Inga Marte Thorkildsen (SV): Over halvparten av de trafikkdrepte i forbindelse med vegarbeid de fem siste åra er myke trafikanter, ifølge Statens vegvesen.
Vil samferdselsministeren ta grep for å sikre gående og syklende bedre ved vegarbeid?
Begrunnelse
Syklister og fotgjengere er mest utsatt ved vegarbeid. Over halvparten av de trafikkdrepte i forbindelse med vegarbeid de fem siste åra er myke trafikanter, i følge Statens vegvesen. Ulykkesanalysene avdekker mangelfull tilrettelegging for gående og syklende forbi anleggsområder, farlige kryssingspunkter mellom anleggsavkjørsel, gang - og sykkelveg og anleggskjøretøy med svært redusert sikt mot myke trafikanter.
I forrige uke begynte Statens vegvesen å rive ei bru på Sørenga i Oslo i forbindelse med vegarbeidene i Bjørvika. Dette arbeidet ble satt i gang uten at syklister og fotgjengere ble gitt informasjon i form av skilting, og uten at alternative traseer ble skiltet eller tilrettelagt. Med den kunnskapen som Statens vegvesen har om konsekvensene av mangelfull tilrettelegging for syklende og gående forbi veganleggsområder, kan man lure på hvorfor slikt skjer på et veganlegg i sentrale Oslo. Dette skjer altså langs en strekning der svært mange sykler, og som inngår i hovednettet for sykkel.
På denne bakgrunn er det ønskelig å få vite om Samferdselsministeren vil ta grep slik at dette ikke skjer igjen, verken i Bjørvika eller langs andre veganlegg i regi av Statens vegvesen.