Bakgrunn

Forslagsstillerne viser til at reklame for livssyn og politiske budskap på norsk fjernsyn p.t. er forbudt i henhold til lov om kringkasting § 3-1.

Forslagsstillerne er ikke enig i denne bestemmelsen. Forslagsstillerne mener på prinsipielt grunnlag at det bør åpnes for reklame for livssyn og politiske budskap også i fjernsynet. Etter forslagsstillernes syn er det ingen prinsipielle forskjeller mellom denne og andre typer reklame, og det fremstår som et paradoks å tillate én type og forby andre typer reklame. Forslagsstillerne ser derfor ingen grunn til at fjernsyn som medium skal skjermes for denne typen ytringer, som må anses som en del av ytringsfriheten i et demokratisk samfunn. Forslagsstillerne ser likevel viktigheten av at også dette området reguleres, blant annet slik at ikke en enkelt aktør eller parti kan kjøpe opp ett eller flere medier og på denne måten være til hinder for ytringsfriheten.

Forslagsstillerne viser i denne forbindelse til dommen avsagt i Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) i Strasbourg 11. desember 2008 vedrørende politisk reklame på norsk fjernsyn (TV Vest & Rogaland Pensjonistparti v. Norge, saksnr. 21132/05). I dommen slås det bl.a. fast at:

"The restriction which the prohibition and the imposition of the fine entailed on the applicants' exercise of their freedom of expression cannot therefore be regarded as having been necessary in a democratic society, within the meaning of paragraph 2 of Article 10 for the protection the rights of others, notwithstanding the margin of appreciation available to the national authorities. Accordingly, there has been a violation of Article 10 of the Convention."

Forslagsstillerne har merket seg at Regjeringen har valgt å ikke anke denne dommen, og således synes å akseptere premissene EMD legger til grunn for sin avgjørelse. Imidlertid har Regjeringen v/statsråd Trond Giske tilkjennegitt at det fortsatt skal være forbudt med politisk reklame på norsk fjernsyn. Forslagsstillerne merker seg argumentasjonen fra nevnte statsråd om at dommen ikke er til hinder for at kringkastingslovens forbud mot reklame for livssyn og politiske budskap på fjernsyn opprettholdes, forutsatt at det gjennomføres tiltak som også gir mindre partier tilgang til fjernsynsmediet, og at det i St.meld. nr. 18 (2008–2009) tas til orde for en endring i NRK-plakaten med dette som uttalt siktemål.

Forslagsstillerne mener at en videreføring av totalforbudet i kringkastingsloven § 3-1 ikke er i tråd med dommen fra EMD.

Videre mener forslagsstillerne at den foreslåtte endringen i NRK-plakaten, jf. St.meld. nr. 18 (2008–2009), kan være i strid med lov om redaksjonell fridom i media.