Trine Skei Grande (V): Kunnskapsdepartementet oppnevnte 24. oktober 2008 et offentlig utvalg som skal foreta en helhetlig gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne.
Hva er grunnen til at departementet ikke vektlegger den omfattende kompetansen som er bygd opp både hos lærere og skoleledere i Oslo, og ikke har oppnevnt et eneste medlem til utvalget fra Osloskolen?
Begrunnelse
Kunnskapsdepartementet oppnevnte 24.oktober 2008 et offentlig utvalg som skal foreta en helhetlig gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne. Utvalget skal levere en delinnstilling om barnehage og grunnskole mot slutten av 2009 og avlegge sin endelige innstilling innen 1. juni 2010.
Utvalget har fått et omfattende mandat. De forslagene som derfor legges frem vil derfor kunne få stor betydning innenfor et viktig arbeidsområde som handler om å gi alle med minioritetsspråklig bakgrunn et best mulig opplæringstilbud.
I Oslo kommune har den minoritetsspråklige andel av elevene gjennom mange år ligget i overkant av 35 pst. Kommunen har en rekke grunnskoler der de minoritetsspråklige elevene er i flertall. Det er heller ingen kommuner som tilnærmet har et så omfattende voksenopplæringstilbud for minoritetsspråklige som i Oslo. Oslo Voksenopplæring er i dag i særklasse når det gjelder å organisere slik opplæring.
Rett nok har flere av medlemmene i utvalget tilhørighet til Oslo. Men ingen av disse representerer den praktiske hverdagen i skolen – eller den kompetansen som finnes i Utdanningsetaten.