Til Stortinget
I dag reiser flere unge talenter innenfor musikk, dans, drama
og visuell kunst utenlands for å få kortere eller lengre skolering
i sine kunstarter, dersom de foresatte har økonomiske ressurser
til dette. I dag er det ingen ordninger som gir dem som har behov
for økonomisk stønad muligheten for å søke støtte til slike opphold.
Det er heller ikke noe formalisert samarbeid med andre land om talentutvikling
innen ulike kunstarter.
Både på nordisk og europeisk nivå eksisterer det nettverk som
kan være kimen til et nettverk for skolering av unge kulturtalenter
innen musikk, dans, drama og visuell kunst. Likevel mener forslagsstillerne at
et nettverk må være bredere enn innen disse eksisterende strukturene.
Særlig innen scenekunst har det i lang tid vært tradisjoner for
skolering i Russland og Ukraina. Et slikt kulturstipend må ta innover
seg at mange av de viktigste skoleringsmiljøene innen kunst eksisterer
utenfor de kulturkretsene Norge tradisjonelt har formelt kultur-
og utdanningssamarbeid med.
I videregående opplæring gir utdanningsprogram for musikk, dans
og drama og programområdet formgivning ved utdanningsprogram for
studiespesialisering, muligheten for at unge talenter skal bli skolert og
utvikle seg selv som kunstnere innen kunstarten de fordyper seg
i. Innen flere kunstarter er behovet for skolering og spesialisering,
for å kunne hevde seg nasjonalt og internasjonalt, stort også når
talentet er yngre. Enkelte kulturskoler og kulturorganisasjoner har
egne talentprogrammer for å sikre denne utviklingen. Samtidig finansierer
stadig flere foresatte opplæring og skolering i utlandet i kortere
og lengre perioder for sine barn. Dette er avhengig av de foresattes
mulighet til å finansiere slike opphold. Forslagsstillerne mener
det er et mål for norsk kulturpolitikk å dyrke frem talentene. Da
er det viktig å sikre at økonomiske og sosiale kår ikke hindrer
skolering og stimulering av unge talenter.
Forslagsstillerne mener internasjonalisering i kulturlivet og
utdanning av norske kunstnere i utlandet har en verdi i seg selv.
Det å hente inn impulser fra andre skoler, nasjoner og tradisjoner
er med på å berike og videreutvikle norsk kulturliv. Derfor er det like
viktig å sikre at norske kulturtalenter får opplæring fra kvalitetssikrede
skoler, organisasjoner og institusjoner i utlandet som å sikre tilsvarende
tilbud innenlands. Forslagsstillerne mener derfor det er nødvendig
å sikre et mer systematisert samarbeid mellom norsk kulturliv og
fremstående fagmiljøer i utlandet om skolering av unge kulturtalenter.
Det er, etter forslagsstillernes syn, nødvendig med en ordning
som kvalitetssikrer den skoleringen det offentlige skal medfinansiere.
Kunstnerorganisasjonene, kunsthøgskolene og andre nasjoners godkjenningsordninger
bør være med i vurderingene av hvilke utdanninger og skoleringsopplegg
som skal godkjennes. Det må også tas høyde for at det etableres
nye skoleringstilbud innen nye kunstneriske disipliner og i nasjoner
Norge ikke tidligere har hatt utstrakt formell kulturutveksling
med.
En stipendordning for unge kulturtalenter bør dekke hele eller
deler av kostnadene til selve opplæringen, opphold og diett/reise.
Ordningen kan organiseres gjennom Statens lånekasse for utdanning, Norsk
kulturråd eller andre organisasjoner/institusjoner innen internasjonalisering,
kunst eller utdanning. Forslagsstillerne ser for seg en ordning
etter søknad der foresattes inntekt, en spredning på ulike kunstarter
og uttrykk, samt dokumentasjon av søkernes talent, gjennom attester,
er blant kriteriene.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om etablering av et
ungdomsstipend for unge kulturtalenter i skolepliktig alder innen
musikk, dans, drama og visuell kunst.
24. april 2012