Forslagsstillerne viser til at reklame for livssyn og politiske
budskap på norsk fjernsyn p.t. er forbudt i henhold til lov om kringkasting
§ 3-1.
Forslagsstillerne er ikke enig i denne bestemmelsen. Forslagsstillerne
mener på prinsipielt grunnlag at det bør åpnes for reklame for livssyn
og politiske budskap også i fjernsynet. Etter forslagsstillernes
syn er det ingen prinsipielle forskjeller mellom denne og andre
typer reklame, og det fremstår som et paradoks å tillate én type
og forby andre typer reklame. Forslagsstillerne ser derfor ingen
grunn til at fjernsyn som medium skal skjermes for denne typen ytringer, som
må anses som en del av ytringsfriheten i et demokratisk samfunn.
Forslagsstillerne ser likevel viktigheten av at også dette området
reguleres, blant annet slik at ikke en enkelt aktør eller parti
kan kjøpe opp ett eller flere medier og på denne måten være til hinder
for ytringsfriheten.
Forslagsstillerne viser i denne forbindelse til dommen avsagt
i Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) i Strasbourg 11. desember
2008 vedrørende politisk reklame på norsk fjernsyn (TV Vest &
Rogaland Pensjonistparti v. Norge, saksnr. 21132/05). I dommen slås
det bl.a. fast at:
"The restriction which the prohibition and the imposition of
the fine entailed on the applicants' exercise of their freedom of
expression cannot therefore be regarded as having been necessary
in a democratic society, within the meaning of paragraph 2 of Article 10
for the protection the rights of others, notwithstanding the margin
of appreciation available to the national authorities. Accordingly,
there has been a violation of Article 10 of the Convention."
Forslagsstillerne har merket seg at Regjeringen har valgt å ikke
anke denne dommen, og således synes å akseptere premissene EMD legger
til grunn for sin avgjørelse. Imidlertid har Regjeringen v/statsråd Trond
Giske tilkjennegitt at det fortsatt skal være forbudt med politisk
reklame på norsk fjernsyn. Forslagsstillerne merker seg argumentasjonen
fra nevnte statsråd om at dommen ikke er til hinder for at kringkastingslovens
forbud mot reklame for livssyn og politiske budskap på fjernsyn
opprettholdes, forutsatt at det gjennomføres tiltak som også gir
mindre partier tilgang til fjernsynsmediet, og at det i St.meld.
nr. 18 (2008–2009) tas til orde for en endring i NRK-plakaten med
dette som uttalt siktemål.
Forslagsstillerne mener at en videreføring av totalforbudet i
kringkastingsloven § 3-1 ikke er i tråd med dommen fra EMD.
Videre mener forslagsstillerne at den foreslåtte endringen i
NRK-plakaten, jf. St.meld. nr. 18 (2008–2009), kan være i strid
med lov om redaksjonell fridom i media.