Saksbehandlingen hos Sivilombudsmannen er skriftlig, og undersøkelsene
derfra baserer seg i all hovedsak på en gjennomgang av forvaltningens
saksdokumenter. Det er derfor avgjørende for en reell og effektiv
kontroll med forvaltningen at ombudsmannen har tilgang til alle
relevante saksdokumenter. Av denne grunn har Stortinget gitt ombudsmannen hjemmel
i ombudsmannsloven § 7 første ledd til å innhente fra forvaltningen
de dokumenter og opplysninger «han trenger for å kunne utføre sitt
verv». Bestemmelsen er sentral for ombudsmannens virksomhet.
Adgangen til forvaltningens dokumenter er imidlertid begrenset
i bestemmelsens annet ledd. Ved en henvisning til tvisteloven kapittel
22 begrenses ombudsmannens rett til forvaltningens saksdokumenter etter
hovedsakelig de samme regler som gjelder for bevisforbud og bevisfritak
for domstolene. Dersom loven skal leses etter sin ordlyd, vil blant
annet opplysninger undergitt lovbestemt taushetsplikt i utgangspunktet
være unntatt fra Sivilombudsmannens innsynsrett. Det samme gjelder
dokumenter som er gradert etter sikkerhetsloven eller beskyttelsesinstruksen.
I hvilken grad ombudsmannen har ubetinget rett til å få oversendt
forvaltningens interne saksdokumenter, er heller ikke åpenbart bare
ut fra ordlyden i loven.
Det er grunn til å stille spørsmål på prinsipielt grunnlag om
berettigelsen av å ha en henvisning i ombudsmannsloven til de bevisforbuds
og ‑fritaksgrunnene som gjelder for domstolenes virksomhet, all
den tid virksomhetene har en såvidt åpenbar ulik karakter.
Den viktigste forskjellen i denne sammenhengen er at dokumentbevis
som føres for de alminnelige domstolene i sivile saker, normalt
føres i åpen hovedforhandling der publikum har fri tilgang. Offentlig rettergang
er et viktig prinsipp i Norges rettstradisjon, og det gjelder strenge
regler for å føre rettssaker for lukkede dører. Publikum kan således
i normaltilfellene lett gjøre seg kjent med de dokumenter som fremlegges
som bevis i en sivil hovedforhandling. Dette medfører igjen at det
er et legitimt og saklig behov for å ha strenge regler for når og
hvordan taushetsbelagte opplysninger føres for en domstol.
Forvaltningsdokumenter som oversendes Sivilombudsmannen, blir
ikke tilgjengelig for offentligheten. Saksbehandlingen er ikke offentlig
på samme måte som en rettssak. De saksdokumenter som oversendes
fra forvaltningen, regnes ikke som Sivilombudsmannens saksdokumenter,
og dokumentene vil således heller ikke bli oversendt klager eller
undergitt offentlighet på annen måte uten forvaltningens samtykke.
Sivilombudsmannen og hans personale har dessuten en omfattende taushetsplikt
med hensyn til opplysninger som mottas i tjenesten, jf. ombudsmannsloven
§ 9 annet ledd. Denne taushetsplikten gjelder ikke bare overfor
offentligheten, men også overfor Stortinget.
Sivilombudsmannen har hittil stort sett fått tilgang på de dokumentene
som har vært ansett som nødvendige for saksbehandlingen. Dette har
imidlertid i flere saker først skjedd etter en omstendelig prosess
som har forsinket klagebehandlingen betydelig.
En vesentlig del av arbeidet forutsetter at Sivilombudsmannen
og hans medarbeidere gis tilgang på taushetsbelagt informasjon fra
forvaltningen. For taushetsplikt etter forvaltningsloven vil dette
stort sett være uproblematisk, ettersom forvaltningsloven § 13 b
første ledd nr. 4 fastslår at taushetsplikt ikke er til hinder for
at opplysningene brukes i forbindelse med «kontroll med forvaltningen».
Noe tilsvarende unntak finnes imidlertid ikke alltid i taushetspliktsbestemmelsene
i særlovgivningen, og heller ikke for graderte dokumenter.
Det er nettopp i de saker der forvaltningen arbeider i lukkede
rom – de sakene der allmennheten ikke har rett til innsyn – at sivilombudsmannskontrollen
er særlig viktig. Den lovregulering som i dag gjelder for Sivilombudsmannens
rett til forvaltningens dokumenter, er lite tilfredsstillende i
et slikt perspektiv. Den danske ombudsmannslovgivningen, som var gjenstand
for en inngående og grundig gjennomgang så sent som på 1990-tallet,
inneholder ikke noen tilsvarende begrensninger i ombudsmannens rett
til å kreve å få seg forelagt opplysninger fra forvaltningen.
Det er uheldig at ombudsmannsloven er uklar om hvilken rett Sivilombudsmannen
har til å få utlevert dokumenter fra forvaltningen, og dette skaper
tidvis problemer for saksbehandlingen. Dette innebærer et rettssikkerhetsproblem,
og det svekker tilliten til ombudsmannskontrollen. På denne bakgrunn
mener forslagsstillerne at det er behov for å oppheve ombudsmannsloven
§ 7 annet ledd.
Forslagsstillerne vil også benytte anledningen til å justere
§ 4 første ledd bokstav a til grunnlovsendringen 30. mars 2007 nr.
365 vedrørende Odelstinget, som trådte i kraft 1. oktober 2009,
samt korrigere en inkurie i § 7 tredje ledd i korttittelen for lov 13. august
1915 nr. 5 om domstolene.
Forslagsstillerne finner det videre hensiktsmessig å gi loven
en offisiell korttittel, som vil være lettere å henvise til og foreslår
«sivilombudsmannsloven».
Forslagsstillerne viser til at et utkast til forslag ble oversendt
Justisdepartementet for å få Justisdepartementets lovavdeling til
å foreta lovteknisk forhåndskontroll. Korrespondansen ligger vedlagt.