Lise Christoffersen (A): Hva kan samferdselsministeren gjøre for å intensivere kontrollen av tunge utenlandske kjøretøyer som passerer grenseovergangene inn til Norge, når det gjelder kjøretøyenes tekniske tilstand og sjåførenes kjøreferdigheter?
Begrunnelse
Brannen i Gudvangatunnelen har aktualisert spørsmålet om bedre kontroll med utenlandske vogntog på oppdrag i Norge. Mye er gjort fra den rød-grønne regjeringens side for å få kontroll med forholdene innen transportnæringa, både når det gjelder tiltak mot sosial dumping (jf. den nye handlingsplanen mot sosial dumping, der det i samarbeid med bransjen og de ansattes organisasjoner nå skal utarbeides et eget program for transportsektoren), nye regler som begrenser såkalt kabotasje, nye regler for periodisk kjøretøykontroll, bremsekontroller mv. Det er iverksatt tiltak for kontroll med kjettinger og vinterdekk. I siste NTP er det også kommet et eget kapittel med 10 mrd. kr til vedlikehold og fornyelse av tunneler og broer, og Statens vegvesen legger nå siste hånd på verket med å legge en plan for bruken av disse pengene. Ulykker skjer ofte som en kombinasjon av flere faktorer, som menneskelig svikt, dårlig veistandard og teknisk tilstand ved kjøretøyene. Alle de nevnte tiltakene vil derfor bidra til å forebygge at ulykker skjer. Selv om dokumentasjonen, ifølge TØI, mangler, er det likevel skapt et inntrykk av at tunge utenlandske kjøretøyer er overrepresentert når det gjelder farlige situasjoner langs veiene. En hyppigere kontroll ved grenseovergangene kan være ett av flere tiltak, slik blant annet Geir A. Mo i Norges Lastebileierforbund etterlyser i dagens utgave av Drammens Tidende.