Til Stortinget
Norge er helt avhengig av yrkessjåfører og andre transportarbeidere
for at samfunnet skal fungere. Forslagsstillerne fremmer i dette
representantforslaget forslag om enkle grep som kan bedre yrkessjåførenes
arbeidssituasjon.
Nesten alle yrkessjåfører som kjører lastebil over 3 500 kg og
busser registrert for flere enn 12 personer må forholde seg til
kjøre- og hviletidsbestemmelser. Disse spesifiserer blant annet
at det etter en maksimal kjøretid på 4,5 timer skal tas pause på
45 minutter. Yrkessjåførene er derfor helt avhengig av at det er
et tilstrekkelig antall hvileplasser tilpasset deres behov.
En konsekvens av at man i Norge nesten utelukkende bygger svært
korte veiparseller, er at døgnhvileplasser for yrkessjåfører fjernes
fra nye veiprosjekter når det er budsjettoverskridelser. Det er
derfor et stort behov for flere døgnhvileplasser langs det norske
veinettet, og behovet er størst rundt de store byene der tomtekostnadene
er størst. Mangelen på slike døgnhvileplasser har ført til at yrkessjåfører
har brukt Statens vegvesens kontrollplasser som hvileplasser. Forslagsstillerne
ønsker å satse på riksveiene og bygge et nasjonalt motorveinett
mellom de største byene, blant annet E18/E39 Oslo–Kristiansand–Stavanger og
E6 Oslo–Trondheim–Steinkjer. Dette ville gjort det mulig med en
mer helhetlig tilnærming og planlegging av døgnhvileplasser for
yrkessjåfører i forbindelse med de enkelte veiprosjektene. Med regjeringens
politikk der man kun bygger korte parseller om gangen, er det imidlertid
behov for en helhetlig og overordnet plan for døgnhvileplasser basert
på konkrete behov uavhengig av eksisterende utbyggingsprosjekter
på veinettet.
LABEL er et EU-prosjekt knyttet til sertifisering av hvileplasser
for lastebiler og trailere, der hver enkelt hvileplass får mellom
1 og 5 stjerner for servicenivå, og mellom 1 og 5 låser for sikkerhetsnivå.
For å få tre stjerner må for eksempel hvileplassen ha dusjer, butikk
og drivstoff, og for å få fem stjerner kreves blant annet restaurant.
Prosjektet har tatt for seg 71 hvileplasser i Europa, men har ikke
sett på noen hvileplasser i Norge. Det hadde vært en stor fordel om
Norge ble en del av dette systemet. Statens vegvesens håndbok 279
oppsummerer hva som må være på plass for at en hvileplass kan få
godkjenning som døgnhvileplass med skilt og oppføring i Nasjonal vegdatabank.
I hele Norge finnes det kun 10 godkjente døgnhvileplasser – alle
på Vest- eller Østlandet. Ifølge håndbok 279 bør avstanden mellom
døgnhvileplasser ikke være over 2 1/2 times kjøretid.
Veien er arbeidsplassen for svært mange mennesker i Norge, og
dette er noe myndighetene burde ta på alvor. Trafikksikkerhet er
et samspill mellom veistandard, bilist og bilens tekniske stand.
Det finnes en rekke lover, forskrifter og sanksjonsmuligheter knyttet
til trafikanten og kjøretøyet, blant annet vegtrafikkloven og kjøretøyforskriften.
Politiet bidrar til at bilene på norske veier har god teknisk stand,
ved at de avskilter biler som for eksempel ikke oppfyller kravene
til kjørelys og bremser. Politiet bidrar også til å fjerne trafikkfarlige
bilister fra veiene, ved at de fratar uansvarlige bilister førerkortet.
Ved mindre alvorlige tilfeller har politiet anledning til å gi bøter, både
når det gjelder bilistfeil og feil ved kjøretøyet. Politiet har
altså sanksjonsmuligheter overfor dårlige bilister og dårlige biler,
men det finnes ingen tilsvarende sanksjonsmuligheter dersom det
er veien som skaper de trafikkfarlige situasjonene. Dette er betenkelig,
når vi vet at dårlige veier bidrar til en stor andel av dødsulykkene.
Forslagsstillerne vil opprette et selvstendig transporttilsyn
felles for alle transportformene som i ytterste konsekvens skal
kunne stenge farlige veier og bøtelegge veiholder, og har gjentatte
ganger fremmet forslag om dette, blant annet i Representantforslag
2 S (2010–2011).
Regjeringspartiene Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet har svart på dette ved å opprette et veitilsyn
underlagt vegdirektøren og Statens vegvesen. Denne organisatoriske
plasseringen gjør at det kan stilles spørsmål ved tilsynets uavhengighet.
