Borghild Tenden (V): Kan samferdselsministeren love at de kollektivreisende i Oslo og Akershus raskt vil få merke en økt satsing på kollektivtrafikk som et resultat av den økte bompengeinnkrevingen?
Begrunnelse
I høst økte takstene i bomringen rundt Oslo og det ble satt opp en ekstra bom i Vestregionen. Et viktig grunnlag for det lokalpolitiske forliket om Oslopakke 3 er at en del av bompengene skal brukes til drift av kollektivtrafikken. Folks forventninger til økt kollektivsatsing i Oslo og Akershus er store. Fredag 7. november melder Østlandssendingen at Ruter må kutte i rutetilbudet. Dette er stikk i strid med de forventningene folk har. I tillegg til dette er det som kjent store forsinkelser på jernbanen. Det er nå stor frustrasjon blant de kollektivreisende i Oslo og Akershus
I vår vedtok Stortinget at bompenger fra Oslopakke 3 skal brukes til drift av kollektivtrafikk. Dette støttet Venstre, men vi var bekymret over den sterke statlige kontrollen over bompengene. I forbindelse med behandlingen av lovforslaget foreslo Venstre at departementet burde åpne for at bompenger som benyttes til drift av kollektivtrafikken kan kanaliseres direkte til et regionalt eller lokalt administrasjonsselskap, i dette tilfellet Ruter AS. Regjeringspartiene ville ikke støtte forslaget.
Det vises til forslag i Innst. O. nr. 26 (2007-2008), jf. Ot.prp. nr. 15 (2007-2008) Om lov om endring