønn og andre ytelser etter reglene i dekningsloven § 2-7. Innkrevingssentralen
kan også kreve inn kravene ved å stifte utleggspant for kravet dersom
panterett kan gis rettsvern ved registrering i et register eller
ved underretning til tredjeperson, jf. panteloven kapittel 5. Utleggsforretninger
kan holdes på innkrevingssentralens kontor etter tvangsfullbyrdelsesloven
§ 7-9 første ledd.
§ 14-1 skal lyde:
§ 14-1 Overtredelse av § 2-2
Dersom eieren eller brukeren av et luftfartøy som:
1. ikke er norsk,
2. ikke har fremmed nasjonalitet som nevnt i §
2-2 første ledd nr. 2 og 3, eller
3. ikke har særskilt tillatelse av luftfartsmyndigheten,
bruker fartøyet til luftfart innenfor norsk område, straffes
han med bøter eller fengsel inntil 1 år. På samme måte
straffes eieren eller brukeren av luftfartøy som overskrider vilkårene
for en gitt tillatelse som nevnt i nr. 3 ovenfor.
§ 14-12 skal lyde:
§ 14-12 Overtredelse av § 6-11 og § 6-12, jf. §§ 4-11 og 7-4
a
Den som gjør eller forsøker å gjøre tjeneste ombord i strid
med bestemmelsene i § 6-11 eller § 6-12, straffes med
bøter eller med fengsel inntil 2 år. Har noen gjort tjeneste påvirket
av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel eller har
overtrådt bestemmelsene i § 6-12 tredje ledd,
anvendes fengselsstraff, om ikke særdeles formildende omstendigheter er
til stede.
Første ledd gjelder tilsvarende for den som overtrer
forskrift gitt i medhold av § 4-11 eller § 7-4 a.
§ 14-23 tredje ledd skal lyde:
Den som overtrer forskrift gitt med hjemmel i § 8-8
tredje ledd, straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder.
§ 14-25 første ledd annet punktum skal lyde:
Det samme gjelder den som i strid med reglene i § 12-14 fjerner
eller rører luftfartøy, vrakrester eller annet etter en luftfartsulykke.
§ 14-26 skal lyde:
§ 14-26 Overtredelse av pålegg om medvirkning i ettersøknings-
eller redningstiltak mv.
Dersom noen som er pålagt å medvirke ved ettersøknings-
eller redningstiltak etter forskrifter gitt med hjemmel i §
12-6, unnlater å møte frem til tjeneste eller på annen
måte overtrer sine plikter, straffes han med bøter.
§ 14-34 skal lyde:
§ 14-34 Foreldelse
Dersom det foretas undersøkelse etter § 12-12, foreldes
adgangen til å reise straffesak tidligst etter 5 år.
§ 17-6 skal lyde:
§ 17-6 Bestemmelser som også gjelder militær
luftfart
De bestemmelser som er gitt foran i §§ 5-8, 6-11, 6-12,
6-13, §§ 7-12 til 7-22, §§ 7-24, 11-1 eller 12-1, § 12-3 første
og annet ledd, §§ 12-4 til 12-7 og § 13-1 gjelder tilsvarende for
norsk militær luftfart.
Loven trer i kraft straks. § 13 a-6 trer likevel ikke i kraft
før Kongen har bestemt det.
Overtredelsesgebyr etter § 13 a-5 kan bare ilegges for lovovertredelser
begått etter at loven trer i kraft.
Dag Terje Andersen |
president |