Trine Skei Grande (V): Hva er status for utredningen om å innføre en sertifiseringsordning for norske lærere, og kan statsråden garantere at Stortinget blir forelagt en sak om sertifisering av lærere senest vårsesjonen 2013?
Begrunnelse
Undertegnede viser til at spørsmålet om en sertifiseringsordning for norske lærere har vært drøftet flere ganger i Stortinget de siste årene.
I St.meld. nr. 11 (2008-2009) Læreren: Rollen og utdanningen ble følgende stadfestet:
«Departementet vurderer på lengre sikt å innføre krav om sertifisering/autorisasjon/yrkesgodkjenning – heretter referert til som sertifisering – for nye lærere. Sertifisering vil være en videreføring av veiledning av nyutdannede lærere. (...) Å innføre sertifisering for nyutdannede lærere på nasjonalt nivå er en omfattende og kostnadskrevende prosess som må utredes nærmere. Departementet vil invitere sentrale samarbeidspartnere til å delta i en slik utredning.»
En samlet Kirke-, utdannings- og forskningskomite uttrykte sin støtte til en slik prosess i Innst. S. nr. 185 (2008–2009):
«Komiteen merker seg omtalen i meldingen av en mulig sertifiseringsordning for nyutdannede lærere, og viser til at flere land har en slik ordning. Komiteen er positiv til at dette utredes nærmere, og imøteser en egen sak til Stortinget om dette.«
Også ved senere anledninger har dette spørsmålet vært drøftet - bl.a. i Innst. 27 S (2010–2011), hvor regjeringspartiene står bak følgende merknad:
"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at å innføre en godkjenningsordning for norske lærere er en omfattende og kostnadskrevende prosess som departementet kommer tilbake til på et seinere tidspunkt, og mener at dette er riktig."
I likhet med øvrige partier har Venstre lenge vært positive og ønsket en norsk sertifiseringsordning for lærere - bl.a. inspirert av ordninger man har i California, Irland og Sverige. Imidlertid må en slik ordning tilpasses norske forhold. I denne forbindelse er det nødvendig med en nærmere utredning, hvor blant annet partene i skolesektoren får bidra.
I og med at en slik utredning svært lenge har vært varslet - og presumptivt vært arbeidet med i departementet - etterlyser undertegnede en konkret fremdriftsplan for når Stortinget kan bli forelagt en sak, i tråd med det en samlet Kirke, -utdannings og forskningskomite tidligere har lagt til grunn. En slik sak bør legges frem for Stortinget og ferdigbehandles senest vårsesjonen 2013.