Grensehandel
og import
Komiteens flertall,
alle unntatt Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede fjerning av avgiftsfritaket for varesendinger
fra utlandet med verdi under 350 kroner og komme tilbake til Stortinget
senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2019.»
Et annet flertall, medlemmene fra
Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at varesendinger fra utlandet med verdi under 350 kroner
inkludert fraktkostnader i dag er fritatt for merverdiavgift, toll
og eventuelle særavgifter.
Dette flertallet viser til
at det finnes mye informasjon om grensehandel, som blant annet SSBs
kvartalsvise undersøkelse om nordmenns handel på dagsturer til utlandet.
Det knytter seg dog stor usikkerhet til tallene for grensehandel. Dette flertallet ser
positivt på at Finansdepartementet nå arbeider med å belyse omfanget
av netthandelen med varer i dette segmentet.
Dette flertallet tar finansministerens
svar til orientering.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt viser til at fritaket for merverdiavgift
på varesendinger under 350 kroner er urettferdig og konkurransevridende.
For å sikre likeverdige og rettferdige konkurransevilkår for gründere
og arbeidstakere innen handelsnæringen foreslår derfor disse medlemmer å
fjerne det særlige fritaket for merverdiavgift som utenlandske bedrifter
i dag får på fjernsalg av varer med verdi under 350 kroner. Dette
vil skape tusenvis av arbeidsplasser i Norge og innebære økte inntekter
for norske bedrifter og arbeidstakere og det norske fellesskapet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen seinest i forbindelse med statsbudsjettet for 2019
komme tilbake til Stortinget med forslag om å oppheve ordningen
med avgiftsfri privatimport for sendinger under 350 kroner for å
styrke norsk næringsliv og gi flere arbeidsplasser i Norge.»
«Stortinget
ber regjeringen seinest i forbindelse med statsbudsjettet for 2019
komme tilbake til Stortinget med forslag om å skaffe til veie mer
kunnskap og statistikk om grensehandelen og dens omfang, slik at
man i fremtiden kan treffe bedre beslutninger for norske forbrukere,
norsk næringsliv og folkehelsen.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener det er et gode
at norske forbrukere har mulighet til å bestille småvarer på internett
uten å bli rammet av høye gebyrer og kostnader. Det er samtidig
en utfordring at det medfører ulik skattemessig behandling av varer
som selges i det innenlandske markedet, og varer som bestilles fra
utlandet.
Disse medlemmer vil påpeke
at internasjonal handel har vært en viktig bidragsyter til økt velstand
for både Norge og andre land, og at avgiftsregelverket ikke må bli
en rigid barriere mot dette.
Disse medlemmer registrerer
at det allerede finnes en egenfortollingsløsning som innebærer at
forbruker kan deklarere varer på egenhånd, men at det fremstår urimelig
at transportørene da isteden krever lagringsgebyr for varene som
kan gjøre forholdsvis rimelige varer langt dyrere.
Disse medlemmer tar finansministerens
svar om at det ikke er realistisk å innføre en forenklet fortollingsløsning
for utenlandske tilbydere allerede i 2019, til orientering.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
særlig trekke frem at Virke har regnet ut at det vil skapes 6 000
nye jobber i Norge dersom 350- kronersgrensen fjernes. Dette er
arbeidsplasser som i stor grad vil være tilgjengelige for store
arbeidstakergrupper som i dag har vanskelig med å komme seg inn på
arbeidsmarkedet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at ifølge tall Virke Handel har fått fra Norges Bank på nordmenns
korttransaksjoner i nettbutikker, viser de en økning av nordmenns
korttransaksjoner i utenlandske nettbutikker på 281 pst. i perioden 2011–2017.
Til sammenligning øker nordmenns handel i norske nettbutikker i
samme periode med 101 pst. Oversikten viser også at nordmenn i større
grad kjøper pakker av lav verdi fra utlandet.
Disse medlemmer viser til
at Kina i dag er den desidert største eksportøren av nettvarer til
Norge med en andel på 25–30 pst. av totalvolumet. Da er det viktig å
minne om at pakker fra Kina ofte sendes fritt for fraktkostnader
som følge av subsidieringen gjennom FNs postavtale (UPU). Dette
medlem viser til at man da altså får importere produkter under 350
kroner uten å betale mva., samt at man får porto subsidiert.
Disse medlemmer viser til
at Virke også påpeker at de små pakkene som kommer fra Kina, som
regel sendes med fly. Det betyr 20–30 ganger større klimautslipp
per pakke fra Kina enn ved å kjøpe samme vare i en norsk butikk
der varene er fraktet i container på båt.
Disse medlemmer viser til
at EU har en avgiftsfri maksgrense på 22 euro ved netthandel fra
tredjeland og mva. fra første krone ved netthandel innad i EU. EU har
vedtatt at alle EU-land skal ha innført mva. fra første krone innen
2021.
Disse medlemmer viser til
at både Finland og Sverige har innført mva. fra første krone på
all netthandel fra utlandet. Danmark hadde, med sine 5,7 millioner innbyggere,
5 millioner færre sendinger fra Kina i 2017 gjennom danske PostNord
enn Norge hadde gjennom Posten. Ifølge Virke tyder mye på at den
avgiftsfrie grensen i Danmark, som er på 80 kroner (DKK), begrenser importen
til Danmark.
Disse medlemmer mener det
haster med å innføre mva. fra første krone også i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at Arbeiderpartiet
og Senterpartiet i sine alternative budsjetter for 2018 foreslo
å fjerne subsidiene på utenlandsk netthandel, som gir norsk næringsliv
en konkurranseulempe. Innføringen av sukkeravgiften fra nyttår har
ytterligere forsterket dette.
Disse medlemmer vil komme
tilbake til disse forslagene i behandlingen av revidert nasjonalbudsjett.
Disse medlemmer finner det
forstemmende at partier som sier de er opptatt av norsk verdiskapning, arbeid
til alle, ansvarlige budsjetter og integrering på arbeidsmarkedet,
ikke velger å støtte herliggende forslag.
Disse medlemmer deler for
øvrig flertallets oppfatning av at det ville vært et gode om norske
forbrukere hadde mulighet til å bestille småvarer på internett uten
å bli rammet av høye gebyrer og kostnader. Problemet er at det i
dag er slik at det påløper høye tollbehandlingsgebyrer på mange
varesendinger.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet minner om at Senterpartiet flere ganger
har foreslått og bevilget penger til rimeligere løsninger for tollbehandling. Disse medlemmer påpeker
at Senterpartiets løsning er mer rettferdig og dessuten mer gunstig for
mange forbrukere.
Disse medlemmer viser ellers
til begrunnelsen i representantforslaget og egne merknader til behandlingen
av revidert nasjonalbudsjett for 2018.
Komiteens medlemmer
fra Miljøpartiet De Grønne viser til at Miljøpartiet De Grønne
i sitt alternative budsjett for 2018 foreslo å fjerne subsidiene på
utenlandsk netthandel, som har en negativ konkurransevridende effekt
for norske virksomheter og arbeidsplasser.