Bård Hoksrud (FrP): Det planlegges nytt løp gjennom Oslofjordtunnelen og det samme gjennom Frogntunnelen. Det bør også planlegges ny tunnel i Elgskauåstunnelen. Det er viktig at også denne planlegges med 4-felt i 2 løp. Oslofjordtunnelen har nesten daglig stengninger. Årsakene til branner og redningsaksjoner er at tunnelen har høyere stigningsprosent enn det som er kravet til nye tunneler.
Vil statsråden sørge for at tunnelen vil bygges med maksimalt 5 % stigning, i tråd med EU sitt tunneldirektiv, og at Elgskauåstunnelen bygges med 2 løp?
Begrunnelse
Grensen for ÅDT er i ferd med å passeres på hele rv 23. Selv om det er noe mindre trafikk på Hurumsiden enn Frognsiden pr. d.d. er det ventet en betydelig økning når det blir 4-felt sammenhengende fra E6 og til Verpen i Hurum. Samtidig vil en bedring av veien ved Gullhaug-Lahelle også gi økt fremkommelighet og økt trafikkmengde. Innen disse tiltakene er ferdig vil strekningen fra Verpen til Lahelle stå som en flaskehals. Innen 2019 vil uansett ÅDT for rv 23 på Hurumsiden være langt mer enn det som fremkommer av tunneldirektivet som krav om toløps tunneler. Det er fra SVV påstått at de nå også må utbedre Frogntunnelen for at den skal tilfredsstille tunneldirektivet. Frogntunnelen er 1583 meter. Elgskauåstunnelen på Hurumsiden er til sammenligning 2630 meter. Det er da rimelig å anta at også denne tunnelen vil ha behov for samme oppgradering som Frogntunnelen.
Et nytt tunnelløp i Oslofjordtunnelen vil bedre regularitet, men det vil ikke fjerne årsaken til de stadige stengninger vi opplever i tunnelen. Det er stigningsprosenten på 7 % som er hovedårsaken til at kjøretøy får tekniske problemer.
Når tunneldirektivet tilsier at alle nye tunneler skal ha maksimalt 5 % stigning må det forventes at det nye løpet planlegges med dette for øye, når det både er teknisk og geografisk mulig.
Det vil fortsatt være fullt mulig å etablere evakueringstunneler for hver 250 meter, men hver av disse evakueringstunnelene vil bli noe lengre.