Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1758 (2023-2024)
Innlevert: 12.04.2024
Sendt: 15.04.2024
Besvart: 22.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Hvordan følger statsråden opp Avinor sin anbefaling om å utvide mulighetsrommet med alternative løsninger som alene, eller som del av en helhet, kan bli permanent løsning for småflyaktiviteten i Oslo-området?

Begrunnelse

Gjennom nedleggingen av Fornebu og etableringen av Gardermoen mistet småflymiljøet begge de to flyplassene som tilholdssted. I forbindelse med utbyggingen av Gardermoen som hovedflyplass, ble det forutsatt at det skulle etableres en småflyplass i Oslo-området, jf. St.prp. nr. 90 (1991–1992).
I juni 2021 vedtok Stortinget at regjeringen skal legge frem en sak for Stortinget med en plan for en permanent løsning for småflyaktiviteten i Oslo-området, og at inntil en slik plan foreligger og er realisert, må regjeringen medvirke til at dagens småflyaktivitet kan fortsette ved Kjeller flyplass, jf. Innst. 543 S (2020–2021).
I desember 2021 fikk Avinor i oppdrag å utrede hvorvidt Rygge flyplass alene, eller i kombinasjon med Rakkestad og Jarlsberg kan gi en permanent løsning for småflyaktiviteten i Oslo-området. En av anbefalingene i rapporten var å utvide mulighetsrommet med alternative løsninger som alene, eller som del av en helhet, kan bli permanent løsning for småflyaktiviteten i Oslo-området.
Småflymiljøet oppgir selv at Kjeller flyplass er det foretrukne alternativet, men peker også på Eggemoen og Gardermoen som aktuelle alternativer. Ingen av disse tre flyplassene ble i 2021 utredet som en mulig del av en permanent løsning for småflytrafikken i Oslo-området. Heller ikke alternativet med etablering av en mulig ny småflyplass inngikk ikke i oppdraget til Avinor.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg vil først og fremst vise til at jeg foreløpig har svart ut anmodningsvedtaket om permanent løsning for småflytrafikken i Oslo-området på følgende måte i Prop. 1 S (2023–2024):

«Dokumentet som ligger til grunn for vedtaket er representantforslag fra stortingsrepresentantene Sigbjørn Gjelsvik, Bengt Fasteraune og Ole André Myhrvold om en permanent løsning for småflyaktiviteten i Oslo-området og luftfartøyvernsenter på Kjeller, jf. Dokument 8:241 S (2020–2021), Innst. 543 S (2020–2021).
I Prop. 1 S (2022–2023) opplyste Samferdselsdepartementet at det tok sikte på en avklaring i rimelig tid før Kjeller etter planen skal stenge, og at departementet avventet kommunens og Riksantikvarens vedtak om henholdsvis etterbruk og vern av flyplassområdet på Kjeller. Ved behandlingen av anmodningsvedtakene tok kontroll- og konstitusjonskomiteen regjeringens oppfølging eller planer om oppfølging til etterretning, jf. Innst. 186 S (2022–2023).
Våren 2023 besluttet kommunestyret i Lillestrøm å be kommuneadministrasjonen om ytterligere utredning av beslutningsgrunnlaget i saken, herunder økonomi og sikkerhetskrav knyttet til en kombinasjonsløsning med fremtidig byutvikling og levende luftfartøyvernsenter. Departementet vil komme tilbake til saken på egnet måte.»

Lillestrøm kommune har opplyst at saken om fremtidig samfunnsutvikling på Kjeller flyplassområde forventes behandlet i kommunestyret i løpet av høsten 2024. Jeg vil, når vi har mottatt ny informasjon om kommunens vurderinger mv, komme tilbake til den videre oppfølgingen av saken.