I svar på spørsmål nr. 226 fra finanskomiteen/Fremskrittspartiets
fraksjon av 7. oktober 2011 til statsbudsjettet for 2012, kommer
det frem at et helt uavhengig og frittstående vegtilsyn vil ha driftsutgifter
på om lag 40 mill. kroner, og at det i tillegg kommer etableringskostnader.
Tilsynet underlagt vegdirektøren står oppført med 11,2 mill. kroner
i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2012.
Fremskrittspartiets forslag om et felles transporttilsyn for
alle transportformene er billigere enn et separat veitilsyn, uten
å gå på akkord med tilsynets uavhengighet. Dette er fordi man ved
et felles transporttilsyn vil få et fagmiljø der man kan benytte kompetanse
på tvers av transportområdene. Et slikt tilsyn vil for eksempel
inkludere Jernbanetilsynet og Luftfartstilsynet. Forslagsstillerne
vil i den forbindelse vise til at det fremmes følgende forslag i
Innst. 2 S (2011–2012), jf. Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett
for 2012:
«Stortinget ber Regjeringen slå sammen de ulike transporttilsynene
til et Statens Transporttilsyn som skal ha totalansvar for tilsyn
og kontroll innenfor samferdselssektoren.»
Det kommer mange direktiver fra EU som Norge må innføre, men
Norge og hvert enkelt medlemsland har ofte ganske stor frihet i
forhold til hvordan man ønsker å implementere direktivene i nasjonal
rett. Dessverre ser det ut som at regjeringen tenderer mot å velge
en strengest mulig fortolkning av direktiver innenfor transport,
slik at norske yrkessjåfører rammes hardere enn yrkessjåfører i
andre land.
Regjeringen har innført krav om periodisk etterutdanning av yrkessjåfører
hvert femte år, i henhold til EUs sjåførdirektiv 2003/59/EF om nye
utdanningskrav for yrkessjåfører. Da Stortinget behandlet EU-direktivet
i Innst. S nr. 140 (2006–2007), gikk Fremskrittspartiet inn for
en komprimert variant slik at sjåførene og transportselskapene ikke
skulle bli påført unødvendig høye kostnader sammenlignet med utenlandske
konkurrenter. Regjeringspartiene Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet gikk derimot inn for en opplæringsmodell som har forverret
rekruttering til bransjen.
I henhold til EUs tredje førerkortdirektiv (2006/126/EF) skal
førerkort for personbiler, motorsykler og andre lette førerkortklasser
fornyes hvert 10. eller 15. år frem til fylte 70 eller 75 år. Administrativ
gyldighet vil si at det er selve kortet (dokumentasjonen for førerretten)
som har en bestemt gyldighetsperiode. Regjeringspartiene Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet valgte den strengeste fortolkningen
da Stortinget behandlet saken i Innst. 176 L (2010–2011), dvs. fornyelse
hvert tiende år. Fremskrittspartiet ønsket derimot 15 års administrativ
gyldighet i tråd med direktivets maksimum for lette førerkortklasser
slik Tyskland, Polen og Finland hadde valgt å gjøre. Dette vil gi
lavere kostnader enn fornyelse hvert 10. år slik regjeringen legger
opp til.
Dagens ordning for prikkbelastning gjør at små feil får uforholdsmessig
store følger for sjåførene. Ved åtte prikker mister man sertifikatet.
I dagens system slettes prikker etter 3 år, uavhengig av hvor langt man
kjører i året. For en yrkessjåfør vil prikker ikke slettes før etter
flere hundre tusen kilometers kjøring. Det er ikke prikkbelastning,
økte bøter eller strengere regler som gir økt trafikksikkerhet,
men nyere biler og bedre veier. Regjeringspartiene Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet skjerpet imidlertid prikkbelastningsordningen
fra 1. juli 2011 slik at sjåfører risikerer å få fire ganger så
mange prikker i førerkortet for fartsovertredelser som før. Prikkbelastningen
kommer i tillegg til bot.
