Til Stortinget
Forslagsstillerne viser til den fortsatt pågående anskaffelsesprosessen
av nye redningshelikoptre. Allerede i 2002 gjorde Stortinget vedtak
om at nye helikoptre skulle kjøpes inn. Da var det forutsatt at anskaffelsen
skulle være ferdig i 2008. Fortsatt har man ikke ferdigstilt avtalen,
og det er ikke valgt hvilken leverandør som skal gjøre leveransen.
Det siste anslaget på ferdig leveranse av redningshelikoptre er nå
2023.
Sea King-flåten som nå opererer for redningstjenesten rekker
å bli 50 år før man får skiftet den ut. Dette er sterkt beklagelig,
og forslagsstillerne stiller spørsmål ved hvorvidt det fortsatt
vil være forsvarlig å fly disse maskinene videre.
I denne sammenheng vises det til bevilgningen på neste års statsbudsjett
som viser en økning i vedlikeholdsbehovet på 300 mill. kroner. Når
behovet for vedlikehold er så stort, skal det ikke mye til for at
noe går galt og at nedetiden på helikoptrene blir lang.
I slutten av oktober 2012 gikk det nesten galt da tråleren «Kamaro»
havarerte utenfor Finnmark. Ingen av de to redningshelikoptrene
som var stasjonert på Banak kunne fly, noe som gjorde at den statlige
beredskapen for Finnmarkskysten var ikke-eksisterende. Mannskapet
på tråleren ble reddet på grunn av privat helikopterkapasitet og
på tross av den manglende statlige beredskapen. Situasjonen som oppsto
da båten havarerte er ikke til å leve med, og derfor krever forslagsstillerne
at det umiddelbart iverksettes tiltak for å heve beredskapen til
et akseptabelt nivå.
Staten kan leie inn private helikopterressurser frem til nye
helikoptre leveres. Det finnes flere private aktører som drifter
moderne flåter av helikoptre til de ulike oljeinstallasjonene i
Nordsjøen. Disse kan også levere helikoptre til den norske redningstjenesten,
og materiellet de besitter har langt høyere kvalitet enn dagens
Sea King-maskiner. Forslagsstillerne mener Justisdepartementet raskt
må anmodes om å kontakte disse private selskapene med tanke på en leieavtale.
Etter forslagsstillernes mening må man nå sikre at beredskapen
høynes slik at man sikrer at hver av redningstjenestens helikopterbaser
til enhver tid har to operative helikoptre klare til innsats.
En leveranse fra private aktører som nevnt over vil også være
et godt utgangspunkt for å finne ut om private aktører kan overta
driften av noen av redningshelikopterbasene i fremtiden. En slik
deling av basene mellom offentlige og private aktører vil, etter forslagsstillernes
mening, gi et korrektiv til hvordan det offentlige driver denne
tjenesten.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen umiddelbart igangsette et arbeid med
tanke på innleie av private helikoptre for å heve helikopterberedskapen
til redningstjenesten.
20. november 2012