Skriftlig spørsmål fra Hårek Elvenes (H) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:1988 (2023-2024)
Innlevert: 06.05.2024
Sendt: 07.05.2024
Rette vedkommende: Finansministeren
Besvart: 16.05.2024 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Hårek Elvenes (H)

Spørsmål

Hårek Elvenes (H): Kan statsråden sende en tabell over årlige utgifter til forsvarsformål i årene 2005-2024, slik forsvarsformål er definert i Gul bok i tabell 4.1, og jeg ber om at beregningen baseres på regnskapstall, og at det legges frem tall i nominelle kroner og prisjustert til 2024-priser?

Begrunnelse

Statsråden har kun svart på halvparten av spørsmål nr. 1812. Finansdepartementet utarbeider hvert år tall over regnskapsførte utgifter til forsvarsformål i Gul bok, og har dataserier som strekker seg mange år tilbake i tid. Det bør være enkelt for Forsvarsdepartementet å innhente denne oversikten fra Finansdepartementet, dersom FD ikke har tallgrunnlaget selv.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: I tabell 4.1 presenteres realvekst på ulike politikkområder. I Gul bok for 2024 viser oversikten utviklingen fra 2017-2024, mens det i foregående år er presentert en utvikling fra om med fra 2009.

Oversiktene som Forsvarsdepartementet har satt opp ved besvarelse av spørsmål 1721 og 1812 inneholder alle utgiftsposter innenfor forsvarsbudsjettet (1700-serien) fra 2005 til 2024. Forsvarsdepartementet har redegjort for at oversikten avviker fra tabell 4.1 i Gul bok der bl.a. administrasjon av departementet og lånetransaksjoner er holdt utenom. Det er også korrigert for bruttoføring i Forsvarsbygg og Redningshelikoptertjenesten.

Hensikten med slike korreksjoner er å frembringe et godt sammenligningsgrunnlag for realvekstberegningene. Jeg vil tillegge at det også er korrigert for enkelte andre gjennomgående endringer i budsjettet etter 2009:
- I 2015 ble det innført en nettoføringsordning for statlig betalt merverdiavgift. Det betød at driftsbudsjettene ble justert ned for mva-utgifter når disse etter omleggingen skulle utgiftsføres på et sentralt budsjettkapittel 1633 under Finansdepartementet. For årene før 2015 er det derfor i beregningsgrunnlaget foretatt en teknisk/forholdsmessig nedjustering av driftspostene.
- Frem til og med 2014 ble refusjoner som statlige virksomheter mottar fra NAV (sykepenger, arbeidsmarkedstiltak, foreldrepenger, lærlinger) inntektsført på egne inntektsposter 16-18. Etter omlegging fra 2015 føres refusjoner til inntekt på driftsposten (nedsatt utgift). For 2014 og årene før er det i sammenligningsgrunnlaget gjort en tilsvarende nedjustering av utgiftene basert på inntektsførte refusjoner.
- I 2022 ble det gjort en endring slik at statlige virksomheter betaler pensjonspremie på eget driftsbudsjett, mens dette tidligere var håndtert sentralt under SPK. Virksomhetenes driftsbevilgninger ble økt som følge av dette og bevilgningene under SPK ble satt ned. For årene før er det derfor et teknisk forholdsmessig påslag på driftsbudsjettene for denne reformen.

Det er også relevant å nevne at Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) lå under Forsvarsdepartementet til og med 2018 før etaten ble flyttet til Justis- og beredskapsdepartementet. NSM presenteres nå sammen med justissektoren og er derfor trukket ut av forsvar for 2018 og tidligere år.

Siden det etterspørres data fra før 2009, har vi måttet gjøre tilsvarende justeringer for forsvarsutgiftene for disse årene. For øvrig er datasettet basert på statsregnskapstall for bevilgningsregnskapet for årene 2005–2023. For 2024 er forslag til revidert budsjett lagt til grunn. Avgrensningen mot administrasjon av forsvarsdepartementet (kap. 1700) inkluderer driftstilskuddet til NATO og innebærer at økningen på en drøy milliard kroner ikke er med i sammenligningstallene nedenfor. Den militære støtten til Ukraina på post 79 er inkludert.

Det er ingen mulighet for å benytte detaljerte prisdeflatorer (på post) for årene før 2009 og det er derfor valgt å benytte statsbudsjettdeflatoren på hele tidsserien for å presentere beløp i 2024-priser. Dette er samme metode som i forsvarsministerens svar.

Basert på dette får en følgende tabell med talloppsett for forsvarsformål for årene 2005-2024:

År Utgifter i tusen kroner nominelt Utgifter i tusen kroner 2024-priser
2005 27 692 528 54 060 562
2006 28 347 132 53 433 737
2007 30 414 241 54 705 147
2008 31 816 129 53 940 048
2009 32 172 801 52 547 681
2010 32 877 961 51 803 894
2011 33 248 192 50 552 513
2012 34 443 700 50 733 865
2013 36 075 937 51 424 581
2014 38 569 849 53 373 143
2015 39 535 918 53 466 414
2016 43 319 997 57 182 517
2017 46 995 310 60 765 123
2018 49 440 702 62 121 795
2019 53 451 797 65 200 004
2020 55 943 557 67 239 444
2021 60 707 364 70 025 941
2022 69 857 778 76 231 760
2023 77 596 039 80 853 424
2024 94 610 663 94 610 663