En lastebilsjåfør som er involvert i en trafikkulykke, kan med
dagens regelverk risikere å miste førerkortet permanent både for
lastebil og personbil. Politiet inndrar nemlig i mange tilfeller
førerkortet mens etterforskningen pågår, og det kan være vanskelig
å få tilbake. Etter § 33 i vegtrafikkloven kan folk miste retten
til å kjøre førerkortpliktig motorvogn for en bestemt tid eller
for alltid, dersom hensynet til trafikksikkerheten og/eller såkalt
allmenne hensyn ellers krever det. Dersom meget tungtveiende grunner taler
for det, kan perioden, ifølge § 40, forkortes selv om minstetiden
ikke er utløpt. Bestemmelsen finner man igjen i tapsforskriften
§ 9-1. Med dagens praktisering av lov og regelverket så innebærer
dette at en yrkessjåfør som aldri før ulykken hadde vært involvert
i en ulykke, og som heller ikke i tiden etter ulykken har vært involvert,
plutselig risikerer å bli fradømt førerretten av såkalte allmennpreventive
hensyn. Stortingsrepresentant Bård Hoksrud tok opp denne problemstillingen
med justisminister Knut Storberget i skriftlig spørsmål, jf. Dokument
nr. 15:945 (2009–2010), og fikk til svar 8. april 2010 at det bør
høstes mer erfaring med praksisen før det eventuelt tas initiativ
til en mer omfattende lovendring på dette området. Dette er nå ett
og et halvt år siden.
Utenlandske trailere er hver eneste vinter involvert i ulykker
på norske veier, både fordi trailerne ikke er utstyrt for vinterføre
og fordi mange sjåfører har liten erfaring med kjøring vinterstid.
Det er positivt for norsk økonomi at utenlandske aktører får levere
varer i Norge uten kostbar omlasting, men noe må gjøres med sikkerheten.
Representantene fra Fremskrittspartiet fremmet derfor 9. februar
2011 Representantforslag 84 S (2010–2011) om å vintersikre utenlandske
trailere på norske veier. De konkrete forslagene lød som følger:
«Stortinget ber regjeringen legge frem konkrete forslag om
økt sikkerhet ved vinterkjøring med norske og spesielt utenlandske
trailere på norske veier, herunder krav om mønsterdybde, forbud
mot enkelte typer vogntog ved utsatte fjelloverganger, et strengere
strafferegime spesielt for utenlandske sjåfører og bruk av trailerkolonner
på utsatte veier.»
«Stortinget ber regjeringen intensivere kontroller av grenseoverganger
og fergeankomster der man nedlegger bruksforbud etter vegtrafikkloven
hvis kjøretøy ikke er egnet til å kjøre på vinterføre, samt sørge
for at det blir utarbeidet og lagt ut enkelt informasjonsmateriell
på ferger og grenseoverganger om hvordan vintertrafikk avvikles
i Norge, om kolonnekjøring, kjettingbruk osv.»
Forslagene fikk dessverre kun Fremskrittspartiets egne stemmer
da Stortinget behandlet saken 14. april 2011.
Utenlandske bilister er en utfordring for norske bomselskaper,
blant annet fordi myndighetene i europeiske land som Polen, Tyskland,
Sveits og Litauen ikke engang utleverer navn og adresse knyttet
til bilskilter. Innkreving kan også bli svært dyrt, selv i saker
der man har navn og adresse. Dette gjør at ikke-nordiske transportører
kan få en konkurransefordel i Norge ved at de slipper bompenger.
Norske myndigheter har motsatt politikk, og man kan til og med få utlevert
navnet på kjøretøyeieren ved å sende en sms med registreringsnummeret
til Statens vegvesen. Denne muligheten er noe for eksempel utenlandske innbruddsbander
kan benytte seg av ved å notere registreringsnumrene til norske
barnefamilier på bilferie i Europa. Transport- og kommunikasjonskomiteen
behandlet problemstillingen knyttet til bompenger for utenlandske
biler i Innst. 110 S (2010–2011), og det kom i statsrådens svar
til saken frem at Samferdselsdepartementet i brev 14. september
2010 ba Statens vegvesen umiddelbart sette i gang arbeidet med å
innføre obligatorisk brikke med sikte på en raskest mulig implementering
av ordningen. Det har, så vidt forslagsstillerne vet, fortsatt ikke
skjedd noe i denne saken. Forslagsstillerne har som utgangspunkt
at bompengeinnkreving er en unødvendig og dyr måte å finansiere
veiprosjekter på, men mener samtidig at det bør legges vekt på at
alle som passerer bomstasjoner, som hovedprinsipp, skal betale inntil
ordningen har blitt avviklet. Forslagsstillerne viser til at Fremskrittspartiet
fremmer forslag om å fjerne hele bompengegjelden i nysalderingen
av statsbudsjettet for 2011.
