Til Stortinget
Utenlandske transportører konkurrerer i stadig større grad med
norske transportører om oppdrag på norske veier. Fra 2001 til 2008
har, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB), transportarbeidsmengden utført
av utenlandske lastebiler blitt doblet.
Konkurranse er grunnleggende bra; det gir bedre ressursutnyttelse
og skjerper aktørene til å yte best mulig. Norske transportbedrifter
står imidlertid overfor et alvorlig konkurranseproblem fordi de
ikke konkurrerer på like vilkår med utenlandske transportører. Stadig
flere utenlandske transportører transporterer norske varer uten
å betale bom- og veiavgifter.
Problemstillingen er godt kjent i resten av Europa, hvor de fleste
landene etter hvert har innført nasjonale veiavgifter også for utenlandske
transportører for å sikre sine egne transportbedrifter likere konkurransevilkår.
EU arbeider for å harmonisere effekten av disse regelverkene gjennom
en ny revidering av Eurovignette-direktivet.
Forslagsstillerne ønsker å sikre en likere konkurranse ved å
allmenngjøre veiavgiften for alle tyngre kjøretøy (over 3,5 tonn)
som kjører på norske veier. Dette foreslås innført gjennom en årlig
avgift, tilsvarende veiavgiften for norskregistrerte kjøretøy, for storbrukere
av norske veier og en tidsbegrenset avgift for sporadiske brukere
av norske veier.
Alle utenlandsregistrerte tyngre kjøretøyer foreslås pålagt å
ha en identifikasjonsbrikke eller -oblat som viser at veiavgift
er betalt og som bekrefter at transportøren har stilt bankgaranti
for eventuelle forpliktelser som sjåføren stikker fra. Brikken/oblaten utstedes
ved grenseovergangene.
Ordningen fordrer hyppige kontroller på de større grenseovergangene,
særlig i gjennomføringsfasen, samt at systemet gjør det lett å sjekke
at brikken/oblaten er gyldig.
Regjeringen bes derfor om å legge frem en sak så snart som mulig
i høstsesjonen 2010 med konkrete løsningsalternativer for innføring
av veiavgift også for utenlandskregistrerte kjøretøy over 3,5 tonn
som kjører på norske veier.
Forslagsstillerne forutsetter at konkret utarbeidelse av system
er i tråd med Eurovignette-direktivet og konkurransedirektivet.
Forslagsstillerne viser til at det finnes solid erfaring fra
flere europeiske land som har valgt ulike løsninger. To eksempler
på slike tilnærminger finner vi i Tyskland og Østerrike.
Tyskland har fra 2005 benyttet systemet Toll collect, et satellittbasert
system (GNSS) som registrerer hver kilometer tyngre kjøretøy kjører
på hovedveinettet. Hvert kjøretøy må ha en GPS-basert brikke som
blir registrert av lesere på veinettet. Systemet registrerer og
fakturerer ut fra hvor og hvor langt bilen kjører. Prisene varierer
ut fra bilens utslippskategori, og bileierne kan eventuelt forhåndskjøpe
reiserutene. Alle biler som passerer grensen til Tyskland, må stille
en betydelig bankgaranti til rådighet før innkjøring.
Østerrike har siden 2004 hatt et brikkebasert system for all
tungtransport over 3,5 tonn som kjører i landet. Brikkene er basert
på tilsvarende DSRC-teknologi som det norske AutoPass-systemet.
I Østerrike selges brikkene ved grenseovergangene.
Man ser flere eksempler på at nasjonale transportbedrifter er
i ferd med å bli utkonkurrert av utenlandske transportører som kan
prise seg lavere bl.a. fordi de ikke behøver å betale veiavgift
og fordi mange av dem unnlater å betale bomavgifter.
Tungtransporten medfører slitasje på norske veier, og det er
nødvendig at brukerne er med på å finansiere drift, vedlikehold
og investeringer i veiene. Med den store økningen som har vært de
senere årene i utenlandsk tungtrafikk på norske veier, er det nå
et problem at en stor andel kjører gratis.
Det er også et problem at norske myndigheter ikke kjenner til
eierskap for utenlandskregistrerte lastebiler, særlig fra enkelte
land. Dette gjør det vanskelig for norske myndigheter og bomselskaper
å følge opp manglende betaling ved bompasseringer og eventuelle
andre lovbrudd som begås innenfor landets grenser.
Registrering ved kjøp av betalingsbevis, samt bankgaranti, vil
kunne gjøre det enklere å følge dette opp. Dette vil også sikre
en likere konkurransesituasjon mellom norske og utenlandske transportører
og forhindre konkurransevridning.
Forslagsstillerne ser klare problemstillinger knyttet til personvern
ved den tyske løsningen. Dette systemet innebærer store administrasjonskostnader,
noe som har gjort at bl.a. Danmark har valgt bort denne løsningen.
Forslagsstillerne legger til grunn at det sannsynligvis er enklest
å gjennomføre en teknologisk løsning som allerede er tilgjengelig
i Norge.
Forslagsstillerne mener på bakgrunn av ovenstående drøftelse
at det er viktig snarest å sikre innenlandske transportaktører likere
konkurransevilkår med sine utenlandske konkurrenter. En annen viktig konsekvens
av forslaget vil være at norske myndigheter og bomselskaper lettere
kan følge opp manglende betaling og eventuelle lovbrudd som i dag
kan være vanskelig å forfølge.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak i løpet av høstsesjonen
2010 som skisserer forslag til løsning for innføring av veiavgift
også for utenlandskregistrerte kjøretøy over 3,5 tonn som kjører på
norske veier.
30. september 2010