Til Stortinget
Norge har store mineralske ressurser. Norges geologiske undersøkelse
anslo ved begynnelsen av dette tiåret verdien av norske mineraler
til 1 000 mrd. kroner. Et oppdatert anslag ville trolig vise at
verdien for malm og mineraler alene er på langt over 1 000 mrd.
kroner. Bergverksindustrien er derfor en viktig næring for å sikre
den norske velferden, og næringen vil trolig bli viktigere for Norge
i årene som kommer. Men næringen er ikke bare viktig i et samfunnsøkonomisk
perspektiv. Samfunnet er helt avhengig av tilgang på mineralske
råstoffer for å kunne opprettholde og videreutvikle et moderne samfunn.
Slike råstoffer brukes i så forskjellige produkter som mobiltelefoner,
sminke, solceller og sement mv. Næringen er en typisk distriktsnæring,
og i 2008 sysselsatte næringen 4 806 personer fordelt på 807 produksjonssteder.
Møre og Romsdal, Rogaland, Nordland og Vestfold er fylkene med flest
sysselsatte i mineralnæringen, og spesielt i kystområdene er det
mange bedrifter. Bergindustrien eksporterte for til sammen 7,2 mrd.
kroner i 2008.
Mineralnæringen omfatter store og små bedrifter som lever av
å bearbeide råstoff fra fast fjell og løsmasser, etter å ha tatt
ut mineralske råstoffer som malmer, industrimaterialer, naturstein,
pukk og grus. Europa er underforsynt av mineralske råstoffer. For byggeråstoffer
er Europa selvforsynt, men det er også her store regionale forskjeller
på tilgangen til byggeråstoffer. EU ønsker derfor å utvikle en strategi for
å utvikle egne ressurser, samt å satse på økt gjenbruk. EUs råmaterialinitiativ
ble presentert av daværende visepresident i EU, Günther Verheügen,
høsten 2008, men er et arbeid Norge ikke får delta i som ikke-medlem
av EU. Globalt sett kontrollerer Kina store markedsandeler av viktige
ressurser, og Kina har en strategi som blant annet omfatter dramatisk
å øke egen produksjon av metalliske og minerale ressurser, inngå
strategiske avtaler med andre land, kjøpe opp selskaper i andre
land og maksimalisere verdiskapingen.
I Norge ble mineralloven vedtatt i 2009. Da regjeringen Stoltenberg
la frem sitt lovforslag 20. mars 2009, ble det gitt uttrykk for
at det gjennom forslaget skulle stimuleres til økt aktivitet for
næringen, tilrettelegge for økt næringsvirksomhet og ivareta samfunnets
behov for kontroll med driften, samt sikre at driften skjer på en
bergmessig forsvarlig måte, jf. Ot.prp. nr. 43 (2008–2009). En samlet
næringskomité bemerket at næringen lenge etterlyste en slik lov, og
at arbeidet med loven har pågått i mer enn 15 år. Forslagsstillerne
mener mineralloven gir et rammeverk, men at det er viktig å bygge
videre på dette. Det er også viktig å arbeide videre med urfolksproblematikken
på en slik måte at investorer ikke avstår fra investeringer med
begrunnelse i uforutsigbarhet, og det vises i denne forbindelse
til at regjeringen Stoltenberg har varslet at de i oppfølgingen
med prosessen med Samerettsutvalget II vil vurdere behovet for endringer
i mineralloven. Forslagsstillerne mener det vil skade forutberegneligheten
dersom næringen og den berørte befolkningen ikke kan innrette seg
etter loven som nå er vedtatt. Samtidig kan det hevdes at statlig
forvaltning bør gå inn i situasjonen i Finnmark særskilt, for å
få på plass hensiktsmessige retningslinjer. Samtidig som Sametinget
har en rolle, vil det trolig være formålstjenlig med en praksis
med direkte kontaktpunkter mellom de berørte; bergindustrien, reindriftsnæringen
og grunneiere. Retningslinjene bør også vise respekt for ulikt språk
og kultur, samtidig som det legges vekt på at prosessen ikke skal trekke
ut unødvendig.
Det er også usikkerhet knyttet til hvordan sjødeponier skal håndteres
i tiden fremover, og blant annet må det raskt avklares hvem som
er ansvarlig myndighet. Forslagsstillerne mener også at for å stimulere
til økt næringsvirksomhet, og for å gjøre bergverksaktivitet mer
attraktivt, må det foretas en bred gjennomgang av rammevilkårene
for næringen, herunder om målrettede incentiver vil være formålstjenlig.
Næringen har selv pekt på at oljeindustrien har enkelte skatteincentiver
til leting som med fordel kunne overføres til bergindustrien. Næringen
har også pekt på det uheldige ved unntaket fra Skattefunn-ordningen. Forskningsrådet
har definert prosjektkriteriene slik: «Alminnelig bedriftsorientert
produktutvikling uten forskningspreg godkjennes ikke.» Enkelte typer
prosjekter er spesielt nevnt, for eksempel prosjekter som:
«har til formål å lete etter eller å påvise mineralske forekomster,
naturressurser eller lignende, med mindre det dreier seg om å utvikle
nye avanserte teknikker som kan patenteres.»
Sverige har et bransjeforskningsprosjekt rettet mot svensk mineralindustri,
som pågår i 2007–2010. Den svenske mineralindustrien er delvis i
konkurranse med den norske, og det er uheldig for den norske næringen
om Sverige gjennom sitt prosjekt lykkes i å gi den svenske næringen
konkurransedyktige vilkår. Forslagsstillerne mener det må gjøres
et aktivt arbeid for å sikre den norske næringen konkurransefortrinn, og
at det juridiske rammeverket i mineralloven bare var første steget
på veien. Det bør komme en strategi på plass som tydeliggjør de
verdier og den betydning våre mineralske ressurser har.
Næringen er i dag på mange måter prisgitt den enkelte kommunes
ressurser og enkeltpersoners engasjement. Det er grunn til å stille
spørsmål ved om konsekvensutredninger i bergverkssaker er for komplekse
for enkeltkommuner, og at Direktoratet for mineralforvaltning igjen
bør få dette ansvaret. Det er også grunn til å stille spørsmål ved
om de geologiske ressursene ivaretas for tilfeldig regionalt, da
under halvparten av fylkene har egen fylkesgeolog.
En rekke næringer, og særlig naturgitte næringer, har egne nasjonale
strategier som ser på totaliteten i næringens utfordringer og muligheter.
I en slik sammenheng kan generell infrastruktur, fremtidig kompetanse
og annet settes i sammenheng med mer bransjespesifikke utfordringer.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen legge frem en strategi om norsk bergindustri,
med konkrete forslag til hvordan næringens ressurser og muligheter
til økt aktivitet best kan nyttiggjøres på kort og lang sikt, herunder ved
bruk av virkemidler som skatt, forenkling av saksbehandling, en
synliggjøring av kompetanseforholdene i offentlig sektor og en klargjøring
av ansvarsforholdene i forvaltningen mv.
23. mars 2010