Svein Flåtten (H): Skillet i beregning av dokumentavgift mellom omdanning av ENK/ANS til A/S sammenlignet med de omdanningsformer hvor det etter dagens tolkning ikke ilegges dokumentavgift, savner tilstrekkelig begrunnelse i de reelle forhold som påvist i begrunnelsen for dette spørsmål.
Hva vil finansministeren gjøre for å eliminere en slik forskjellsbehandling?
Begrunnelse
Iflg. finansministerens svar på spørsmål 387, datert 13.12.07, fremgår at Finansdepartementet legger til grunn Justisdepartementets tolkning av når det skjer hjemmelsoverføring som grunnlag for vurderingen av når og om det skal betales dokumentavgift.Veileder for hva som er hjemmelsoverføring synes å være Justisdepartmentets rundskriv, senest rundskriv G-06/2005 som utvider adgangen til avgiftsfri hjemmelsoverføring i forhold til tidligere rundskriv G-37/90 og G-137/90.
Det synes imidlertid ikke å være samsvar mellom justisministerens svar til Stortinget på spørsmål nr. 1222, datert 25.09.06 og rundskriv G-06/2005. Rundskrivet gir eksempler fra lov 25. juni 1936 nr. 4 om enkelte bestemmelser angående meieriselskaper §3, lov 30.august 1991 nr. 71 om statsforetak § 55 og lov 6. juni 2003,nr. 39 om borettslag § 13-5.
Lov 25. juni 1936, nr. 4 om enkelte bestemmelser angående meieriselskaper § 3, første ledd lyder slik: "Om sammenslutning av selskaper som nevnt i § 1, gjelder bestemmelsene i aksjelovens kap.13, selv om et eller begge selskaper ikke er aksjeselskaper."
Dersom selskapene i en fusjon har forskjellig selskapsform, kan virksomheten nødvendigvis ikke fortsette i samme selskapsform for begge selskapene etter fusjonen.
Lov 30. august 1991 nr. 71 om statsforetak § 55 første ledd lyder: "En statlig virksomhet eller virksomhet som drives av et heleid statsaksjeselskap elelr statsallmennaksjeselskap, eller en del av slik virksomhet, kan som helhet overføres til et statsforetak."
Også her omtales virksomheter som, etter omdanningen til statsforetak, nødvendigvis ikke kan fortsette i samme selskapsform, for eksempel ved omdanning av statlig virksomhet til foretak.
Lov 6. juni 2003, nr. 39 om burettslag §13-5 første ledd lyder: "Aksjeselskap som har til føremål å gi aksjeeigarane leigerett eller annan bruksrett til bustad, kan omdannast til burettslag etter paragrafen her".
Ved omdanning av aksjeselskap til borettslag kan aksjeselskapet nødvendigvis ikke fortsette i samme selskapsform etter omdanningen.
Disse eksemplene viser at justiministeren i sitt svar på spørsmål nr. 1222 av 25.09.06, ikke synes å ha informert Stortinget korrekt eller i beste fall upresist.
Eksemplene fra det gjeldende rundskriv viser jo nettopp at omdanningsformer hvor det etter dagens tolkning ikke påløper dokumentavgift, ikke har tilstrekkelig begrunnelse i de reelle forhold som påberopes i forhold til det skillet mellom de eksemplifiserte typer omdanning og omdanning av ENK/ANS til A/S som praktiseres av avgiftsmyndighetene.