Den samme problemstillingen gjelder også fartsbøter, der det
av ovenfornevnte grunner er vanskelig å bøtelegge utlendinger. Ifølge
Samferdselsdepartementets svar på spørsmål nr. 188 fra finanskomiteen/Fremskrittspartiets
fraksjon av 7. oktober 2011, behandler EU for tiden et forslag om
grenseoverskridende informasjonsutveksling av trafikkovertredelser
(COM (2008) 151 final). Forslaget oppfattes, ifølge svaret fra departementet,
ikke som EØS-relevant, og en eventuell egen tilknytning må vurderes
om, eller når, endelig forslag blir vedtatt.
Norge har særegne avgiftstekniske regler for hva som kan registreres
som varebiler, og som derved kan få vesentlig lavere avgifter. De
to viktigste særnorske kravene til hva som kan regnes som varebil
er at det er en fastmontert beskyttelsesvegg mellom fører-/passasjerrom
og godsrom, og at godsrommet skal kunne romme en tenkt, rettvinklet
kasse med lengde 140 cm, bredde 90 cm og høyde 105 cm. Dette omtales
gjernes som «statskassen». EU har andre regler, og i forordning
(EU) nr. 678/2011 av 14. juli 2011 finner man i bilag II punkt 3.8.3.1
krav for kjøretøyklassifisering N1 lett varebil. Disse kravene innebærer
blant annet at en lett varebil med lukket karosseri må ha en minstehøyde
på lasteåpningen på minst 800 millimeter, en flate på lasteåpningen
på minst 12 800 kvadratcentimeter (for eksempel 114 x 113 cm), og
at lastearealets minstelengde skal være på minst 40 pst. av akselavstanden.
EU er et stort marked for varebiler, og produsentene forholder seg derfor
til EUs definisjoner når de utvikler bilmodeller. Norge er et lite
marked, og produsentene tar derfor ikke hensyn til de særnorske
avgiftstekniske kravene i sin produktutvikling. Derfor blir enkelte
eksisterende bilmodeller bygget om for å passe det norske regelverket,
istedenfor at de kommer ferdig tilpasset fra fabrikk.
De særnorske kravene til hva som kan regnes som varebil får konsekvenser
for norske yrkessjåfører. Kravene betyr blant annet at norske varebileiere
og varebilsjåfører ikke får lov til å flytte fremveggen lenger bakover
i bilen for å få bedre plass i fører- og passasjersetet, noe som
betyr at man for en del varebiler må være liten av vekst for å kunne
være yrkessjåfør. De særnorske kravene betyr også at enkelte små
og miljøvennlige varebiler tilpasset EUs regelverk, må registreres
som personbil i Norge. Dette gjelder blant annet Peugeot Bipper
og Citroën Nemo. Forslagsstillerne fra Fremskrittspartiet tok opp
dette i Representantforslag 94 S (2009–2010) om godkjenningsordning
for ombygde og amatørbygde kjøretøy.
Forslagsstillerne har som utgangspunkt at Norge vil være tjent
med at Norge i større grad forholdt seg til samme regelverk som
bilprodusentene, med samsvar mellom typegodkjenning og avgiftsklasser,
slik at man slapp kostbare ombygginger. I svar på spørsmål nr. 557
fra Fremskrittspartiets representanter til statsbudsjettet for 2012,
kommer det frem at dette kan føre til et stort provenytap. Forslagsstillerne
mener derfor at dette bør utredes nærmere.
Forslagsstillerne mener det er på høy tid at hensynet til yrkessjåførene
inngår i de vurderingene man gjør innenfor samferdselspolitikken
og avgiftspolitikken.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn fremme følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen legge
frem en helhetlig og overordnet plan for døgnhvileplasser på riksveinettet
tilpasset yrkessjåførenes behov.
2. Stortinget ber regjeringen utrede en komprimert variant
av den periodiske etterutdanningen av yrkessjåfører, med fokus på
å redusere kostnader og redusert tidsbruk.
3. Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om å øke
administrativ gyldighet fra 10 til 15 år for de lette førerkortklassene
AM, A1, A2, A, B, B1 og BE.
4. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å fjerne
prikkbelastning på førerkort for motorvogn og motorsykkel.
5. Stortinget ber regjeringen legge frem konkrete forslag
om økt sikkerhet ved vinterkjøring med norske, og spesielt utenlandske,
trailere på norske veier.
6. Stortinget ber regjeringen utrede konsekvensene av å
endre den avgiftstekniske definisjonen for varebiler slik at alle
kjøretøy som klassifiseres som varebil i EU etter forordning (EU)
nr. 678/2011 av 14. juli 2011, vil falle inn under den norske avgiftstekniske
varebildefinisjonen.
22. november 2011