Til Stortinget
I august 2014 kom Vista Analyses omfattende evaluering av sexkjøpsloven,
bestilt av regjeringen. De konkluderer med at det totale prostitusjonsmarkedet
i Norge, både inne og ute, har gått ned med 22 pst. sammenlignet
med 2008. Hvis man sammenligner med en utvikling som ville vært
sannsynlig fra da og fram til i fjor uten lovforbud, anslås det
en reduksjon på 45 pst. Når det gjelder gatemarkedet alene, har evalueringen
mer sikre feltobservasjoner fra Oslo å bygge på, og den slår fast
at det her har vært en nedgang på 41–58 pst.
Den delen av prostitusjonsmarkedet som formidles via såkalte
hallikhjemmesider på nettet er imidlertid mer uoversiktlig. Mye
tyder på at halliker og menneskehandlere har flyttet stadig mer
av virksomheten sin dit. Men hjemmesidene deres har det ikke vært mulig
for politiet å få stengt, fordi lovhjemlene ikke har tatt høyde
for denne typen virksomhet. Politiet har appellert til teleselskapene
om at de selv må nekte å formidle hallikhjemmesider for å ivareta
intensjonen i den norske lovgivningen – men noen av de mest sentrale
ISP-ene (Internet Service Providers, som Telenor og over 100 andre)
har ikke fulgt opp dette. Hallikvirksomhet er også forbudt ved lov
i Norge.
For at det ikke lenger skulle være opp til det enkelte selskap,
tok politiet i 2012 initiativ til å utarbeide forslag til lovhjemler,
som ble sendt Justis- og beredskapsdepartementet. Regjeringen sendte
deretter i 1. halvår 2013 ut et høringsnotat hvor det ble foreslått endringer
i den gjeldende straffeloven av 1902, § 202, og tilsvarende i den
nye straffeloven av 2005, § 315, for å ramme alle former for offentliggjøring
av tilbud om, formidling av og etterspørsel etter prostitusjon.
Hensikten med representantforslaget er å følge opp dette arbeidet.
Hovedandelen av de prostituerte kvinnene er i dag av utenlandsk
opprinnelse. Annonsering på Internett er selve livsnerven til prostitusjonsmarkedet, som
regel regissert av halliker og menneskehandlere. Potensielle kunder
kan sitte hjemme og finne frem til hvilken prostituert de ønsker,
uten den risiko det innebærer å oppsøke prostitusjonsstrøk eller
bordeller. Kundene ringer telefonnummeret i annonsen, gjør avtale
og får vite adressen hvor den prostituerte betjener kundene. Det
kan således sammenliknes med tidligere tiders bordeller, hvor kunden
kom og valgte ut den prostituerte han ville ha, for så å gjøre avtalen
om kjøp av sex. Internett har imidlertid medført helt andre og større
muligheter for bakmenn og menneskehandlere til å tjene penger og
å få markedsført sexsalget. Via nettet er prostitusjon blitt mye
mer tilgjengelig.
Annonsering på nettet fremmer prostitusjon i samfunnet generelt.
Uten annonsering på nettet vil det være mye vanskeligere for kundene
å finne de prostituerte. Det å opprette, eie, drive og tjene på
denne typen nettsteder er i realiteten å tjene seg rik på å skaffe
kunder til prostitusjon i stor skala. Dersom ikke dette er «å fremme
andres prostitusjon», som straffeloven § 202, første ledd, bokstav
a, er rettet mot – så er det vanskelig å se hva annet som rammes av
denne.
På bakgrunn av en sak i Høyesterett i 2011 hvor gjeldende lovverk
ble prøvd mot to personer som hadde drevet en internettside med
annonser for prostitusjon, henvendte Oslo politidistrikt seg til
Justis- og beredskapsdepartementet i mars 2012 og gikk inn for en
lovendring. Politiet påpekte at rettstilstanden hvor en formidler
av sexannonser ikke kunne dømmes som strafferettslig ansvarlig,
muligens passet til situasjonen før Internetts tid. Økningen i menneskehandel,
endringene i prostitusjonsmarkedet og utbredelsen av Internett har
imidlertid forandret situasjonen. Internett har skapt et annonsemarked
hvor bakmenn, halliker og menneskehandlere kan annonsere for kvinnenes
prostitusjon med en spredning og utbredelse intet annet medium kan
gi.
Dagens rettstilstand medfører at det fremstår som ulogisk hva
som faktisk pr. i dag rammes av § 202 i straffeloven og hva som
ikke rammes. For eksempel følger det av praksis at det å kjøre en
prostituert til stedet hvor hun prostituerer seg vil rammes av loven, mens
det å besørge et annonsemarked for hundrevis av annonser som skaffer
mange kunder til prostitusjon, altså ikke rammes. Det fremstår også
som urimelig at personen i nevnte eksempel rammes av bestemmelsen,
selv om han ikke tjener en krone på det – mens personene som står
bak nettstedene kan tjene millioner av kroner på sin virksomhet
uten å rammes. De som driver ervervsmessig fremming av hundrevis av
personers prostitusjon gjennom annonsering for tjenestene, kan altså
gå straffrie.
Justis- og beredskapsdepartementet sendte i 2013 ut på høring
et forslag til lovendring hvor enhver form for annonsering av salg
av seksuelle tjenester omfattes av begrepet «å fremme» prostitusjon,
og gjøres straffbart. Departementet mente at straffeloven av 1902
§ 202 (tilsvarende den nye straffeloven av 2005, § 315, som trer
i kraft i oktober) bør ramme alle typer formidling av prostitusjon,
herunder publisering av prostitusjonsannonser, uavhengig av hvilke medier
som brukes. I lovforslaget ble begrepet «offentlig kunngjøring»
beskrevet som et gammelmodig uttrykk som kan virke fremmed når det
gjelder formidling av prostitusjon. Departementet foreslo derfor
å bytte ut «offentlig kunngjøring» med «offentliggjør». I høringsnotatet
ble også behovet for å øke strafferammen, som bare har vært på 6
måneder, tatt opp. Den reflekterer på ingen måte alvoret ved å drive
det som kan være omfattende hallikvirksomhet, eller endog menneskehandel,
på nett.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen foreslå
en lovendring som gjør det mulig å pålegge Internett Service Providers
å blokkere sider som bedriver hallikvirksomhet på nett, og uavhengig
av medium rammer den som offentliggjør tilbud om, formidling eller
etterspørsel av prostitusjon.
2. Stortinget ber regjeringen vurdere om strafferammen for
hallikvirksomhet, som i dag er på 6 måneder, bør økes.
18. juni 2015