På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber regjeringen etablere en mer balansert ledelse
av helsetjenesten gjennom
at oppdragsdokumentene og styringsdialogen skal
legge like stor vekt på konkrete målsettinger om pasientsikkerhet
og kvalitet som på økonomiske og andre styringsmessige parametre
at den årlige tilsynsmeldingen fra Statens helsetilsyn og
Pasient- og brukerombudenes landsomfattende årsrapporter omgjøres
til en stortingsmelding om kvalitet og pasientsikkerhet, etter modell
fra Datatilsynets og Personvernnemndas årsmeldinger som behandles
som stortingsmelding årlig
at Statens helsetilsyns landsomfattende tilsynsmeldinger
om ulike tema i primærhelsetjenesten skal behandles i kommunestyrene
at kvalitet, pasientsikkerhet og arbeidsmiljø skal være
faste tema i foretaksmøter og på styremøter i helseforetakene. Sykehusenes
kvalitetsutvalg skal få en tydeligere og mer aktiv rolle
II
Stortinget ber regjeringen etablere tydelige og nasjonale kvalitetssystemer
i helsetjenesten gjennom
at det må utvikles et nasjonalt system
for dokumentasjon og synliggjøring av kvalitet, læring og kvalitetsforbedring
med gode nasjonale kvalitetsindikatorer som kan brukes til styringen
av virksomheten, etter modell fra Danmark
at pasientopplevd kvalitet skal tillegges like stor vekt
som andre kvalitetsindikatorer. Det skal stilles krav til at spesialisthelsetjenesten
og fastlegene skal innhente kunnskap om pasienter og pårørendes
erfaringer og bruke dette i kvalitetsforbedringsarbeidet
at et utvalg av indikatorer på pasientopplevd kvalitet skal
offentliggjøres som grunnlag for pasientenes valg av tjenester
at det må etableres standard internkontrollsystemer i helsetjenesten.
Disse må bygge på erfaringer fra andre risikoområder, slik som luftfart,
petroleumsvirksomhet og næringsmiddelvirksomhet
at det må etableres flere medisinske kvalitetsregistre og
satses mer på bedre teknologiske løsninger som hever kvaliteten
på registrene
at alle helseforetakene skal være ISO-sertifiserte innen
2013.
III
Stortinget ber regjeringen arbeide for at det etableres en sikkerhetsfokusert
og lærende kultur i helsetjenesten gjennom
at helsetjenesten må utvikle retningslinjer
for hvordan pasienter og pårørende skal møtes etter uheldige hendelser.
Det må også være retningslinjer for hvordan helsepersonell som er
involvert, skal ivaretas
at pasienter/pårørende må gis status som part i tilsynssaker
som behandles av Helsetilsynet og dermed ha klagerett på Helsetilsynets
avgjørelser
at anmodning om vurdering av pliktbrudd også skal gjelde
systemfeil. Helsetjenesten må pålegges en plikt til tidlig etter
at en uheldig hendelse har skjedd, å informere pasienter/pårørende
om hva som har skjedd, hvorfor det skjedde og hva som gjøres for
å hindre at noe lignende skjer igjen
at meldingene underlagt meldeplikt etter spesialisthelsetjenesteloven
§ 3-3 skal gå til Statens helsetilsyn, før de går videre til Nasjonalt
kunnskapssenter for helstetjenester i anonymisert form
at det skal etableres en meldeordning for avvik for kommunehelsetjenesten
at det etableres en havarikommisjon for helsetjenesten.