Bakgrunn
Private skoler eller
høyskoler som mottar statstilskudd, har ikke adgang til å hente
ut privat fortjeneste. Til tross for dette har det blitt avdekket
flere tilfeller av private skoler som har hentet ut midler som ikke
har kommet elevene til gode.
Forslagsstiller viser
til at Akademiet er det største kommersielle skolekonsernet i Norge.
I 2014 ble det avdekket at skolen hadde betalt mer enn markedspris
for tjenester fra andre selskap i samme konsern, og konsernet fikk
tilbakebetalingskrav på 12,5 mill. kroner. Utdanningsdirektoratet
måtte bruke syv årsverk samt om lag 850 000 kroner i ekstern bistand
for å rydde opp i saken. Lovbruddene som ble avdekket, resulterte
i krav om tilbakebetaling, men de førte ikke til bortfall av statsstøtte.
I 2019 avdekket tilsyn med Akademiets og Metis’ skoler at konsernet
hadde leaset ut datamaskiner til skolene fra selskaper i samme konsern
for over 7,8 mill. kroner. Til tross for at pengene skolene får
gjennom statsstøtte og skolepenger, ikke går til utdanning, mottar
de fortsatt statsstøtte til å drive skoler. Akademiet er heller
ikke alene om slike regelbrudd. Utdanningsdirektoratet avdekket
regelbrudd i ni av ti tilsyn som ble gjennomført i 2017, og rapporten
fra de tre foregående årene viser regelbrudd i alle privatskoler
som det ble gjennomført tilsyn med. Det er dyrt for det offentlige
å kontrollere disse skolene. Forslagsstiller understreker at kommersielle
aktører har profittmotiv, også når de slippes inn i en sektor som
i utgangspunktet skal være profittfri.
Det har vært en kraftig
økning av private skoler i Norge de siste årene, til tross for at
tilsyn viser at mange kommersielle skoler bryter reglene for tilskudd.
Utdanningsspeilet 2019 viser at 23 prosent av de videregående skolene
er private. Den viser videre at det er 99 flere private grunnskoler
nå enn i 2009–10. 10 000 flere barn går på private grunnskoler nå
enn for ti år siden. Forslagsstiller viser til at frislipp av private
kommersielle aktører skaper utfordringer for det offentlige skoletilbudet.
Hvis det er nedgang i antall søkere til videregående skoler i et fylke,
blir eneste alternativ å kutte i det offentlige tilbudet, fordi
dagens lovverk ikke gir mulighet for fylkespolitikerne til å redusere
antall elevplasser i de private skolene.
Forslagsstiller mener at folkevalgte
må få mulighet til å gjøre helhetlige vurderinger av hva som gir
det beste elevtilbudet. Når det er nedgang i antall elever, må kommunen
og fylket få anledning til å redusere elevplasser også på private
skoler, ikke bare på de offentlige skolene.
Forslagsstiller viser
til at det er forskjell mellom ideelt drevne skoler som tilbyr alternativ
pedagogikk, som Steinerskolen, og kommersielle aktører som har profittmotiv.
Skattepenger som er bevilget til utdanning av barn og unge, må i
sin helhet gå til formålet, og ikke til privat berikelse.