Representantforslag fra stortingsrepresentantene Heikki Eidsvoll Holmås og Bård Vegar Solhjell om utbyggingen av E18 Vestkorridoren og konsekvenser for luftkvalitet og klimagassutslipp

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Den planlagte utbyggingen av E18 Vestkorridoren vil gi både mer trafikk og økte utslipp til skade for befolkningens helse og for klimaet. Det man aller minst trenger nå, er 6 nye bilfelt inn mot Oslo. Utbyggingen vil i sum kunne få 12 kjørefelt (og hele 14 kjørefelt over Ramstadsletta ved Høvik i Bærum kommune), mot 6 kjørefelt i dag. I en uttalelse 18. juni 2014 sier bystyret i Oslo at E18-prosjektet må slankes betydelig.

Stortinget har i klimaforliket og i forbindelse med behandlingen av Nasjonal transportplan (NTP) fastsatt målet om at veksten i persontransporten i storbyområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Samtidig har regjeringen Solberg i regjeringserklæringen slått fast at klimaforliket skal styrkes. Ifølge en rapport fra klima- og miljøministerens eget direktorat, Miljødirektoratet, innebærer det at samtlige tiltak fra klimaforliket må gjennomføres, i tillegg til ytterligere tiltak. Det er i dag et gap på 8 millioner tonn CO2 mellom tiltakene som er iverksatt og hvor Norge skal være i 2020 for å nå klimaforlikets målsetting, samt mål om å hindre innelåsning av store utslipp som følge av feilinvesteringer.

Økt bilkapasitet inn til Oslo vil gi økte plassproblemer og lokale miljøproblemer. Allerede i dag er luftforurensingen i byen over grenseverdiene i luftkvalitetsdirektivet for nitrogenoksider, ikke bare på enkeltdager, men også over tid. I brev av 26. mars 2014 advarer ESA regjeringen Solberg om at den vil kunne reise sak for EFTA-domstolen for brudd på luftkvalitetsdirektivet om ikke regjeringen legger fram en plan innen to måneder for å gjøre noe med den helseskadelige luftkvaliteten som finnes i flere norske byer, men særlig i Oslo. Klima- og miljøminister Tine Sundtoft har i spørretimen i Stortinget informert om at veitrafikk er hovedkilden til overskridelsene, men statsråden har ikke fremmet konkrete forslag for å nå kravene i luftkvalitetsdirektivet.

Det er ikke gjennomført noen konseptvalgutredning (KVU) for E18-utbyggingen som trolig vil kunne bli Norges største veganlegg. Prisanslagene øker for hver dag som går, og siste anslag fra Statens vegvesen er 40 mrd. kroner for utbyggingen bare i Asker og Bærum. Osloparsellen er foreløpig ikke kostnadsberegnet. Vanlig praksis er at det skal gjennomføres KVU for alle utbygginger som antas å koste minst 0,75 mrd. kroner. Mangel på KVU gjør at man mangler en reell behovsanalyse og drøfting av alternative konsept som vil gi en sikrere oppnåelse av viktige mål, bl.a. målet om at veksten i persontransport skal tas med kollektiv, sykkel og gange. Eksempelvis er det ikke vurdert om en utbygging av Oslofjordforbindelsen vil kunne gi mindre trafikk på E18.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen gjennomføre en konseptvalgutredning og fremme forslag før Stortinget tar stilling til finansieringen av utbyggingen E18 Vestkorridoren, slik at man sikrer at utbyggingsløsning er i tråd med ønsket om å bedre luftkvaliteten, kutte klimagassutslipp og ta økningen i persontransport med kollektivtransport, sykkel og gange.

20. juni 2014